Joulukuiset 2019

Täälläkin palasi sen viikon oireettomuuden jälkeen oireet pikku hiljaa takasin... Tämä väsymys on ihan mahdotonta :( ”Onneksi” lapsi sairastui viikolla flunssaan ja sain jäädä sen kanssa kotiin... Lepo on todellakin ollut tarpeen ja sehän tässä turhauttaakin kun tää väsymys on tämmöistä uupumusta, ettei auta vaikka kuinka nukkuisi tai tekisi mitä...

Sainkin tuossa yksityislääkärin lähetteellä tehtyjä verikokeen tuloksia (mitkä otettu maaliskuussa) ja sieltähän näki että meikäläisellä on B-12 vitamiinin puute, et nyt kun oon syönyt monivitamiinia missä on myös tuota b12 vitamiinia niin muisti on olevinaan vähän parantunut ja keskittymiskyky... Ei ole pää enää ihan niin ”haminankaupunki”.
Ja sitten sellanenkin juttu, että löytyi kilpirauhas vasta-aineita ja nehän pitää varmaan huomioida kans tässä odotuksessa... et näiden kokeiden kans pitäs sitten marssia takasin lääkärin pakeille...
Juu, toi väsymys on samanlaista täälläkin. Aamulla kun herää ja ollu hereillä sen tunnin ni sit jo taas väsyttää!:sleep: ite koittanu kans tehä sit jotain mikä normaalisti piristäny mut ei auta nekään kikat.
Kaiken lisäks mua myös hengästyttää herkästi, välillä riittää ihan vaan puhuminen kun jo puuskutan:LOL:(n) Nooh ehkä nää oireet edes vähän laantuu kun pääsee toiselle kolmannekselle, tai ainakin toivoa sopii(y)

Ja eiköhän juu noihin kiinnitetä huomioo:)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Juu, toi väsymys on samanlaista täälläkin. Aamulla kun herää ja ollu hereillä sen tunnin ni sit jo taas väsyttää!:sleep: ite koittanu kans tehä sit jotain mikä normaalisti piristäny mut ei auta nekään kikat.
Kaiken lisäks mua myös hengästyttää herkästi, välillä riittää ihan vaan puhuminen kun jo puuskutan:LOL:(n) Nooh ehkä nää oireet edes vähän laantuu kun pääsee toiselle kolmannekselle, tai ainakin toivoa sopii(y)

Ja eiköhän juu noihin kiinnitetä huomioo:)
No mulla kans on toi herkkä hengästyminen, kun tykkään käydä lenkillä ja salilla, niin nyt nekin jäänyt tämän jäätävän väsymyksen ja hengästymisen takia... siihen sitten vielä siitepölyallergiat ja muut mukavat lisäksi :ROFLMAO:(y)
Onneksi pahoinvointia ei ole ollu enää niin voimakkaasti kun alussa tuntui että närästi ja ällötti ihan kauheasti kokoajan ...
 
Sama täällä, että väsyttää ihan törkeän paljon ja on koko päivän ihan vetämätön. Tänäänkin heräsin muka puol kasilta, mutta tunnin päästä jo nukahdin ja vetelin kahteentoista asti unta. Ja yleensä en todellakaan nuku sitä puol kasia pidempään.. Nyt taas jo sänky siintää mielessä, mutta jos sitä vähän jaksais katsoa Suomen lätkäpeliä:cool:
 
Täällä myös väsymys painaa. Viikon päästä näillä näkymin pitäs alottaa uudessa työssä, saa nähä kuinka tuun selviimään kesästä uudessa paikassa uusien työkavereiden ja uusien asukkaiden kanssa. Ja sitten toki uus tilanne muutenkin olla raskaana töissä, sairaanhoitajana saa tehä aika monipuolista ja fyysistä työtä, enkä voi tietää kestääkö selkä ja jalat kun etureppu alkaa painaa. Kovasti toivon kuitenkin että jaksaisin koko kesän, töitä ois näillä tiedoin elokuun loppuun asti.
Työrupeaman jälkeen jos sais viimestään viimeisteltyä opinnot ja sais terkkarin paperit kouraan ni vois sit rauhassa valmistautua vauvan tuloon.
 
