***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Kaffelille paljon jaksamisia!!!

Kiitos paljon kun toivotitte tervetulleeksi:)
anve pienellä ikäerolla oleva palsta?missä?olisin kyllä kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia ja käytännön neuvoja tulevaa varten:)

Aivan ihana päivä olut mies vei tytöt aamupalan jälkeen ulos ja mä sain mennä takasin nukkumaan masu täynnä... ja teki vielä päivällä ruokaa!!oli kyllä tarpeen että jaksaa taas tyttöjen kanssa ensi viikon.
Siis olen tyttöjen kanssa viikot keskenään kun mieheni ajaa rekkaa firmassamme niin ei aina pääse yöksi kotiin mutta olen tottunut ja osaan kyllä nauttia näistä viikonlopun vapaa hetkistä:)

Pallero on potkuillaan taas tänään muistuttanut itsestään mikä on ihanaa:) Issias kivuista olen kärsinyt ennenkin ja nyt on taas tehnyt tuloaan mutta tukivyö ei auta yhtään:(
Mielialat on heitellyt koko alku raskauden ja pillitän jopa komedia elokuvan aikana ja mies vain nauraa että et oo tosissas... mutta se on tottunut jo kahden ekan raskauden aikana että itkeskelen yhtä sun toista:) Olen alkanut miettiin jo vatsan kasvaessa että mitä päälleen laittaa sit loppu ajasta kun on kylmempikin:/ kaikki kuitenkin vaan ahdistaa ja puristaa eikä haluaisi pukea yhtään enempää kun on pakko.. onko muut miettinyt vielä näin pitkälle? Serkkuni katso suu pyöreenä kun puhuin tästä ja tokas että "siihen on puol vuotta et mieti ens viikkoo vaan" mut silti mietityttää..

Meillä muuten mieheni on ollut aina tosi kiinnostunut kahdessa ekassa raskaudessa joka asiasta ja silitellyt vatsaa mut nyt ollut ihan erilainen. Itse kaipaan enemmän hellyyttä hirveesti ja huomiota asian suhteen häneltä mutta ehkä tää raskaus vaihe on niinkun koettu jo hänen osaltaan:( tai tulee vasta myöhemmin hänen kiinnostuksen kohteekseen. Siis onnellinen ja ylpee hän on ja haluaisi lapsia varmaan vielä monta mutta suhtautuminen on nyt erilaista.

...et tällästä omaa napaa mutta vointeja kaikille taas tulevaan viikkoon ja nauttikaa!!!

 
mitäs ihmiset on meinannu juhannuksena? ite en oo keksiny viel mitään mitä tekis ja ilmatieteenlaitoski lupailee sadetta. yleensä viettäny noi juhannuksetki aika kosteissa merkeissä nii pitäs jotai muuta kivaa keksiä :D
 
treehouse laiton sulle yv:tä

Ite ostan viimesyksynä ulkoiluhousut jois on sellainen klipsisysteemi vyötäröllä. Sit ku laito kalsarit alle jätti housujen liitingin auki ja laitto pitkän puseron, ni hyvin tarkeni ulkoilla. Isännän untuvatakki meni loppuajasta parhaiten päälle. Kyl me keinot keksitään :D
Meil tosiaan esikoinen on syntynu maaliskuussa ja tää kakkonen (+ nyt kolmonen) joulukuussa.
Joulukuussa ei ainakaan viimevuonna ollu viel hirveitä pakkasia ja jäätiköllä pidin lenkkeilessä niitä piikkejä kengissä, ni oli varmempi kävellä. Eniten aiheutti ongelmia se, et ison mahan ja talvivaatteitten kans piti tuota esikoista nostella ulkona

Meil on juhannus viel ihan auki.. tänään alottelevat rehuntekoa, ni toivottavasti saavat sen pois alta ennen juhannusta. Varmaanki mennään toisen tai toisen sisarusten luo krillaamaan
 
Voi ei, paljon voimia Keffelille! :'( :hug:

Jääräpää
: Mulla ainakin vatsa kipuilee menkkamaisesti aina jos alaselkä jostain jumiutuu. Mä oon ajatellut, että tuollaiset "perus" alavatsakivut olisi niitä kohdun kasvukipuja. Siis osittain sellaiset menkkamaiset kipuilut, osittain vähän terävämmät, jotka kestää kuitenkin vaan joitain hetki/tunteja. Eli oikeastaan muut, kuin repäisykivut tai suolistoperäiset kivut. Päiviä kestävät menkkajomotukset mulla on näköjään jääneet kokonaan pois. Ihanaa!

