Joulukuiset lumihiutaleet - meidän kuu!!!

Onnea Lillikalle neidistä ja kaikille muillekin tässä tällä viikolla vauvautuneille. Listan yritän saada ajan tasalle ensi viikon aikana.

Oma synnytyskertomus plus omaa vauvanapaa:
Tiistai aamuna huomasin, että jotain lorahti housuun, mut arvelin, että ehkä se oli vain tosi märkää valkovuotoa. Laitoin kuitenkin varuiksi siteen ja kun kurkkasin hetken päästä, niin sinne oli lorahdellut jotain vaaleanpunaista. Tajusin, että lapsivettä se on. Vein esikoisen päiväkotiin ja soitin päivystykseen, jonne sitten käskivät tulemaan.
Päivystyksessä alkoi supistella koko ajan kipeämmin ja vaadin pikaista pääsyä lääkärille. Olin jo hieman auki ja mut otettiin sisään ja siirrettiin johonkin synnytystä odottelevien osastolle. Soittelin miehen paikalle ja mun vanhemmat pojan hoitajiksi. Miehen tullessa paikalle oli supistukset jo tosi kipeitä ja säännöllisiä, kolmen minuutin välein. Kätilö tutki mut ja saman tien tuli lähtö synnytyssaliin. Siihen asti olin mennyt ilman kivunlievitystä, mutta supistukset sai mut ihan voimattomaksi, en enää tajunnut mistään mitään ja pyysin epiduraalin.
Epiduraalin laitto ei onnistunut ekalla kerralla ja muutenkin oli huomattavasti epämiellyttävämpi kokemus kuin viimeksi. Se kuitenkin auttoi ja kivut vähenivät. Mun suoli alkoi tyhjenemään ja aina supistuksen yhteydessä tuli hallitsemattomasti housuun, pääsin sitten lupaa päästä vessaan ja sainkin sen kun lupasin etten synnytä pönttöön. Vessakäynnin jälkeen tunsin tosi kovaa ponnistuksen tarvetta, olinkin jo kokonaan auki ja sain luvan alkaa ponnistamaan. Nopeasti ja helposti tuli poitsu ulos, vaikka kyllähän se ponnistaminen tuntuikin tosi tuskaiselta ja välillä alkoi usko loppumaan, kun pää ei millään meinannut tulla ulos. Jälkeenpäin ajatellen kaikki sujui kuitenkin tosiaan helposti ja nopeasti, se vaan tuntui siinä hetkessä hankalalta.
Synnytyksen viralliseksi kestoksi tuli tosiaan 3h, mutta se virallinen kesto alkaakin kun supistukset on säännöllisiä eli ihan ekasta vedenlorahduksesta meni kuitenkin useampi tunti aikaa ennen kun poju oli maailmassa.

Sairaalassa oltiin pojun kanssa kaksi kokonaista päivää, kolmantena päästiin kotiin. Poika oli aikaisista viikoista huolimatta (35+4) hyvässä kunnossa ja sain hänet heti vierihoitoon. Verensokereita seurattiin aluksi, mutta ne oli ok, samoin lämpö pysyi hyvin. Lisämaitoa annettiin aluksi, että paino ei lähde liikaa tippumaan noin pienellä. Nyt maidot on jo kunnolla nousseet ja imetän pelkästään, en jaksa oikein pumppailla kun poika ei tykkää juoda tuttipullosta.
Bili-arvoja seurataan sen verran, että maanantaina käydään osastolla ne mittauttamassa ja samalla tarkistellaan painon kehitystä.

Poitsu on tosi suloinen paketti ja niin pieni. Aikamoinen tissitakiainen hän on, syö aika tiuhaan, koska syödyt määrät on niin pieniä. Nukahtaa aika helposti tissille ja herää sit taas hetken päästä jatkamaan. :D Toisaalta pienen koon takia pitää imettääkin kolmen tunnin välein vähintään, että poju saa tarpeeksi ruokaa ja energiaa.
Poitsu viihtyy parhaiten sylissä, ei niin väliä kenen, pääasia että on sydänääniä ja lämpöä lähellä. Oma sänky tai muu ei nappaa yhtään, sieltä herätään ja kitistään heti. Kantoliina onkin ollut ihan korvaamaton kaveri, että saa kädet vapaaksi vauvan nukkuessa!

