Joulukuiset 2010

Lillikka: mäkään en baby björnistä tykkää juurikaan siks et siinä väsyy hartiat. Millainen kantoliina sinulla on? ootko kokeillu toisenlaista sidontaa esim. kehtosidonta, jolloin vauva tulee enempi makuulle..
 
Hei taas!

Jäi viimeks vielä kesken..niin mitenkä nuo kiinteiden syötöt on teille neuvottu? Meillä ei vielä sitä 3kk käyntiä ole kun tulevaisuudessa, mutta sillon varmaan on siitä puhetta. Imetetäänkö sitä täysimetyksellä se puoli vuotta, jos kasvu hyvä? Vai joko aiemmin?

-metsis ja poju muistaakseni sen kohta 10vko
 
Lillikka
Manduca on kuulemma tosi ergonominen ja toi bb ei taas oo kovin kummonen, mutta kun sellanen ny tuli hankittua esikoiselle käytettynä, niin ei luonto antanu periksi ostaa toista reppua. Mutta laitoinpa sitten dollarit uuteen huggaan :ashamed: eli joo pitäis varmaan vähän kokeilla niitä muita sidontajuttuja.

Meillä opastettiin, että alkaen 4kk voi alkaa antaa maistiaisia kiinteistä, mutta että maito on ensisijainen ravinnonlähde, en kyllä muista minne asti. Annoin esikolle muistaakseni jossain 5kk:n kohilla perunamuusia ja sen jälkeen muitakin soseita, kun jotenkin laiskotti alkaa valmistaa siinä heti 4kk. Nyt taidan kyllä alkaa antaa heti, kun 4kk tulee täyteen. Toi tissittely on vaan tosi paljon helpompaa kuin yrittää saada soseita siististi suuhun tuollaselle löysälle likalle, joka sitterissä möllöttää. Tai siis mahdotontahan se on. Täytyy nyt ottaa kaikki ilo irti valkoisista vauvapaidoista, koska kiinteiden aloittamisen jälkeen se on kyllä näkemiin kaikki puhtaina pysyvät paidat!
 
Hei!

Minä rupesin luovuttamaan maitoa. Kun ei sen tulo vaan tasaantunut. Onhan siinä aika paljon puuhaa, mutta toisaalta hyvä mieli tulee kun ei tartte viemäriin lypsää. Ja kaikki vermeet sain sairaalalta, ja hakevat maidot kotoa.

Täällä on pienellä korvatulehdus. Sai antibiootit, mutta en niitä aloittanut, ja ei tuo nyt enää muutaman päivän jälkeen ole kipeältä vaikuttanut. Toivottavasti siis parani itsestään. Nuhaa podetaan kolmatta viikkoa.

Lillikka: meidän tyttö ei myöskään ole missään vaiheessa kantoliinaan suostunut. Tuo baby björn on ollut pelastus, kun tyttö haluaa olla sylissä todella paljon. No, toivon että isompana sitten kantoliinakin kelpaa. Meillä kans tuntuu sille, että siinä on jotenkin liian ahdasta pienelle.

Ihanaa kun pääsee taas ulos!

donter ja vauva 2,5 kk
 
Donter: voi ei teilki.. siis korvatulehdus. Meilhän tytöllä puhkes korva ku oli vajaat 7vk, ilman mitään flunssa tms oireita. Ainoastaan kumpiki silmä rähmi.. ja tulehus paljastu sit ku käytiin sydämen sivuäänen takia kontrollissa ja huomasin lääkärin vastaanotolla et tytöllä oli korva märkänä. Saatiin 5pv ab-kuuri ja siyl sit korva kuivu, vaik vuoteliki alkuun melko paljon..
 
Donter, mistä iästä alkaen aloit luovuttaan maitoa? Meillä päin ei kelvannu enää 7 vkon ikäisen.

Miten ulkoilu? Kun on ollut noit ajuttuja, että ei enää -5 astetta tutkimushommia? En viitti linkkiä kaivaa, poika heräs. Mutta kuitenki!:wave:

-metsis ja poju 10 vko
 
anve: joo, ikävä tuo tulehdus. Meillä ei onneksi noin pahaksi mennyt. Vein lääkäriin, kun oli ollut pari tosi levotonta yötä, ajattelin ettei se voi pelkästä nuhasta johtua. Särkylääke auttoi pientä onneksi sitten. Pitää nyt viikon päästä käyttää vielä uudelleen lääkärissä, kun haluan varmuuden että on parantunut itsestään.

metsätähtönen aloitin tuossa viikko sitten, eli yli 2kk vanha oli vauva jo silloin. Näköjään kelpaa, sanoivat että siihen asti voi luovuttaa kun vauva täyttää 6kk tai jos aikaisemmin syö merkittäviä määriä kiinteitä niin sitten aikaisemmin tulee tuo takaraja. Mutta mitä pienempi on vauva niin sitä parempaa äidinmaito kai keskosille on. Luovutan maitoa KYSille. olisko nuo säännöt sitten kiinni siitä miten hyvin maitoa saavat hankittua?
 
Heip!

Kuulostaapa hurjalta, että näin pienillä jo on korvatulehduksia! Sääliksi käy pieniä, se on niin kurjan tuntuista...