Pari viimeistä päivää on ollut ihan hirveitä ja jatkuu edelleen! Voimat on kadonneet täysin, päässä heittää jatkuvasti ja rytmihäiriöt on taas lisääntyneet. Eilen makasin sängyssä ja tuntui kuin olisi juonut hiukkasen liikaa alkoholia, kun sellaista vauhtia tuntui sänky pyörivän ympyrää :/ En sitten tiedä, mistä johtuu, kun hemppa, sokerit ja verenpaine oli vielä viime viikolla ihan kunnossa, verenpaine tosin vähän matalalla. On mulla aiemminkin väsymystä ollut, mutta ei tällaista täyttä voimattomuutta, että ei meinaa portaita päästä yläkertaan, kun alkaa jo lihakset tärisemään tai että hampaita pesiessä joutuu pitämään kiinni jostain, kun huippaa niin pahasti :/ Seuraava neuvola on vasta elokuun lopulla, joten toivottavasti menee ohi itsestään, eikä enteile mitään pahempaa :eek:

Lauantaina yritin shoppailla äitiysvaatteita, mutta tunnin jälkeen ei enää oikein jaksanut kävellä. Vatsakin alkoi protestoimaan vihlomalla, joten lyhyeen jäi se reissu. Lisäksi totesin, että tosi moni ketju on lopettanut äitiysvaatteiden myynnin ja kivoja paitoja ei meinaa löytyä mistään. Onko täällä kukaan löytänyt jostain muualta kuin Hennesiltä tai nettikaupoista kivoja vaatteita?

neitoperho & toukka 12+3
 
neitoperho, stockmannin mamavaatteissa voi löytyä jotain ja sitten P.O.P.:ista löysin kivan kesämekon. Samaan hommaan törmäsin esikoisesta reilu vuosi sitten, että mallistot oli lopetettu. Tylsää...

Keffelille paljon voimia!

k&pikku-r 17+3
 
Keffelille Osanotto :hug:

Treehouse Tervetuloa!

Lillukalle onnittelut punktiotuloksista

Onnittelut myös muille hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Jääräpäälle Onnittelut ekoista liikkeistä :)

Juhannus suunnitelmia meillä ei ole vielä(kään), todennäköisesti ollaan kotosalla...

Oireista: oikeastaan juuri mitään oireita ei ole, hyvä olo :) Masu on kasvanut ja luulenpa että nyt muutamana päivänä olen tuntenut pikkuisen liikkeitäkin :) Pieniä napautuksia samassa kohdassa :) :heart: Esikosta tunsin liikkeet 18 + viikolla, eli nyt vähän aiemmin :)

Mukavaa kesäpäivänseisaus -päivää kaikille, niin se päivä alkaa sitten lyhenemään, mutta onneksi kesää on vielä jäljellä :)

Nipsu + muru 16+3 :heart:
 
Keffelille :hug: ja paljon voimia! :'(
Jotenkin oli jo tuudittautunut siihen ettei enää näillä viikoilla voi mitään keskenmenoja tapahtua :'(

Joku (en nyt taas muista kuka :ashamed: ) kyseli noista hematoomista. Mullahan oli tossa viikolla 9+ pieni hematooma joka vuosi,kyseessä oli siis hyvin pieni läpimitaltaan alle 1cm hematooma. En tiedä mistä ne johtuu,koskaan aikaisemmin ei sellasta mulla ole ollut. Lääkäri lohdutti,että suurin osa raskauksista jatkuu normaalisti hematoomista huolimatta. Ja ainahan vuoto kohdusta on keskenmenoriski,oli syy mikä tahansa.

Neitoperho Veromodalla/Onlylla on äitiysvaatteita ja kivan muodikkaita.Ei mitään tätityyliä,vaan ihan samoja vaatteita kun muutkin,mutta tilaa on vatsalle.