Kyllä me kaikki listalaiset ollaan pian jakauduttu, tsemppiä teille synnytykseen kenellä se vielä on edessä! Nauttikaa mahoistanne, omaa on jo aika ikävä, se oli mun mielestä tosi ihana. :heart:

Loppuun vielä kuva ihanuudesta



mamadread ja ihme 4 päivää (36+0 POKS :D )
 
Isot onnittelut kaikille vauvautuneille :flower: !!!
Ja kiitokset synnytystarinoista !!!

(.) Selkää juilii niin pirusti, huono istua tässä koneella. Vaikka istun sohvalla läppäri sylissä. On niin hankala olla, että pikasesti pystyy lukemaan, mutta ei oikein malta istua paikallaan että saisi kirjoitettua... Palailen kunhan olo helpottaa, ehkä huomenna tms.

Tsemppiä kaikille kauheasti! tänään rv 38+1
 
Oijoijoi ONNEA taas kaikille uusille äideille! ihanaa lukea synnytyskertomuksia :) olipa hyvä, että jääräpää toimi nimimerkkinsä mukaisesti ja piti päänsä osastolla!

täällä siis ollaan yhdessä koossa edelleen! verenpaineet on koholla, oon mittailut niitä päivän mittaan ja tuntuu olevan vaan noususuhdanteessa.. voi kyllä jo mennä jännityksenkin piikkiin. soitin kuitenkin synnärille mutta eivät pitäneet vielä hälyttävinä arvoina ja kun muita oireita ei ole; viimeksi eilen neuvolassa pissa katottu ja oli puhdas, eikä ole näköhäiriöitä, ylävatsakipua tms. no ehkä jätän mittailut tältä illalta ja yritän saada muuta ajateltavaa..öö... maanantaina sit yliaikaiskontrolli, toivottavasti ei tarvitsisi mennä :headwall: kipeitä supisteluja ei juurikaan ole, limatulppaa tulee jo kuudetta päivää - mikäs se tässä jäitä poltellessa..

L-84 ja vaavi 41+3
 
Lillikka onnea!

mamadread
ihana vauva! Ja kiitos synnytyskertomuksesta!

Tsemppiä kaikille vaivojen kanssa tuskaileville.

Täällä supistaa taas. Tuntuu kipuna selässä lähinnä. Ehkä 5 kertaa tunnissa. Mutta varmaan taas loppuvat aikanaan. Mielenkiintoista. Jospa ei ainakaan turhaan valvoessa menisi yö (niinkuin edellinen).

donter 40+0
 
Mul on nivuset ihan tulessa.. en tiiä onko vauva raivannu tietä alaspäin vai mitä tämä on. Liikkuminen hankalaa tuon kivun takia.. etenki alapäästä oikea nivunen tosi kippee, väliin särkee koko häpykumpua. Mut ei kyl yhtään tunnu muuten siltä et vauva ois alempana. Maata pystyy ja istumaan pystyy mut käveleminen ja kyljenkääntäminen on tuskaa.. sit ku yöllä tuli muutaman kerran se repivä/viiltävä kipu tuonne oikealle alamahaan joka säteilee napaan asti ni tuntu et huuto + itku pääsee.
Lisäks meil esikoinen taas oksensi yöllä. En tiiä onko tämä sattumaa vai mitä mut viimeksikki ku oksensi oli illalla syöny poppareita ja nyt syötiin illalla taas poppareita, voiko ne aiheuttaa mahakipua ja sitä myöte oksettaa?? Kiva vääntäytyä klo 2 yöllä suihkuun ku kaikki tavara tuli mun syliin..
 
Onpa taas jännittävää! Ensinnäkin Ruusunlehdelle tsemppiä maanantaiseen käynnistykseen, toivotaan että ensi kerralla kun tänne sitten pääset niin on nyytti kainalossa:flower: Muruselle ja Anabelalle toivottelen synnytystuulia! Samoin Donterille!:wave:

Lillikalle perheineen onnea tytöstä!:heart:

Mindy, mulla on kans joskus tullut plussaa ilmeisesti valkovuodon takia vaikka on paikat pesty ja muut tehty ohjeen mukaan. Hieman turhauttavaa, mutta ilmeisesti sitä voi siinä testiä tehdessä silti tulla. Hyvä, että pääsit kuitenkin saman tien tutkimuksiin.