Meillä on poika viihtynyt hyvin kantoliinassa. Aloitimme jo sairaalassa kantaa häntä, tai isä kantoi koska en itse voinut sektion jälkeen hetkeen kantaa. Ensin meillä oli lakanakankainen liina, mutta kotiuduttuamme tilasin trikooliinan ja tämä on kyllä tosi hyvä. Kunhan Papu vähän kasvaa, niin kudottu liina jo odottaa kaapissa.
Kyllä mäkin tarkkaan katson, milloin lapsen liinaan laitan. Yleensä kun aamusella on otettu yhdet lyhyet unet sylissä ja sitten tankattu monta kertaa ja vaihdettu vaippa noin tuhat kertaa, niin lapsi alkaa olla aika väsynyt. Silloin laitan hänet liinaan, mihin ennen nukahti välittömästi. Nyt kun viikkoja tulee lisää, hän on alkanut ensin katsella vähän aikaa mitä äiti puuhailee ja nukahtaa sitten. Yleensä käyn koirien kanssa reilun tunnin kävelyllä, kun Papu nukkuu liinassa. Mulla on sellainen 80-luvun iso untuvatoppatakki, jota käytin raskauden lopussa ja nyt vauva mahtuu liinoineen sen alle.
Ei varmaan pirteänä tyytyisi tämäkään lapsi liinassa olemaan, mutta sopivan väsyneenä se onnistuu.

Oletteko ottaneet kaikki rokotukset?

Kertokaahan, onko kenelläkään ideaa, miten mies saadaan juttelemaan lapselle? Siis isä kyllä hoitaa lasta mielellään, mutta vaihtaa vaippaakin sujuvasti mitään puhumatta. Tai ottaa lapsen syliinsä ja "sitteriin" reisiään vasten, mutta katselee vain lasta eikä juttele hänelle. Mun mielestä vauvalle pitää jutella mitä milloinkion tapahtuu ja höpöttää ihan niitä näitä ja monesti poika alkaa jutella itsekin. Isä sitten ihmettelee, miksei lapsi viihdy hänen sylissään. Olen yrittänyt varovasti asiasta sanoa, mutta sain vastaukseksi, ettei vauva kaipaa mitään paniikinomaista höpötystä jatkuvasti.

Kuinka monella vauva nukkuu yöt vieressä?

Kiva kun on lämmintä, niin pääsee kunnolla ulkoilemaan! Kun vielä tulisi samanlainen auringonpaiste kuin eilenkin!

Ökkis ja Papu pian 8 vkoa
 
Rokotuksista annettiin jo synnärillä calmette ja 6-viikkoisena annettiin rotarokote. Mitään sen kummempia rokotusreaktioita ei ole noista tullut, rotarokotteesta tuli yhdeksi päiväksi enemmän pulauttelua ja poju nukkui sinä päivänä 5h päikkärit, kun normaalisti nukkuu sellaisia 1-2h unia...

Itse nukun vauvan kanssa sängyssä, isäntä on siirtynyt omien uniensa turvaamiseksi sohvalle. Saa nähdä, koska hän uskaltautuisi tulemaan meidän kanssa nukkumaan samaan sänkyyn... Olen kyllä siirtänyt pinnasängyn "sivuvaunuksi" sängyn viereen, mutta vauvaa en ole siihen vielä saanut siirrettyä öiksi, meinasin aloittaa sen harjoittelun kunhan poju nukkuisi vähän pitempiä unipätkiä. Nykyiseltään poika heräilee n. 2h välein syömään öisin, joten ei paljoa innostaisi rampata muksua edes takaisin sängystä noin usein, vai miten teillä muilla?

PinguPongu ja Nasu melkein 7 vkoa
 
Rokotuksista, meille on annettu bcg sairaalassa, ja rotarokote x2 ja sitten se 3kk satsi. Sen jälkeen illalla oli tosi kärttynen ja seuraavana yönä nousi kuume (muistaakseni 38.9), mutta laski nopeesti alas, yhden supon laitoin yöllä. Ja seuraavana päivänä oli jo ihan ok.

metsis Mä en ala ainakaan mitään -5 astetta noudattamaan. Sehän tarkottais sitä ettei tänä talvena ulos olis päästy ollenkaan. Kuitenkin iät ja ajat on kovemmillakin pakkasilla vaunuiltu, en tarkota mitään -30...

Tesmis ja likka 3,5kk
 
Terve kaikille!

Ja sori vaan, mulla ei energiat riitä uuden pinon avaamiseen, mutta eiköhän tämäkin vielä menettele ihan hyvin, kun ei noita sivujakaan oo niin kauheasti? :ashamed: Sain kuitenkin aikaiseksi päivitellä noita kutsumanimiä niille jotka ne ovat halunneet ilmoittaa. Jos omissa tiedoissa on jotain häikkää, niin ilmoitelkaahan mulle päivitystä varten. Tuntuu, ettei aina oo ihan kartalla kaikessa, niin saattaa helposti jäädä ohi jotain tai tulla painovirhepaholaisia.