Bamse 16+2
 
Juhannuksesta: mennään aattona iltaa istumaan yhden kaverin tykö, johon tulossa yhteensä 9 hengen porukka. Grillataan, saunotaan, pelaillaan ym. Kaikki muut käyttää takuuvarmasti alkoa, kuka enemmän kuka vähemmän, mutta eipä tuo haittaa.

Sitä vaan toivon, että mies ei ota kauheita lärvejä. Juurikin tällä isännällä, kenen tykö ollaan menossa, on huono vaikutus mieheeni (ja kaikkiin muihinkin miehiin) : juo itse väkeviä ja tyrkyttää niitä toisillekin, tekee paukkua paukun perään ym. Nytkin on väsäämässä sinne boolia ja tekemässä shotteja, vaikka jo sovittiin, että jokainen tuo omat juomat.

Ollaan siellä sitten niin kauan kuin (mua) huvittaa. Onneksi aika lähellä tämä paikka, niin ei oo yöllä pitkää matkaa ajaa kotio. Pelottaa vaan, että jos on tulossa kova sade, niin asunto on tosi tosi pieni 9 hengelle. Lähinnä ideana oli se, että kun tällä tyypillä on ainoana porukasta rivitaloasunto, niin pääsee sitten pihallekin.

Jeps. Ja lauantaina iltapäivällä sitten lounasristeilylle, muita suunnitelmia ei sitten olekaan.
 
Osanottoa Keffelille! Niin surullista...

Nonni, nyt ei sitten enää mahdu lempparifarkuista nappi kiinni. Eli tervemenoa mammavaatteiden maailmaan... Kampin keskuksessa Bebes-kaupassa oli muutama alennusrekki, lähtöhinnat oli aika kalliita, mutta alennettuina ok. Mekkoa pitäis vielä metsästää juhannushäihin. Eli ei tarvii sen kummemmin menoja suunnitella, kun posti toi tosiaan hääkutsun.

Nikolai maistuu tälle oluen ystävälle! Menee ihan täydestä, ja sitä tosiaan tuntuu olevan hyvin tarjolla baareissakin.

Liikuntaa oon yrittänyt harrastaa mahdollisimman paljon. Pyöräilen, käyn jumpissa ja uimassa. Nämä vinkit olivat mielestäni aika kattavat: http://www.fiilis.com/ajankohtaista/384-raskaus-ja-liikunta

Toi pesukone + hoitoalusta -yhdistelmä kuulostaa aika hyvältä, vois meillekin sopia. Kiitos vinkistä.

Haitula 15 + 3
 
Jaa täällä taisi olla joku muukin jolla ollutm viimepäivinä huono olo. Mulla myös eilen musteni silmissä ja heikotti...kauhee väsymys eileln ja tänään. Mulla kyllä rd ja alhainen hb ja alhainen verenpaine. Oon oikeesti tosi :kieh: ärtynyt neuvolaan kun en saa rautalääkitystä aloittaa. Ens viikon tiistaina on vasta neuvola ja oon ihan varma että hemppa on siitä 116:sta neljässä viikossa laskenut kun on anemia taipumusta. Jotenkin typerää odotella että se laskee lisää ja sitten vasta aloitetaan rautakuuri. Mitä ideaa? Mulla ei ainakaan ole varaa joutua tiputukseen kun on nuo 2 ja 3v kotona ja tarttis olla voimissaan. Sitten vielä kun se rautalääkkitys ei heti pure vaan kestää kuukausia että se palautuu jos palautuu. Miksi siis päästää ihminen ehdoin tahdoin huonoon kuntoon kun apu olisi purkissa?????? :kieh: Että tällä mielellä tänään :headwall: Tänään rv 16+3
 
metsätähtönen laitoit et olisit tuntenu jotain. Mulla on jo jonku aikaa maha kutissu sisältä aina vasemmalta puolelta ja nyt alkanu tuntuu niinku joku kutittais tai hipaisis mahaa tuolta sisältä. itekki oon aatellu et höpö höpö ne mitään vauvan liikkeitä oo, mut sit ukko totes et hyvä merkkihän se on et jotain tuntuu kun kerran ei tunnu pahalta. Sit aattelin itekki et jos ne jotain on. Ja aina hymyilyttää ku jotain tuntuu vaikkei oliskaan vauvan aikaan saamia. Itselle tulee parempi mieli ku ajattelee vauvaa ja et joku siel liikkuis.
=)
tosi hyvä idea muuten se et pesukoneen päälle hoitopöytä, ku ollaan just aateltu ettei siittä mittää hyötyä oo. jos on jollain muita tälläisiä hyviä ideoita niin laittakaa tulemaan. itte oon niin huono keksimään mitään viksuja ratkaisuja.
 
