###Joulukuiset lumihiutaleet 2010###

Tesmis Mulla viime raskaudessa 6+6 kaikki oli vielä hyvin mut sitten oli kasvu pysähtynyt...ja sydän, eli mun kauhun paikka on ensviikon torstaina jolloin menen toistamiseen ultraan (6+0 siis sydämensyke näkyi :D ) ja silloin on rv 7+6.Haluan siis varmistella asioita ennen neuvolaa joka on parin viikon päästä. Täällä päin tosiaan tuo eka neuvola on suht myöhään.
 
Onnea ponnea kaikille uusille!

neito84: Mä olen 33 ja mies 35. Ensimmäinen raskaus olisi nyt kyseessä ja kaikki on todella uutta ja jännittävää. Ollaan pääkaupunkiseudulla ja yksi ystävä tänään suositteli Kätilöopiston Haikaranpesää, joka on nimenomaan ensisynnyttäjille. Onko siitä täällä kenelläkään kokemuksia?

Muuten pahoivoiva ja etova olo jatkuu ja kaikenlainen liikunta kävelyä lukuunottamatta on aika mahdotonta. Vatsa on myös todella turvonnut ja rinnat kuin ilmapallot. Tänään yritin soitella neuvolaan ensimmäistä aikaa, mutta oli ruuhkaa enkä päässyt läpi. Tänään 4+2.



 
Neuvolasta meilläkin on aika myöhään eka neuvola.Joskus viikolla 9-10. Itse ajattelin varata ekan neuvola-ajan vasta alkuraskauden ultran jälkeen.Eli ens viikolla :D

*muoks*
Safiatou Mä oon kuullu hyvää tosta haikaranpesästä.Itsellä ei ole kokemusta,kun oon riskien takia ollut naistenklinikalla,mut hyvin synnyttäjä-ja luomulähtöinen paikka.Tosin on siellä myös mahdollisuus saada ihan normaalit lääkkeellisetkin kivunlievitykset. Ainoa,että raskaudessa ei saa olla mitään riskejä tai ongelmia. Pari kaveria on siellä synnyttänyt ja ovat tykänneet =)

Bamse 6+2

 
Tervetuloa kaikille uusille ja onnittelut myös :flower:

Soittelin tänään neuvolaan ja eka käynti on 26.4. se on oikeastaan ainoa pv jolloin mulle passas töitten puolesta. Silloin on viikkoja kasassa mun laskujen mukaan 8+2 ja neukka täti oli sitä mieltä, että aika myöhäseen menee tuo eka käynti. Sanoi jo nytten, että pitää mennä sitten heti sinne verikokeisiin ja varata aika nt-ultraan, siis jos haluaa siellä käydä. Kaitpa hätäili sen takia kun menkoista laskettuna viikkoja ois 9+2, mutta kun mulla on niin pitkä kierto, että la siirtyy aina viikolla eteenpäin.
Meillä siis tällä hetkellä 5-henkinen perhe, minä 33v, mies 37v, vanhin lapsi 15v, toinen 8v ja kuopus on nyt 1v 9kk.

Unelmahöttö ja kuutti 6+3 (kait)
 
safiatou, mä halusin mennä mieluummin NKL:lle, koska ajattelin, että jos joku meneekin pieleen, niin siellä on jotenkin lähempänä suomen paras lastentehohoito yms. ja eihän meillä sit ihan putkeen mennytkään ja olin kyllä ihan tyytyväinen valintaani. Haikaranpesä on varmasti hyvä valinta kanssa, mutta itse kaipasin laitosmaisempaa meininkiä :) NKL:lläkin meille tehtiin oma perhehuone sellaiselta osastolta, jossa ei edes ollut perhehuoneita sitten, kun viimein saatiin vauva pois valvontaosastolta ja siellä oltiin kolme päivää miehen kanssa muistaakseni.

Täällä väsy ja pahoinvointi (ja ihan kamala pöhötys turvotus) jatkuu. Painan varmaan sata kiloa jo. Blah.

tervetuloa uusille!

k&pikku-ruu 7+1
 
jääräpää Onneks tääl saa vähän vertaistukea tähän :) Ja tiedänhän mä, et kaikki voi mennä pieleen ekan ultran ja toisenkin jälkeen, mut olishan se jo saavutus, et näkis sydämen lyövän.

