Joukkoirtisanoutunut sairaanhoitaja

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja k78:
Hmm... kovin ollaan tuomitsevia. Tästä saa sellaisen käsityksen, ettei sairaanhoitajat tee oikeastaan mitää muuta, kuin istuvat netissä työaikana ja hoitavat hommansa muutenkin huonosti. Kukas ne potilaat sitten hoitaa? Jos hoitajat ei hoida, niin onko tuolla sitten niin väliä, jos irtisanoutuvat?
Itse työskentelen lasten psykiatriassa ja tiedän, ettei päivän aikana paljon ehdi netissä istua. Lapset voivat koko ajan huonommin ja työvoimaa tarvittaisiin reilusti lisää, että voitaisiin turvata sekä lasten että hoitajien turvallisuus. Tällä palkalla vaan ei tulijoita kauheasti ole, kun työnkuvaan kuuluu kuitenkin jatkuva väkivallan uhka ja v-tuilun kuuntelu. Mutta ehkäpä ulkomaalaiset sairaanhoitajat tulevat tekemään senkin työn, eikä meitä enää tarvita. Ja jos hoitoala olisi miesvaltainen, niin nämä palkankorotukset olisi hankittu jo aikoja sitten...
Ja saavat ne muutkin sairaalan työntekijät yhtälailla pelätä ja kuulla huuteluita, ainakin sihteerit ja kassoilla olevat. puhelimessa potilaat räyhäävät jos joudut perumaan ajan, eikait se minun vikani ole jos joku työntekijöistä sairastuu.

Tuskimpa olisi siltikään tullut!
 
ei tehyläinen
Oisivat nyt tyytyneet ja hakeneet 2 vuoden päästä lisää korotusta Prkl![/quote]

jos rahkeet kestää

=)taas tyytyneet 2v. HAKEMAAN korotusta#pke..ikuisuuskysymys
joskus on tultava tähäkin toppi ja se on NYT

 
ei tehyläinen
Oisivat nyt tyytyneet ja hakeneet 2 vuoden päästä lisää korotusta Prkl![/quote]

jos rahkeet kestää

=)taas tyytyneet 2v. HAKEMAAN korotusta#pke..ikuisuuskysymys
joskus on tultava tähäkin toppi ja se on NYT

 
vieras
Ja saavat ne muutkin sairaalan työntekijät yhtälailla pelätä ja kuulla huuteluita, ainakin sihteerit ja kassoilla olevat. puhelimessa potilaat räyhäävät jos joudut perumaan ajan, eikait se minun vikani ole jos joku työntekijöistä sairastuu.
 
AnniHelena
Alkuperäinen kirjoittaja briteissä 8v sairaanhoitajana:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
geriatrisilla ja psykiatrisilla osastoilla työskenteleville 'raskaantyönlisää'. Siellä oli pakko tehdä tälläinen ratkaisu kun noille aloille ei olisi muuten hakeutunut tarpeeksi hoitajia.

Olen samaa mieltä että tehtävänkuvat sairaanhoidossa vaihtelevat kovin paljon, esim. teholla ja leikkurissa tarvitaan ihan eritasoista osaamista kuin tk:n vuodeosastolla. Toisaalta tk:n vuodeosasto on fyysisesti todella raskasta. Kuka sitten voi arvioida kumman työ on arvokkaampaa. Briteissä jouduttiin tuohon koska vanhuksilta olisi muuten loppuneet hoitajat kokonaan...

