Joskus tekee mieli narista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
joten mie nyt sit narisen vähän taas vaihteeksi tännekin.

Siis nyt mulla on narinan aiheena ja ytimenä meitin ujopiimän syksyllä alkava eskari.
Meidän muut eskarit tänä aikana kun ollaan täällä maalla asuttu, ovat saaneet käydä eskaria tuossa kyläkoulussa.
Nyt sit siitä eskari on lopetettu ja eskari on kirkonkylällä päiväkodissa 9 km:n päässä.

No, eihän se mitään... nyt mulla on kyllä auto, mutta kun se eskari alkaa aamuisin sit 8.30 ja päättyy 12.30, niin herätä sit aamuisin kaikki pienet (3 eskarilaista nuorempaa siis), syötä, pakkaa autoon, aja kirkolle, sit tullaan kotiin, syödään lounas 11 maissa ja päiväunien sijaan aletaankin taas pukemaan ja pakkautumaan autoon, haetaan eskarilainen ja tullaan sit päiväunille... että pienten päikkärit tulee syksyllä siirtymään tuonne klo 13 jälkeen... : /

Tämä yhdistyttynä siihen, että aamulla pitää herätellä ei välttämättä ole yhtään mukavaa - puhumattakaan siitä pukemis-ajamisrumbasta maanantaista perjantaihin oli ilma mikä vaan.

Kimppakyyti ei onnistu, koska meidän tyttö on ainoa eskarilainen täältäpäin, joka ei tarvitse kokopäivähoitoa.
Ja kun kunta on vielä päättänyt niin, että eskarilaisille ei tarjota kyyditystä esikouluun, vaan kyyditys korvataan siitä maksettavalla kuljetustuella, eli tietty kilometrikorvaus siitä, että lapsi itse kuskataan esikouluun. Ja tämän se kuljetuslaki kuulemma sallii.

Ja vielä sekin, että eskarihan ei tietenkään ole mikään pakollinen, mutta hyvinkin suositeltava tuolle ujopiimä-tytölle, koska täällä toimiva seurakunnan päiväkerhokin on vaan kerran viikossa 2,5 tuntia kerrallaan, ja osittain ehkä juuri siksi, että se on niinkin harvoin, tyttö ei oikein mielellään sinne nytkään mene vaan ovella on aina jäkitys ja ujous, että ei tohtisi sinne mennä kun se ei tule ikäänkuin rutiinisti. Tyttö siis kokee sen aina vaan jännittävänä tilanteena sen sinne kerhoon menon.

No niin, kiitos. Jo helpotti. Ehkä tuo kuskaaminen ei oo niin paha rasti, ehkä siitä syksyn aikana ehtii jo tulla rutiinia että se talvinen pukeutumisrumba menee sit jo lähestulkoon automaattisesti samban tahdilla ;) :D

paska tilanne, mutta minkäs teet. :/ On nää säästötoimet aina yhtä ihania... No, rutiinia siitä kyllä nopeasti tulee, ja onhan teillä aikaa ensi syksyyn. :)

Mulla kävi myös sama mielessä, että olisko se mahdoton ajatus, että tyttö olisikin samoin tein sitten hieman pidempään päiväkodissa, jottei koko aamupuoli päivästä olisi pelkkää autoon ja autosta pakkautumista? Tosi kurjaa kyllä tuo, että kyläkouluja niin paljon lakkautetaan, mutta näin äkkiseltään kuulostaisi, että enemmän teillä menee aikaa lasten jatkuviin pukemisiin ja pakkaamisiin kuin itse matkaan, kun ei tuo matka kuitenkaan ole kuin 9 km. Siksi siis ajattelin, että jonkinlainen aikalisä siihen rumbaan voisi olla hyvä, saisivat pienetkin päiväunensa ajallaan. Tsemppiä teille rumbiin ja samboihin :)!

On kyllä kurja tilanne : /

Mä ehkä harkitsisin sitä, että pitäisin lapsen siellä klo 15 asti.
Sais ne päivät pienemmilla "kokonaisemmiksi".
Ja jos olis eskarissa vaan 4 pvää viikossa ja siitä maksettua hoitoa 4 x alle 7 tuntia niin ei maksu varmaan hirveen korkeakaan ole.
Ja vois olla hyväkin, jos kerran ujosta eskarilaisesta on kyse :)

Olen mie sitäkin miettinyt, että jos hakiskin sit kokopäiväistä hoitopaikkaa... mutta kun se tuntuu jotenkin ”väärälle”, jos ja kun mie kuitenkin olen kotona, ja täälläkin kun noista hoitopaikoista on pulaa.

