Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Piiaselle haleja! kamala tilanne, onneksi olet elossa...tuohan olisi voinut koitua kohtaloksi! oliko sulla oireita ennen tuota verenvuotoa? ihme tosiaan ettei huomattu synnärillä että istukasta puuttuu pala...paljon voimia sulle rankan kokemuksen jälkeen!
Jennylillä ihana masu!
Ninnianneli tervetukoa!
Kadak jätä omaan arvoonsa kaikki tollaset kommentit! raskaus on vain pieni aika elämästä joten ihan sama miltä se vaaka sillon näyttää!

omaa napaa: viimeksi taisin kirjotella että sokerirasitukseen lääkäri laittoi ja arvot olivat kaikki ihan ok niinkuin veikkasinkin kun ei mitään oireita muusta ollut:)
synnäriltä soitettiin että 29.11 olis sit se kokoarvio ultra jossa erikoislääkäri ja kandit mukana:) annoin siis luvan kandeihin ja sillon saan erikoislääkärin sinne ultrailemaan kun muuten sen tekis vissiin kätilö? jokatapauksessa jännittää siis onko samaa mieltä vauvan koosta kuin neuvolalääkäri...
 
Voi Piianen, kylläpä teitä nyt koetellaan!!! :hug: ja voimia!

Täällä oli toissapäivänä viikottainen neuvolakäynti. Kaikki oli ok. Verenpaineet on koko raskausajan ollut hyvät, hemoglobiinikin oli taas nousemaan päin ja pissat ok. Painoa on tullut jotakuinkin 20 kg ja koskaan siitä ei kukaan ole mulle mitään huomauttanut vaikka on ollut aika suuri vaihtelu noissa lekureissa ja terveydenhoitajissa.
Valoja menee silmissä aika useastikin, niin on mennyt ajoittain koko raskauden ajan mutta missään vaiheessa ei ole juurikaan raskausmyrkytystä edes mietitty. Mutta mulla onkin taipumusta migreeniin niin ehkä nuo valot johtuu enemmän siitä. :confused:
Lähipäivinä olen huomannut sormien puutumista, mutta ainakin googlen mukaan se kuuluu loppuraskauteen.

Täällä on harkinnassa kolmen ässän käyttöönotto ja oikeestan jo kertaalleen toteutettukin! ;) Kämpän olen siivonnut joulua ja vauvaakin varten lattiasta kattoon ja kaikki kaapit läpi koluten. Saunassa istun joka toinen ilta niinkuin normaalistikin on ollut tapana, tosin kohdunsuun-juttujen aikaansaaman saunakiellon aikaan en saunonut ollenkaan. Ja tänään oli piiiittkääästä aikaa SEKSIÄ!!!!! :whistle: Jestas, sitä meillä ei ole ollut ollenkaan sitten syyskuun alun/puolen välin jälkeen ja hyvin vähän muutenkin koko raskauden aikana... Täytyy sanoo että kylläpä alkuun tuntui oudolta ja vähän jopa vastenmieliseltäkin : / Paikat on arat ja turpeat, välillä tuntuu että koko reikä on turvonnu umpeen ;) Ja jotenkin on koko ajan tietoinen kohdunsuusta ja tuntuu että se on jotenkin tiellä. No juu, ties vaikka tässä innostuis sekstaan menneen ja tulevan edestä!! :p

Ninniannelille tervetuloa joukkoon! :)

Ja hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

Cisu 36+5
 
Mua pelottaa tuleva yö :( 2 edellistä yötä menny enempi tai vähempi tyttöjen kans valvoessa.. kumpiki on tuolla jo omissa sängyissään, nuorempi nukkuu ja vanhempi viel lukee "ankkaa". Mut ite en uskalla mennä vielä nukkuun. Esikoinen yskii taas jonkuverran ni oon vain varpaillani et millon nousee taas kuume ja pahenee..

Cisu: mul puutuu öisin kädet, todella ärsyttävää.. mut vissiin sekin kuuluu asiaan.

Tääl ois tänään ollu kirkossa uuden joululaululevyn julkistamis tilaisuus, mut en jaksanu lähteä.. saunaan ja nukkumaan kuulosti niin paljon houkuttelevammalta. Mä kans kuulun niihin jotka kestää oikeastaan paremmin lämpöä nyt raskausaikana mitä muuten. Meillä tämä 11kk ikäinen on kans melkoinen saunoja. Tuo vajaa 3v ei viihdy saunassa ku pikkuhetken, nuorempana (vauvana) ei viihtyny yhtään. Mut tämä toinen vois istua löylyissä vaik kuin pitkään ja se vain innostuu ku nakataan vettä kiukaalle. Tosin ei uskalla sitä kovin pitkään löylyilssä istuttaa.
 
Voi Piianen! Hurjasti jaksamista ja positiivisia ajatuksia tilanteeseenne, vaikka niitä ei olekaan helppoa löytää - onneksi teillä on nyt kuitenkin ihana pikkuprinsessa kahden vanhemman pojanvesselin lisäksi kotonanne touhuamassa. Elämähän harvoin menee niin kuin suunnittelee, joten koitetaan vaan aikan kaikki muistaa, että kaikella on tarkoituksensa. Joka tapauksessa iso :hug:

Neitoperho voimia myös ylimääräisen hometilanteen takia! Toisaalta hyvä, että oireilullesi löytyi selitys - varmaan kuitenkin alusta lähtien ollut selvää, että jotakin on jossakin pielessä, niin ehkä se on parempi, että se on talossa eikä omassa kropassa. Toivottavasti talo korjataan mahdollisimman pian!