T. ex tehon sh


Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Alkuperäinen kirjoittaja tehyläinen hoitsu:
kyllä se vaan monessa paikassa on niin,että hoitsut istuu ahteri penkissä kertomassa viikonlopun touhuistaan parin työhönsä sitoutuneen hoiturin raataessa potilaiden hyväksi. Harvalla hoitajalla työtä on väsymykseen asti,kiire on vaan asenteesta kiinni. Palkka on heikko,mutta tehtyyn työhön suhteutettuna kuitenkin hyvä:) Teho-,synnytys- ja leikkausososto on eriasia,heille korotukset ovat paikallaan,kuten myös keskolaan.
Voin sanoa (BB-faasia käyttäen) erikoissairaanhoidossa on niin niukat resurssit, että kahvitauot jäävät tosi lyhyiksi tai jopa pitämättä. Musta sairaanhoitajille pitäisi maksaa enemmän henkilökohtaisia lisiä eikä kaikille samaa palkkaa. Työn vaativuus on ihan eri luokkaa tk:n vuodeosastolla kuin esim. keskussairaalan akuuttiosastoilla, synnärillä, leikkaussaleissa, ensiavussa jne...Palkalla voitaisiin houkutella työntekijöitä huonosti vetäviin työpaikkoihin kuten vanhusten hoitoon.
Briteissä myös on tavanomaista sh;lle tehdä 11-13h/työvuoroa, siellä työvaatteet ja ammattivälineistö esim.stetoskooppi ei kuulu työnantajan sinulle annettavaksi vaan kukin sh;kustantaa ne itse omasta palkasta.siellä ei myös ole työterveyshuoltoa, vaan sen palvelut saa veroja korottamalla, siellä ei myös tunneta palkallista sairaslomaa saatikka laspi poissa oloa palkallisena. Asumiskulut ja päivähoito on aivan eri kallista kuin täällä. Joten en nyt suoraan sanoisi että täällä Suomessa huono palkka koska edut ovat aikamoiset ...
Voin kertoa Briteissä työskenneelleenä että kaikki kertomasi ei ole noin: työvaatteet oli ihan sairaalan puolesta, myös välineet. Terveydenhoito oli ilmaista (tk-käynnit), lääkkeet ilmaisia (vain toimitusmaksi 1,60 puntaa) ja sairaalahoito ilmaista jos sinne joudut (ei hoitopäivämaksua, omaa kokemusta nielurisaleikkauksesta). Palkallinen sairausloma ihan normaalisti tiettyyn rajaan asti kuten Suomessakin.

Kaikkien kulujen jälkeen (meillä oli myös asuntolainaa) jäi elämiseen kuitenkin rutkasti enemmän (ei lapsia silloin). Olet oikeassa että lastenhoito ja koulutus ovat kyllä tosi kalliita.
 
minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en tosiaan ymmärrä noita tehyläisiä! Siis jos nyt oisivat hyväksyneet jo tarjotun oisivat saaneet 200 euron korotuksen! Eipä kelvannut! Ja se mitä vaativat on vain huom 80 euroa isompi MITÄ JÄRKEE!!!! Oisivat nyt tyytyneet ja hakeneet 2 vuoden päästä lisää korotusta Prkl!
Itse asiassa tämän he hylkäsivät:

Hylätyn tarjouksen perusteella kuntien mukaan nostaisi sairaanhoitajan keskimääräistä palkkaa 317e/kk
(lähde:www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;60;32235;114800;126545 ;127295&voucher=FFA648E2
-6EAA-46BB-B574-41B021B95F03)
Tehy totesi, että tarjous olisi nostanut sairaanhoitajan peruspalkkaa keskimäärin vajaan 220e korotuksen. (läde:www.tehy.fi/?x1536574=13176207).
Näin siis 2,5v aikana. Mitä nämä luvut tekevät 4v:ssa, jos tehdään raskas oletus, että seuraava kierros sujuisi yhtä hyvin?
317 * 4/2,5 = 507,2e
220 * 4/2,5 = 352e

Jälkimmäisessä kyse peruspalkasta, ensimmäisessä kyse koko palkasta. Kuulostaa minusta varsin suurelta korotukselta ja luulisi myös olevan tuntuva.

Ja tiedän että korotus olisi tullut koko palkkaan ei vain peruspalkkaan
 
Mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä miksi tuomitaan Tehy ja hoitajat?? Itse tuomitsen etenkin Kokoomuksen edustajien ja muidenkin kansanedustajien täysin katteettomat lupaukset vuodesta toiseen. Ja näistä palkoista on puhuttu kauan, aina vaan lupaillaan, mutta koskaan ei pidetä lupausta :headwall: :headwall: . Ei Tehyllä ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin pelata kovilla panoksilla.

