***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

merkkailen

onnea hyvistä tuloksista niitä saaneille ja tervetuloa uusille!

mamadread, tosiaan tosi alhaalta kuuluu äänet meilläkin edelleen ja voi helposti joutua hakemaan useita minuutteja ennen kuin löytyy. Rauhassa vaan etenee ja vähän kääntelee.

k&p-r 16+6
 
Hei vaan!

Ylimääräisessä ultrassa kaikki hyvin :heart:
Lääkärin mukaan kaveri on napakkaliikkeinen ja pikkuinen heiluikin kovasti (potki ja nyrkkeili), mutta en tuntenut mitään liikkeitä kuitenkaan. Istukka on takana vähän sivulla, mutta en usko kuitenkaan vielä liikkeitä tuntevani.. parin viikon päästä ehkä sitten :)

Onnitelut kaikille hyvistä ultrakuulumista :heart:
Lillikalle tsemppiä tulevaan punktioon :hug:



Nipsu + muru 15+6

p.s. Ai niin, lääkäri arveli että masuasukki olisi poika... mutta aivan 100 %:n varmuutta ei uskaltanut antaa. Itsellä on kuitenkin vahva poikaolo :)
 
Nipsu hienoa että kaikki kunnossa. Sinulla on näköjään samat päivät kuin mulla eli 15+6 =) . Täälläkään ei tunneta potkuja vaikka istukka takaseinässä. Olin viime perjantaina ylimääräisessä ultrassa mut sukupuolesta ei sanonut mitään vaikka kysyin, ei kuulemma näy vielä. miksi mulle aina sanotaa ultrassa noin?? jopa rakenneultrassa mulle esikoisesta sanottiin että fifti-fifti :whistle: . Minä itse näen ain pippeleitä kaikissa ultrissa (perjantainakin) vaikka mulla on molemmat lapset tyttöjä :LOL:
 
Joo, tosiaan puoli tuntia pitäis olla taukoa syönnin jälkeen hampaiden harjauksessa -ellei halua kiillettä tuhota. Itekki tykkäisin pestä hampaat vasta aamiaisen jälkeen, mutta ajattelinpa nyt alkaa noin pesemään kuin tämä suuhygienisti suositteli. Mulla tulee langattua hampaat ainakin kerran päivässä, mikä on tärkeää varsinkin niille joille tulee niitä reikiä tai ientulehdusta. Mulle tulee tota ientulehdusta, reikiä ei ole koskaan, joten saan tuolla sen pysymään kurissa. Mun mielestä on loppupeleissä ihan sama miten ne hampaat pesee, kunhan pitää sen puolen tunnin tauon syönnin jälkeen ja kuhan pesee sen pari kertaa päivässä hampaat..mielellään myös lankaus :D Nimettäin näin pikkusella vaivannäöllä, alle 10min päivässä, saa kyllä oikeesti piettyä pahimmat ongelmat kurissa.

Onko teillä muilla väsymystä? Siis tajusin vasta nyt, että nukun kunnon yöunet (9h) ja sitten päälle päikkärit yleensä..ne sitten vaihtelee 30minuutista jopa pariin tuntiin! Tuntuu, että nyt tämä väsymys on melkeen se, mikä on pahentunut. Ja heti jos käy kuntosalilla tai jossain, niin on ihan huippuväsynyt. Ei varmaan palautuminen ole ihan yhtä hyvää kuin ennen :D