Kisseli, onhan se kyllä ihan totta että jos miettii että ne ois vauvan liikkeitä niin on parempi mieli. Ainaki mua hymyilytti, jo pelklästään se että olin heti kuvittelemassa ne potkuiksi =)

Ite mietin kylppäriin, että vois vaipat laittaa ihan semmoseen kärryyn missä on ne laatikot (ei mee pölyä eikä tipu niinku ritilöistä). Semmoset mahtuis meillä ainaki vessaan. Ja sit loput kestovaipat laitteilee kaappeihin, mutta tonne mahtuis semmonen oman tyyliin "hoitotaso" sit sen pesukoneen lisäksi.

Neitoperho, mulla oli yks päivä kans ihan karsea olo ja se meni ohi salmiakilla sekä söin vähän suolaisempaa ruokaa.

Jääräpää, mitä jos söisit rautapitoisia ruokia? Parsakaalta ja muuta, katsele vaikka www.fineli.fi paljos siinä on rautaa missäkin. Ajattelisin, että on ihan terveellistä syödä tommosia oikeita ruokia, missä on sitä rautaa kohtuullisesti kuitenkin.

Meilä oli mökkijuhannus tulossa, mutta se peruuntui miehen töiden takia. Joten ollaan kotona ja syödään hyvin. Tehdään mökkireissut myöhemmin.

-metsis 13+4
 
voi ei Keffeli, olen niin pahoillani puolestasi! En osaa sanoa mitään lohduttavaa, ja tiedän ettei tossa tilanteessa mikään auta, toivottavasti on tukea antavia ihmisiä ympärilläsi tämän ison surun keskellä. :hug: :hug:

täällä taas pikaisesti tulin käymään ja kertomaan että itse sairastan VESIROKKOA. Sain sen siskontytöltä jota näin pari viikkoa sitten kaksi päivää ennen kuin hänellä huomattiin olevan vesirokko. En ollut edes tajunnut että en ole itse sairastanut sitä lapsena, mutta kysyin heti äidiltäni ja olen kaksi viikkoa vältellyt siskon perhettä mutta olin silti ehtinyt saada tartunnan. Nyt on hullu huoli pikkuisesta, tämä voi aiheuttaa vaikka mitä sokeudesta pahoihin aivovammoihin ja ties mitä muuta. Hullu huoli, eikä kyllä itelläkään ole hyvä olo. Pitää kuulemma lähteä heti päivystykseen jos kuume nousee korkeaksi ja laittavat tiputukseen.
Odottelen kans että milloin tuolla puoloistavuotialla esikoisella alkaa tauti, tosin isompi huoli on masuvauvasta... :(
 
manna- voi paska mikä mäihä.. :hug: tuo on niin vihoviimeistä, ku on kuitenki pieni riski et vauvalle tulee jotain, mut kuitenki se riski on olemassa.. saa pelätä ja jännittää. Ihan varmasti hirvittää. Vaik kuin tietäs et riski on pieni, mut silti :hug: :hug:
 
Hematooma on verenpurkauma eli mustelma. Se voi käsittääkseni tulla missä vaiheessa raskautta tahansa ja myös hävitä itsestään. Aina se ei vuoda, joskus vuotaa pitkään ja paljonkin ja se voi myös kasvaa. Voi aiheuttaa keskenmenon, mutta suurinosa raskauksista jatkuu minun käsitykseni mukaan ihan normaalisti hematoomasta huolimatta. Olen todella pahoillani, että keffelille kävi niin huono tuuri... :'(

