***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Hei vaan kaikille . Täältä tulisi yksi joulukuinen lisää, la 30.12. ( neuvolan mukaan, 27.12. ultran mukaan ) eli viikot 12+4. Poika ( 2004 ) syntyi kylläkin 38+6 ja tyttö ( 2005 ) 37+0 joten tavoite olisi jouluksi kotiin :) Synnärinä KOKS. Mitäpä muuta... oma vm-74
 
Tervetuloa Miime ja Amanta! :flower:

neitoperho Tosiaan! Oispa hyvä sotu. :) Mun esikoinen (11 kk) syntyi rv 38+3, mutta eipä se mitään kerro seuraavasta. Täähän voi mennä vaikka pari viikkoa yli. Vaikka en sitä toivo. Lopussa on muutenkin niin tuskaa, kun ei vaan jaksais oottaa, että näkee pienen.

 
Jääräpää Mua varotteli eräs vanha kätilö (n. 95v. :D ) että ei saisi kauheesti kurotella koska sillon voi kohdussa revetä hankalasta kohtaa ja keskenmeno olisi sillon erittäin kivulias ja vaikeempi tyhjätä ku normaalisti. En tiedä kuinka ajantasalla tää tieto on, mutta tällästä kuulin :D
 
Tervetuloa mukaan uusille!! :flower: :flower:

Yäk,yäk ja vielä kerran yäk :x Mulla oli aamulla sokerirasitus ja voi että miten kuvottavaa se voikaan olla. Meillä ei ollut mitään makuvaihtoehtoja vaan ihan ehtaa sokerilientä ilman lisättyjä aromeja se litku oli :x
Paastoarvo oli 3,8 eli ei mikään hurja ja huomenna pitäis saada lopulliset tulokset.
Sen verran kamalaa se litku tyhjään mahaan kuitenkin oli,että tää päivä on mennyt voidessa huonosti...

Bamse 16+3
 
onko tuossa sokerirasituskokeessa eri neuvoloissa eroja vai onko siinä muita syitä, ku monella se on ollu jo nyt alkuvaiheessa. Meillä sanottiin, että se on n. rv 25 ja mun pitää siihen kuitenki iän ja painoindeksin takia.

tervetuloa kaikki uudet.

anu rv 15+4
 
nunuliini Mun piti nyt jo alkuvaiheessa käydä tossa kokeessa,kun mun isällä on 2.tyypin diabetes eli mulla on taustalla sukurasite. Ja sitten jos on aikasemmin ollut raskausdiabetes,niin joutuu myöskin jo alkuvaiheessa tohon kokeeseen.
Esikoisesta mä kävin rv 25+ ,toisesta en käynyt ollenkaan ja nyt tästä mun piti käydä nyt rv 16. Ja samassa neuvolassa olen käynyt kaikki raskaudet,joten niin ne säännöt näköjään vaihtelee vuoden mukaan :D
 
sokerirasituksesta, aika jännä tosiaan miten vaihtelee, mullakin on perheessä 2.asteen diabetes ja äidilläni oli myös kaikista raskausdiebetes mutta ei mulla kyllä tästä eikä esikoisestakaan otettu vasta kuin 20rv tai 25 rv paikkeilla, nyt asiasta ei ole ollut puhetta vielä.
 
saz
Keffelille ja koko Keffelin perheelle paljon voimia! On kyllä harmillisia uutisia ja vetää ihan sanattomaksi :(

Mullekin voi etusivulle vaihtaa mun tietoihin että la muuttui 16.12 ja TAYS synnärinä, ja todella voimakkaasti tyttöolo tälläkertaa.

Oon kans kirjoitellut tosi vähän kun mulla menee aina niin paljon aikaa muiden juttujen lukemiseen, nyt otin itseä niskasta kiinni. Käyn kyllä melkein joka päivä lukemassa, ihanaa kun osa teistä on niin aktiivisia! Ultrassa oli kaikki hyvin, pikkuinen oli muutaman päivän pienempi kuin tuo la mutta eivät lähteneet sitä muuttamaan kun oli niin pieni heitto. Rakenneultra on sitten elokuun 4. ja en malta odottaa sen sukupuolen selviämisen takia! Jotenkin huonoja uutisia en osaa enää odottaa, odotan vaan sitä kumpi meille tulee. Mulla on nimittäin ihan totaalinen tyttöfiilis. En tiedä johtuuko vaan sittenkin siitä että kovasti toivon tyttöä kun meillä on poika. Sit olis molemmat. Kun musta vahvasti tuntuu että kaksi lasta riittää meille, sit se olis helpompi pitäytyä päätöksessä jos olis kumpaakin sukupuolta (ehkä...).

