Joulukuiset

Oho, onko todella niin että kaikilla on julkisen kautta mahdollisuus päästä nipt-testiin? 😮 Netissä ei ainakaan löytänyt mitään tietoa tästä. Ainoastaan, samat vanhat että jos nt-ultrassa tai alkuraskauden labrapaketissa jotain, suvussa kulkeva sairaus tms syy.
 
Oho, onko todella niin että kaikilla on julkisen kautta mahdollisuus päästä nipt-testiin? Netissä ei ainakaan löytänyt mitään tietoa tästä. Ainoastaan, samat vanhat että jos nt-ultrassa tai alkuraskauden labrapaketissa jotain, suvussa kulkeva sairaus tms syy.
En minä ainakaan oo tälläisestä kuullut ikinä, siis ei ole ehdoteltu muutenvaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Olin tänään ekassa neuvolassa eikä kyllä käynyt ilmi moinen! Se perusseulonta vaan tulee mikäli haluaa.😊 luin vielä meidän terveydenhuollon alueen nettisivuilta ja siellä mainitaan vain, että nipt on mahdollista saada jos jotain poikkeavaa esiintyy tuossa "perusseulassa". Mutta ehkä nämä voi sitten vaihdella alueittain..?

Ensi kuun alussa sitten nt ultra, ja näkee jo vähän enemmän pikkuista!😍
Mulla oli esikoinen neuvolassa mukana ja hoitaja heti sanoikin, että nykyään ei enää saa sitten ultraan ottaa lasta mukaan.😅
Toisaalta ymmärrettävää, että voivat häiritä tilanteessa, mutta kuitenkin aika ihmeellistä, että kielletään ottamasta lapsi mukaan. Onneksi on mahdollisuus saada hoitaja lapselle.🤷‍♀️
 
En oo kans kuullut että nipt kuuluisi kaikille, mut olisipa hyvä jos tällainen uudistus olis. Varmaan neuvolassa selviää :)

Ja @Nokare joo siis meillä ei oo saanut ikinä lapsia tuoda ultriin. Tekee välillä kyllä vähän hankalaksi elämän kun vaihtoehto on saada joku hoitaja tai sit miehen täytyy jäädä pois. Viime keskenmenneessä mä jouduin kuulla yksin ne kaameat sanat että sykettä ei ole, niin nyt teen kyllä kaikkeni et saan jonkun kattoon lapsia.. silloin ne oli kipeitä ni ei kehdannut pyytää ketään 😞
Mut joo ymmärrän kyllä myös sen miks ei saa lapset olla, jos on huonoja uutisia niin saa vanhemmat rauhassa surra ja tietty ultraaja keskittyä työhönsä.. tulipa pitkä sepustus :D
 
En oo kans kuullut että nipt kuuluisi kaikille, mut olisipa hyvä jos tällainen uudistus olis. Varmaan neuvolassa selviää

Ja @Nokare joo siis meillä ei oo saanut ikinä lapsia tuoda ultriin. Tekee välillä kyllä vähän hankalaksi elämän kun vaihtoehto on saada joku hoitaja tai sit miehen täytyy jäädä pois. Viime keskenmenneessä mä jouduin kuulla yksin ne kaameat sanat että sykettä ei ole, niin nyt teen kyllä kaikkeni et saan jonkun kattoon lapsia.. silloin ne oli kipeitä ni ei kehdannut pyytää ketään
Mut joo ymmärrän kyllä myös sen miks ei saa lapset olla, jos on huonoja uutisia niin saa vanhemmat rauhassa surra ja tietty ultraaja keskittyä työhönsä.. tulipa pitkä sepustus
Joo siis ymmärrettävää miks lapsen läsnäolo voi hankaloittaa suunnilleen kaikkea xD mutta silti hurjaa mielestäni kieltää lapset, just kun kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta saada hoitoon lasta. Jotenkin särähti vain korvaan tuo..😅
Ja tosi kauheaa, että oot yksin joutunut kokemaan tuollaisen tilanteen!❤ Toivottavasti enää ikinä ei moisia uutisiakaan tarvitse kuulla.🥰
 
@Selis voi ei kyllä on ikävää! Toivottavasti se lääke auttais. Kamalaa kun ei pääse pahaa oloa karkuun, menee mielialaankin ja kaikkeen se..tsemppiä!!❤