Hoitotasoista Meillä oli esikoiselle hieman 'tuunailtu' vanhasta kirjoituspöydästäni hoitotaso. Keskellä pehmusteet ja sivuilla sekä laatikostoissa hyvin tilaa tarvikkeille. Pöytään sopi myös hyvin miellyttävä ja tukeva työtuoli, jossa usein imetinkin. Kakkahommat hoidettiin pyyhkäisemällä suurimmat pois ennen vessaan pesulle lähtöä.
Jos laittaa pesukoneen päälle sellaisen vaipanvaihtotason, niin on hyvä ottaa huomioon, että siihen saa käden ulottuville kätevästi myös vaippoja, rasvaa yms. tarvikkeita. Meillä hoitotaso toimi myös hieronta- ja ummetusjumppapaikkana sekä ihan mukavana seurustelupaikkanakin, ne vaipanvaihdot on mun mielestä mukavia hetkiä kun vauva on virkeänä ja seuraa ympäristöään. Siinä saa hyvän kontaktin vauvaan ja voipi saada ensimmäiset hymyt ja naurutkin siinä vaippoja vaihdellessa. :D
Itse en ole vielä päättänyt, hommaillaanko myös nyt hoitotaso (tuo kirjoituspöytä heitettiin muuton yhteydessä pois), vai laitanko vaan pesukoneen päälle jonkun vaipanvaihtopaikan. Luulen, että kallistun tasoon, koska meillä on kaksi vessaa ja pesukone on niistä pienemmässä. Se on ennemminkin kodinhoitohuone, mutta siinä ei oo kunnon tasoa pesukoneen lähettyvillä ja vaippojen yms. sijoittelu käden ulottuville voisi olla aika hankalaa.
Sitä paitsi, kuka sanoo, että mitään tasoa pitäisi olla. Voihan vauvalle tehdä oman nurkkauksen lattiallekin vaipan vaihtoa varten! Eipä ainakaan pääse putoamaan! :D

(.) Käytiin tänään taas siellä nt-ultrassa ja tänään saatiin homma vietyä kunnialla läpikin! Siellä jumppaili ihana pieni vauveli, niskaturvotus oli alle millin! Muutoinkin oli normaalisti kehittynyt ja kaikki apumitatkin viikkojen mukaiset. Pääperämittaa löytyi kaverilta 51mm ja jalkojen kanssa pituutta jo noin 7cm! Pikkuinen sydän sykki iloisesti.
Inhottavasti kätilö kyllä paineli kohtua ja yritti liikutella vauvaa, kun halusi ehdottomasti tarkistaa useampaan otteeseen, että oli mitannut niskaturvotuksen oikein, vaikka mitään hälyttävää ei ollutkaan. No, ammattilaisiahan nuo on ja toisaalta hyväkin, että tarkistavat tarkasti kun kuitenkin puhutaan milleistä...
Mulla on viime aikoina ollut paljon tota menkkamaista jomotusta, liekö kohdulla joku kasvuvaihe meneillään. Tunsiko kukaan 12. viikolla kohdun nousua? Helpottiko teillä pissahädät sen jälkeen? Oon miettinyt, että voisko toi menkkajomotus liittyä kohdun nousuun, mutta onhan sitä toisaalta ollut aiemminkin...

mamadread ja ihme 11+3 (ja tänään UÄ 11+6!)
 
Moikka, semmosta oisin kysynyt että milllä viikolla teiltä muilta on otettu ne verikokeet joissa katotaan hiv- hepatiitt ja resustekijät yms.?

Kun multa jäi se väliin np-ultran yhteydessä kun olin unohtanut sen lähete lapun kotiin ja nyt yhtäkkiä tulikin mieleen että jos siinä onkin joku tietty aika milloin pitää ottaa. Hiv ja hepatiitti vaara on olematon koska ne on edellisessä raskaudessa todettu negatiiviseksi mutta noi resus jutut mietityttää. Voiko ne resus jutut vaihtua vai onko se aina se sama mikä ekassa raskaudessakin?
 
ina21, rhesus juttu on ajankohtainen ainoastaan, jos olet veriryhmältäsi miinusmerkkinen. Oma rhesus ei tiettykään voi vaihtua, mutta sen mahdollinen haitta tulee yleensä vastaan vasta toisen lapsen kohdalla.

