Jouduin käymään miehen pankkisivuilla ja huomasin hänen pelaavan n. 300 eurolla kuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pyhä jysäys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pyhä jysäys"

Vieras
Periaatteessa ongelmaa ei ole. Tulemme hyvin toimeen, mutta penniä on silti venytettävä. Hoidan omat raha-asiani ja mies omansa. Mies on pelannut aina, suhteemme alusta asti. Ei minulla periaatteessa pitäisi olla asiaan mitään sanomista, omiaanhan hän pelaa. Nyt kuitenkin järkytti tuo summa. Se on vieläpä alakanttiin laskettu, todellisuudessa kuukausittainen pelaaminen voi olla lähemmäs 400 euroa.

Meillä on säästötili huvennut ja tarvitsisimme isompaa summaa rahaa erinäisiin pakollisiin hankintoihin. Ehdotin jo miehelle, että hakisimme summan lainana pankista. Nyt aloin miettimään, että jos mies siirtäisi tuon 300 euroa kuussa säästöön ja lisäksi lapsilisät, niin säästöön kertyisi vuodessa 6000 euroa. Se on jo iso summa!

Voinko ottaa asian puheeksi miehen kanssa ja vaatimaan että hän siirtäisi summan yhteiselle säästötilille?

Kumpikin laittaa yhtä paljon sinne säästötilille + laskut ym. jos on maksettu ja sen jälkeen pelaa, niin mielestäni kumpikin voi ne jälkjelle jäävät rahansa laittaa minne lystää. äin ainakin meillä.

[QUOTE="vieras";26051736]Vaatiahan voi mitä haluaa ja kehtaa. Osallistutko itsekin samalla summalla säästötalkoisiin?[/QUOTE]

Minulta ei liikene tuollaista summaa säästöön. Minun rahani menevät kokonaisuudessaan kuluihin, maksan kuluja suunnilleen yhtä paljon kuin mieheni. Minulla on kuitenkin yli puolet pienemmät tulot kuin hänellä.

herättää ajatuksen, että jos tuo sulle tuli vielä yllätyksenä, toivotan onnea isompiin hankintoihin jatkossakin koska mies ei varmasti luovu pelaamisesta eikä näe mitään menetystä siinä että pelaa noin ison rahan kuukaudessa tai vuodessa.

Luulen ettei hän itsekään ole ymmärtänyt miten paljon pelaa. Nyt on siirtänyt suoraan kortilta Rayhin rahaa ja ne oli helppo ynnätä. Puolen vuoden aikana yli 2000 euroa mennyt rahaa pelkkään kolikkoautomaattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26051781:
Minulta ei liikene tuollaista summaa säästöön. Minun rahani menevät kokonaisuudessaan kuluihin, maksan kuluja suunnilleen yhtä paljon kuin mieheni. Minulla on kuitenkin yli puolet pienemmät tulot kuin hänellä.

Jos maksaa laskut ja laittaa vielä säästöönkin rahaa, niin minusta ihminen saa sen jälkeen käyttää yli jäävät rahat miten haluaa.

[QUOTE="LIssu";26051755]Kumpikin laittaa yhtä paljon sinne säästötilille + laskut ym. jos on maksettu ja sen jälkeen pelaa, niin mielestäni kumpikin voi ne jälkjelle jäävät rahansa laittaa minne lystää. äin ainakin meillä.[/QUOTE]

Minä maksan laskut ja ruokakulut + omat menoni. Mies maksaa lainalyhennyksen ja päivähoitomaksun. Sen jälkeen minulle jää rahaa käteen maksimissaan 100 euroa ja miehellä 1100 euroa.

Jos se on hänen harrastus? Toiset käyttää paljon enemmän rahaa esim. moottoripyöriin tai autoihin ja riippuliitoon tai laskuvarjohyppyihin. Jokainen harrastakoon mitä haluaa.

[QUOTE="Jenni";26051810]Jos se on hänen harrastus? Toiset käyttää paljon enemmän rahaa esim. moottoripyöriin tai autoihin ja riippuliitoon tai laskuvarjohyppyihin. Jokainen harrastakoon mitä haluaa.[/QUOTE]

Eniten tässä kai järkyttää se miten järjetöntä on laittaa satoja ja tuhansia euroja pelikoneisiin! Ja samanaikaisesti miettiä että haetaan lisää velkaa pankista että saadaan pakolliset hankinnat tehdyksi.

[QUOTE="harmaana";26051822]Pelaaminen on riippuvaisuus, alkoholismiin verrattavissa.
Hoito ton miehen pitäis saada koska se pelaa silloinkin kun ei olisi varaa, jos niin joskus käy.[/QUOTE]

Meillä ei ole ollut koskaan taloudellisia vaikeuksia vaikkakaan ylimääräistä ei ole ollut. Siis minulla. En kuitenkaan usko että hän pelaisi yli varojensa.

Jos sulla on kerran 1000e pienempi palkka, niin ei ole reilua, että maksatte yhtä paljon menoista. Periaatteessahan se kuuluis mennä niin, että laittaa yhtä suuren prosentin tuloistaan yhteiskassaan, eikä niin, että molemmat laittaa yhtä paljon. Jos vaikka sun tulot on 1000e ja miehen 2000e, niin yhteensä teillä on tulot 3000 ja miehen kuuluis siis maksaa 2/3 kuukausittaisesta laskupinosta, ja sun se 1/3. Eli laskuista esim. miehelle 600 ja sulle 300. Niin se olis reilua. Ja vois laittaa mieheskin miettimään tuota pelaamisen määrää.