Ylipainosta olen kyllä Espoirin kanssa samaa mieltä, että terveydenhuollossa tulee puuttua asiaan niin kuin kaikkiin muihinkin epäterveellisiin elämäntapoihin MUTTA sitä en ymmärrä, että Kadakille oli rutistu 15 kg:n noususta näin loppuraskaudesta, sillä se on täysin normaalia melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Eri asia joo jos ei lähde alipainosta ja tulee se lähemmäs 25-30 kg. Silloin on aiheellista puuttuua asiaan sekä äidin että vauvan terveyden takia. Ainakin siinä määrin, että selvitetään, voisiko ruokavaliolla vaikuttaa asiaan - välttämättähän ei edes voida, jos just kaikki on turvotusta, mutta sitten voidaan selvittää, mistä suuri turvotus johtuu. Jos luetaan nyt raskauspotilaat pois (kun siihen liittyy kaikenlaista muutakin herkkyyttä), niin musta ainakin tuntuu, että esim. työterveydessä katsotaan asioita ihan liikaa läpi sormien. Esim. lähipiirissäni on suhteellisen selkeitä alkoholin suurkuluttajia, jonka olisi pakko näkyä erinäisissä kokeissa (maksa-arvot jne.) tai jopa ihan ulkonässä, mutta lääkärit eivät silti "uskalla" sanoa ko. henkilöille mitään. Onhan se paljon helpompi vaieta kun puhua potilaalle tai ihmiselle ylipäänsä vaikeista asioista :( Ihan normaalielämässäkin meillä kaikilla.

Omaa napaa ei tällä kertaa, kun Piiasen tilanne veti niin hiljaiseksi kaikin puolin.

Hyvää yötä kaikille!

Azalea ja Luru 35+0 POKS
 
Hei sellanen vinkki kaikille, joilla on Prisma jotakuinkin hollilla - siellä on vielä tänään kaikki lastentarvikkeet -15% asiakasomistajille (samoin kun esim. pesuaineet). Ostettiin nyt sitten eilen ekaa kertaa tavaroita muns siskon antaman "listan" mukaan, mm. kertakäyttösiä ja kestoliivinsuojuksia, jotakin linoliumia, pari tuttia varuiksi jne. sekä Erisanin pesuaineet sekä valko- että kirjopyykille. Pääseepi ensi viikolla pyykinpesuun :D Tänään mennään vielä ehkä hakemaan amme.

Azalea ja Luru 35+1
 
Voi Piianen :'( kauhea tilanne. Voimia ja :hug: sinne!

Paino-asiasta sen verran, että mullehan tosiaa on jo 21kg tullut, MUTTA olin todella hoikassa kunnossa ennen raskautta. Ja neuvolatäti on vain sanonut painosta (kesällä joskus) et hyvä kun tulee niin on imetystä varten "vararavintoa". Itse olen samaa mieltä. Itse olen myös sitä mieltä et pitää olla vähän äitin pyöreyttäkin, vauvalla mukavempi olla pehmeässä sylissä kuin luisessa :heart:
Ja todellakin odotan sitä mielenkiinnolla et kuinka nopeasti ja miten ne kilot sit lähtee ja kiinteytyy kun pääsen taas harrastamaan ;)
Ja oikeasti, kaikilla meillä on erilainen keho, joka reagoi esim. raskauteen eritavalla. Kaikille meille on kuitenkin lapsen terveys tärkeintä :)


( . ) Multa irtos eilen limatulppa... HUI!
Supistuksia ei ole ollut, katotaan kauanko vielä menee ennenku pääsee pikkusta hakemaan :) Ollaan itseasiassa vaavin kans sovittu et tulis jo 28.11 ;) Eli viikon päästä :) (toivossa on hyvä elää)

Kaikille haleja ja jaksuja! :heart:

Julia ja kultapossu 37+3
 
Hei!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille :heart:

Halauksia Unelmahötölle sekä Piiaselle :hug:

Pikaista paranemista Jääräpäälle, toivotaan, että flunssa hellittää pian. Itsekin olen tässä jännännyt, että tuleeko itsellekin ennen synnytystä flunssa, kun anoppi on aika flunssainen ja poitsukin on alkanut niiskuttamaan...

Ja tervetuloa Ninnianneli mukaan :)

Manna kyseli neuvolakäynneistä, olen käynyt 37 viikosta lähtien kerran viikossa neuvolassa.

Ehkäisystä oli kans puhetta, meillä ei ole ollut esikoisen jälkeen mitään ehkäisyä käytössä, eikä siltikään onnistunut raskautuminen ilman lapsettomuushoitoja, joten hirveästi en usko, että mitään tapahtuu nyttenkään :) Vaikka ei meissä kummassakaan mitään vikaa lapsettomuuteen ole löytynyt.

Omaa napaa:
Synnytystapa- /painoarviossa kävin reilu viikko sitten, vauvelin painoarvio oli silloin 3100 g ja laskettuna päivänä se olisi 3900 g. Kohdunsuu oli pehmeä, sormelle auki ja kanavaa jäljellä 1,5 senttiä. Lääkäri sanoi, ettei usko menevän laskettuun aikaan, että vauva syntyy. No, itsellä on kyllä sellainen olo, että menee ja ylikin. Supistelut on vähentyneet, eikä juuri muitakaan oireita ole. Esikoinen meni 40+3 ja silloinkin supparit vähentyivät näihin aikoihin..
Vauva on laskeutunut kylläkin aika alas, ei vielä kokonaan kiinnittynyt. Esikoinen aikoinaan ei laskeutunut ennen synnyttämään lähtöä.