täältä löytyy aiheesta hyvää tietoa:
http://www.verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/raskauden-seuranta/perustutkimukset-neuvolakaeynnillae/vasta-aine.html

tulevan lapsen veriryhmästä taas täältä:
http://www.blodtjanst.fi/www/1277
 
Metsis: Suolan lisäystä mäkin ajattelin, mutta siitä tuntuu tulevan vaan muuten niin huono olo. Mulla tosiaan taipumusta noihin rytmihäiriöihin (mistä unohdin tietysti neuvolassa mainita :ashamed:) ja suolasen ruuan jälkeen aina tykyttelee vähän enemmän. No, tänään on onneksi taas melko normi olo. Mikä lie shoppailun jälkeinen ylirasitustila ollut :LOL:

Jääräpää: miksi sulta on siis kielletty ton rautalääkityksen aloitus? Onko siinä joku viikkoraja?

mannalle voimia paranemiseen :hug: Aika pienihän se riski taitaa olla, joten toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Mamadream: mulla on nyt viikko 13 menossa ja vatsakivut on taas palanneet entistä ikävimpinä. Eli luulisin, että tämä on sitä kohdunkasvua + nousua. Jatkuvasti vihloilee jostain ja töissä istuminen tuntuu provosoivan kipuilua. Vissiin tulee lantioon sitten sen verran painetta. Vessahätä ei oo kyllä ainakaan toistaiseksi yhtään helpottanut, päinvastoin! :/ Nyt on lisäksi liikkuessa alkanut olla sellainen olo, että vatsassa on jotain "ylimääräistä". Tai siis joku siellä tuntuu ikävästi muljahtelevan kun vähän liikahtaa. Mutta ehkä noihin tuntemuksiin tottuu ja alkaa pitämäänkin niistä! :heart:

Juhannuksena ollaan menossa miehen sukumökille, missä siis appivanhempien lisäksi on paljon muuta sukua. Nyt sitten arvotaan, miten laajalle porukalle halutaan uutinen kertoa, kun kukaan niistä ei siis tiedä vielä. Miehen vanhemmille on varmaan pakko kertoa, ettei tarvitse jatkuvasti keksiä alkoholiselityksiä tai selitellä miksen syö savukalaa tms. On vaan melko ahdistavaa olla niiden kanssa samassa talossa sen jälkeen koko viikonloppu, kun se hössötys alkaa. :$ Saati sitten mennä saunaan "naisten kanssa", kun kyllähän tuosta mahasta jo voi arvata. Ja mistäköhän siellä saunassa puhutaan, jos kaikki tietävät raskaudesta... Tiedän jo valmiiksi, että mua ärsyttää, jos koko ajan joku on kurkkimassa vatsan suuntaan tai kommentoimassa rintoja. :eek: Katsotaan miten käy!

neitoperho & toukka 12+4
 
Jääräpää: Mulla oli ensimmäisessä neuvolassa Hb 113 ja sillon oli rv 9 ja sen jälkeen ei oo mitattu. Toden näkösesti huomenna neuvolassa mittaa taas. Sillon lääkäri vain katto, että ei tarvi vielä aloittaa rautalääkitystä. Olen kyllä ite sitten ottanut joka päivä 2 multi tabsia ja niissä on jonki verran rautaa ja sit oon ottanut sillontällön sitä yhtä rautalitkua jonka nimee en muista :D. Tosin sillon neuvolassa sanottiin, että jo pelkkä multi tabs on ihan hyvä pieni lisä rauta annos. Oon vaan ite ajatellu, että ku ei missään oo kieletty omatoiminen rautalitkun juominen niin sillonhan sitä voi tehä B)