Täällä myös väsymys on jäätävää... Päivät menee haukotellessa, mutta koitan olla pysähtymättä ja tehdä koko ajan jotain, sillä jos pysähdyn alkaa huono olo.. Illalla nukahdan samaan aikaan kun lapset, mutta sitten yön nukun tosi rikkonaisesti... herään joka yö n.klo 4 ja valvon puoli tuntia-tunnin.. ärsyttävää...
Uutena vaivana pahoinvoinnin lisäksi on tullut turvotus... vaikka olsennan 5-20krt päivässä niin silti paino on noussut jo yli kolme kiloa, en tajua... parin tunnin välein on pakko napostella jotain, näkkäri/leipä auttaa tähän parhaiten, niin kai se on sitäkin...
 
Täällä kans väsymystä liikkeellä..
Huomasin muuten tänään et vanhat raskaus arvet on mahassa vähä tummuneet voi kyllä johtua tästä turvotuksesta, ei meinaa mee farkutkaan enään kiinni
Mulla on enää muutamat housut mitkä mahtuu kiinni ja tänään rv 8+2... Nyt ei kannata jatkaa lukemista jos ällöttää oksennusjutut... vein tänään kuopuksen päiväkotiin aamulla ja nieleskelin koko eteisessä olon oksennusta... ajattelin ettei voi enää tulla mitään, kun kotoa lähtiessä oli jo totaalityhjennys... autoon kävellessä, nousi jo suuhun ja uskokaa tai älkää autossa ajaessa en vaan voinut pidättää enkä kerennyt pysähtyä niin siihen kuulkaa tuli... kerkesin viereiseltä penkiltä ottaa yhden vaatteen syliini ja siihen tuli..:sick: en tajua miten voin lähtee ens yönä työmatkalle... :sick:
 
No mulla kans on toi herkkä hengästyminen, kun tykkään käydä lenkillä ja salilla, niin nyt nekin jäänyt tämän jäätävän väsymyksen ja hengästymisen takia... siihen sitten vielä siitepölyallergiat ja muut mukavat lisäksi :ROFLMAO:(y)
Onneksi pahoinvointia ei ole ollu enää niin voimakkaasti kun alussa tuntui että närästi ja ällötti ihan kauheasti kokoajan ...
Hahah joo, vähän huvittaa kyllä kun tuntuu tosiaan et pelkkä hengittäminen tekee rankkaa:ROFLMAO: ite kans tykkään lenkillä käydä ja silloin tällöin salillakin, ei kyllä tuu noista yhtään mitään :ROFLMAO:
Mulla ei ihme kyllä ole nyt niin pahat allergiaoireet kuin mitä esim viime ja sitä edeltävänä kesänä.

Joo mulla kans pahimmat pahoinvointikohtaukset aikalailla ohi menny, onneks(y) välillä toki tulee mut ei oo enää sellasia mitä esim viikoilla 6-7+4 välillä.
 
Täällä myös väsymys painaa. Viikon päästä näillä näkymin pitäs alottaa uudessa työssä, saa nähä kuinka tuun selviimään kesästä uudessa paikassa uusien työkavereiden ja uusien asukkaiden kanssa. Ja sitten toki uus tilanne muutenkin olla raskaana töissä, sairaanhoitajana saa tehä aika monipuolista ja fyysistä työtä, enkä voi tietää kestääkö selkä ja jalat kun etureppu alkaa painaa. Kovasti toivon kuitenkin että jaksaisin koko kesän, töitä ois näillä tiedoin elokuun loppuun asti.
Työrupeaman jälkeen jos sais viimestään viimeisteltyä opinnot ja sais terkkarin paperit kouraan ni vois sit rauhassa valmistautua vauvan tuloon.
Mä tein siivoustyötä sairaalassa ja mun työnkuva oli myös fyysisesti raskasta ja hektistä. Viime raskaudessa mulla ei meinannu oikeen kyykkimisistä tai kumarteluista tulla yhtään mitään kun reidet otti mahan vastaan :ROFLMAO: mitähän mulla ois ollu viikkoja sillon..hmm.. no yli 12 kuitenkin oli kun sai jo ettiä uusia kikkoja kyykkimiselle:LOL: mulla otti työ myös selässä koville, ei auttanut venyttelyt taikka tukivyöt. Iskiaskivut vaan yltyi ja loppujen lopuks olin jo aivan uuvuksissa töiden takia.
Toki on niitäkin jotka pystyy vetää lähes viimeisille kuukausille asti ilman mitään ongelmaa/vaivaa. Nää raskaudet on niin laidasta laitaan.