Mä olin sillon viime raskaudessa neuvolassa 9+jotain, nyt 8+0 on aika, mikäli ultrassa jotain näkyy...Täällä se on 8-10 viikolla, luulen et se otti mut heti tohon alkuun, ton aiemman kokemuksen takia, ehkä kuulostin hiukan sekopäiseltä kun sinne soitin :LOL: Ehtinny neuvolatätikin tässä välissä vaihtua...
 
saz
Meidän perhe on siis kolmehenkinen, minä 24v, mies 26v ja esikoinen 6kk. Mulla ei ole mielestäni mitään oireita vielä ollut, mutta nyt kun luin teidän muiden oireita, niin tunnistin että ihan tolkuton väsymys on vaivannut, samoin hajuaisti on herkistynyt. Ekasta raskaudesta mulla oli tosi voimakas pahoinvointi joltain 6viikolta eteenpäin, tokasta raskaudesta (joka meni kesken) ei ollut oireita. Nyt alkoi jännittää et koskahan se pahoinvointi alkaa, ja toivottavasti alkaa niin mun ei tarvi murehtia. Vaikka mukavaahan se olis jos kaikki menis hyvin ilman sitä 24h/7 kuvottavaa oloa. Nyt mun pitäs siis olla viidennellä viikolla (4+jotain) ja ainakaan vielä ei oo huono olo. Koska teillä muilla on alkanut pahoinvointi?

Tarkkaa La:ta ja viikkoja en tiedä kun tulin heti km:n jälkeen raskaaksi, mut tosiaan noin joulukuun puolenvälin paikkeilla pitäs olla. Ja tarkentuuhan se ultrassa sit!
 
Heh, viikot poksuu :) Tänään siis 5+0, hurjaa! Illalla sängyssä mietiskelin, että muistaakohan tätä alkuajan jännää kutinaa ja malttamattomuutta sitten kun turvoksissa ähisten tänne kirjoittelee 40+0. Todellakin jo mietin, että millon alkaa maha näkyä ja Elloksen kuvastoa sillä silmällä kattelin... "tuo vois olla kiva sitten ison mahan kanssa, käviskö tuo pikkujoulu-aikaan..." varmasti siihen mahaan ehtii tuskastua moneen kertaan. Hui, sitten kun me ollaan suurimmillaan, on toppavaate-kelit! Mistähän ne semmoset Michelin-vaatteet löytyy, joihin mahtuu?? Viimeksi olin suurimmillani äitienpäivän aikoihin, sillon tarkeni jo vähän vähemmillä vaatteilla.

Näkyy olevan aika suurta vaihtelua noissa ekoissa neuvola-ajoissa. Mulla oli edellisella kerralla eka nla 8+5 ja eka lääkäri (ultra) 9+0. Nyt eka nla 8+0 ja eka lri/ ultra 8+2. Ja mun mielestä nuo on täällä Kainuussa ihan normaaliin aikaan, ei erityisen myöhään. Sinnekään ei jaksais millään oottaa! Ajattelin kertoa vasta ultran jälkeen uutisen, kun se varmistuu että jotain elämää tuolla on. En tosin aio julkistaa vielä silloinkaan, jotenkin se vko 12 on se raja, minkä jälkeen vasta tohtii enemmän puhua. Vaikka joku jo totesikin, että km voi tulla jopa ihan viimeisillä viikoillakin :'(

Mulla ei siis edelleenkään mitään oireita palelun ja pissahädän lisäksi. Paleleeko teitä muita?

Pikkumenninkäinen ja Sintti 5+0
 
Neito84 täälä minä 25v, mies 27v ja meillä uusioperhe. Mulla siis kaks poikaa ennestään 5v ja 2v6kk. Asutaan Pirkanmaalla ja sairaalana olis mitä ilmeisimmin Tays. Vammalan aluesairaala olis vaihtoehtona ilmeisesti, mutta enköhän mä tohon Taysiin kuitenkin päädy.

Täälä väsymys jatkuu ja ajoittaista huonoa oloa.. Turvotus on myös ihan järkyttävää :eek: ei kauan pysty salassa pitämään tällä turvotuksella, normaalisti kun on ihan littana maha. Töissä tosiaan "jäin kiinni" heti eilen... kai se on sitten uskottava että musta näkee naamasta kun odotan, niin sielä ainakin pari työkaveria väitti kun ihmettelin että mistä he arvasivat.. ja toki toi pömppö...