Mä en oo itse uhrannut soseilulle vielä ajatustakaan, ajattelin yrittää täysimetystä sinne 6kk asti. Saa nyt nähdä, kun tuntuu, että yöt on taas huonontuneet. Että jos en jaksa valvoa enää, niin sit kokeillaan aloittaa aiemmin soseita, jos pidentäisivät öitä.
Eli siis Metsis, täysimetys tarkoittaa juuri sitä, että vasta 6kk iässä aloitetaan soseilut. Ennen 4kk ikää ei suositella kiinteän ruuan antamista, koska suolisto on vielä aika epäkypsä, mutta kyllähän jotkut antaa ennen sitäkin...

Meillä tosiaan öisin herätään vielä keskimäärin 2-3 kertaa syömään, viime viikko oli ihan kauhea, Valtsu heräsi 1,5h välein öisin eikä oikein päivisinkään nukkunut. Mietin jo, että onko sillä se iki-ihana korvatulehdus (muuten ei merkkejä et ois kipeä), mutta nyt on taas nukkunut paremmin. Tuntuu, että enempi Valtsu herää piereskelemään ja välillä tekee kakkaa koko yön ja vasta aamulla sit tulee iso satsi tavaraa. Mene ja tiedä, mutta kiva ois jo kolmen kuukauden valvomisten jälkeen päästä nukkumaan vaikka se kokonaiset 6h putkeen!
Joten pingupongu, meillä poju nukkuu tiiviisti mun vieressä myös ja mulla ihan sama ajatus, että omaa sänkyä kokeillaan sitten kun yöt pidentyvät.

Ökkis, mä oon joutunut ton meidän esikoisen kanssa opettelemaan antamaan miehelle tilaa tehdä asiat omalla tavallaan. Liian monesti me äidit tiedetään mun mielestä paremmin, miten lapsen kanssa toimia. Meilläkään Valtsu ei viihdy isin sylissä yhtään niin hyvin kuin mun ja samaa olen kuullut monelta muultakin, eikä sillä välttämättä ole siis tekemistä sen kanssa, jutteleeko isi lapselle vai ei. Isäkin tarvii aikaa kasvaa vanhemmuuteen ja löytää omat keinonsa tutustua lapseen sekä sen oppimiseen, miten juuri tämän lapsen kanssa toimitaan. Hitaasti hyvä tulee. Toivottavasti et loukkaannu tästä, en tarkoita tätä kritiikkinä, mutta itse oon vaan kantapään kautta joutunut oppimaan, että toisinaan on parempi vaan antaa sille parisuhteen toiselle osapuolelle tilaa toimia niin kuin hän haluaa. Voi olla, että vauva kaipas isästään enempi juttuseuraa, mutta eivätköhän hekin löydä yhteisen sävelen, kun miehesi itse löytää luontevia tapoja touhuta lapsensa kanssa! Pääasia siis, että saavat olla yhdessä. Mä meen välillä toiseen huoneeseen touhuamaan muuta, jos tekisi mieli ohjeistaa miestä liikaa miten Valtsun kanssa toimitaan. Kun ei tuo mies kuitenkaan mikään tumpelo ole, tekee vaan jotkut asiat vähän eri tavalla kuin minä.

mamadread ja Valtsu melkein 3kk
 
Lillikka
Meillä on annettu kaikki normaalit rokotukset ja hyvin on mennyt tähän asti. Esikolle ostettiin pneumokokki ja rota, mutta nehän tulee nyt jo muutenkin.

Nukkumisesta Meidän isäntä nukkui kans ekan kuukauden olkkarissa, jotta se sai paremmin nukuttua ja se oli munkin mielestä helpompaa, niin sain kaikessa rauhassa verestää muistia, miten sitä pientä ihmistä öisin oikein hoidettiinkaan. Tyttö nukkui tosi pitkään koko yön mun vieressä, mutta ihan hiljattain muistin, että niin sitähän vois koittaa nakata varovasti siihen sivuvaunupinnikseen aina imetyksen jälkeen ja hyvin on mennyt. Tyttö nukkuu paksuhkon pyyhkeen päällä pinnasängyssä ja mä nostan aina koko pakkauksen viereeni syömään (lähinnä siksi, ettei pulautukset aina kastele koko petiä) ja sitten on paljon helpompi nostaa se pyyhkeellä nukkuva neiti takaisin petiin. Vähemmän tuntuu tyttö havahtuvan tohon nostamiseen, kun vaan varovasti ujuttaa kädet pyyhkeen alle ja nostaa.

Mamadreadia komppaan tosta ohjeistamisesta. Kummankin on syytä opetella omat tavat olla vauvan kanssa, vaikka kuinka joskus tekisi mieli opastaa. Tai pitää ainakin sanoa tosi hienovaraisesti, esim että tää on toiminut mulla hyvin jne. Tiedän kokemuksesta, koska olen itsekin tosi herkkänahkainen kaikelle neuvomiselle =) ja aina sellasta kuullessani tekee mieli kivahtaa, että joojoo kyllä mä tiedän ja osaan. Meillä oli esikoisen aikaan ihan turhaa kärhämää, kun mulla oli muodostunut omat rutiinit tehdä hommia vauvan kanssa ja puutuin varmaan ihan liikaakin, kun siippa otti ohjaksia viikonloppuisin tai iltaisin. Menihän silläkin välillä sormi suuhun ja mä hikeennyin, kun ei muka sadannetta kertaa muista, mitä laitetaan milläkin kelillä vauvalle päälle jne, mutta näistä kaikista on opittu =)
 
Hei!