Muoks. Myös raskaiden säkkien yms nostelu teki mahaan kipeetä (n) onneks jotkut työkaverit oli ajattelevaisia ja pitivät huolen etten nostele mitään raskasta, enkä mene myöskään eristyshuoneisiin.

Mut kannattaa toki kuunnella sitä omaa kroppaa ja tuntemuksia:)
 
@minttu-82 ai kamala tota sun oksentelun määrää! :((n) jaksamisia ja tsemppejä sen suhteen, toivotaan että alkaa pian helpottamaan! ❤

@mami11 mulla kans aivan jäätävä turvotus, omat housut ei oo menny varmaan pariin viikkoon kiinni:ROFLMAO: jopa osa kolitseista puristanu vaikka olis narut auki :ROFLMAO: äitiyshousut on tällä hetkellä ainoot mukavat missä ei ahista (y)


Mua jännittää vähän huominen, varasin huomiselle varhaisultran yksityiselle. Olisin saanu neuvolankin kautta, mutta olis mennyt ens viikolle ja ollaan just sillon reissussa.
 
@minttu-82 ai kamala tota sun oksentelun määrää! :((n) jaksamisia ja tsemppejä sen suhteen, toivotaan että alkaa pian helpottamaan! ❤

@mami11 mulla kans aivan jäätävä turvotus, omat housut ei oo menny varmaan pariin viikkoon kiinni:ROFLMAO: jopa osa kolitseista puristanu vaikka olis narut auki :ROFLMAO: äitiyshousut on tällä hetkellä ainoot mukavat missä ei ahista (y)


Mua jännittää vähän huominen, varasin huomiselle varhaisultran yksityiselle. Olisin saanu neuvolankin kautta, mutta olis mennyt ens viikolle ja ollaan just sillon reissussa.
Mää en oo vielä uskaltanut ostaa/tilata äitiysvaatteita... jotenkin haluan ottaa np-ultraan... tosin vaatekaappi alkaa oleen melko suppea, kun muutamat työhousut menee päälle... tissitkin on kasvanut varmaan kuppikoolla, joten paidatkin puristaa... Puntarilukema ahistaa nyt jo... Aikaisemmissa raskauksissa lähtöpaino on ollut 3-5kg vähemmän...
 
Mää en oo vielä uskaltanut ostaa/tilata äitiysvaatteita... jotenkin haluan ottaa np-ultraan... tosin vaatekaappi alkaa oleen melko suppea, kun muutamat työhousut menee päälle... tissitkin on kasvanut varmaan kuppikoolla, joten paidatkin puristaa... Puntarilukema ahistaa nyt jo... Aikaisemmissa raskauksissa lähtöpaino on ollut 3-5kg vähemmän...
Tuli mieleen että ootko miten hoikka? Mulla kans nousi paino heti pari -kolme kiloa heti alussa ekassa raskaudessa kun olin laiha... Mutta nyt kun oon lievästi ylipainoinen niin onneksi ei ole tullut painoa eikä tullut tokastakaan kun oli jo vähän sama tilanne... Että vasta viikon 20 jälkeen alkoi painoa vähän tulla . Mä luulen että sullakin saattaisi olla jokin sellanen että nyt tullut nestettä se muutama kilo, mutta ei välttämättä nouse sitten kokoaika tasaiseen tahtiin vaan vasta myöhemmin sitten .
 