Sairaalakassin olen pakannut jo valmiiksi, sekä vauvan kotiintulo vaatteet.

Piparit leivoin viime viikolla ja joulukortit ajattelin tehdä ensi viikolla. Jouluverhot ynnä muut koristeet ja valot laitetaan sitten joulukuun alussa. Piparkakkutalokin täytyisi varmaan tehdä jossain vaiheessa, ainakin osat, koota sitten voisi lähempänä joulua.

Mukavaa marraskuun viimeistä viikkoa, kohta se on jo joulukuu :xmas:

Nipsu + Muru rv 38+3 :heart:
 
Piianen - Tilanteesi on aivan järkyttävä! Onneksi olit paikassa, jossa apua oli saatavilla, muuten olisi ehkä tarina saanut aivan toisenlaisen päätöksen. Kunhan tuosta tokenet, on kyllä syytä katsoa, voiko sairaalaa syyttää hoitovirheestä! Kyllähän puuttuvan istukanpalan olisi ammattilaisen pitänyt huomata ja kohtutulehdusepäilyssä kohtu olisi pitänyt ultrata moneen kertaan sen varmistamiseksi, ettei sisään ole jäänyt mitään! Eihän se rahallinen korvaus kohtua ikinä korvaa, mutta kannattaa silti ryhtyä toimenpiteisiin!

Jazzyt mimmit ja muut: EN OLE SANALLAKAAN viitannut KADAKIIN tai kehenkään muuhunkaan suoraan!! Opetelkaa lukemaan, nyt on jo korkea aika! Rautalangasta vielä ihan teitä varten: Puhuin siitä, että niin moni itkeskelee, kuinka läskeistä on sanottu rumasti, ja samaan hengenvetoon selittää imelästi, miten vauvan ja äidin hyvinvointi on tärkeintä... ihan ristiriitaista puhetta - se ylipaino kun ei ole hyväksi kummallekaan. Tajusitteko vihdoin??? (Niin ja kärsin siis itse ylipainosta).
 
Jennyli Sulla on kyllä kaunis vatsa. :heart:

Julia Hmm.. Saas nähä pysyykö vauveli tuonne 28.11. asti masussa. Jännää! Jos mulla tulee tässä raskaudessa limatulppa, niin alan varmasti odottamaan synnytystä heti. Viimeksi nimittäin supparit alkoivat n. 6 tunnin päästä.

Aarteeni Oletkohan sinä vielä yhdessä koossa..? Tarkistelin, että kirjoittelit tiistaina, että limatulppaa on tullut muutamana päivänä. Olit kyllä tostainakin kirjoitellut neuvolakuulumisia.

Täällä ei mitään oireita. Kaikki on oikein hyvin. :)

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

Mandy ja pallero 34+2
 
paljon on taas tapahtunut, tuntuu et aika kuluu siivillä. Monet odottavat vauvan tuloa vaikka heti, mutta itse ajattelen kauhulla, ettei vielä syntys, vaikka viikkoja kasassa ok =) Johtuu siitä, että saatas remppa varmaan vasta 2 viikon päästä siihen kuosiin, että olis suihku ja lämmin vesi, nyt siis ollaan ilman...

Onnittelut jo vauvautuneille:flower:

Ja Piianen; :hug: Onneksi olet hengissä. Aivan käsittämätöntä, että näin voi käydä, muistan hyvin että valitit kovaa mahakipua heti synnäriltä tullessa; jonkun olisi pitänyt huomata jäänyt istukanpala:headwall:

ON: ensi viikon to olisi painoarvioultra KYS:ssä. Herkuteltua on tullut, vaikka diabetes-diagnoosi on ja aamupaastot eivät aina ole pysyneet rajan alla :eek: Käsiarviolla neuvolatäti arvioi, että lähemmäs kolmatta kiloa, mutta siro, eikä mitenkään sokerivauvan oloinen -> toivottavasti hän on oikeassa, koska itse olen valmis menemään mahd. pitkälle, jopa yliaikaa... tietty, jos vauva ei ole jättiläinen. Painoa ei ole tullut kuin 4 kiloa ekasta neuvolasta, mutta tosiaan alkupainoa oli jo valmiiksi =)

tervetuloa Ninnianneli mukaan, vielä mahtuu.

Anve :hug: voin vain kuvitella väsymyksesi määrää. Miten viime yö meni?

Jennyli :hug: voimia sinulle, elät raskasta muutos aikaa, toivottavasti jatko menee kivuttomammin ja asiat järjestyisivät nopeasti uomiinsa.

Jääräpää paranemisia.

Kiitän vielä ihania reseptejä laittaneita. Otin talteen ja varmasti kokeilen kaikkia kunhan kerkeän. Sen verran vesi nousee kielelle jo ohjeiden lukemisesta.

Espoir kiitos kommenteistasi, kenelläkään ei ole lukihäiriötä tai luetun ymmärtämisessä ongelmaa, kirjoitustapasi vaan on profosoivaa ja tämäkin kommentti tuli sivulle heti kadakin mainitessa omasta kohtalostaan. Asiat ja mielipiteet voi esittää monella tapaa ja mielipiteelläsi nostat esiin tärkeän pointin, mutta tosiaan saat asiasi ehkä paremmin keskusteluun, kun esität sen vähän toisella tavalla. Ja tällä en tarkoita, että hyssytellen tai muuten, mutta kunnioittaen kanssa keskustelijoita, ja vähättelemättä ongelmia.