Anve, mulla ainakin oli vuorokaudessa hieman laskenu ne verenpaineet neuvolakäynnistä. Tosin ei nyt ihan niin paljon, mutta voihan ne heitellä jos vähän jännittää. Ja tietysti se, että onko ne mittarit kalibroitu millon ja muuta.

Mamadread, kiitos synnytystarinasta. Siellähän on pieni lumihiutale oikeen äippäpakkauslapaset kädessä, minäkin pakkasin nuo laukkuun mukaan:heart: Noilla päivityksillä ei ole kyllä mitään kiirettä, mietin vaan että pitäisköhän kaikkien laittaa ne päivitykset myös yksityisenä viestinä Mamadreadille niin on sitten paljon helpompi käydä läpi ne kun tekstiä kuitenkin tulee niin valtavasti? Tuo päivittäminen on yllättävän aikaavievää, jos joutuu poimimaan miljoonan sivun seasta päivitykset:saint:

Tänneppä ei kuulu mitään erikoista. Verenpaineta mittailen ja stiksailen, saa olla tarkkana noiden paineiden kanssa kun ne on koko ajan siinä hilkulla. Oon yrittäny ottaa sitten rennosti ja olla tekemättä mitään, vaikka se on kyllä yllättävän vaikeeta. Hieman yli viikko ois tuohon suunniteltuun sektioon, saas nähdä.

-metsis 38+3
 
Sunnuntaita kaikille! Täällä viettelen omaa aamupäiväaikaa miehen ja Lurun pussuttaessa vielä unta kulki kyljessä :heart: No kohta onkin vauvalla ruoka-aika ja sellaista ähinää tuolta jo kuuluukin :)

Lillikalle isosti onnea tyttövauvasta :flower: Joka aamu, kun tänne tulee, niin odottelee uutisia. Onneksi niitä vissiin onkin hyvin luvassa tässä lähiaikoina :cool:

Alkuviikosta oli puhetta siitä, kuinka vauva on saanut alkunsa...tosiaan synnytyssalissakin asiasta juteltiin synnytyksen jälkeen (myös tulevaisuudesta tällainen avoin lörppäsuu kun olen :) ) ja tajusin siinä, että päivälleen vuosi viimeisen pillerin otosta syntyi vauva :D Kätilö ihmetteli, että miten voin muistaa päivämäärät, mutta muistan aina kaikki yksityiskohdat. Eli meillä siis hyvin normaali homma, mistä olen tosi onnellinen mm. noita vaikeampien yritysten keskustelujakin lukeneena : / Petihommat kyllä jonkun verran lisääntyivät pillereiden poisjätön jälkeen eli siinä mielessä kyllä ihan yritettiin. Ovulaatioita tms. en kuitenkaan tikutellut ja itseasiassa tärppikierrossa en laskenut edes päivä eli en tiennyt, missä vaiheessa kiertoa mennään. Uskoisin, että kaksi ekaa kiertoa en edes ovuloinut, kun olivat pidempiä ja sitten tuli yksi normaali kierto (sama kun ennen pillereitä) ja sitten seuraavasta ei enää tullutkään kuukautisia. Tulosta pitänee mennä nyt ruokkimaan :D

Azalea ja Luru jo 10 päivää!
 
"Huomenta!"

Loppuihan ne supistukset taas aikanaan aamuyöllä, ja pääsin nukkumaan. Nukuinkin sitten yhteentoista :) Ihme meininkiä.

Pitäis varmaan siis tänäänkin keksiä jotain tekemistä. Ehkä leffaan.