Itse sain tänään allergialääkkeisiin reseptin kun teen kuolemaa täällä siitepölyallergian kourissa😅 kävin apteekissa kysymässä apua eikä suostuneet myymään raskaana olevalle ilman lääkärin "lupaa". Sain sitten onneksi soittamalla reseptin ja nyt on dropit. Hyvä tähän väsymyksen päälle vielä vähän antihistamiinia🤣✌
 
  • Tykkää
Reactions: _Sabe_
Täällä kans pahoinvointia alkanut olla. Ei todellakaan yhtään niin pahaa, mitä edellisissä raskauksissa, joten toistaseks vielä tyytyväisenä vaan kestän sen ja toivon sen olevan merkki onnistuvasta raskaudesta. 🙏🏼 Maanantaina on vihdoin varhaisultra, saa sit vähän varmuutta mikä rv mulla edes on. 😅 Ovulaatiosta laskettuna olis 6+5, mutta jos menee keskimäräisen kierron pituuden mukaan niin pari päivää vähemmän. La osuu vuoden vikoille päivälle tai sit seuraavan ekoille, mutta ketään tuskin haittaa että oon täällä joulukuisissa vaikka la olis tammikuun puolella. 😊
 
jbd
Täällä 8+2 eikä pahoinvoinnille näy loppua. Nyt sen kanssa on jotenkin oppinut elämään ja helpottaa kun aina oksentamisen jälkeen olo paranee hetkellisesti 😅 Nyt kun valittamisen makuun on päästy niin mainittakoon vielä, että turvotus on jäätävä ja päänsäryt ja unettomuus vaivaa. Toivottelen kaikille muille parempia vointeja!
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare ja _Sabe_
Mulla on myös aivan järkyt siitepölyoireet. Käytännössä henki ei kulje ja siihen vielä pahoinvointi ni ei oo kovin hehkeet pari viikkoa ollut nyt. Tuntuu ettei lääkkeetkään oikein auta 😞 tai tietty jos vaan sisällä olis, mut lasten kanssa pakko ulkoilla. Maanantaina olis sit neuvola niin pääsee sit varaileen seuraavaa ultraa !
 
  • Surullinen
Reactions: _Sabe_ ja Nokare
Hyvää äitienpäivää kaikille 🙂

Mulla kans on siitepölystä oireita vaikken yleensä ole ollut allerginen🤦

Onko teillä otettu ferritiini arvoja nyt? Mietin vaan kun itsellä oli lukema 16, neuvolatäti sanoi vain että alhainen on mutta näillä viikoilla ei voi mitään tehdä? 🤔 Ollut melko heikko olo, kaamee tää väsymys edelleen ja pyörryttää useita kertoja päivässä.

Viime yönä käydessä vessassa tuli ruskeaa vuotoa pyyhkiessä, nyt on outoa tuntemusta alavatsalla ja alaselässä. Mulla on kyllä ollut runsastakin vuotoa viimeisissä kolmessa onnistuneessa raskaudessa ja kaikki ollut hyvin. Mutta kummasti huoli nostaa päätään.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinaemilia
Hyvää äitienpäivää kaikille

Mulla kans on siitepölystä oireita vaikken yleensä ole ollut allerginen

Onko teillä otettu ferritiini arvoja nyt? Mietin vaan kun itsellä oli lukema 16, neuvolatäti sanoi vain että alhainen on mutta näillä viikoilla ei voi mitään tehdä? Ollut melko heikko olo, kaamee tää väsymys edelleen ja pyörryttää useita kertoja päivässä.

Viime yönä käydessä vessassa tuli ruskeaa vuotoa pyyhkiessä, nyt on outoa tuntemusta alavatsalla ja alaselässä. Mulla on kyllä ollut runsastakin vuotoa viimeisissä kolmessa onnistuneessa raskaudessa ja kaikki ollut hyvin. Mutta kummasti huoli nostaa päätään.
No on kyllä todella alhainen tuo ferritiini. Lähempänä 100 sun olo olis varmasti parempi. Ja siis voihan toki tehdä jotakin! Voit syödä lisärautaa. Jotakin rautatabletteja siis. Itse otan jokatoinen ilta c-vitamiinin kanssa.
 