-metsis 13+0
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower:
Täällä poksuu tänään 14+0, jee! Turvotus vaivaa ja vatsasta ei tiedä, mikä on vauvamahaa ja mikä jotain muuta... Seuraava neuvola on juhannuksen jälkeen ja rakenneultra 6.8., eli odottelua vain. Liikkeitä luulin tunteneeni jo jossain vaiheessa, mutta ei enää ole "kuplinut", niitä kovasti odotellessa! Onneksi on se kotidoppleri niin saa tarvittaessa hieman mielenrauhaa. Harvoin tulee kuunneltua, jos tänään hetken kuuntelis, kunhan esikoisen saa unille.
Lemmikeistä piti kommentoida. Meillä oli esikoisen syntyessä koiruli, joka ei valitettavasti ollut tottunut lapsiin. Epäilinkin, että ongelmia syntyy ja poitsun lähtiessä liikkeelle täytyi ikävä ratkaisu tehdä. :'( asiaan tosin vaikutti suuresti myös koiran sairaudet.. Myös kissa löytyi talosta, mutta se muutti jo puoli vuotta etuajassa vähän vahingossa mummolaan. Siellä on paljon onnellisempi, kuin kaupunkiasunnossa. Mutta meillä lapsen tulo muutti "perherakennetta" suuresti, 3 eläintä löytyi huollettavista ennen esikoista ja tällä hetkellä ei ole yhtään. Onneksi toisenlaisiakin tarinoita löytyy! :)

Nyt pois töistä ja hakemaan esikoista hoidosta!

-Martta 14+0-

 
Supisteleeko ketään muuta vielä?!
Mua on supistellut ihan selkeesti aina välillä ja vallankin nyt rasituksessa :eek: Olen todella supistusherkkä mutta ikinä ei ole näin aikaisin alkanut!!
Kysyin tästä lääkärineuvolassakin kun silloin jo epäilin välillä supistelevan! On kuulemma ihan mahdollista :eek:

Tässä äskeinen masukuva 12+6
 
Päivän tyhmä kysymys: Miltä ne supistukset tuntuu? B)

Mulla nimettäin tuntui viime viikonloppuna semmosia kummallisia polttavia kipuja vatsassa parisen tuntia, vaikka ihan pötköttelinkin sängyssä. Olin siis koko päivän ollut menossa kaupassa ja muualla, joten liekö siihen liittynyt. Sillon vähän mietin, että onko nämä niitä harjotussupistuksia tai jotain vastaavaa..ainakaan ne ei ollut niitä repäisykipuja eikä muita, mitä on jo ollut.

Noista eläimistä vielä, että täällä kans vähän jänskättää koirien suhtautuminen tulokkaaseen. Ei muuten, mutta ovat sen verran vilkkaita ja leikkisiä, että se lähinnä on isoin murheen aihe. Toivon, että rauhottuvat sitten .Ainaki kovasti oon sitoutunut niitä kouluttamaan ja muuta, toivon todella että sopeutuvat. Tai ainakin toivon, että toinen edes sopeutuu. Mutta kummatkin on mulle niin kamalan tärkeitä suoraan sanottuna, että vähän ahdistaa välillä jos en pysty niitä pitämään enää sitten.

Onpa Jennylillä jo iso massu! :heart: Minäki tossa suihkussa katoin, että tässä mun massussa suurinta on turvotus mutta on selkeesti kuitenkin semmosta vauvamasua jo. Tosin kaikki sitä ei ehkä ymmärrä :saint:

-metsis 13+0 ja taas häiriköimässä! :LOL:
 
jennyli:Mua on supistellut ihan vähän.Muistaakseni esikoisesta alkoi harjoitussupparit ehkä rv 14. Eli kuten lääkärikin sanoi, on normaalia, ei hätiä mitiä=)

metsätähtönen:Harjoitussupistuksethan ei satu ollenkaan, ainakaan ennen loppuraskautta. Se tuntuu vaan semmoselta jännältä puristukselta ja kohtu menee kovaksi, aika hankala selittää..=)

Mulla on tänään ensimmäinen päivä ilman oksennusta 7viikkoon B) ...vaikka ei nuolasta ennen ku tipahtaa...iltaahan on vielä jäljellä.
Tänään töissä lapset silitteli kamalasti mun mahaani, vaikka eivät todellakaan mitään tiedä, tuli vaan aika hassu olo=)
Huomenna vielä töihin ja sitten piiiiiiitkä kesäloma, joka ehkä päättyy työttömyyteen tai sitten opiskeluun..katotaan mitä syksy tuo tullessaan.
Huh kun väsyttää, onneksi mies meni ostamaan jätskiä :D
Huomenna neuvolaan!