Ja jos nuo joukkoirtisanoutumiset toteutuu (mitä en usko, luotan että sopuratkaisu syntyy), niin edelleen syy ei ole Tehy eikä hoitajat, vaan nämä suuripuheiset (ja vähän toteuttavat) ihmiset.

Hoitajien työ ei ole ruusuista. Ensin vaaditaan monen vuoden koulutusta ja monipuolista harjoittelua. Sitten alkaa perehdyttäminen käytännössä, erityisosastoilla pitkä sellainen. Työvuorot ovat pitkiä, viikonloppu-,pyhä-, yms. töitä tehdään milloin missäkin vuorossa.

Eräs ystäväni työskentelee sairaanhoitajana ja hän kertoi miten esim. tauko saattaa katketa montakin kertaa kun potilaalla on tarpeita. Eipä ole harvinaista että kesken ruokailun käydään siivoamassa oksennusta ja vaihtamassa petivaatteet ja sen jälkeen jatketaan jo kylmenneen ruoan syömistä :x :x .

Täällä kun kinastellaan noista palkoista. Olen suoraan kysynyt kahdelta ystävältäni heidän peruspalkkansa. Se on muutaman satasen enemmän kuin kaupan alalla tuoteryhmävastaavan palkka. Sillä erolla vaan, että hoitaja vastaa kärjistetysti ihmiselämistä ja tämä tuoteryhmävastaavan vastuulla on että ihmisille on makkaraa ja maitoa hyllyillä. Toinen ero on tietenkin tuo koulutus. Sairaanhoitajia valmistuu ammattikorkeakouluista ja tuoteryhmävastaavia vaikka peruskoulun todistuksella.

Joskus pitää ajatella myös omaa napaansa ja omaa hyvinvointiaan. Näin mielestäni hoitohenkilökunta on nyt tekemässä ja kukaan ei voi väittää etteikö tällainen olisi jotenkin olla aavistettavissa. Niin monta vuotta ollaan kuultu katteettomia lupauksia.

Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu minäkin:
Tervetuloa vaan paskaa ja oksennusta siivoamaan, humalaisten ja kaikenmaailman huumehörhöjen haukkumisia kuuntelemaan jne... Ja mitä tulee tuohon pitkään matkaan niin eiköhän jossain Lapin perukoilla ne matkat hoitoon ole paljon pitempiä ja se on aivan arkea siellä.
Ei kiitos, hakeuduin ihan toiselle alalle koska tuo ei houkutellut. Tiesin jo ammattia valitessa, että hoitotyö on tuota huonolla palkalla ja se ei kiinnostanut. Miksi muuten itse lähdit alalle? Noista mainitsemistasi syistäkö, eli masokistiko olet?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.

Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni valtion pitää huolehtia, ettei alat kuten sosiaali- ja terveydenhuolto, poliisi, pelastus, jäisi sellaiseen palkkakuoppaan että työntekoa haittaa ja lakkoilulle tulisi tarvetta.
Niin. Nyt kärsijänä ovat kunnat, erityisesti pienet kunnat veronmaksajineen :|
ja milloin palkka sitten riittäisi?
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.

Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
Jos puhut siitä iltalehden gallupista niin kaikki puolueet vastasivat että jos olisi mahdollista niin nostaisivat, keskusta taisi olla ainoa joka ei suoraan sitä sanonut. JOS OLISI niin lehmätkin lentäisi.....