Kiitos kommenteista isän ja vauvan suhteesta! Olen yrittänytkin olla ihan hiljaa ja olen kovettanut mieleni, kun poika itkee eikä isä lohduta yhtään. Se vain tuntuu hellämielisestä äidistä hirveän pahalta. :'( Meillä oli eilen 2 kk neuvola, ja siellä terkkari kyseli miten paljon poika juttelee, ja luulenpa, että isäkin siinä havahtui, että lapsi tosiaan juttelee, kun se pitää omituisia ääniänsä ja että sille pitää vastata niihin.

2 kk mitat: 62,3 cm ja 6790g. Alkaa haba kasvaa tätä "pientä" nostellessa...

Minullakin on tavoitteena 6kk täysimetys, mutta kasvustahan se riippuu. Nyt ei ole mitään hätää, mutta 2 kk on vasta mennyt. Yritän juoda paljon joka päivä, mutta tissit eivät enää täyty samalla tavalla pinkeiksi, kuin joskus pari viikkoa sitten.

Miten teidän oma paino on kehittynyt näin alkuaikoina? Vauvan painoa kyllä seurataan, mutta mites äidit? Minulla on kiloja karissut vähän liiankin kanssa, vaikka varaa kyllä on. Olen nyt 8 kg kevyempi kuin ennen raskautta ja kaikki ne 13 raskauskiloakin ovat mennyttä. Olen ollut sen vuoksi vähän huolissani, koska rasvaan varastoituu kaikki ympäristömyrkyt yms. ryönä ja laihtuessa ne lähtee liikkeelle je päätyvät maitoon. Toivottavasti ulosteen veri ei johdu siitä. Aloitin eilen varmuuden vuoksi välttelemään kaikkea mahdollista ärsyttävää: suklaata, sipulia, paprikaa, omenaa, ruisleipää... Onko jollain vielä lisättävää listaan? Kahvin juonnin lopetin jo raskausaikana ja mausteista ruokaakin välttelen. Tuo suklaa kaihertaa eniten!

Jaaha, nyt koirat mukaan ja ulos nauttimaan auringosta! Liinan kanssa tulee kyllä jo kuuma untuvatakilla....

Ökksi ja Mönkiäinen 8vkoa
 
Aurinkoista päivää kaikille! =)

PinguPongu, vauvahan ei välttämättä herää 2h välein yöllä jos ei nuku tissin vieressä. Meillä on vähän hassusti, että perhepeti ei ole yhtään helpompi ku joudutaan pomppaamaan joka tapauksessa yhtä monta kertaa ylös. Joudun inmettäin yölläkin vaihtamaan ensin vaipan, sitten syöttö+röyhtäytys:D Poika nukkuu kuitenkin pitemmän pätkän pinnasängyssä, joten en herää kuin yleensä eka 5 tunnin jälkeen suurinpiirtein ja sitten siitä seuraava herätys on parin kolmen tunnin päästä. Vieressä nukkuessa heräilee useammin ja on levottomampaa, tosin minä nyt muutenki nukun niin huonsoti jos poika nukkuu vieressä ettei siitä tuu oikeen mitään. Uusimpana kivat painajaiset, vissiin jotenkin jään miehen ja pojan väliin..siinä onkin sitten ahtaanpaikankammoisella todentuntuisia unia:whistle:

Tesmis, ite mietin kans tuota ulkoilutusta kun mitenkäs sitten pohjoisessa päästään pihalle...Toisaalta se, että jotain on tehty aina ennenkin ei mitenkään tarkoita että se on hyvä juttu. Noh, onneksi ei paljon tartte enää noita rajoja murehtia..alkaa vissiin kovat pakkaset olla ohi=)

Ökkis, oon vähän samaa mieltä kuin muutkin että miehelläsi varmaan kestää aikaa tutustua vauvaan. Mulla on kans sama homma, että kun mies puuhailee vauvan kans niin minä menen tekemään omiani. Syömään, surffailemaan, kotitöitä tekemään, kauppaan tai ihan jotain..siis yritän siinä järjestää itselleni jotain tekemistä että saan yksinkertaisesti ajatukset johonkin muualle hetkeksi. Mielestäni tuo toimii sitten tosi virkistävästi, oli tauko sitten minuutti tai puoli tuntia. TAvallaan siihen omaan kumppaniin täytyy luottaa, että osaa hoitaa vauvaa ja että soittaa kyllä jos hätä tulee (jos vaikka on kaupassa tai jossain vaiheessa jumpassa). Meillä mies on luonnostaan erittäin puhelias, joten oisko vähän luonnekysymyskin. Onko mies muutenkin vähän hiljaisempi? Kyllähän siinä kestää, että itsekin tottui pieneen vauvaan joten miehet vielä usein työssäkäyvänä joutuvat pitempään opettelemaan. Lohduttaako mies kuitenkin sylissä vauvaa, jos itkee? Voithan hienovaraisesti vihjaista, että sylissä itku lakkaa tai vauvaa ainakin helpottaa olla lähellä..Meillä mies pitää vauvaa Manducassa, kun siihen on niin näppärä laittaa vauva. Lisäksi hän on huomannu, että sylissä vauvan itku loppuu nopeasti kun tekee keinuttelua ja muuta. Jotenkin sitä automaattisesti yrittää vähän neuvoa, mutta oon kans huomannu että parempi olla hiljaa -kyllä se mies ja lapsen isä osaa!=) Meillä mies saattaa tosissaan hyviä keinoja keksiä, miten saa näppärästi uudella tavalla vaikkapa vaatteet tai kestot laitettua päälle tai itku hellittää vaikka masuvaivoja vielä vauvalla oliskin. Sitä itse taitaa pikemminkin olla aika urautunut, yrittää aina samoja keinoja;)