annimanni 12+3
 
Onpas tullut taasen paljon kuulumisia, onneks hyviä näin äkkiseltään luettuna =) Onnittelut kaikille hyvistä ultrista sun muista :flower:

Itsellä huomenna aamulla hammaslääkäri ja todennäköisesti hampaan paikkaus edessä. (Ensimmäinen reikä ja paikka rautahampaissa :( ) Tarviiko raskaana ollessa jotain erityistä huomioida kun käyt hammaslääkärillä?

Minkälaisia oireita teillä näillä jo vähän pidemmillä viikoilla ja toisella kolmanneksella?! Mulla on alkuraskauden oireet jo oikeestaan taaksejäänyttä mutta kohdun kasvukipuja sekä liitoskipuja on kauheesti. Muut oireet aika hyvin jäänyt pois.

Joko te olette luottavaisin mielin raskautenne suhteen vai vieläkö pelkäätte esim. keskenmenoja?! Mä olen luottavaisempi kuin alussa mutta kieltämättä tuo menetyksen pelko on välillä mielessä ja se on rasittavaa. Tuleeko tässä ikinä sellaista turvallista olotilaa vai jatkuuko nämä pelot loppuun saakka?!

-cisu 14+3
 
Mä ostin tänään mammahousut!!!Eka aattelin et en tartte sellasia koko kesänä, mut ei tästä näytä kauheen lämmintä kesää tulevan ja tuulihousut ei oo kaikkein siistimmästä päästä niin ostin Hennesiltä mustat täyspitkät reisarit. Maharesori tulee koko mahan yli ja kangas muutenki hieman joustavaa niin ei ainakaan ihan heti kiristä!!

Outoa vaan et caprit oli tarjouksessa mut täyspitkät ei, noh ihan sama..maksettu jo =)

Nyt on loputki 3 reikää hampaista paikattu..ei onneks sattunu yhtä paljon ku viimeks. Eikä tullu paikkaukset kipeeks niinku se se on edelleen mikä perjantaina paikattiin.

Väsymys on hirveetä!!!Herään öisin (n.23-06 välisenä aikana) vähintään 3 kertaa vessaaan. Mä siis aina jään tohon kierteeseen et myöhään nukkuun ja sit pitää nukkua päikkärit ja sit taas menee myöhään..jne..Mut ei tää ennen raskautta ollu näin ylitsepääsemätöntä.

Miten teiän muitten hajuaisti??Ootteko huomannu et haistatte KAIKEN ja tosi voimakkaana???Mun on aina tehny hajuvedet pahaa ja nyt ne samat hajut tuntuu TOSI voimakkailta..melkein lamauttavilta!!!Haistan siis kaikki miedotki hajut hei..mut kaikki hajut ei tee pahaa.

Näitten selitysten perusteella musta tuntuu et muakin on saattanu supistella. Ensimmäistä kun odotellaan niin ei voi olla ihan varma :LOL: Mut iltasin huomaa nukkumaan mennessä et kohtu tuntuu erilaiselta. Ja portaissajuoksu/muun tärinän jälkeen tuntuu repäsykipuja ja joutuu huiliin jonkun aikaa et ne helpottaa.

Ompas joo Jennylin massu melkonen..Voi, missä mun vauvamasu on??Kyl sitä jo vähän näkyy..kuhan malttasin vaan oottaa pari viikkoa ni varmasti näkyy jo selvästi, TOIVOTTAVASTI!!! =)

fanttomi & 13+0 POKS!!! :heart: :heart:
 
cisu Jotku hammaslääkärit haluu ottaa röntgenkuvat et näkevät tarkkaan kuinka syvälle reikä ulottuu ja mitä muuta "pinnan alla" tapahtuu..Eli raskaana ei voi ottaa röntgenkuvia.