Mie kävin tänään ekassa neuvolassa. Olikin vähän käytännöt muuttuneet, edellisen kerran olin asiakkaana 6 vuotta sitten. Verikokeet, myös nt-ultraa varten ne seulontakokeet otetaankin jo ensi viikolla mutta nt-ultra on täällä päin nykyisin vasta lähempänä rv13. Se minuu kyllä hieman jäi häiritsemään koska eikös se keskeytyksen raja oo rv12.
Muuten jäi hyvä mieli käynnistä. Kahteen kertaan "pääsen" tästä raskaudesta sokerirasitukseen kun kuopuksen odotuksessa sain rd-diagnoosin. Saas nähdä miten tässä käy.
 
  • Tykkää
Reactions: WishingUponAStar
Tuli mieleen että ootko miten hoikka? Mulla kans nousi paino heti pari -kolme kiloa heti alussa ekassa raskaudessa kun olin laiha... Mutta nyt kun oon lievästi ylipainoinen niin onneksi ei ole tullut painoa eikä tullut tokastakaan kun oli jo vähän sama tilanne... Että vasta viikon 20 jälkeen alkoi painoa vähän tulla . Mä luulen että sullakin saattaisi olla jokin sellanen että nyt tullut nestettä se muutama kilo, mutta ei välttämättä nouse sitten kokoaika tasaiseen tahtiin vaan vasta myöhemmin sitten .
En oo hoikka, ihan normipainoinen, ennemminkin pari kilo yli ihannepainon... se tässä ahistaakin, kun valmiiksi oli sen muutaman kilon enemmän kunnaikaisemmissa. Turvotusta tosiaan on, ja kun vaan on pakko syödä parin tunnin välein jotain, niin ei kroppa oo ihan tähän tottunut... Noh kunhan kaikki on hyvin, niin olkoon paino mikä on :love:
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Mää en oo vielä uskaltanut ostaa/tilata äitiysvaatteita... jotenkin haluan ottaa np-ultraan... tosin vaatekaappi alkaa oleen melko suppea, kun muutamat työhousut menee päälle... tissitkin on kasvanut varmaan kuppikoolla, joten paidatkin puristaa... Puntarilukema ahistaa nyt jo... Aikaisemmissa raskauksissa lähtöpaino on ollut 3-5kg vähemmän...
Mulla jäi edellisestä raskaudesta noita äitiysvaatteita, ja nekin sain ystävältä niin ei oo tarvinnu ite vielä hommata mitään:) Äitiyssortsit/-kaprit kyllä tarvii sit jossain vaiheessa hommata :LOL:

Mulla kans alkanut liivit puristaa/ahistaa, vaikkei omaan silmään ainakaan näytä et olis juurikaan rinnat kasvanu:ROFLMAO: urheiluliivit on ollu kyllä yks helpotus(y)
 
Mie kävin tänään ekassa neuvolassa. Olikin vähän käytännöt muuttuneet, edellisen kerran olin asiakkaana 6 vuotta sitten. Verikokeet, myös nt-ultraa varten ne seulontakokeet otetaankin jo ensi viikolla mutta nt-ultra on täällä päin nykyisin vasta lähempänä rv13. Se minuu kyllä hieman jäi häiritsemään koska eikös se keskeytyksen raja oo rv12.
Muuten jäi hyvä mieli käynnistä. Kahteen kertaan "pääsen" tästä raskaudesta sokerirasitukseen kun kuopuksen odotuksessa sain rd-diagnoosin. Saas nähdä miten tässä käy.
Sosiaalisin syin tehtävän keskeytyksen raja on se 12 viikkoa, mutta lääketieteellisistä syistä voidaan tehdä myöhemminkin.
 
Sosiaalisin syin tehtävän keskeytyksen raja on se 12 viikkoa, mutta lääketieteellisistä syistä voidaan tehdä myöhemminkin.
Joo, viikon 12 jälkeen voidaan tehdä vielä raskauden keskeytyksiä (mikäli esim vakavia rakennepoikkeavuuksia ilmenee tai muuta), mutta tällöin siihen pitää saada lupa valviralta.