Tästä tulikin mieleeni Kadak; olet tosiaankin myös minun mielestäni saanut aivan turhaa porua osaksesi. :hug: Jokaisen keho on tosiaan erilainen ja halutessaan tai monesti haluamattakin raskauskiloista saa luopua pian, kiitos imetyksen =)

Ehkäisystä sen verran, että hirveän helposti sikiäviä ei olla, ja toisaalta pikku kolmonen on tervetullut, jos on tullakseen, niin emme ehkäisyä varmaankaan tarvitse. Esikoisen jälkeen otin minipillerit ja itselleni kävi ainakin niin, että ne vei kuukautiset pois ja kierrot käynnistyivät vasta kun pillerit lopetin.

Nyt etsimään pienestä makkarista paikkaa mihin pinniksen saisi väkrättyä...

Leenu 37+3
 
saz
Voi Piiainen!! Todella ikävää että teille kävi näin! Oon ihan sanaton.. Voimia!

Tuosta painosta olen myös sitä mieltä että tietenkin siitä pitää henkilökunnan sanoa jos alkaa tulla liikaa mut myöskin pitäs aina ottaa koko tilanne huomioon, lähtöpaino, kuinka pitkällä raskaus on jne. Mun mielipide on se että tuo 15kg näin lopussa ei ole paha. Toki en ole lääkäri, mutta myöskään vaikka olis tullut jo 35kg niin en näe syytä täälä ruveta siitä hössöttään kun tämä on vertaisTUKIpalsta ja jos se paino nyt on jo tullut niin sille ei enää mitään voi! Sä Espoir kirjoitat kaikki kommenttisi todella törkeään ja ilkeään sävyyn. Mä en itse kehtaisi! Mäkin kyllä, niinkuin varmaan monen muunkin tavoin, ymmärrän mitä tarkoitat ja usein sulla on ollut pointti, mutta miksi se pitää aina niin töksäyttää? Jossain vaiheessa joku kyseli että mitä täältä saat kun aina kirjoitat niin et muut suuttuu, ja mua kiinnostais edelleen tietää kysymykseen vastaus. Täällä on tarkoitus, ainakin mun käsittääkseni tsempata muita samassa tilanteessa olevia, jakaa kokemuksia ja niin edelleen. Kyllä lääkärit on niitä faktoja varten! Mä oon kyllä ihan ihmeissäni ettet vieläkään voi olla ystävällisempi vaikka siitä ollaan sulle täälä monta kertaa huomautettu. Oon ymmärtänyt ettet enää ihan mikään nuori nainen ole joten luulisi vähän löytyvän pehmeyttä ja käytöstapoja (enkä tarkoita paapomista) vaikka täällä anonyymisti ollaankin.

Omassa olossa ei mitään moitittavaa, paljon ollaan esikoisen kanssa puuhasteltu kaikkea yhdessä ja vietetty laatuaikaa vähän niinkuin "varastoon" :D Jotenkin tuntuu et tää paketti ei enää montaa viikkoa ole yhtenä palana. Ja eihän se nyt hirveen monta viikkoa voikaan olla :)

Saz 36+3
 
SAZ - mä en tahallani provosoi ketään - mutta en myöskään voi sietää lässynläätä ja liirumlaarumia...ehkä siksi kommenttini suututtavat. Se ei kuitenkaan ole suinkaan tarkoitus. Yritän nimittäin sanoa sanottavani asiallisesti ilman kaikenmaailman hali,hali, pusi,pusi höystöjä - ikävää, että se tyyli niin ärsyttää.

Minua taas ärsyttää nämä "onkohan mahassani poika kun se on 45 asteen kulmassa eteenpäin ja miehenikin on skorpioni horoskoopissa" -pohdinnat. Siksi en osaa niihin sanoa mitään - luulisi kaikkien tietävän, että esim. vauvan sukupuolta EI voi ennustaa sykkeen, mahan muodon tms. tekijän perusteella, sen sijaan rakenneultrassa sen voi saada selville, jos haluaa. Siksi en todellakaan osaa lässyttää mitään ympäripyöreää.

Samoin se liikalihavuuskommenttini oli seurausta siitä että MONI tippa linssissä uikutti, miten painosta oli huomautettu - luen siis palstaa nopeasti monta kommenttia kerrallaan, enkä vällttämättä aina kiinnitä nimimerkkeihin huomiota. Tällä kertaa kommenttini tuli ilmeisesti heti Kadakin kommentin jälkeen, vaikkei se ollut hänelle mitenkään erityisesti suunnattu - mutta tämänhän olen jo todennut useaan otteeseen.

Samoin suhtautuminen Piiasen tapaukseen - miltei kaikki kommentit ovat näitä "virtuaalihaleja". Empatiaa voi tietysti osoittaa, mutta näin virtuaalimuodossa siitä ei paljoa kostu. Juuri kukaan ei ole pöyristynyt siitä, miten noin voi tänä päivänä vielä käydä. Miten terveydenhuoltojärjestelmä on voinut ohittaa hänen kuumeensa ja kipunsa niin totaalisesti? Miten on mahdollista että puuttuvaa palaa ei huomattu? Virheitä sattuu meille kaikille, mutta ainakin niiden tietojen perusteella joita tällä palstalla asiasta on ollut on kysymys enemmänkin huolimattomuudesta ja sen myötä siis myös hoitovirheestä.
 