Mä huokasen siinä vaiheessa kun vauva pärjää pienellä lisähapella =)
 
Kiitos nopeasta infosta fanttomi :)

Mun hajuaisti on ainakin parantunut huomattavasti ja sellaisetki hajut pistää nenään mihin aiemmmin ei kiinnittänyt edes huomiota. Ja mulla sama tuo että olen aina ollut vähän yliherkkä saamaan päänsärkyä hajuvesistä ym ja nyt vielä enemmän. Kyllä jotkut oikein ui hajuissa ;)

Tarkennatko fanttomi ensikertalaista ja tietämätöntä että koska tuo vaihe on kun vauva pärjää lisähapella??!! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cisu:
Kiitos nopeasta infosta fanttomi :)

Mun hajuaisti on ainakin parantunut huomattavasti ja sellaisetki hajut pistää nenään mihin aiemmmin ei kiinnittänyt edes huomiota. Ja mulla sama tuo että olen aina ollut vähän yliherkkä saamaan päänsärkyä hajuvesistä ym ja nyt vielä enemmän. Kyllä jotkut oikein ui hajuissa ;)
Mä kans kärsin hajuista. Istuessani tässä koneella haistan tuikkukynttilät viereiseltä tasolta... ja ne ei edes ole tuoksukynttilöitä. Töissä kävi tänään vieras ja jouduin tuulettamaan hänen jäljiltään -jotkut todellakin ui hajuvedessä. Mies nauraa jo mun "koirahajunaistille".

muoks. koiranhajuaisti (olipa vaikea sana)


-Siiri S 13+3
 
Siiri S Mä kans nauroin itelleni et oon oikee vainukoira.. :LOL:

Cisu Tarkotin lähinnä sitä, et huokasen sit ku vauva pärjää kohdun ulkopuolella. Hoidan siis työkseni sairaita lapsia..siks ehkä tällänen huono huumori =)
 
Kiitosta juu, mun pötsi taitaa pullahtaa sentakia nuin nopeasti koska kuopus on vasta 7kk! ;)
Ei mun maha aikaisemmin ole näillä viikoilla tuollainen ollut!! Enää en todellakaan voi piilotella mutta en ole tarvinut vielä äitiysvaatteitakaan, omat mahtuu vielä mainiosti ;)

Cisu mä olen edelleen väsynyt mutta päiväunia en enää tarvitse niinkuin alkuunsa. Ruoka on alkanut maittaa,jopa se makea mitä en alkuun saanut syödyksi :p
Huonoa oloa tulee vielä hetkittäin. Muutoin aika kiva olo, tosin niinkuin edellä mainitsin niin mulla on alkanut jo supistelemaan :/
Raskauden suhteen olen jo luottavaisempi vaikka minullakin menettämisen pelkoja välillä kuitenkin tulee!
Liikkeitä odotellessa :heart:

fanttomi
kyllä on herkempi hajuaisti ihan joka suhteessa ;) Hajuvesiä en pysty minäkään käyttämään ollenkaan, jopa lempihajuni haisee pahalle ja liian voimakkaalle :x
 
Cisu kyseli oireista, mulla oireena edelleen iltaisin etova olo ja hirveeee turvotus masussa. nyt parina päivänä myös mahaa vihlonu ja repiny, äskeki ulkoillessa käveleminen tuntu inhottavalta ku sattu. nii ja väsyttää mutta ei enää nii kauheesti, pystyy valvomaan jo myöhempäänki ku yheksään:p
 