Noista rintojen pinkeydestä, niin ei mullakaan enää tule kuin yöllä semmoset kamalat pinkeydet mutta maitoa tulee silti runsaasti. Olisi tosiaan ihan kiva pyrkiä tuohon 6kkn täysimetykseen, mutta tietysti katsoen vähän tota kasvua. Ja tietenki jos yöt menee ihan kamalaksi, että joutuisi koko ajan heräämään ruokkimaan niin sitten kans asia erikseen ja jaksamisen mukaan. Tällä hetkellä mulla kuitenkin tuota maitoa menee viemäriinkin asti, joten ihan hyvältä vaikuttaa. Kunhan muistaa vettä kitata ja syödä hyvin.

RAskauskiloja mulla taisi loppupeleissä tulla 18kg. Mullahan lähti paino mahottomaan nousukiitoon käsi kädessä sen verenpaineen nousun kanssa..joten nuo 18kg tipahtikin sitten melkeen samoilla tulilla. Mutta tähän on paino jäänyt, vaikka oisin vähän toivonut että tästä nyt vois vitosen vaikka tiputtaa. Lihoin nimettäin siinä yrittäessä 5kg, joten nyt on tarkotuksena päästä niistä vielä eroon. Ehkä tässä tekee paljon sekin, että ite ainakin pyrin syömään kuitenkin hyvin että jaksaa ja maitoa tulee eikä kuitenkaan ulos ole päässyt pakkasten takia taas pitkään aikaan vaunulenkeille (no paitsi nyt eilen peräti päästiin). Ympäristömyrkyistä, että eihän niitä enää nyt ole niin mahottomasti kuin vaikkapa 70-luvulla kun tehtaat päästelivät melko surutta kaikenlaista ilmaan ja vesistöihin. Tietysti ilmansaasteita on, mutta nuo myrkkyjen vapautuminen rasvasta on ehkä ennen ollut isompi ongelma kuin nykyään? Luulen, että ulosteen veri on kyllä nyt jostain muusta teillä Ökkis?

Tervetuloa mukaan taas, Klementine!:wave:

Pitänee lähteä lipittämään vettä..se taitaa olla kevät tosissaankin tulossa, nimettäin ensimmäinen kärpänen ikkunan välistä bongattu! Pitääkö niidenkin heti herätä:p

-metsis ja poju 10vko+risat
 
Pikaisesti meiltä..

Täällä poika nukkuu kopassa yön ensimmäisen pätkän, sitten vieressä. Ensimmäinen pätkä on pidentynyt keskimäärin 4 tuntiin, mistä oon tosi iloinen. :) Poika ei enää kauaa kyllä mahdu äp:n koppaan joten pitää rueta pinnistä siihen virittelemään sivuvaunuksi. Ei vaan muutamasta kaapista saa ovea auki enää sen jälkeen. :(

Varmasti Örkkis miehesi vaan tarvii aikaa. Ja kun vauva kasvaa ja alkaa kommunikoimaan enemmän niin ongelma varmaan helpottuu. Täällä mies on alkanut enemmän höpöttelemään vauvan kanssa mitä vanhempi + puheliaampi vauvasta on tullut. Mies ja poika saavat myös viettää laatuaikaa kahdestaan useamman kerran viikossa: aloitin viime viikolla taas jumpat usean kerran viikossa :)

Se mikä omassa miehessä välillä ärsyttää on tietynlainen avuttomuus jos vauva itkee. Tyrkkää vauvan mulle ja väittää ettei pysty auttamaan, vaan kun ei edes oikein yritä..

Hampiainen + Rasmus 11vko
 
Metsis No ei tarvi mennä edes pohjoseen, ettei se ulkoilu olis onnistunnu jos tota -5 rajaa alkais noudattamaan. Ihan Suomenlahden rannalla asutaan, ja yhden käden sormissa on ne päivät laskettavissa kun tänä talvena on tuon alle ollut. Joo en tarkottanukkaan, et kaikki olis niin et jos aina tehty, niin on välttämättä hyvä, mutta tuntuu että näitä kaikenmaailman tutkimuksia tehään tänä päivänä vähän liikaa, et jos kaikkia käy orjallisesti noudattamaan, niin hullukshan siinä tulee ;)
 
Hei kaikille...oih tämä ketju on menny tähän asti sivu suun. Mutta mieluusti liittyisin mukaan. Meille syntyi tyttö 25.12. (40+1) neljän päivän tulokseton indusointi päätyi suunniteltuun sektioon. Tyttö painoi 3990 g ja oli 51 cm pitkä ja viime mittaukset oli päivää ennen 2 kk synttäriä: 5520 g ja 59 cm.