Amanta2 Tervetuloa. ja tervetuloa kaikille muillekki uusille :D

Anu rv 15+4
 
neitoperho no ne pitää neuvolassa rajana jotain 20. viikkoa jolloin rautalisän voisi aloittaa. Silloin ihan alussa kun olin plussannut niin soitin teratologiseen kun pelästyin syötyäni pari viiikkoa obsidan-rautaa vaikka olin raskaana niin sanoivat että ei mitään hätää syö vaan ja parempi niin että rautavarastot korjaantuvat. SAnoivat myös että neuvoloisssa on väärää tietoa raudasta eli sitä saisi siis syödä alusta asti jos hb alhainen ja anemiataipumus. Neuvolassa mua peloteltiin silloin keskenmenolla ja muilla jutuilla siihen rautalisään liityen niinpä lopetin sen syömisen. Mulla kuitenkin taustalla oli se keskeytynyt km tammikuussa jolloin olin ehtinyt loppujen lopuksi olla raskaana ennen kaavintaa 11 viikkoa vaikka sikiön kehitys siinä 7 viikon paikkeilla oli pysähtynyt mutta istukka jatkoi kasvuaan ja raskaushormonit jylläsivät. Ensin oli lääkkeellistä tyhjennystä joka epäonnistui ja sitten vielä kaavinta joten tuli vuodettua verta paljon. Sitten odotteklin ekat kuukautiset ja ne olivat ihan järkyn runsaat ja peklkäsin vuotavani melekin kuiviin kun ihan hanasta tuli verta. Eli hb oli roomahtanut alas. Sitten tulin heti uudestaan raskaaksi ja nyt siis rautavarastot olemattomat. Ens viikolla sitten toivottavasti neuvola antaa siunauksensa raudan aloittamiseen.
 
Sanokaa miksi äärimmilleen viedyt venytykset ovat kiellettyjä raskaana ollessa!? Opiskelin asiaa netissä mut en löytänyt vastausta. Itse en mitenkään aktiivisesti venyttele mut välillä joutuu tekemään/teen ajattelemattomia liikkeitä lasten kanssa puuhatessa ja sitten alkaa vaivaamaan ajatus että olikohan ihan viisasta taas tehdä niin ja näin. Siis venyttelyö ihan suositellaan tehtäväksi raskaana ollessa mut miksi sitten ne äärimmilleen viedyt ovat todella vaarallisia (noin luki yhdellä urheilusivustolla). Eli onko se vaan nivelten kannalta vaarallista kun samoissa yhteyksissä puhuttiin että nivelet löystyvät raskaana ollesssa vai onko siitä istukalle/vauvalle jotain haittaa ? Tänään rv 16+4.
 
Keffelille voimia! Ihan itketti kun luin.

raudan syönti kiellettiin multa ennen toisen raskauskolmanneksen alkua. Sanoivat neuvolassa, että liian tiheä veri voi heikentää istukan muodostumista. Jännä että Jääräpää sulla on puhuttu raskausviikosta 20. Kun sitten aloitin raudan syönnin viikolla 12, hemppa nousi hyväksi kahdessa viikossa. Tuohan menee niin, että aluksi se rauta menee suoraan punasoluihin, ja vasta sitten varastoituu, joten rauta voi vaikuttaa nopeastikin. Nyt oon vielä jatkanut raudan syöntiä vaikka neuvolassa sanoivat ettei tarvii enää, ajattelin vähän täyttää niitä varastojakin.

Rauta kannattaa ottaa ilman maitotuotteita tai kalsiumlisiä, kun ne ehkäisevät sen imeytymistä. Sama rautapitoisessa ruuassa, esim ruisleipä kannattaa syödä vihannesten kanssa ja ilman juustoa. C-vitamiini puolestaan parantaa raudan imeytymistä. Tän huomioimalla olen saanut rauta-arvot nousemaan hyvin ennen raskautta, ilman rautalisiä.

Sain kutsun rakenneultraan! se on tosin vasta elokuun alussa, mutta onpahan jotain mitä odottaa :)

donter 15+3
 
Voi Keffeli... Ei oikein tiedä mitä sanoisi. Kovasti voimia sinne!

Mulla oli tänään ultra. Kaksi kättä, kaksi jalkaa ja rakenteet ok. :) Niihin seulontoihinhan me ei haluttu tässäkään raskaudessa osallistua, joten niskaturvotusta ei mitattu. Laskettuaika muuttui, se on nyt 31.12. Saas nähä kumman vuoden puolelle menee. Vauva oli aika vilkkaalla päällä eikä ultraaja oikein tahtonut saada mitattua. Mä sanoin, että luulen, että mulla on rv 12+5. Ultraaja sai kolme kertaa 12+4, mutta koko ajan sanoi, että tämä kaveri vetää itseään sen verran kyyryyn, että voin olla itse oikeassakin. Noh, samapa tuo. Ultratätiä nauratti, kun mulla ei ollut muuta kysyttävää, kuin onko synnärillä joulun aikaan jouluruokaa. :D On siellä kuulemma.

Mandy ja pallero 12+4
 

Yhteistyössä