Mulle on tullu tässä raskaudessa ensimmäisen kerran pakkomielle ruokaan... ja se ruoka on kaurapuuro ja nimenomaan se kunnolla 3min kattilassa keitetty puuro. Voisin syödä sitä aamua iltaa.. toinen mikä mul on joka maistuu lähinnä vain raskaana ollessa on piimä :eek: ihanasti rauhoittaa mahaa :D
Täälläki alkaa masua jo olemaan.. mut sitä tosin on ennestäänki, ku en kerenny tässä välissä juurikaan saamaan mahanahkaa kiinteämmäksi.
Äitille sanottu: "mä arvasin", onnitteli kuitenki. Anopille sanottu: "mä näin pari yötä sitten unta, että te saitte ISOn pojan".
Anve 13+1 :heart:
 
Supistuksista Mä en muista esikoisesta, että ois ollut mitään harjoitussuppareita (ainahan niitä ei tuu!), nyt mulla oli ihan alkuraskaudessa, ehkä 'bout viikoilla 6 tai jotain, muutama mielestäni ihan selvä harjoitussuppari: lähti ylhäältä vatsalihasten jäykistymisellä ja liikkui siitä sitten alas päin. Ei sattunut yhtään, mutta pysäytti kuulostelemaan oloa kylläkin. Molemmat tuli muistaakseni viikkosiivouksen yhteydessä kun imurin kanssa heiluin. Nyt niitä ei ole taas viikkokausiin ollut.
Harjoitussupistukset ei siis satu, kuten annimanni jo täällä aiemmin mainitsi. Ne on sellaista lihaskouristelua, kuten ne "tosipaikan" supparitkin - erona vaan, että sitten kun synnytyksen hetki koittaa, niin supistukset sattuu (ainakin mun mielestä) ihan jumalattomasti!

Cisu Mulla jotenkin helpotti tosi paljon kun näin viikko sitten pikkuisen siellä ultrassa. Tuli vaan niin varma ja todellinen olo, että siellä se kasvaa ja vuoden vaihteessa pullahtaa ulos ja meidän perhe kasvaa ihanan vauvan verran. :heart: Oon jotenkin hirmuisen luottavaisin mielin sitä maanantaista nt-ultraakin kohtaan, ajattelen, että miksi ihmeessä kaikki muka ei olisi kunnossa.
Elämä on varsinkin alkuvaiheessa tosi pieni ja hauras, mutta kuitenkin selviämisen mahdollisuudet ovat tosi isot - meitä on täällä maapallolla valtavasti! Lapsi voi toki kuristua napanuoraan ja kuolla kohtuun vaikka viikolla 41. Tai se voi kuolla muutaman viikon ikäisenä sänkyynsä. Tai 5-vuotiaana jäädä auton alle tai saada leukemian. Mutta kuolema kuuluu elämään, eikä sille voi mitään. Turha sitä on murehtia, kun suurin todennäköisyys puhuu sen puolesta, että vauva syntyy ja kasvaa terveenä!
Pointtini on siis se, että tämä on asennekysymys. Koko raskauden ajaksi ja sen jälkeenkin löytyy kyllä murehdittavaa, jos asian haluaa niin nähdä. Mutta ei siitä stressaamisesta ole mitään hyötyä kenellekään!

Toki itsellekin välillä tulee hetkiä, että mietin sitä jos kaikki ei menekään hyvin. Enimmäkseen kuitenkin positiivinen ja kiitollinen olo! Oireethan on olleet mulla oikeastaan koko raskauden ajan tosi lievät, väsymys tulee iltaisin kymmeneltä. Päikkärit toki kelpaisi, mutta mun elämään ei sellainen ylellisyys kuulu :(. Poitsulle pitää kuitenkin antaa huomioo ja aikaa sitten kun on vihdoin päässyt töistä kotiin, käynyt kaupassa ja tehnyt sapuskat. Pientä kuvotusta silloin tällöin. Ja maha turvottelee.