Mä kyllä rakastan olla raskaana.. ja sitä isoa masua :heart: toivottavasti kaikki nyt meneekin hyvin!! Ihan on erilainen olo kuin helmikuisesta km:sta...paljon todellisempi fiiliskin.

Nyt syömään, jatkuva nälkä vaivaa... iltavuoroon oon menossa, mitenhän mä jaksan valvoa |O eilenkin olin ihan tsippi kahdeksalta illalla jo...

keffeli kera pömpön 4+5
 
Koin tänään iloisen yllätyksen soittaessani polille, ettemme tarvitsekaan ivf-suunnitteluaikaa... he haluavat minut sinne ultraan, jotta toteavat kaiken olevan ok. Eli siis, koska olemme "hoidoissa" (vaikkemme niitä kerenneet aloittamaankaan) niin hoitavat nyt sitten... eli ihanaa, että emme menetä hoitopaikkaa tämän takia. Jos raskaus ei etene, niin jäämme sitten kuitenkin heidän asiakkaakseen emmekä tipahda pois. Ultra minulla siis 3.5. :) Eli vajaan kolmen viikon päästä!
 
keffeli täälläkin nyt järrrkyttävä väsymys ja ajoittainen huono olo. Mua ei kyllä pissata ollenkaan jota vähän huolissaan ihmettelen. Turvotustakaan ei mielestäni ole. Mullakin olis Vammala toinen vaihtoehto mut ehdottomasti valitsen Taysin kuten jo kaksi kertaa aiemminkin.
 
saz, älä huoli, kyllä se pahoinvointi sieltä alkaa :) Mulla oli ensin selkäsärkyjä yms raskausoireita ja sitten ei mitään melkein viikkoon ja vasta sitten yhtäkkiä alkoi pahoinvointi. Paha olo ollut nyt 1,5 viikkoa, eli alkoi joskus siinä 5+6 tienoilla

pikkumenninkäinen, mulla meni viime raskaudessa kaksi toppatakkia rikki :) toisesta pongahti vetskari mahan kohdalta ja toisesta repesi hiha, kun kumarruin :) sitten oli pakko mennä ostamaan mammatoppatakki.
 
ylläripylläri
Sekavin tuntein hyppään pinoon mukaan. Tänään tuli testiin selvä plussa ja raskaudesta olin muutaman päivän jo aika varma. Omien laskujen mukaan nyt olis 4+0 ja laskettu aika 22.12. Synnärinä TAYS ja 3. lapsi tulossa. Se mikä tunteet tekee sekaviksi on se, että olen eronnut vuosi sitten ja nyt alkuvuodesta löytänyt uuden rakkauden elämääni... ja tämä raskaus nyt ei ollut ihan tarkoitus vielä tapahtua. :D Mutta se kuitenkin on nyt sitten tapahtunut ja kaikesta päänsisäisestä härdellistä huolimatta olemme onnellisia.

Sulateltavaa tässä nyt riittää. Täytynee soittaa heti huomenna neuvolaan josko pääsisi sinnekin vähän selvittelemään ajatuksiaan. MUTTA... onnellinen odotus jokatapauksessa alkakoon.

hyvinhyvin sekava ylläripylläri 4+0
 
ylläripylläri
neito84, me ollaan uusioperhe... minä 27v ja mies 35v. Miehelle tämä lapsi on ensimmäinen ja minulla on edellisestä suhteesta 4- ja 1-vuotiaat lapset.

oireita, molemmista aiemmista raskaudesta tutut vatsan nippailut, repäisykivut, hillitön palelu, huimaus ja ihan hirvittävä väsymys.

ylläripylläri 4+0
 
Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan jo 4.5 eli silloin on 7+2. Kivaa kun pääsee jo silloin. Kolmessa viikossakin on odottelua.

Pahointivointi vain jatkuu ja mulla se alkoi heti kun menkatkin jäi pois eli jo neljännellä viikolla. Se on kai isoin oire sen lisäksi että paleltaa ja välillä pistää aika pahastikin.