Luen ketjun ja sitten enemmän.
Hyvää viikonloppua kaikille
lokakuu ja kultakutri 10 vkoa
 
Viimeksi muokattu:
nukkumisesta täällä poitsu nukkuu vielä tuossa äitiyspakkauksen kopassa...menee nukkumaan yleensä 20-21 välillä ja herää kerran yössä 03-05 välillä (mahtuu mukaan kyllä niitäkin kun herää kaks kertaa)..ja kun on tissittelyt hoidettu menee poika takaisin omaan sänkyyn nukkuun..harvoin otan meidän väliin, kun tuntuu että sitten ei saa ite nukutuks..

mutta nyt mentävä... :)

lumi-enkeli ja pikkumies :heart:
 
Tervetuloa lokakuu mukaan ja onnea pikkuisesta!

Mitäs teillä on puhuttu tuosta yrttien käytöstä? Tai miten ootte käyttäneet niitä näin imettäessä?

Teen tuollaisia vihersmoothieita, että tulis monipuolisesti noita laadukkaampia raaka-aineita syötyä..ja noh, nyt vasta huomasin että onhan noissa minttua ja muuta yrteiksi luokiteltavia. Koskeeko ne yrttirajoitukset lähinnä näitä kapseleita tai uutteita sekä teetä (kuivattua)? Ja teessä ehkä jotkut tietyt teet? Mietin vaan, että aika monihan tuote on oikeestaan yrtti mutta kuitenkin päivittäiskäytössä aika monella ruoanlaitossa..(Ja eikös itseasiassa mustikat ja vadelmatkin ole tavallansa yrttejä..hmm..).

Melko vaikeaa tämä elämä, jos lähtee liikaa miettimään.

Täällä on kärsitty pienoisista iltaraivareista, eikä ihan pienistäkään. Taitaa olla menossa lisätilausta maidosta ja ehkä kasvua, vähän siltä tuntuis kun niin kovasti tuo syöminen välillä kiukuttaa ja kuitenki hirveesti pojan tekis mieli syödä. Noh, onneksi tähän mennessä ollaan onnistuttu jotenkin selvittämään tilanne. Ainakin heijalu ja kävely imettäessä on yks. Jotenkin mielenkiintosta, että tuo imetys on niin ajatustyötä..että stressaavampi imetystilanne heti hidastaa herumista ja muuta..mikä sitten pahentaa itse tilannetta. Ihan naurattaa joskus tämä imetyshässäkkä:D

Oikeen mukavaa alkanutta viikkoa! Jos tästä tekstistä nyt otti jotain tolkkua, heräsin vähän aikasin tänään kun uni vaan loppu:wave:

-metsis ja poju 11vko
 
Hei,
Huomenna 3kk neuvola, ja isomäärä rokotteita.... Mihin tämä aika oikein kiitää...
Sellaista, että onko vauvat lähteneet liikenteeseen? Meidän Mila on ollut kokoajan varsin jäntevä ja sylissä puskee väkisin istumaan, viime viikolla oppi kääntymään mahalleen, ja kovasti punnersi, että sen käden yli pääsi =) Aikaisin on liikenteessä, esikoinen oli kuitenkin melkein 3,5kk kun kääntyi ja Mila kääntyi siis jo nyt 2kk ja 3vkon iässä =)

Mila nukkuu kans ekapätkän yöstä omassa sängyssä, johon osaa itatissittelyn jälkeen itse nukahtaa (n. klo 22-23) sit otan viereen ja yhdessä jatketaan unia klo 8-9, riippuu vähän esikoisesta ja aamun menoista. Sit aamupäivällä 30-90min. torkut ja puolen päivän aikaan ulos, ja vaunussa vetääkin sitten yleensä 5 tunnin päikkärit, tosin tänään on vieläkin unilla, vaikka otin vaunut puoli tuntia sitten sisälle =) eli kuudetta tuntia. Illalla sit saattaa tissilä torkkua ja ottaa yhdet 30-60min. tirsat vielä. Kylpy on ke ja la iltaisin. Hyvä rytmi on siis meillä ja on ollu tällänen jo melkeinpä alle kuukauden ikäsestä. Sit kun pakkasten ja nuhan takia ei ulos pääse nukkumaan, niin päivä menee tirsoilla ja torkuilla ja enemmän valvoessa.

Iloinen ja seurustelevainenkin Mila jo on. Hakee selkeesti "juttuseuraa" ja pitää kovasti kun isosisko ja vanhemmat juttelee ja leikkii. Lelukaaren leluja Mila osaa jo tökkiä ja leikkii itsekseenkin ihan hyviä toveja, mutta sen kummemmin ei vielä leluihin tartu.

Soseilu suositus 6kk-> ja esikoisella alotettiin akat pottumaistelut 5,5kk iässä, että sinne tähdätään nytkin, jos vaan kasvaa tissillä ja hyvin on kasvanu tähän asti.

Mut nyt heräilee, huomenna neuvola kuulumisia sit...