Liikuntaa oon sitten harrastanut ihan normaalisti neuvolan viimekertaisten kommenttien vastaisesti. Oon vaan kuunnellut omaa kehoa ja tehnyt sen rajojen mukaan. Oon käynyt hölkkäämässä noin 2 kertaa viikossa, kerran jumpassa ja 2-3kertaa kahvakuulatreeni. Ostin muuten tuon kahvakuulatreeni dvd:n netistä, se on oikein raskaana oleville suunniteltu :) Miestä vähän nauratti!

Mulla oli paino noussut jo jonkun verran vaikka esikosta alkoi painoa tuleen vasta puolen välin jälkeen, ja yhteensäkin tuli "vaan" kymppikiloa. Nyt varmaan paukkuu enemmän. Niitä on vaan niiiiiiin ärsyttävä sit tiputtaa synnytyksen jälkeen!

Tossa jokin aika sitten oli teillä puhetta siitä miten kaverit suhtautuu uutisiin ja siitä itse kertomisesta. Me ollaan eka pari meidän kaveripiirissä joille lapsia alkoi tulemaan. Esikosta kun kerrottiin, vastaanotto oli niin nyrpeä että sai mut itkemään (vaikka mikään herkkä en edes ole). Jotkut ei edes sanoneet mitään vaan jatkoivat muita juttuja vaikka kuulivat kyllä. Me oltiin noin vuosi pyöritty aktiivisesti yhden pariskunnan kanssa, ulkomaanreissuilla ja suomessakin, oltiin ihan joka viikko tekemisissä ja mun piti olla kaasonakin tälle viime kesän morsiamelle. No, kun kerrottiin uutiset niin ei ole tämä tyyppi kertaakaan soittanut mulle ja en kelvannut sitten enää kaasoksikaan. Oli kyllä aikasemmin kertonut vihaavansa lapsia mut ajattelin ettei se nyt sentään ystäviään hylkää raskauden takia, oonhan mä muutakin kuin äiti. Vuoden sitä asiaa surkuttelin mut nyt oon vaan onnellinen ettei mulla ole tollasia kavereita enää. Eli näitä tulee ja menee, ystäväpiiri kummasti muokkautuu uudelleen lasten jälkeen. Ei tarvi olla mitään riitojakaan, mutta elämäntilanteet vaan on toisilla niin eri ettei tule enää nähtyä. Meillä ainakin noin puolet kavereista on pysyneet läheisinä, toisesta puolesta on tullut etäinen... Eipä muuta tällä kertaa, mies hoputtaa!!

Saz&papu 14+5
 
Hellurei kaikille ja tervetuloa uudet!!! :flower:

Mulla oli tänään ylimääräinen ultra ja siellä se meidän mussukka imeskeli peukaloaan ja heijasi itseään!!! Olipa kaunista :heart:

Jääräpäälle ja muille raudan syöntiä pohdiskeleville:
Itse olen positiivisesta testistä eli alusta asti syönyt Multivitan raskausvitamiinia joka sisältää rautaa. En aluksi osannut edes ajatella että siitä voisi olla sikiölle haittaa. Mutta tietenkin ihana google joka saa pään sekaisin sai mut epävarmaksi saako rautaa siinä vaiheessa edes syödä... Jatkoin syömistä mutta varmistelin parilta neuvolatädiltä ja lapsettomuuspolin lääkäriltä onko turvallista syödä ja kaikilta sain saman vastauksen ettei ole haitaksi sikiölle! On kuulemma niin pieni määrä rautaa ettei ole haitaksi tai aiheuta mitään keskenmenoja että sitten kun varsinaisesti syödään ylimääräistä rautaa raskauden aikana niin annokset ovat huomattavasti isompia. Ja ne määrätään vasta myöhemmillä viikoilla. Eikä multivita olis saanu pakkauksessaan edes suositella tuotetta käytettäväksi koko raskauden aikana jos siitä haittaa olisi.
Mutta tällaisen infon minä sain, en tiedä sitten mikä on viimeisintä tietoa!!!


cisu 15+1
 
Cisu juu ei mullakaan neuvolassa ladyvitaan mitään vastalausetta sanottu vaikka se sisältää vähän rautaa vaan nimenomaan varsinaisen pelkän raudan syöminen kiellettiin.