Julia Hui kuinka jännää!!! Kohta varmaan alkaa tapahtua =)

espoir vois mennä jonnekin ilmaisutaidon kurssille ja opetella miten ylipäänsä puhutaan IHMISILLE, Ootko kasvanut jossain eläinten keskellä vai??? Miksi kuvittelet että sinulla on oikeus puhua meille kun oltais kaikki jotain aivo-invalideja???? Vituttaa ku yks repii päätänsä täällä koko ajan. Omia sanojasi lainaten: JA ET VOI LOUKKAANTUA KOSKA MINÄ OLEN VAIN TOTTUNUT PUHUMAAN SUORAAN. Vittu mitä paskaa!!!
Kaikki me tiedetään ettei vauvan sukupuoleen vaikuta mitkään taikauskokeinot, mutta jos joku haluaa miettiä jotain uskomuksia tai muuten arvuutella vauvan sukupuolta, niin miksi se häiritsee sinua niin paljon??? En mäkään usko kaikkeen/ole samaa mieltä tai edes ole jaksanut ottaa selvää mutta ei mua todellakaan haittaa mitä muut tekee. Päinvastoin, mun mielestä niitä on mielenkiintoista lukea. Se ei ole multa/sulta pois.
Ystävällinen voi olla ilman lässytystäkin, ne nyt on kaksi täysin eri asiaa.
Mä en jaksa enää edes lukea noita sun ilkeitä kommenttejas. espoir Tukehdu ittees! Tuliko mieleen että ehkä me uskotaan Piiasen osaavan tehdä omat ratkaisunsa itse, ilman jatkuvaa neuvontaa??? Me ei saada siis ilmaista pahoitteluja täällä, koska se loukkaa sua??? WTF???

Ja teille muille onnellista ja ihanaa loppuodotusta hali hali pusi pusi!!! Ärsyttääkö???

Ajattelin perustaa Fb:hen salaisen ryhmän joka ei siis näy muille kun vain jäsenille jos jotain nappaa niin ottakaa yhteyttä vaikka yksärillä...
 
Auringonpilkku Mukana fb-ryhmässä :)

Espoir
Minä olen sulta kaks kertaa kysynyt että mitä ihmettä sinä tästä keskustelupalstasta irti saat tai mitä varten täällä yleensäkin käyt?!! Mikä sun pointti on tolle kaikelle ehdottomuudellesi ja toisten arvostelulle? Anna meidän muiden rauhassa uskoa uskomuksiimme ja muihin hömppiimme ja kitistä ja vinkua ja itkeä mistä tahansa asiasta, mitä hittoa se sulle kuuluu... Mä en vaan ymmärrä miksi hitossa sä täällä käyt kyttäämässä ja arvostelemassa kun koskaan ei kuitenkaan kelpaa se mitä ja miten me muut täällä kirjoitamme??!!!
Sä käyt säännöllisin väliajoin kirjoittamassa nasevia kommenttejas vaikka tuskin olet edes viitsinyt kunnolla vaivautua lukemaan muiden kirjoituksia etkä ole täysin siis tietoinen mistä täällä milloinkin puhutaan tai mistä on edes kyse. Silti kehtaat tulla arvostelemaan ja kehuskelemaan kuinka kaikki on niin helvetin paljon paremmin jossain muualla ja kuinka täällä meillä asiat on ihan päin persettä! Tulet tänne provoilemaan noilla teksteilläs ja ärsyttään muita, (ehkä se onkin sun pointtis), mutta et kuitenkaan koskaan rohkene jäädä ottamaan vastaan meidän kommentteja vaan poistut linjoilta taas pariks viikoks ennenkuin tulet taas lässyttämään samoista asioista. Mikset sä roiku sen nykyisen kotimaasi keskustelupalstoilla jos kerta siellä kaikki muukin on parempaa kuin täällä?! Vai liekö naiset ja heidän juttunsa ja ongelmansa ihan samoja sielläkin kuin täälläkin?!
 
Viimeksi muokattu:
Mä en jaksa oikein kommentoida noihin Espoirin juttuihin mitään.. BLAAAAAAH!!

Kyllä mäkin olin esikoista odottaessani enemmän kuin kauhuissani, kun painoa tuli melkein 20 kiloa lisää , olkoon kuinkan normaalia tahansa ei se siltä tuntunut. Kaikki kyllä lähti, ei siinä mitään. Nyt on tosiaan se reilu 15 kiloa mittarissa enkä nyt ressaa. Mutta tämä onkin toinen raskauteni.

Jääräpää; tsemppiä ja paranemisia, me asutaan tässä Pinsiössä Pentinmaan puolella. Meilkolailla meilläkin on se 15km sekä Ylöjärvelle, että H-kyröön ja Tampereelle noin 30. Taidat tosiaan asua ihan lähellä ;) Pitää sitten vaikka tavata nyyttien kanssa, eikö?

FB-ryhmä olisi kiva idea!

Piiaselle kovasti jaksuja ja tosiaan ihmeellistä, että näin voi Suomessa käydä!! Kauheaa!

Seksistä Mies tuossa just puheli, että mun pitäs hoidella se remonttiviikonlopun kunniaksi ;) Mikäs siinä, kunhan on nopea:D Kyllä mä ihan vielä nautin seksistä, mutta mitään kauheata rynkytystä en kyllä kestä..