Hajuista Mä oon tuntenut voimakkaina varsinkin mua vavisuttavasti ja suorastaan oksennuspisteeseen asti kuvottavat hajut, välillä pelkkä jääkaapin avaaminen saa aikaan oksennusreaktion. Vahvimmin on yököttänyt kuivahtaneen juuston haju.
Sen sijaan ihan hurmioon mut sai tänä aamuna tien varrella kukkivien ruusujen tuoksu. En oo koskaan ennen huomannut, kuinka vahvasti se tuntuukaan!

Muuten. Sain eilen illalla ennen nukkumaan menoa ne sydänäänet kuuluviin sillä dopplerilla! :heart: Ainakin luulen niin, koska selkeä sydämenääni se oli ja syke korvakuuleman perusteella ainakin puolet nopeampi kuin omani. Välillä äänet hävisi ja kun vähän liikutti laitetta, niin löytyi taas - siellä se pieni siis polskii! Oletin vaan, että ne ois olleet paljon vahvemmat, kun muistelen viime raskaudesta neuvolan doppleri-kokemuksia, joissa sydänäänet tulee valtavalla volyymillä. Nyt oli pienet ja sievät äänet, mutta mitäpä muutakaan sellaisesta noin neljän sentin mittaisesta sintistä voi odottaakaan. :D Lisäksi löysin oikealta, hieman nivusen yläpuolelta kummallista suhinaa, liekö ois ollut istukka.

Anteeksi tämä pitkä romaani, multa tätä juttua aina tulee liiaksikin.. :whistle:

mamadread + 10+6 (tajusin just tänään olleeni päivän myöhässä näissä laskuissa.. :) )
 
hampiainen minä ostin viime viikonloppuna itelleni alkoholitonta punaviiniä ihan kokeilumielessä kun oli pihviruokaa, mutta oli kyllä niin karseeta, että viemäriiin sai reilusti yli puoli pulloa kaataa, oikea mehu tai sitten limppari on kyllä paljon parempaa. Alkoholittomia siidereitä olen juonut paljon, ne on mielestäni hyviä. Tuota valkkaria tuskin tulee edes kokeiltua.

Mitään mielihaluja en ole ainakaan havainnut enää, alkuraskauden tomaatin himokin on jo laantunut. Hajuaisti on mulla myös herkistynyt, erityisesti tupakka/tupakoivat ihmiset haistan heti :/ ja ihmiset jotka polttavat sisällä haisevat aivan erityisen pahalla, tulee oikein huono olo töissä sellaisista asiakkaista :x

Vielä muutaman päivän kun jaksais töissä niin sais jäädä lomailemaan =)

Uh ja kuutti 15+4
 
Ihana masu mamdread :heart:

Täällä poksutaan rv 13!!!

Meinaa nyt millään muistaa että pitäis perjantaina poksua entisen lauantain sijaan ;) Kumma muuten että edes päivän takia muuttivat laskettua!!

Mieliteoista...mulla ei ihan kauheesti oo mitään mielitekoja ollut mutta salaatit on maistuneet kovasti,samoin ruisleipä ja juusto. Bulgarianjugurtti on nyt uutena ja kala on maistunut myös vaikken muuten kalan ystävä juuri olekaan!
Kahvi ja kevytcola on maistuneet myös tässä raskaudessa mutta kun niitä ei niin kovasti voisi juoda :whistle:
Makea ei maistunut alussa ollenkaan mutta tilanne näyttää kyllä korjaantuvan kovaa kyytiä :whistle: Marjat ja hedelmät ei oikein maistu paitsi mehukeittona tai soseena.
Mulla on ihan eri mieliteot nyt kuin aikaisemmissa raskauksissa! Poikia odottaessa mun on tarvinut saada lihaa ja roskamättöö ym. Kerran ostin kinkkua lihatiskiltä ja vedin paketin naamariin sen siliän tien :x :LOL: Salaatit ei olis kuuna päivänä tullu mieleenkään!! Joten olisiko masussa nyt sitten tyttö?! ;)
Uusia perunoita himoitsen jo kovasti ja jotain grillattua kanaa ja kasviksia,nam! :p
 

Yhteistyössä