Keffeli: Mä olen ihan varma että mun pomo tai joku muu työkaveri arvaa ihan kohta eli tuskin tämä kovin kauaa salassa pysyy. :)
 
Uusi ilmoittautuu mukaan! Esikoinen tulossa meille laskurin mukaan 10.12. Iloinen yllätys, koska olin varautunut kenties pitkäänkin yrittämiseen. Neuvola-aika on 26.4. ja täytyy myöntää, että kovasti jännittää kaikki... Itse olen 29 ja poikaystäväni 31. En ole toistaiseksi kertonut kellekään, mutta veikkaisin juorujen alkavan liikkua töissä, kun koko ajan ramppaan vessassa potemassa kuvotusta.
 
Kadak, just joo! Mistä muuten saa mammatoppavaatteita? Viimeks kevättalvella sain kaverilta lainaan hervottoman isot miesten toppahousut, mutta ei ne kovin kivat oo (kun ovat sitten kauttaaltaan hirmu isot)

Tesmis, meillä täällä ultrataan peräti viisi kertaa. Lääkärissä tuossa aika alussa, sitten on niskapoimuseula (toki vapaaehtoinen), rakenneultra (eikös tämäkin vap.eht? Viimeksi mulla 20+1), keskiraskauden lääkäri (viimeksi mulla 26+1) ja loppuraskauden lääkäri (viimeksi 36+2). Ihanaa kun noin usein pääsee kurkkimaan :) Mä otin tosiaan sekä niskapoimun että rakenneultran. Varmaan tälläkin kertaa käyn kaikki mahdolliset.

Aikooko moni teistä käydä siinä 4D:ssä?
 
Uusi odottaja hyppää mukaan pinoon :)
Muutaman viikon jo olen käynyt seurailemassa, nyt uskaltaudun mukaan.
Itse olen 33v, avomies 34v. varhaisultran mukaan LA 3.12. Ennestään mulla tytär 8v.
Vajaa vuosi takana yritystä, joulukuussa tuulimuna, ja nyt näyttäisi alku ainakin lupaavalta.
Kauhea stressi ekat viikot oli tuosta tm:sta johtuen, nyt varhaisultran jälkeen uskaltaa hieman ehkä relata, vaikka näin alussa on niin näkyi jo sydämen syke ja tohtoritäti oli oikein luottaivaisin mielin.
Oireitakin kyllä ollut selkeesti enempi kuin tm:n kanssa, jatkuva väsy, palelu ja viikon ajan jo kaamea etova olo yöks. Mutta lopputulos todellakin kaiken arvoista :)

Mintz ja pikku-urhis 6+5
 
neito 84 minä 32v, mies 33v ja uusioperhe; mun pojat -99 ja -01 sekä miehen tytär -05. kymenlaaksossa asustellaan ja synnytyssairaalana koks.

oireina lähes jatkuvaa väsymystä ja aaltoilevaa pahoinvointia.. välillä koskee julmetusti vatsaa navan oikealta puolelta (?) mutta menee sitten omineen ohi..

Piianen+mökönen 6+6
 
pikkumenninkäinen joo siis ne ultrat mitä täällä järjestetään, on kaikki vapaaehtosia. Lääkärineuvolakäynnillä ei täällä ultrata. Kysyin kun soitin neuvolaan, et onko mitään mahiksia päästä ultraan ennen vkoa 11, niin vastaus oli, että ei onnistu kunnallisen kautta täällä. Syynä kuulemma se, että varhaisia keskenmenoja on niin paljon ettei kannata....plääh.

Tänää 6+2, viimeeks oli mennyt kesken juuri tänä päivänä :'( Joten oireita on kuulosteltu tänään ja paljon. Enemmän oireita on kuin viimeeksi. Toinen poski on täynnä pientä näppylää, ei näy, mutta tuntuu...Ja oli vaikeuksia pitää lapsille tänään jumppaa, kun rintoihin sattui juoksut ja hypyt. Ja eilen illlalla huomasin ahingossa viivan mahassa, voiko se olla jo se linea negra? en ole ainakaan ennen huomannu, et mun mahassa mitään viivaa olis...
 
Ultrassa käyty mutta muuta kuin pussukkaa ei näkynyt. Kyseessä oli tk:n ultra että en sitten tiedä laadusta. Hirveä huoli tuli että onko tuulimuna. Viikon päästä aika yksityiselle, silloin pitäisi näkyä jo sykekin.

Pähkinä 5+5
 

Yhteistyössä