Mä en nyt oikein jaksa enempää, veti niin tämä Espoirin tilitys hiljaiseksi. Hoh hoijaa.

Anabela 35+2
 
Moikka kaikille näin sunnuntain kunniaksi!

Ihan mielenkiintoista keskustelua olettekin käyneet puolin ja toisin. On hyvä pitää mielessä tosiaan netin keskustelusäännöt, sehän ei tarkoita etteikö saisi käydä kriittistä ja tiukkaa keskustelua mutta kuitenkin hyvä pitää kohteliaisuus mielessä, ei vähätellä älykkyyttä.

En tiedä miten te muut ymmärrätte tämän keskustelupalstan, varsinkin näin raskauskuukausiketjuttain, mutta itse aikanani kuumeilupalstalla ja sitten tällä odotuspuolella ajattelin että saisin vertaistukea ja mahdollisesti hyviä vinkkejä sekä purkaa ylipäänsä tilanteita. Nämä raskausajan asiat sekä varsinkin kuumeilupuolen jututhan ovat sellaisia, että ei niitä viitsi monille kertoa. (Kaikki varmaan tietää, että lapsettomia ei välttämättä ihan mahdottomasti kiinnosta vauvakuumeilu tai raskausasiat ja mulla ainakin jo omasta iästäni johtuen näitä on suurin osa. Olen siis 25v). Mun mielestä on ihan normaalia, että täällä on surua ja iloa sekä hassutteluakin. Sekin on normaalia, että mielipiteet törmää. Toiset tietysti ei pidä siitä, osalle se voi tuntua kurjalle..itse olen taas tottunut (kaiketi opintojen myötä) siihen että mielipiteet voivat joskus melkoisestikin taistella keskenään (mutta ei ihmiset, huomataan se!). Mun mielestä on ok, että osa ei halua kertoa itsestään paljon tai osa ei halua osallistua johonkin keskusteluun mikä ei itsestä tunnu tärkeältä. Ei kuitenkaan vähätellä toisten tarpeita, jollekin voi sukupuolen arvuuttelut tai muut olla tärkeä osa odotusajan henkisessä valmistautumisessa tai sitten jollekin se voi olla mukavaa ajanvietettä. Jos jokin asia ei tunnu omalta, niin ei siihen tarvitse osallistua ja sekin on ok. Itse en esimerkiksi ole osannut yhtään ajatella millon meidän pirpana syntyisi, joten en ole osallistunut tuohon syntymäpäiväarvuutteluun (mikä on kuitenkin ihan kivaa nähdä miten se toteutuu niillä joilla jotain siinä on.).

Kuitenkin ymmärtäisin niin, että jos jotkut/joku meistä kohtaa elämässään vaikeita asioita raskausaikana (johtuivat ne mahdollisesta hoitovirheestä, parisuhteista, keskenmenosta, rakennevioista jne) sekä haluaa jakaa ne täällä palstalla, niin tulisi kuitenkin olla kaikilla oikeus pahoitella ja ottaa osaa toisen vaikeaan tilanteeseen. Ainakin näkisin, että sitä varten täällä ollaan. Kukaan ei toisen puolesta tee päätöksiä tai ohjaa toisen käytöstä, joten oikeastaan tämä toisen tilanteeseen osallistuminen onkin se ainoa tapa miten osoittaa välittämistä. Jos me ei välitetä ja osallistuta toisten elämäntilanteisiin, niin mitä me oikeastaan täällä keskustelupalstalla tehdään? Kyllä itse ainakin luulen, että aika monelle voi olla virtuaalinen välittäminenkin tärkeää vaikeassa elämäntilanteessa -tuskin muuten näitä kokemuksia jaettaisiin. Toinen ei välttämättä koe tällaista tärkeäksi eikä näin ollen jaa asioita, joihin ei ehkä koe tarvitsevansa tukea. Tämäkin on ok. Meitä on täällä aika paljon, olikohan lähemmäs sata ihmistä, joten varmasti ollaan eri mieltä asioista eikä siinä ole mitään väärää. Olisihan se omituista, jos me nyt oltais jotenkin joka asiasta samaa mieltä.
------

Täytyy sanoa, että melkoisella jännityksellä odottelen täällä seuraavia päiviä. Meillähän taitaa parillakin olla limatulpat jo liikenteessä? Ainakin Julialla oli.

Musta tuntuu, että täällä päin kaveri yrittää massussa kääntyä pää alaspäin, saas nähdä onnistuuko. Jotenkin tuntuu vaan siltä, että tuota vettä on tosiaan sen verran vähän että puuttuu se "liukuaine" siitä. Melko kipeesti kyllä puskee, on ollut ihan pakko särkylääkettä syödä (ja en ihan helposta sille purkille mene). Täytyy sanoa, että toivon kovasti että massussa mentäis oikein päin...tuo sektiohomma mulla ihan selkeesti tulee uniin ja niissä oon aina leikepöydällä ties minkä ongelman edessä:xmas:

Sehän ois silleesti, että mulla taitaa äippäloma virallisesti alkaa muistaakseni ensi viikon alussa. Melko hurjaa!

-metsis 35+3
 
Piianen järkyttävää. Olen todella pahoillani puolestasi. Oikein paljon haliruttauksia sinulle. Nyt taas muistaa kuinka tärkeää se verenluovutus on.