Miten minä en osaa ollenkaan ottaa lunkisti edes tässä vaiheessa raskautta?? Kokoajan pelkään pahinta. Ja kun noista äärivenytyksistä kysyin niin eilen tosiaan pari sellaista vahingossa tein ja oikein jouduin kurottelemaan äärimmilleen...niinpä heti pelästyin että jaahas, nytkö sitten istukka repes kun kyljessä tuntui ja häntäluun vierestä ilkeeltä. :attn: Rakenneultraan vielä kuukausi aikaa, plaah!
 
Heips...päivittäjälle tietoa: lisäätkö vielä synnärin NKL ja tääl on jotenkin poika olo
esikoinen tyttö, sillon ei ollut mitään tuntua kumpi tulisi,mutta nyt jotenkin mietin pojan nimiä+grillimakkara+liha maistuu hyvälle, esikoisen odotusaikana söin kesän salaattia,maissia,kirsikkatomaattia yms "raikasta ja terveellistä", ja nyt vois vetää hampparii,pihvii,pizzaa yms:)
 
Uusi pienen joulutontun odottaja ilmoittautuu :wave: Jo jonkin aikaa oon taustaillut ja seuraillut juttujanne mut en oo rohjennut vielä liittyä mukaan. Tammikuussa koettu keskenmeno ja silloin varhainen kirjoittelu jättivät jälkensä...
Esikoista odotellaan, laskettuaika 17.12. (katoin listaa ja eikö tosiaan oo vielä ketään kyseisellä päivämäärällä?! No, nyt on =) ). Np-ultran mukaan l.a. olis tosin paria päivää aiemmin mut eipä sitä lähdetty muuttamaan. Synnärinä TAYS.
Rakenneultraa tässä kovasti odotellaan...sukupuoli aiotaan tuolloin kysäistä. Etenkin mies odottaa sen selviämistä kauheesti, jo np-ultraan mentäessä kysyi multa et joko sen sitten näkee :LOL: Rakenneultra meillä on 30.7. joten onhan tässä odottelemista vielä.
Toivottavasti sinne JA maaliin saakka päästään. Vieläkin toisinaan huolettaa että mahdetaanko me ihan oikeasti saada tämä vauva syliimme, mut toivotaan toivotaan :heart: Kotidoppleri on kaverilta lainassa ja kyllä on muutaman kerran täytynyt tarkistaa että vieläkö se sydän siellä jumpsuttelee. Liikkeitä odotellessa...

Onnellista odotusta kaikille! Kommentoin juttujanne kunhan vähän paremmin teihin eka "tutustun" ;)

Melina84 14+4 (uä14+6)
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Jääräpää Käsittääkseni toi istukan repeäminen liittyy enempi raskauden viimeiseen kolmannekseen. Ja se kyllä pitäisi tuntua, pikaisella selailulla netistä löysin oireina massiivisen verenvuodon ja kovat kivut, voi vuotaa myös sisään päin, mutta silloinkin kovat kivut ja vatsa turpoaa verestä. On akuutti tilanne, jolloin sekä vauvalla että äidillä hengenvaara. Istukan repeämisen ja irtoamisen riskiä lisäsivät mm. alkoholi, huumeet yms. sekä diabetes ja jotkut muut sairaudet - mitään ei puhuttu venyttelystä tai ääriasennoista.
Luulisin, että ääriasennot sun muut on vaarallisempia kun maha on kasvanut kunnolla, silloin koko kroppa on kovilla ja pingottunut muutenkin. Alkuraskaudessa kohtu on hyvin lantion suojissa eikä vielä varmaan kovin kovalla koetuksella edes ääriasennoissa.
Eiköhän noi sun tuntemukset olleet ihan normaaleja repäisykipuja, eivätkä liity istukkaan mitenkään! Mutta nää on nyt vaan taas mun mielipiteitä, ei pidä ottaa faktana.. :) Voithan kysyä neuvolasta, jos kovasti mietityttää!