Leenu ja Mila
 
Hei kaikille!
Leenu, kylläpäs Mila onkin aikainen liikkuja. Mä olen ollut tosi laiska pitämään mahallaan kun tyttö oli alussa kova puklaamaan ja valvomisajan puitteissa jotenkin ei vaan keritty lattialle :ashamed:. Mutta kyllä tyttö nostaa päätään ja rintakehääkin ja on ihan tomera, muttei merkkiäkään että tekis mieli kääntyä mahalleen kun pötköttää selällään. Oon nyt yrittänyt olla ahkerampi masulla makuuttaja kun ikää on enemmän ja puklailu vähentynyt. Mutta nopeasti menee herne nenään...Kultakutri on siis 2 kk ja reilu viikko. Kovasti hänkin huitoo ja "leikkii" tökkimällä ja vahingossa ottaa roikkuvista leluista kiinni. Pari kertaa äidin tuputtama helistinkin on vahingossa tarttunut matkaan ;). Ja kädet ovat alkaneet löytymään, välillä tarkkailee epäuskoisena kouriaan silmät killissä. Ja kova huitomaan ja potkimaan. Tänä aamuna tuli pari riemunkiljahdustakin potkottamisen lomaan :D.

Meillä ylimääräinen punnitus torstaina, ihan vaan omaksi iloksi siis. Täällä on terveysasema auki joka torstai drop-in käynneille, eli jos haluaa punnituttaa tai kysyä jotain voi vaan ilmestyä ilman aikaa. Ja samaan aikaan on mammakahvila, jos haluaa tavata muita.

Meillä tyttö nukkuu omassa pinnasängyssä joka on vedetty viereen, pohja mun tasolla ja laita laskettu. Eli vieressä mutta omassa sängyssä. Pitkään on menty pääsääntöisesti yhdellä yöheräämisellä. Ja nyt yöunille laitto on siirretty sieltä 22-00 väliltä noin klo 21. Ja vieläkin tuntuu että ehkä voisi pistää yöunille aikaisemmin. Yleensä siis tyttö nukkuu sellasen 8-10 tuntia siis parissa pätkässä, ja aamusyötön jälkeen jo tunnin jälkeen hamuaa tirsoille. Muutenkin on nuo valvomispätkät on max. 2 tuntia. Muuten tyttö tulee yliväsyneeksi. Päivän aikana ottaa kutakuinkin viidet nokoset: yhdet tai kahdet pidemmät tirsat, n. 2 h ja loput unet on aina vartista tuntiin. Ulkoillaan aina kun sää sallii...asumme Pohjois-Norjassa rannikolla, eli säät on arvaamattomat. Eilen yllätti lumimyrsky...onneksi tyttö oli lämmin ja kuiva, samaa ei voi sanoa äidistä :mad:

Metsis, meilläkin on enemmän käninää illalla, ja olen jostain lukenut että se on kovin tyypillistä. Tosin mä en voi valittaa kun itku mitataan meillä minuuteissa/pvä :). Ja huomaan että jos pääsee liian väsyneeks, niin on paljon enemmän "kaalimatomöngerrystä" ja käninää. Meillä auttoi kun nukkumaanmenoaika siirrettiin aikaisemmaksi. Meillä päikkärit nukuttaan olkkarissa kopassa, kun makkari on yläkerrassa ja olen ihan liian laiska kuskaamaan joka unille ylös, tässä nukuttaminen ja seuraaminen menee sitten jouhevasti ja saan kotitöitäkin tehtyä. Eli yöunet on omassa sängyssä.

Ihanaa, tänään pääsen vihdoin kampaajalle...en ole ollutkaan esittelykelpoinen moneen viikkoon. Saa nähdä miten isi pärjää tytön kanssa kun päivällä tuo syöttöväli on melkein joka toinen tunti...pitää lypsää ja isi hörpyttää ;). Saa nähdä osaanko relata ollenkaan.

Ihanaa tiistaita kaikille
lokakuu ja kultakutri
 
Hei vaan!

Onpas teillä kivasti järjestetty, Lokakuu, tuo mammakahvila+"neuvola". Tuollasessa vois käydä ihan huvikseen pyörähtämässä. Meillä oli aluksi kans niin kovaa tuo puklailu, että oksennus oikeestaan lensi. Vieläkin illasta herkästä tulee, mutta ei sentääs niin pahasti. Meilläkin aluksi rajoitti tuota selällään makoilua juuri puklailu, mutta sitten helpotti. Nyt laitan mahalleen maahan sillon, kun syönnistä on aikaa ja on vaippoja vaihdettu ja näin oltu. Yleensä sen jälkeen sitten syö vielä lisää, joten on maha melko tyhjänä.

Leenu, meillä kans käänty mahalta selälleen 9 vko ja pari päivää päälle. Sitten nyt yrittää kovasti kääntyä mahalta selälleenkin välillä, mutta se jää vielä kyljelleen. Kuitenkin jos laittaa mahalleen, niin ei mene kyllä kovin pitkään niin on jo kääntynyt. Lisäksi puuhamatto on ihan paras, niitä potkii ja käsillä hutkii sekä yrittää tarttua kovasti. Vielä ei kuitenkaan kunnolla tartu kiinni. Minusta tuo puuhamatto on kyllä tosi hyvä..houkuttelee kääntymään, kun on kaikkea kivaa kateltavaa:)

Jahas, pitää tästä hakea kuppi kahvia. Lähdettiin aikasin lenkille, niin päästiin nautitmaan auringonvalosta!:) Nyt menikin jo pilveen. On nuo vauvat vaan niin ihmeellisiä ja ihanan tuoksuisia!:heart:
 
Tervetuloa mukaan, lokakuu!