Laitan tähän nyt sen synnytyskertomuksen jonka lupailin jo aiemmin.

Kaikkihan lähti liikkeelle lapsiveden lorahtelulla hieman ennen klo kaksi yöllä 10.11. Tajuttuani, että kyse on todellakin lapsivedestä soittelin synnärille, josko jotain ohjeita tulisi. Kerroin puhelimessa, että vauva ei ole vielä laskeutunut, mutta minun käskettiin vaan odotella kotona, josko supistukset alkaisivat. Pakkailin itelle ja vauvalle sairaalakassia ja yritin nukkua, mutta ei siitä tullut mitään. Viiden aikaan herätin miehen, että nousee ylös ja lähtee viemään minua. Kokoajan oli itellä vähän pelko napanuoran luiskahtamisesta kun vauva oli edelleen ylhäällä. Jotakin omia pikku suppareita tuli, mutta ei mitään kunnollisia.
Klo 5.45 saavuin sitten synnärille ja kätilö tarkisti ultralla miten päin vauveli oli ja lapsiveden määrän. Vauva oli rt ja vettä ei ollut kuin ihan vähän enää jäljellä. Minut laitettiin ns odotushuoneeseen ja oikeastaan koko aamu otettiin vauvan sydänäänikäyrää ja supistuskäyrää. Vauvalla sydänäänet aina laskivat aika paljon kun supistus tuli. Klo 13 lääkäri päätti, että supistukset laitetaan kunnolla käyntiin tipalla, kun mitään edistystä ei ollut tapahtunut. Säännöllisiä suppareita alkoi tullakin aika nopeasti, mutta ne eivät olleet kivuliaita. Joten annostusta nostettiin puolen tunnin välein. Synnytys on kirjattu alkaneeksi n klo 15, ilmeisesti perustuen siihen, että supistukset olivat säännöllisiä ja kasvot alkoivat jo hieman irvistellä. Mies tuli klo 16.10 töistä ja silloin olin jo melkosen kipeä. N. 16.45 Kätilö pyysi lääkärin paikalle ja olin jo 8 cm auki ja lääkäri laittoi minulle kohdunkaulan puudutuksen ja samantien olinkin jo 10 cm auki. Seuraavasta supistuksesta minun käskettiin alkaa ponnistamaan. Minä vielä kyselin minispinaalin perään, (joka oli toivomuksessa), mutta naurahtivat vain, ettei sitä enää laiteta. 10 Pisteen vauva syntyi klo 17.09
14 minuutin ponnistamisen jälkeen. Kaikki sujui todella rauhallisesti ja synnytyksestä jäi hyvä mieli. Suurinta kipua tunsin, kun vauvan kaulan ympäriltä otettiin napanuora pois. Kätilö kertoi jo ennen tipan laittamista, että napanuora on varmaan kaulan ympärillä kun sydänäänet aina romahtavat supistuksen aikana. Nyt kun minulla on synnytykset käynnistetty mitä erilaisimmin tavoin niin ehdottomasti paras ja lempein on ollut tämä oksitosiini tippa. Tableteilla on kivut olleet jotenkin todella hallitsemattomia ja rajuja, lähinnä on ollut yhtä supistusta koko synnytys. Joten suosittelen. Kohdunkaulanpuudutus laitettiin varmaan juuri oikeaan aikaan ja se auttoi erityisesti ponnistusvaiheeseen. Synnytykseen ja sen kulkuun olen ollut oikein tyytyväinen. Tikkejä ei tullut yhtään ja istumaan pystyin heti kohta synnytyksen jälkeen. =) :rolleyes:

Tilanne tällä hetkellä: Vauva on edelleen sairaalassa ja piristymistä on havaittavissa. Maitoa minulla tulee niin hyvin, että on jopa ylitarjontaa, huomenna soittelen OYS:iin ja kyselen luovuttamisesta. Mutta asiaan: pikkuiselle menee 8 x 60 ml maitoa vuorokaudessa ja nyt hän jaksaa itse syödä siitä noin 30-60 ml kerralla. Nenämahaletku otetaan varmaan alkuviikosta pois ja
katsotaan miten vauva pärjää itse syömällään ruoalla. Mikäli paino ei lähde laskuun vaan jatkaa kasvua niin kotiutuminenkin on mahdollista loppuviikolla. Minä en ole saanut häntä syömään vielä koko 60ml kerralla vaan yleensä sen 30-40ml. Mutta täytyy yrittää jaksaa uskoa, että minäkin vielä onnistun. Rintaa olen myös tarjonnut vauvalle jos on ollut oikein virkkuna ja hamuaminen kovaa, mutta siitä vauveli ei jaksa imeä kuin noin 10-15 ml kerralla. Oma mieli on onneksi tasaantunut ja itkeminen on rauhoittunut. Ystävien kanssa en ole jaksanut vieläkään olla tekemisissä, on tietysti ihanaa kun he välittävät ja kyselevät kuulumisia, mutta energia ei oikein riitä vastailuun kun ei ole oikeastaan mitään uutta kerrottavaa. Olo on vain kovin ristiriitainen kun pitäisi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Miehellä valitettavasti palaa isyyslomat nyt tähän, kun tuon pojan hoitopaikka irtisanottiin syksyllä kun minä jäin kotia. Omasta fiiliksestä vielä, että vaikka synnytys menikin hienosti ja olen toipunut oikein hyvin, niin silti on sellainen olo, että raskaus loppui liian aikaisin ja minulta/minusta puuttuu jotakin. Jäi tavallaan se raskausaika kesken. Toivottavasti olo menee ajan kanssa ohi kun minullehan tehtiin sterilisaatio 2 pv synnytyksen jälkeen ja lapset on nyt tehty.