Tulipa mieleen, että mulla on seuraava neuvola vasta 30.7., sitten 20.8. rakenneultra. Ensimmäinen neuvolalääkäri on vasta rv 26. Järkyttävää, että raskautta seurataan näin vähän, esikoisen kanssa eri kunnassa seurattiin paaaaljon tarkemmin! Ja nyt sentään riski ennenaikaiseen synnytykseen! Ton ennenaikaisuuden tiimoilta mulla on aika naistenklinikalle muutaman tunnin (!) tutkimuksiin, mutta vasta lokakuun puolessa välissä, eli joskus rv 30 tienoilla. Täytyy toivoa että kaikki on hyvin loppuun saakka!

Sais jo tää väsymys helpottaa! |O Vielä ois juhannuksen jälkeenkin viikko töitä jäljellä, sitten pääsis vihdoin lepäilemään ja mahaa kasvattamaan kesälaitumille.

mamadread + ihme 11+4 (UÄ 12+0 POKS!)
 
Tervetuloa uudet :wave:

Oon töissä seuraillu sitä verenpainetta kun neuvolassa aina korkeella. Töissä on kyllä ihan normipaineet vaikka ois just tehny hommia.

Väsymys vaivaa edelleen. Aamulla oon jo pirtee kun herään klo 6. Mut puolen päivän aikaan alkaa väsyttään ja iltapäivällä on pakko ottaa päikkärit, siitä en meinaakkaan sit herätä. Tänäänki 1,5h päikkärit ja nyt tän selostuksen jälkeen nukkumaan.

Parhaan kaverin kans suunniteltiin tänään kylpylä/shoppailu/hemmottelu-lomaa lokakuun alkuun. Oikein koko vkloppu ollaan reissussa =) Sitä odotellessa =)

Mulla seuraava neuvola 9.7 ja rakenneultra 9.8 ja sit taas neuvola 20.8..Kesälomaan on muistaakseni vielä 45 päivää...vielä muutaman viikon ku jaksais!!!

fanttomi & 13+5
 
siis voi jeesus miten hirvee ilta ollu. päätä särkee, väsyttää, turvottaa, niska ihan jumissa ja särkee käteen saakka ja närästää. voispa nukkuu joulukuuhu asti ja herätä sitte synnyttämään. tuntuu ku musta ois tullu 100 vuotias yhtäkkii
 
Mamadread, mulla nimenomaan siinä rv 12 ja hieman ennenkin jo itseasiassa "paheni" se pissahädän tunne ja muu. Jopa epäilin, että mulla ois ensimmäistä kertaa elämässä pissatulehdus :D Mutta johtui siitä kohdun nousemisesta. Se helpoittu kuitenkin sitten ehkä viikossa.

Tervetuloa uusille :flower:

Jos ystävät eivät hyväksy toisten ihmisten elämää, niin eihän siinä muu auta kuin teiden erkaneminen. Sama se koskeeko se perheenlisäystä tai muuta. Joillakin saattaa olla pitkä lapsettomuus takana, minkä takia voivat mainita "vihaavansa" lapsia vaikka oikeasti näin ei olekaan. Mutta mielestäni mikään ei ole hyvä syy hyvissä ystävyyssuhteissa sortaa toista osapuolta. Mulla ystävät ottivat hyvin, mutta kyllä tiedän että yks hyvä ystäväni kuitenki miettii että oon naimisissa ja lapsia tulossa että oon "loukussa" ja muutenkin tuntuu, että hän ajattelee kaiken kantilta että elämä on pysähdyksissä lasten ajan. Vaikka asiahan on juuri päinvastoin =) Ymmärrän tämän kuitenkin häneltä, kun ei ole koskaan asunut samaa kattoa parisuhteessa ja muutenkin sellainen erilainen ihminen, niin ei hänen tarvitse mielipidettään minua varten vaihtaa. Kunhan on kuitenkin iloinen ja muuta, niin kuin onkin, ja jättää ne hömpötykset sitten vaikka jonkun sinkkukaverinsa kanssa jaettavaksi. Onhan sekin joku lohtu =)