Enpä ole taas saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne, kun tuntuu että päivät vain vilahtavat ohi ilman että mitään kerkeää tekemään. Joten tästä tulee taas melkoinen megapostaus.

Neiti täytti toissa viikolla 2kk ja elämä muuttui kertaiskulla. Nukkuu yönsä suht hyvin, päivissä on selkeä rytmi ja pysyy jonkin aikaa hereillä tyytyväisenä. Vatsavaivatkin helpottavat aina välillä. Illat on kyllä samanlaista rähjäämistä, kuin monella muullakin. On yliväsynyt ja kitisee, kunnes nukahtaa, mutta ei pysy nukuksissa. Saa isäntä aina melkoisen vastaanoton töistä kotiin tullessaan : /

Meillä herätään nykyään kaksi kertaa yössä ja omassa sängyssä nukkuu kaksi ekaa pätkää. Vikan mun vieressä, kun ei oikein tahdo rauhoittua omaan sänkyyn. Muutenkin on öisin ruvennut riehumaan unissaan ja noiden yösyöttöjen lisäksi herään useammankin kerran tuohon vääntelehtimiseen. Vuorokauden aikana meillä nukutaan ehkä juuri tuo donterin mainitsema 13h: 10h yöllä ja muutama päivällä.

Sitteri ja lelukaarikin ovat alkaneet kelvata ja katselee jo mielellään kuvakirjoja ja värikkäitä leluja. Libero-pörriäinen on suosikki täälläkin :heart: Vatsallaan ei viihdy ollenkaan, vaikka oon joka päivä yrittänyt laittaa.

Meillä annettu vasta rotarokote ja siitä ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Tai neiti oli ehkä jopa tyytyväisempi seuraavan viikon :D Liekö sitten ollut väsyneempi ja nukkunut paremmin päikkäreitä. Sen antaminen tosin ei sujunut kovin hyvin, kun se selvästi maistui pahalta ja neuvolantäti vain tunki sitä syvälle kurkkuun ja toinen kakoi ja meinasi tukehtua :( Seuraava annos ahdistaa jo valmiiksi.

Soseita alotellaan varmaan joskus 5kk kohdalla maistelemaan. Sormiruokailu kiinnostaisi alkuun, jos vain hermot riittää.

Täällä on tapahtunut muuten selkeä ero siinä, miten lapsi suhtautuu isäänsä, kun isä palasi töihin. Aiemmin hoidettiin siis puoliksi kellon ympäri. Nyt kun mies on vauvan kanssa vain muutaman tunnin päivässä, vauva ei viihdy yhtään niin hyvin hänen seurassaan, vaikka kuinka juttelisi ja leikkisi. Oon yrittänyt olla neuvomatta liikaa ja kyselen, haittaako jos annan jotain vinkkejä tiettyihin tilanteisiin. Tähän asti mies on ollut vain tyytyväinen ohjeisiin, kunhan en tuputa niitä.

Oon muuten vihdoin päässyt täysimetykseen! On melkoinen voittajafiilis, kun alku oli sellaista taistelua =)

neitoperho & toukka 11vko
 
Moe,
Metsätähtönen: meillä mentiin kans ensin mahalta selälleen ja nyt siis toisin päinkin.=) Yhdyn kyllä kommenttiisi täysin, että vauvat on niin ihanan tuoksuisia, monet kerrat päivässä pitää toista nuuhkia =D

Meillä tänään 3kk rokoterumpa ja voin kyllä varoitella jo etukäteen, että se uusi pneumokokki-rokote kirvelee vauvoja kovasti. Toisesta tuli pieni itku, mutta tästä alkoi ihan kamala hätä-itku, että tikahtaa meinasi, siis aivan erilainen itku, jota en ole kuullut ikinä aiemmin yhdenkään vauvan suusta, siis mahtoi tosiaan tehdä kipeää. Neuvolatäti varoittikin, että hän antaa sen viimeisenä, kun siitä monesti alkaa kovempi hätä =( Onneksi äidin syli ja tissi sitten loppunsa rauhoitti.

Kasvu tasaista, sirpsakka neito meillä: 3kk mitat siis 5740g ja 58cm (pituutta ei kunnolla saanut mitattua, joten arpomalla toi) 2kk oli 5050g ja 56cm, joten kasvaa ja se on pääasia. Kiinteistä oli puhetta, suositteli et 4kk voisi jo maistella, mutta taidan odotella rauhassa sinne puoleen vuoteen, että suolisto on varmasti valmiimpi. Tietty, jos liikkeelle lähtö vaatii lisäenergiaa tai kasvu ei ole riittävän hyvää aloitetaan aiemmin, mutta lapsen parhaaksi ajatellen siis tietty.

Joo, mutta nyt nautin omasta ajasta illalla, äsken kävinkin jo varsaa harjaamassa tallilla pitkästä aikaa ja nyt jotain muuta kivaa... rokotteista tai mistä lie Mila siis sammui jo aiemmin yöunille, saa nähdä tankkaako vielä tässä puolen yön vai menenkö sit nukkumaan jo itekkiin...

Leenu ja Mila melkein 3kk
 

Yhteistyössä