Ehkäisyasiaan kommentoin omakohtaisia kokemuksia: minulla on ollut kahteen otteeseen kuparikierukka ja on ollut todella helppo, halpa ja hyvä ehkäisykeino. Alussa tulee vuotoa jonkin aikaa, mutta kun sen on "kärsinyt" niin on ollut oikein toimiva :) Ja sitten ehkä monen mielestä ei niin kovin luotettava ehkäisy: imetys ;) Minulla toimi, tässä lienee tärkeintä se etteivät ne kuukautiset ole alkaneet. Tämä oli meillä ehkäisynä noin 9 kuukautta.

Espoir :hug: on varmaan raskasta olla noin ärhäkkä ja tuomitseva. Kirjoitin puolestasi joulupukille ja toivoin hänen tuovan sinulle sylillisen sympatiaa ja maltillisesti myötäelämisen taitoja :kiss:

Hei kohta on Joulukuu ja lumi"pyryä" tässä ootellaan :D

Yritän ensi kerralla kommentoida myös jotain muutakin kuin omaa napanderia :ashamed:

Terveisin: Unelmahöttö

Auringonpilkku :wave:
 
Hei!
Meille syntyi 17.11. (rv 36 + 6) POIKA 3025 g ja 48 cm. Tarkoitus oli tosiaan mennä suunniteltuun sektioon perätilan vuoksi joulukuun alussa, mutta pieni mies ottikin varaslähdön. Veikkaisin, että kääntöyritys ehkä vauhditti synnytyksen käynnistymistä. Mene ja tiedä. Lapsivedet siis menivät kävellessäni kaikessa rauhassa kaupungilla. Olin juuri ollut kampaajalla :O No siitä sitten sairaalaan, jossa melkein heti pääsin leikkaussaliin. Kaikki meni hyvin ja nyt olemme jo kotona.
t. Haitula ja poika 4 vrk
 
Heippa ja lumista sunnuntaita kaikille!

Haitulalle kovasti onnea pienestä prinssistä!!!

Ja Piiaselle iso:hug: Ei tuohon tilanteeseen osaa sanoa muuta kuin että onneksi pääsit nopeasti hoitoon ja olet hengissä! Järkyttävää, että moista pääsee tapahtumaan!!

Metsätähtönen linjasi mun mielestä oikein hyvin näitä netin keskustelupalstojen käyttäytymismoodeja. Sellaista palstaa ei varmasti löydy, jossa miköäön asia ei ärsyttäisi, mutta kaikkea ei ole pakko kommentoida. Tällaisilla keskustelupalstoilla voi omasta mielestäni juurikin välittää virtuaalista välittämistä, moni kuitenkin helposti samaistuu toisten tilanteisiin, samankaltaisessa tilanteessa kun ollaan. Ei ole helppoa, ei :)

Täällä on vähän jännitystä ilmassa; huomenna pitäis mennä käymään pelkopolilla juttelemassa synnytyspelosta ja sen jälkeen äitipolilla. Mun verenpaineet on noussut viimeisen kahden viikon aikana huimasti ja pissasta löytyi viime tiistaina proteiinia, joten lääkäri sanoi, että täytyy mennä tarkistamaan asia äitiyspolille. Toivottavasti eivät nyt ainakaan heti ota sisälle, ja jos ottavat, niin toivottavasti vaan pariksi päiväksi. No, huomenna olen asian suhteen viisaampi ja toivottavasti ei selviä mitään kovin kamalia äippäpolilla. Luulen kyllä, että nuo paineet on olleet korkealla siksikin, että oli melkoinen stressi töiden lopettamisesta. Mutta huomenna on äippäloman eka päivä, toivottavasti se saa paineet laskemaan edes vähän :)

wendyduck 34+5
 
Haitula: Onnea hirmuisen paljon pienestä prinssistä :heart:

auringonpilkku: FB-ryhmä hyvä idea, messissä ollaan! =)

espoir: Tokihan suoraan saa asioista puhua, mutta jonkinlaisia käytöstapoja noudattaen. Sinä irvit täällä muita ja muiden tekemisiä ja sanomisia, olet töykeä omilla kirjoituksillasi. Se ei ole mukavaa kenenkään mielstä, paitsi ilmeisesti sinusta. Ihmettelen moista suuresti.
Tuskin kukaan täällä uskoo ihan täysillä kaikkeen mahanmuoto yms. uskomuksiin lapsen sukupuolta miettiessä, mutta onhan se mukavaa pohtia nuita vanhoja uskomuksia että kenen kohdalla pitää paikkaansa, kenen ei.
Ja Piiasen tapauksessa, mistä sinä tiedät saako hän lohtua "virtuaalihaleista" vai ei? Sulle voi toki olla yks paskan hailee jos joku ottaa osaa näin virtuaalisesti johonkin asiaan, mutta et voi sanoa etteikö joku siitä voisi jotain lohtua saadakin.

Nyt ei irtoo oikein muuta, kun ottaa niin päähän nuo espoirin länkytykset..pusi pusi, hali hali ja nami nami sinne suuntaan vaan. Vois kaivella sen sitruunan ulos sisuksistaan niin jos se happamuus vähän hellittäis....

Jazzy
 

Yhteistyössä