Mjoo, siis minusta siinä missä vaihtaa vaipat pitää olla myös ne vaipat :saint: Eli pesukoneen viereen ite suunnittelin, että jos laittais semmosen kärryn jossa on umpinaiset laatikot. Loput vaipat saa sitten vauvan omaan huoneeseen, sinne täyttelee sitten. Hieronnat ym ajattelin ite suorittaa ehkä sängyn päällä, kun siinä on tosi mukava asento itselläkin olla. Ainakin meidän sängyssä =) Pitää kuitenkin katsoa, toisaalta jos löytyiskin joku kiva hoitopöytä, niin ehkä sen voisi hankkia. Toisaalta ei huvittais se ramppaaminen huoneesta toiseen. Onneksi näihin on niin pitkä aika vielä.

Täällä kans väsytään helposti edelleen. Toinen on se, että jos oon pitkän päivän töissä, niin mulla tuntuu se jotenkin vatsassakin. Että sitten on kiva ihan lepuutella vaan sängyssä. Lisäksi pahoinvointia on taas tullut, jos ruokatauko venähtää liian pitkäksi tai jotenkin ollut turhan pienet annokset. Yleensä se huono olo tulee siis siinä ruokaa tehdessä ja syönnin jälkeen. Onneksi tota esiintyy vaan iltasella eikä joka ilta kuitenkaan.

Mulla ois vapaapäivä ja aion ottaa rennosti :heart:

-metsis 13+6
 
Tervetuloa uusille. :)

Mun LA:ksi vois korjata 8.12, se oli se np-ultran mukainen päivämäärä. Kiitos :)

Eilen ekaa kertaa äitiyscaprit käytössä, on se vaan uskottava et maha kasvaa. Mä näytän tasan siltä, kun olis alkukesästä sidukka ja grillisapuska maistunut vähän turhan hyvin. :D No mitäpä sen väliä.

Aineenvaihdunta on kauhean hidasta ja maha välillä sen takia tosi kipeä. Herkkujakin tulee syötyä liikaa, eilenkin vedin mysliä ja hedelmiä ihan hullun tavalla. Rupes pelottamaan, että paljonkohan niitä turhia kiloja tulee sitten moisesta.

Hampiainen 16+0 *pokss*
 
manna: täällä myös yksi rapsuttelija! Iho on kuivunut yhtä pahasti kuin aina talvisin ja jokapäiväisestä rasvauksesta huolimatta joka paikka hilseilee. Yöt on pahimpia. Ja lisäksi näppylöitä puskee... Olisi nyt vain jompikumpi noista.

mamadream: mullakin seuraava neuvola on tosi pitkän ajan päästä, siis 27.8! Ja siitä viikkoa aikaisemmin ultra. Viimeksi miettivät neuvolassa, että onhan se aika pitkä aika, kun 10 viikkoa jää väliin, mutta... ei ollut kuulemma mitään syytä seurailla aikaisemmin. Hmm...

Eilen kuulin, että yksi tuttavapariskuntamme on saamassa lapsen marraskuussa. Ihana kun on samanaikaisia odottajia lähellä! :heart: Muutenkin yllättävän myönteisesti moni kaveri on ottanut tän raskausuutisen, vaikka en oo tosiaan viimevuosina mitenkään kovin vauvamyönteiseltä vaikuttanut. Ja suurin osa kavereistani on siis sinkkuja. Tiedän itse hyvin miltä tuntuu, kun kaverit sikiää ympärillä ja keskustelu pyörii vain kakkavaipoissa, vaikka itseä ei voisi vähempää kiinnostaa. Tästä johtuen aion kyllä yrittää jatkossakin huomioida myös sinkkukaverini ihan samalla lailla kuin tähän astikin ja näyttää että kyllä se elämä jatkuu lapsesta huolimatta. Ja että sama ihminen täällä mahan takana edelleen asustaa ;) Mutta saapa nähdä miten käy.