No on kyllä todella alhainen tuo ferritiini. Lähempänä 100 sun olo olis varmasti parempi. Ja siis voihan toki tehdä jotakin! Voit syödä lisärautaa. Jotakin rautatabletteja siis. Itse otan jokatoinen ilta c-vitamiinin kanssa.
Miksihän mulle sanoi että ei suositella käytettäväksi näin alhaisilla viikoilla? Alan siis ottamaan sitä samantien, kiitos🙂
 
vierailija
Parhaiten imeytyisi maksakapselit. Nostavat rauta-arvoja luonnollisesti. Itse käytän niitä ja ei, A vitamiinin yliannostuksesta ei ole vaaraa sillä elimistö käyttää luonnollisessa muodosta olevasta vain sen mitä elimistö tarvii . Synteettisillä menee helposti arvot yli
 
Mulla myös alhaiset ferritiinit. Oon kärsinyt tästä vaivasta jo pitkään, ja ne oli laskenut viime kesästä entisestään. Mulla arvo oli maaliskuun alussa 26, oon syönyt siitä lähtien sideral-merkkistä missä foolihappoa mukana. Ja neuvola käski mun jatkaa sen syömistä edelleen.

Mä olin eilen päivystyksessä, lähti näkö sumenee ja ne käski näytille. Loppuviimein diagnoosi oli esioireinen migreenikohtaus. Nukuin sen jälkeen koko illan ja yön. Mulla kyllä keskimmäisen odotuksessa teki myös päänsärky kiusaa ja olin viittä vailla osastolla silloinkin. Toivoisin ettei tulis jatkuvasti 😱.

Mulla on siis ollut aikaisemmissa raskauksissa myös vuotoja, ihan jonkin verran. Oon ollu aina polilla tsekattavana alkuraskaudessa ja mitään syytä ei niihin koskaan löytynyt. No viime vuonna vuodot oli mukana raskauksissa ja mikään ei mennyt loppuun saakka 😩. Että ei näistä koskaan tiedä.

Töissä on vaikeeta. Päivät menee sellasessa selviytymisessä. Mä niin odotan että tää pahoinvointi lakkais 🤢
 
  • Surullinen
Reactions: _Sabe_ ja Nokare
Mulla myös alhaiset ferritiinit. Oon kärsinyt tästä vaivasta jo pitkään, ja ne oli laskenut viime kesästä entisestään. Mulla arvo oli maaliskuun alussa 26, oon syönyt siitä lähtien sideral-merkkistä missä foolihappoa mukana. Ja neuvola käski mun jatkaa sen syömistä edelleen.

Mä olin eilen päivystyksessä, lähti näkö sumenee ja ne käski näytille. Loppuviimein diagnoosi oli esioireinen migreenikohtaus. Nukuin sen jälkeen koko illan ja yön. Mulla kyllä keskimmäisen odotuksessa teki myös päänsärky kiusaa ja olin viittä vailla osastolla silloinkin. Toivoisin ettei tulis jatkuvasti .

Mulla on siis ollut aikaisemmissa raskauksissa myös vuotoja, ihan jonkin verran. Oon ollu aina polilla tsekattavana alkuraskaudessa ja mitään syytä ei niihin koskaan löytynyt. No viime vuonna vuodot oli mukana raskauksissa ja mikään ei mennyt loppuun saakka . Että ei näistä koskaan tiedä.

Töissä on vaikeeta. Päivät menee sellasessa selviytymisessä. Mä niin odotan että tää pahoinvointi lakkais
Minähän viime raskaudessa menetin verta yli kaksi litraa, ei tiputeltu uutta verta eikä kyllä seurattu tuota ferritiiniäkään missään kohtaa, käskettiin kuukausi syödä rautaa ja se siinä. Mulla siis nuorin on puoli vuotias. Täytyy vaatia tsekkaus vielä myöhempään.

Mulla kans puhkes viime raskaudessa raskausajan migreeni, muutoin ei siis ole koskaan ollut. Silloin kuvattiin pää ja tehtiin vaikka mitä tutkimuksia. Tuo sitten todettiin. Oireina oli että näkö oli toisesta silmästä pois puoliksi monta päivää ja toki pääkipu, näköoireet yms.

Tsemppiä töissä jaksamiseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Selis

Yhteistyössä