Mukavaa päivää kaikille!

donter 40+1
 
Huh, sain jhotenkin kahlattua kaikki tekstit läpi 7.12 alkaen. en vieläkään kerkiä kirjoittamaan tarkempaa kertomusta synnytyksestä. Oon edelleen väsynyt valvomisesta johtuen ja tätä jatkuu varmaan seuraavat puoli vuotta. Vauvalla on vuorokausirytmi ihan hakusessa ja esim. viimeyönä sain noin tunnin nukuttua. Ongelmana lienee se että maitoa ei multa tule tarpeeksi ja vauva nukahtaa tissille mut herää sitten heti vartin päästä pyytämään lisää muttei viitsi imeä kovin kauaa kun maitoa ei lentämällä tule. Pullosta annan korviketta mut sen vauva syö niin hanakasti että alkaa kova hikka ja mahanväänteet ja sitten kakataan. Jospa tuota maitoa alkais tulemaan kunnolla niin yöt menis paremmin. Mulla on molemmilla isommilla tytöillä ollut koliikki reilut puoli vuotta syntymästään joten olen kyllä varautunut siihen taas ajatuksissani.

JA ONNEA TAAS KAIKILLE UUSILLE VAUVAUTUNEILLE JA TSEMPPIÄ KOHTA VAUVAUTUVILLE! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Metsis, noi äippäpakkauslapaset on musta tosi symppikset. :) Ja lisäksi tää minimies jäähtyy vielä niin helposti, et pidetään aika paljon tumppuja ja pipoa päässä hänellä. Välillä oon kyllä kantoliinasta jättänyt noi tumput ja pipon pois, ettei tuu liian kuuma siellä, kun saattaa kuitenkin vedellä kolme tuntiakin hirsiä putkeen.

Jääräpää, tsemppiä valvomisiin! Mulla oli viimeyönä pisimmät unet vauvan syntymän jälkeen, viisi tuntia. Ei edes hirveesti väsytä, mutta hormonit varmaan vaikuttaa vielä ja jaksaa valvoa. Mulla maitoa tulee taas vähän turhankin runsaasti, meinaa kehitellä rintatulehdusta ja saa pumppailla maitoa pois, kun ei vauvakaan jaksa kaikkea juoda. Lisäksi vauvan tuntuu olevan välillä vaikea saada otetta tissistä, kun se on ihan täynnä. Oonkin ennen imetystä myös pumppaillut ja pehmentänyt rintaa.

Tsemppiä donterille, että pääset pian tositoimiin!

mamadread ja ihme 5 päivää

PS. Kiitos Metsis tosta yksityisviestiehdotuksesta. Onneks muistan, että kenen vauvauutiset luin täältä viimeiseksi ennen omaa synnytystä, niin on joku ajatus siitä, mistä lähden kahlaamaan. :) Kovasti siis helpottaa, jos laitatte vauvautumistietonne yksityisviestillä - lupaan ainakin nopeamman päivitysajan tonne listan puolelle! :)
 
Kävin tänään joulumyyjäisissä Turun messukeskuksessa. Tallusteltiin joku pari tuntia siellä, köljättiin kaikkia ihania käsitöitä. Yks myyjä sanoi et mulla taitaa pari kuukautta vielä olla odotusta edessä, vastasin et toivottavasti ei olis enää ku maks kuukausi kun laskettu aika on 12 päivän päästä :LOL: mutta alkaa pikkuhiljaa hiukan tuntua siltä et tää ei synny koskaan. Jollei pian tule, niin saa mun puolesta odottaa sitten sinne joulun jälkeen.

Kun ei supista niin ei supista. Mikä on tosi outoa koska mulla on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa kohtu ollut tosi supistusherkkä. Ja nyt ei mitään. Eiks kolmannen kuuluis jo valua itsestään ulos!!!

Uuno tule ulos! rv38+2
 
Pikaseen pistän täältä laitokselta tiedotteen:

Käynnistelyyn tosiaan jäätiin torstain arvion jälkeen (vauvan paino arvio vähän vaille 4kg) ja kaikkensa sai tehdä, että synnytys käynnistyy ja etenee... Lopputulos kuitenkin erinomainen:
eilen eli 11.12 syntyi klo 1.50 pieni prinsessa, pipo 35cm ja paino 3420g. Huomenna varmaan kotiudutaan, ja silloin vasta pituuskin mitataan. Mutta myöhemmin lisää.

Leenu ja Poppis 1vrk

p.s. arvasinpas syntymäpäivän oikein!
 