Mulla myös tokaa päivää äitiyshousut jalassa ja ihana fiilis, kun ei vatsaa kiristä! Eilen huomasin ekaa kertaa, että töissä käytävillä kävellessä ei oikein saakaan enää vedettyä vatsaa sisään, vaan pallo siihen jää joka tapauksessa. En siis oo vielä kertonut töissä, mutta ens viikolla alkaa varmaan olla korkea aika...

neitoperho & toukka 12+5
 
Mulla oli neuvola 3.6 ja seuraava on vasta 29.7. Eli ei täälläkään siellä turhan usein juosta. Meillä johtuu ihan kunnan säästöistä nää pitkät neuvolakäyntivälit. Rakenneultra mulla on 20.7.

Sain tänään tietää sokerirasitustestin tulokset ja kaikki arvot oli reilusti alle raja-arvojen,joten ei huolta :) Vaikken epäillykään että mulla olis diabetestä,niin on se silti helpottavaa kuulla.

Mä käytän vielä sitkeesti omia housuja,vaikka välillä nappi napsahtaa auki,etenkin ruoan jälkeen :D
Mä en vaan ole löytänyt mistään sopivia äitiyshousuja.Mulla on se "ongelma" etten leviä kuin mahasta ja kaikissa pienen koon housuissakin on reilusti tilaa reisille ja takapuolelle.

Bamse 16+4
 
I'm back! :wave: :D
Kyllä on ollutkin touhua ja tohinaa muuton kanssa,puuh! |O

Se oli pakko ottaa kynä ja paperi jotta sai päivitykset kohdilleen :D Toivottavasti ovat nyt oikein ;)
Tervetuloa uusille :wave:

Pikaisesti omaa (.)
Supistuksia tulee edelleen ajoittain :/ Mutta vastapainona ovat ihanat potkut joita on alkanut tuntua myös päivittäin :heart: Välillä ovat jo töytäisyjä..välillä pientä lepattelua =)
Kohtutuntemukset ovat alkaneet mullakin muuttua joten oon ajatellut että alkaisiko kohtu nyt nousta häpyluun yläpuolelle?! Olen lukenut että silloin voi painetta ja epämukavia kipuja olla!
Muutoin kaikki hyvin :heart:

Mimmi84 kiinnitin huomioo sun poika-oloon ja mielitekoihin :D Mun mieliteot on olleet aikaisemmissa,poikaraskauksissa juurikin tuollaiset ;) Nyt mulla on ollut alusta asti vahva tyttö-olo ja mieliteot paljon terveellisemmät...salaattiin ihan mieletön himo :p Joten saas nähdä pitääkö mun tyttö-fiilis paikkaansa ;)

Jennyli 13+5
 
Tervetuloa Melina! :flower:

No niin, nyt on pomolle ja samalla muutamalle (ainakin 10:lle) työkaverillekin kerrottu raskaudesta. Oli hyvä päivä mennä pistäytymään töissä, kun pomo oli jäämässä tänään kesälomalle. :) Mähän oon siis kotona tuon 11 kk pojan kanssa. Juteltiin, että tuun aikaisintaan 1.1.2012 töihin. Hui, kun tuntuu ikuisuudelle. :) Jäin töistä pois muistaakseni 29.5.2009. Ihan kiva kotonaolopätkä.

Mulla tuli viime yönä housuihin rusehtavaa verta. Alkoi vähän jännittämään. Aamulla kuitenkin löysin dopplerilla pikkusen sykkeen. Ja klo 9.00 lääkärineuvolassa myös syke löytyi ja lääkäri sanoi, että paikat on ihan kunnossa, kohdunsuu on kiinni. Taitaa olla vaan sitä normaalia raskauden vuotelua. Mulle se vaan ei oo normaalia, kun eka raskaudessa ei semmosta ollut.

Mulla on rakenneultra 17.8. (20+4) ja seuraavaa neuvola-aikaa en saanutkaan. Sanottiin, että varaa se heinäkuun lopulla, niin saat elokuulle ajan. Meidän tk:ssa on näin kesäaikana sulkuaika kesäkuusta elokuun alkuun ja mitään ylimääräistä ei tehdä sinä aikana. Akuutit vaan.

Nyt siivoomaan ja pakkaamaan juhannusta varten! Me mennään tän pikkuperheen kans mökille. Oikein rentouttavaa juhannusta kaikille!

Mandy ja pallero 12+5
 

Yhteistyössä