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu minäkin:
Tervetuloa vaan paskaa ja oksennusta siivoamaan, humalaisten ja kaikenmaailman huumehörhöjen haukkumisia kuuntelemaan jne... Ja mitä tulee tuohon pitkään matkaan niin eiköhän jossain Lapin perukoilla ne matkat hoitoon ole paljon pitempiä ja se on aivan arkea siellä.
Ei kiitos, hakeuduin ihan toiselle alalle koska tuo ei houkutellut. Tiesin jo ammattia valitessa, että hoitotyö on tuota huonolla palkalla ja se ei kiinnostanut. Miksi muuten itse lähdit alalle? Noista mainitsemistasi syistäkö, eli masokistiko olet?
Ja nuo mainitut asiat on ihan arkipäivää kyllä monessa muussakin työpaikassa, eikä mikään hoitoalan erityisen raskaaksi tekevä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.

Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
Jos puhut siitä iltalehden gallupista niin kaikki puolueet vastasivat että jos olisi mahdollista niin nostaisivat, keskusta taisi olla ainoa joka ei suoraan sitä sanonut. JOS OLISI niin lehmätkin lentäisi.....
Niin. Kun nyt unohdetaan että kukaan ei missään suoraan LUVANNUT sitä korotusta. Ei edes se kovasti parjattu Katainen.
Jos tädillä ois munat niin se ois setä.
 
(dialyysikomponentteja ja liuoksia jne) ja mull on huonompi palkka ja pärjätään (lainaa,talo,auto,2 lasta jne)
Jos lähtisin lähihoitajaksi mun palkka nousis muutamalla satasella ja saisin tehdä ihmisten kans työtä.Olen ajatellut vaihtaa kun tämä vauva on sitten 3 vuotta.......
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.

Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
Tämä siis ennen vaaleja:
Iltalehti teki myös poliittisessa journalismissa tavanomaisen kiertokyselyn, johon vastasivat eri puolueet sähköpostitse edustajiensa välityksellä, kokoomuksen osalta kyselyyn vastasi puoluesihteeri Taru Tujunen:

"Sairaanhoitajien peruskuukausipalkkaa pitää nostaa vähintään 500 eurolla. Kyllä vai ei?"

Kokoomus: Kyllä

"Suomalaishoitajien palkat ovat alhaiset ja vastuulliseen markkinatalouteen kuuluu, että työn arvostus ja palkkaus vastaavat toisiaan. Kokoomus on esittänyt, että seuraavan tupon tulisi tasa-arvotupo, jonka yhteydessä koulutettujen ja naisvaltaisten alojen palkkoihin tehdään tuntuva korotus. Oikeudenmukaiseen lopputulokseen päästää useilla tällaisilla ratkaisuilla."

Myös Rkp vastasi kyllä.

Samoin vihreät, jotka myös huomauttivat, ettei se onnistu kertarysäyksellä:

"Hoiva-alan palkkoja on aika korottaa, mutta ihan kertarysäyksellä se tuskin
onnistuu - neljän vuoden vaalikauden aikana kuitenkin."

Kristillisdemokraatit vastasivat kyllä.

Samoin vasemmistoliitto: "Korotus asteittain. Palkka ei vastaa työn vaativuutta ja koulutusta."

Perussuomalaiset: kyllä. "Seuraavaan hallitusohjelmaan on kirjattava korvamerkittyjä valtionosuuksien lisäresursseja hoitajien palkankorotuksiin. Palkankorotustarve on noin 20
prosenttia. Tämä korotustaso on saavutettava seuraavan nelivuotiskauden aikana."

Vain keskustalla ei ollut selkeää kantaa: "Keskustan tavoitteena on seuraavalla vaalikaudella varata kunnille lisävaltionosuutta, jolla voidaan maksaa kuntien naisvaltaisten alojen
palkkojen jälkeenjääneisyyttä korjaavaa korotusta. Näiden lisävarojen kohdentamisesta neuvottelevat työmarkkinaosapuolet vakiintuneen prosessin mukaisesti."

SDP:n vastaus oli myöskin kyllä.

"Tavoite on oikea. Naisvaltaisten alojen palkkojen jälkeenjääneisyyttä on
korjattava."

Kokoomus ei siis luvannut hoitajille 500 euroa kuussa lisää tämän vaalikauden aikana, muussa keskustelussa kokoomus ja keskusta ovat puhuneet noin kymmenestä vuodesta.
Sen lupauksen tekivät vihreät ja perussuomalaiset


 
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.

Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
Jos puhut siitä iltalehden gallupista niin kaikki puolueet vastasivat että jos olisi mahdollista niin nostaisivat, keskusta taisi olla ainoa joka ei suoraan sitä sanonut. JOS OLISI niin lehmätkin lentäisi.....
Niin. Kun nyt unohdetaan että kukaan ei missään suoraan LUVANNUT sitä korotusta. Ei edes se kovasti parjattu Katainen.
Jos tädillä ois munat niin se ois setä.


Enpä muista mikä lehti oli kyseessä, mutta sen muistan kyllä että mä jo silloin mietin että kylläpä oli turhan rohkea veto kokoomukselta. Ja kokoomuksen edustaja oli tosiaan ainoa joka suoraan antoi ymmärtää että korotus todella hoidetaan. Muut olivat, kuten jo aiemmin kirjoitin, paljon maltillisimpia lupauksissaan.

Mutta joka tapauksessa, täti olis munien kanssa setä ja kansanedustaja olis rehellinen jos se ei puhuis paskaa suut ja silmät täyteen. Kuitenkin fakta on, että hoitajat ovat työnkuvaansa ja koulutukseensa nähden totaalisessa palkkakuopassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Ja kun joku ihmetteli miten Tehy ei hyväksynyt 200? palkankorotusta. Jos tuo 280? kelpaa Tehylle, niin se on kuitenkin 220? vähemmän kuin mitä armas Kokoomus suureen ääneen lupaili hoitajille.

Ja mä en muuten ikinä maailmassa äänestä Kokoomusta (enkä kyllä Keskustaakaan) vaikka aseella uhattaisiin :headwall: .
Elä hyvä ihminen äänestä, mutta pitääkö teille RAUTALANGASTA vai mistä vääntää se tosi asia että kukaan ei ole sitä summaa luvannut.
Ei siis ollut tuo lehtijuttu josta mä puhun. Sillä siinä luki ihan selvästi että palkankorotuksen pitäisi olla 500?!!! Muistaakseni kyseessä oli joku naistenlehti, en vaan millään muista mikä.
Joo totta, tuo lupaus tehtiin hienosti kierosti, kuten poliitikot tekee. Sanoo mitä ei tarkoita ja niin edelleen. Mutta minäpä olen ihan itse omin silmin lukenut sellaisen kyselyn jostain lehdestä, jossa eräs kokoomuslainen ihan aikuisten oikeesti sanoi että hoitajien palkankorotus pitäisi olla 500?. Ja tästä lehtijutusta tuo kohu varmaan alkoikin. Muilla puolueilla oli huomattavasti maltillisempia vastauksia ja uskalsipa joku sanoa myös ettei nostaisi palkkoja.
Tämä siis ennen vaaleja:
Iltalehti teki myös poliittisessa journalismissa tavanomaisen kiertokyselyn, johon vastasivat eri puolueet sähköpostitse edustajiensa välityksellä, kokoomuksen osalta kyselyyn vastasi puoluesihteeri Taru Tujunen:

"Sairaanhoitajien peruskuukausipalkkaa pitää nostaa vähintään 500 eurolla. Kyllä vai ei?"

Kokoomus: Kyllä

"Suomalaishoitajien palkat ovat alhaiset ja vastuulliseen markkinatalouteen kuuluu, että työn arvostus ja palkkaus vastaavat toisiaan. Kokoomus on esittänyt, että seuraavan tupon tulisi tasa-arvotupo, jonka yhteydessä koulutettujen ja naisvaltaisten alojen palkkoihin tehdään tuntuva korotus. Oikeudenmukaiseen lopputulokseen päästää useilla tällaisilla ratkaisuilla."

Myös Rkp vastasi kyllä.

Samoin vihreät, jotka myös huomauttivat, ettei se onnistu kertarysäyksellä:

"Hoiva-alan palkkoja on aika korottaa, mutta ihan kertarysäyksellä se tuskin
onnistuu - neljän vuoden vaalikauden aikana kuitenkin."