Hurjasti onnea annimanni ja Ennu81 syntyneistä vauvoista :flower: Meillä kaikilla aika samassa vaiheessa syntyi (mulla kanssa 36+5) ja kaikkien lapsukaiset oli 48 cm :D Meidän neiti oli tosin melkein 300g isompi kun teillä ja pipokin sillä 35,5. Mutta silti musta aikamoinen rimpula niin kuin edelleenkin, vaikka on jo saanut rasvakerrosta :heart:
 
Paljon onnea kaikille nyyttinsä syliin saaneille! :heart::flower: Hirmu monta vauvauutista oli tullut taas, tässä alkaa tulla jo itelle ihan malttamaton olo, toivottavasti tämä meidän vauva päättää kanssa tulla ulos ennen joulua! Vaikka melko varmasti olen vielä tammikuussa täällä odottamassa, että ehkä koitan rauhoittua vaan vielä :D

wendyduck ja 37+5
 
Suuren suuret onnittelut annimanni, Ennu81 ja Leenu84 pikkuisista vauvoista! :heart: :heart: :heart: Tulkaahan kertomaan synnytyskertomuksia, kun ehditte ja jaksatte!

jääräpää Kovasti tsemppiä vauvan rytmin kanssa. :hug:

Mandy ja pallero 37+2
 
Paljon onnea vauvautuneille!! kylläpäs niitä vauvoja onkin putkahdellut:)
omaa napaa vaan: ei mitään uutta, eilen poksahti viikot, tänään neuvolaan...ei jaksais ravata siellä:) sais ruveta pikkunen ilmottelemaan maailmaan tulosta mutta kun ei niin ei:) mun tuurilla mä makaan joulun laitoksella:(
mimmi ja toukka 39+1
 
Onnea Annimanni, Ennu81 ja Leenu84!:heart:

Huolimatta kovista pakkasista lumihiutaleet ovat tervetulleita, saas nähdä paljonko tällä viikolla satelee!=)

Mulla oiski viimenen täysi viikko ennen suunniteltua sektiota, ois äippäpolia sekä neuvolaa ja vielä erikseen verinäytteenottoakin. Aattelin myös, että vois kampaajalla käydä pikaisesti..en oo vaan uskaltanu soittaa ja varata aikaa etukäteen, jos en pääsekään sitten. Uskallan vasta huomisen äippäpolin jälkeen varata..

-metsis 38+4
 
Huomenta!

Eilen tuli pistäydyttyä TAYSSISSA näytillä kun taas supisteli aamu kolmesta lähtien 10min välien. Mulla oli sellanen tunne, että kun pierasen niin se syntyy eli en malttanut odotella kotona ja halusin tilanteen tarkistuksen kun edellisestä kontrollista oli kuitenkin kolmisen viikkoa. Noh, ne supparit tyssäs käyrille heti, yks piirtyi eikä sitten enää ollenkaan kahden tunnin päästä kun otettiin uusiksi. Käsikopelolla kätilö arveli vauvan 3,5 kiloiseksi ja sisätutkimuksessa olin nippanappa 2 sormelle auki, sisäsuu auki ja vauvan pää tuntui siellä.. Kohdun kaulaa jäljellä reilu sentti ja pehmeä. Kätilö vaan tuumas että voi olla ettei mee kauan, mutta voi ihan hyvin mennä vielä viikkojakin, ei sitä kukaan tiedä. Huoh!

Omituista vehtaamista tällanen supistelu joka toinen päivä. Perjantaina siis supisteli 03-14 ja sunnuntaina 03-12. Viime yö oli rauhaisa ja sain nukuttua.

Esikoiselle pukkas kuume eilen illalla ja päätänsä piteli. 39 mittarissa ja nyt ollaan siis kotihoidossa. Pirteähän tuo on.

Jääräpää: tuli mieleeni, että esikoisella käytin aventin pulloja ja vastasyntyneen tuttiosaa siihen. Meillä oli myös koliikki ja nuo ei päästä ilmaa mahaan ja tutti ei anna maitoa liian nopeasti. Vastikkeena sillon oli Tutteli Omneo, nyt en enää tiedä mitä herkkämasusille suositellaan, selvinnee neuvolasta.

Anabela 38+3
 
Paljon paljon onnea kaikille vauvan syliin saaneille!

Tänään, apua apua, poksahtaa kunnolla, 40 + 0. Mä en jaksaisis enää yhtään!! Yöllä kävinkin unissani synnyttämässä ja oli oikein helppo ja mukava kokemus :)
 

Yhteistyössä