Muoks. Olikohan se yläraja joku 24...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään (rv 8+6) oli ensimmäinen neuvolakäynti. Yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta ei vielä kuulunut mitään. :whistle:
Huhhuh, sitä muistettavan määrää. Verikokeita, pissanäytteitä ja varauksia useampaan paikkaan. :alien: Ehkä se siitä rauhottuu kun pääsee tästä alkuhässäkästä ohi. ensi viikolla verikokeisiin, siitä pari viikkoa eteenpäin on ultra ja siitä pari viikkoa on taas neuvolakäynti. Ohjelmaa siis piisaa. :)

Vointi ok. Väsymys on se suurin vaiva ja edelleen heräilen joka yö. Turvotus on välillä melko reilua, varsinkin iltaisin näyttää kuin olisin pidemmällä raskautta. o_O
 
Maanantaina nvlaan:) ptikin varata aika niin aikaseen:sleep: en oo aamu ihmisiä:whistle: oon kotidopplerilla yrittäny jo kuunnella saisko ääniä kuulumaan mutta ei oo vielä kohille sattunu. Toivottavasti maanantaina kuuluis,aikasemmissa on nvlassa kuulunu jo 8+4-9+ väliin.. pikku galluppi; synnärisi? Mun KYS..(jos sinne edes kerkee:rolleyes::whistle:)
 
Tänään oli meillä ensimmäinen neuvola ja vihdoinkin pääsee kohta varaamaan nt ultra-ajan. Ensi viikolla labraan.

Kotidopplerilla olen onneksi sydänäänet löytänyt rv 9+0 lähtien niin se edes hieman rauhottaa.

Synnäriksi pitäisi valita NKL tai Hyvinkää enkä yhtään tiedä kumpi olisi parempi :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: lucille
Tänään oli meillä ensimmäinen neuvola ja vihdoinkin pääsee kohta varaamaan nt ultra-ajan. Ensi viikolla labraan.

Kotidopplerilla olen onneksi sydänäänet löytänyt rv 9+0 lähtien niin se edes hieman rauhottaa.

Synnäriksi pitäisi valita NKL tai Hyvinkää enkä yhtään tiedä kumpi olisi parempi :geek:
Ootko mihin aikaan päivästä kuunnellu? Maanantaina olis 9+4 nyt 9+1
Meillä ei varata ite aikoja nt/rakenne ultraan vaan aika tulee kotii ja se joko käy tai ei..
 
Täällä selvitty ulkomaan työmatkasta ja voin kertoa, että kaamee olo oli koko reissun, en oo näin paljon vielä oksentanut, kun tän viikon... :sick: Noh nyt selvitty ja ihanaa viikonloppu!
Tänään oli eka neuvola. Olinkin vissiin katsonut lasketun päivällä väärin ja la onkin 27.12. :love: paineet oli koholla heti, jonka kyllä aavistelinkin, kun mulla nyt talven ollut sitä vaivaa muutenkin, 140/92, hemoglobiini 146 ja paino noussut ”kivat” 3,4kg... ei uskois että oksenna 5-15krt päivässä. Turvotusta tekee kuulemma tää oksentaminen. Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta ei kuulunut. Ei mulla kyllä aikaisemmissakaan oo kuulunut, joten en panikoi tästä. Mukava neuvolantäti oli, tarjosi sairasloma välittömästi tän oksentelun takia, mutta en halunnut. Lupasin, että pyydän ennen kuin pökerryn... :D Synnäri on KPKS.
Minttu-82 9+0 :love:
 
@hitvetti olen aamulla heti herätessä kuunnellut, kun ensimmäisen kerran löysi pitkän etsimisen jälkeen oikean paikan niin on löytynyt suht helposti aina aikalailla samasta kohtaa.

Meillä sai Helsingissä valita, että laitetaanko neuvolasta lähete josta tulee sitten aika postitse vai varaako itse terveyspolun kautta. Itsellä työajat sellaiset, että haluan itse varata, kun en halua raskaudesta tietoa työnantajalle vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: hitvetti

Yhteistyössä