[QUOTE="Felicia";26051814]No ei se kyllä ihan noinkaan mene kun on perheellinen ihminen. Perhe on etusijalla ja 300 euron laittaminen pelaamiseen on silkkaa typeryyttä.[/QUOTE]

Niin. Minä muuten maksan myös lasten vaatteet, synttärikemut ja kaiken muun mahdollisen. Miehen kuluja on todellakin vain lainat, hoitomaksut, työmatkakulut ja työpaikkaruokailut. Ja yksi vakuutus joka on muutamia satasia vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26051831:
Meillä ei ole ollut koskaan taloudellisia vaikeuksia vaikkakaan ylimääräistä ei ole ollut. Siis minulla. En kuitenkaan usko että hän pelaisi yli varojensa.

Mutta pelaisi, vaikkei olisikaan varaa. Ja entä ne mitä pelaa tuon lisäksi? Nostaa käteistä ja pelaa ne jossain? Riippuvuus se on joka tapauksessa.

Jos sulla on kerran 1000e pienempi palkka, niin ei ole reilua, että maksatte yhtä paljon menoista. Periaatteessahan se kuuluis mennä niin, että laittaa yhtä suuren prosentin tuloistaan yhteiskassaan, eikä niin, että molemmat laittaa yhtä paljon. Jos vaikka sun tulot on 1000e ja miehen 2000e, niin yhteensä teillä on tulot 3000 ja miehen kuuluis siis maksaa 2/3 kuukausittaisesta laskupinosta, ja sun se 1/3. Eli laskuista esim. miehelle 600 ja sulle 300. Niin se olis reilua. Ja vois laittaa mieheskin miettimään tuota pelaamisen määrää.

Olen ollut sitä mieltä että koska minulla on pienempi palkka kuin miehellä, niin silloin myös oman rahani osuus on pienempi. En halua hyötyä miehestäni taloudellisesti. Mutta tuon pelaamisen haluaisin loppuvan tai vähenevän ja siksi olisi reilua että mies siirtäisi pelattavan summan yhteiselle säästötilille. Jota siis käytetään yhteisiin menoihin, kuten vaikkapa remontointiin.

Samalla myöskin tasoittuisi tuo kulujen osuus palkasta ja hän toki itsekin hyötyisi säästöistään kun ei tarvitisisi hakea lisää velkaa.

[QUOTE="harmaana";26051857]Mutta pelaisi, vaikkei olisikaan varaa. Ja entä ne mitä pelaa tuon lisäksi? Nostaa käteistä ja pelaa ne jossain? Riippuvuus se on joka tapauksessa.[/QUOTE]

Mielestäni on sama asia sanoa että pelaa yli varojen tai pelaisi vaikkei olisikaan varaa. En usko että hän niin tekisi. Mutta riippuvainen hän kyllä on ja sen on myöntänyt itsekin. On ollut riippuvainen jo todella kauan. Itse havahduin vasta nyt ymmärtämään miten valtavia onkaan ne summat joita on hakannut peliautomaatteihin. Ajattele, kymmenessä vuodessa 36 000€!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei se ole hyötymistä...;26051897:
Eihän se ole taloudellista hyötymistä, jos te laitatte suhteessa saman summan perheen kuluihin!!!! Nythän sun mies hyötyy sinusta taloudellisesti, kun sun osuutesi on suhteessa moninkertainen miehen osuuteen! Matikkapäätä kehiin naiset!

Olisin tyytyväinen jos hän laittaisi ne pelaamansa rahat säästötilille. Omat tuloni tulee nousemaan ja silloin minullekin jää paremmin rahaa myös itselleni. Mutta nuo täydellisen turhat tuhlaamiset voisi mielestäni siirtää yhteiseksi hyväksi.

jos ne rahat menisivät johonkin muuhun harrastukseen kuin pelaamiseen niin olisiko se ongelma?
mikäli säästötilille pitää laittaa rahaa, onko se, mihin ne rahat käytetään, yhteinen päätös vai ap:n haluamisista riippuva asia.
koska jos mies ei esimerkiksi näe mitään tarvetta remontille, on melkoisen kohtuutonta vaatia miestä tallettamaan sitä varten rahaa. siinä tapauksessa voisi yhtä hyvin vaatia miestä perustamaan vaimolleen oman kenkärahaston.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26051916:
Mutta nuo täydellisen turhat tuhlaamiset voisi mielestäni siirtää yhteiseksi hyväksi.

saman voisi sanoa naisten tavasta ostaa kenkiä ja vaatteita, laitattaa kynsiä, värjätä tukkaa, rampata kampaajalla ja kaikenlaisissa ripsienlaitoissa... tai naisten omituisesta halusta pistää tolkuttomia määriä rahaa sisustamiseen joka tarkoittaa jotakin teemaan sopivia härpäkkeitä kukkaruukuista pannulappuihin

Yhteistyössä