Kristillisdemokraatit vastasivat kyllä.

Samoin vasemmistoliitto: "Korotus asteittain. Palkka ei vastaa työn vaativuutta ja koulutusta."

Perussuomalaiset: kyllä. "Seuraavaan hallitusohjelmaan on kirjattava korvamerkittyjä valtionosuuksien lisäresursseja hoitajien palkankorotuksiin. Palkankorotustarve on noin 20
prosenttia. Tämä korotustaso on saavutettava seuraavan nelivuotiskauden aikana."

Vain keskustalla ei ollut selkeää kantaa: "Keskustan tavoitteena on seuraavalla vaalikaudella varata kunnille lisävaltionosuutta, jolla voidaan maksaa kuntien naisvaltaisten alojen
palkkojen jälkeenjääneisyyttä korjaavaa korotusta. Näiden lisävarojen kohdentamisesta neuvottelevat työmarkkinaosapuolet vakiintuneen prosessin mukaisesti."

SDP:n vastaus oli myöskin kyllä.

"Tavoite on oikea. Naisvaltaisten alojen palkkojen jälkeenjääneisyyttä on
korjattava."

Kokoomus ei siis luvannut hoitajille 500 euroa kuussa lisää tämän vaalikauden aikana, muussa keskustelussa kokoomus ja keskusta ovat puhuneet noin kymmenestä vuodesta.
Sen lupauksen tekivät vihreät ja perussuomalaiset
Miten tähän ei tullut mun kirjoitustani lainkaan??? Niin kirjoitin ettei tuo ole se juttu, jonka luin. En vaan hitsi vie muista mikä lehti oli kyseessä, tais olla jokin naistenlehti. Ja siinä kyllä kokoomus sanoi hyvinkin selvästi että 500? olisi sopiva palkankorotus hoitajille.
 
vieras
Loppujen lopuksi on vain nyt kyse siitä 80 eurosta mitä jäi uupumaan heidän vaatimuksistaan! Oisivat jo 200 euron korotuksen saaneet jos oisivat hyväksyneet kuten superilaiset! Voihan sitä hakea taas 2v päästä uudestaan!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
niin karenssi 90 pv........... meiän liitoshan on noin (kemia) .ja sit joutuu menee työkkäriin ja ottaan vastaan mitä tarjotaan :| Onko Tehyllä eri laki?
Tehyllä tuntuu olevan hyvinkin eri lait, jännä nähdä miten nämä tehyn omat "lait" pätevät täällä suomen maassa.
Taitaa kalahtaa omaan nilkkaan...
 
voi vinde
Alkuperäinen kirjoittaja piikuli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en tosiaan ymmärrä noita tehyläisiä! Siis jos nyt oisivat hyväksyneet jo tarjotun oisivat saaneet 200 euron korotuksen! Eipä kelvannut! Ja se mitä vaativat on vain huom 80 euroa isompi MITÄ JÄRKEE!!!! Oisivat nyt tyytyneet ja hakeneet 2 vuoden päästä lisää korotusta Prkl!
Juu, mutta kun ovat ylijumalia ja haluavat kaiken nyt ja heti! :attn:

En hyväksy että ihmisten hengillä leikitään, kuten tässä nyt tulee käymään!
Eivät ole kovin ajattelevasta väkeä, nämä tehyläiset.
On varmaan kiva mennä illalla nukkumaan, kun uutisissa tulee eetä taas kuoli niin ja niin monta hoidon puutteen vuoksi ja mitäs siitä jos kyse on sairastavista vanhuksista, mutta jos kyse onkin pienestä viattomasta vauvasta/lapsesta tai nuoresta aikuisesta tai aikuisesta ihmisestä!
Kuka teistä tehyläisistä ottaa omalle tunnolleen nämä kuoleman tapaukset jotka johtuvat irtisanoutumisenne vuoksi?
Piikuli olet kyllä todella naivi ja lapsellinen!!!HEH HEH

 

Yhteistyössä