Voiko ne muuten tehdä sit niin, että jos mie haen kokopäiväistä hoitopaikkaa, niin että se ei sit olisikaan tuo lähin päiväkoti, vaan että se vois olla sit vaikka joku pk tuolta 25km:n päästä?

Mites aamulla, voisko joku viedä siis sellanen joka vie omansa sinne kokopäiväksi?
Meillä on vähän samanlainen päätös, mutta jos koulutaksissa on tilaa ja eskari on ns reitillä niin sitten voi perustellulla syyllä saada kyydin.
Teillä nyt varmaan se taksi aamulla hakee koululaiset eli eskari olis ihan reitillä

Olen mie sitäkin miettinyt, että jos hakiskin sit kokopäiväistä hoitopaikkaa... mutta kun se tuntuu jotenkin ”väärälle”, jos ja kun mie kuitenkin olen kotona, ja täälläkin kun noista hoitopaikoista on pulaa.

Voiko ne muuten tehdä sit niin, että jos mie haen kokopäiväistä hoitopaikkaa, niin että se ei sit olisikaan tuo lähin päiväkoti, vaan että se vois olla sit vaikka joku pk tuolta 25km:n päästä?

Jos se eskari on toi lähipäiväkoti niin ei sitä hoitoa varten lasta mihinkään siirretä ja eskari käydään siinä omalla koulunkäynti alueella jos eskari koulussa on (päiväkoti eskari on sitten erikseen)

Mä olen myös sitä mieltä, että haet koko päiväistä paikkaa. Ujolle lapselle päiväkotikin voisi tehdä ihan hyvää ennen koulun aloitusta. Eikä sun tarvitse tuntea tuosta huonoa omaatuntoa, eihän kunta oikeastaan jätä edes sulle muita järkeviä vaihtoehtoja, kun eihän se muidenkaan lasten kannalta ole mitenkään järkevää, etteivät edes ulos pääse koko alkuvuonna, kun aamupäivät menevät autossa.

Mä olen siinä käsityksessä, että jos lapsi on päiväkodissa ja eskarissa pitää käydä muualla, se on silloin päiväkodin/kunnan kontolla järjestää lapsen kuljetus. (Eihän työssäkäyvätkään voi kesken työpäivän lähteä kuljettelemaan noita lapsia kesken päivän eskarin ja päivähoidon väliä.)

[QUOTE="vieras";23113911]Mites aamulla, voisko joku viedä siis sellanen joka vie omansa sinne kokopäiväksi?
Meillä on vähän samanlainen päätös, mutta jos koulutaksissa on tilaa ja eskari on ns reitillä niin sitten voi perustellulla syyllä saada kyydin.
Teillä nyt varmaan se taksi aamulla hakee koululaiset eli eskari olis ihan reitillä[/QUOTE]

Mie en tunne noita vanhempia juurikaan, joiden lapset ovat päiväkodissa. He eivät siis asu tässä lähietäisyydellä meistä, vaan asuvat tuolla kauempana, meistä useita kilometrejä eteenpäin.
Koululaiset eivät kulje taksilla, koska tuo kyläkoulu on vielä toimiva, siitä lopetettiin vaan se esikouluryhmä.

Yläasteen oppilaat kulkevat koulubussilla, joka ajaa ensin poispäin kirkonkylästä koululaiset kyydissä, jättää koululaiset huoltoasemalla odottamaan toista bussia, joka ajaa sit kirkonkylään toisen kylän kautta (ei siis meidän ohi enää).
Tuollaiselle bussimatkalle (n. 30km), jossa tulee vielä bussin vaihto, en kyllä eskarilaista uskaltaisi laittaa... ja eihän se bussi aja sinne eskariin, vaan sit pitäs vielä kirkonkylältä mennä sinne eskariin kävellen.

Koululaiset eivät kulje taksilla, koska tuo kyläkoulu on vielä toimiva, siitä lopetettiin vaan se esikouluryhmä.

Yläasteen oppilaat kulkevat koulubussilla, joka ajaa ensin poispäin kirkonkylästä koululaiset kyydissä, jättää koululaiset huoltoasemalla odottamaan toista bussia, joka ajaa sit kirkonkylään toisen kylän kautta (ei siis meidän ohi enää).
Tuollaiselle bussimatkalle (n. 30km), jossa tulee vielä bussin vaihto, en kyllä eskarilaista uskaltaisi laittaa... ja eihän se bussi aja sinne eskariin, vaan sit pitäs vielä kirkonkylältä mennä sinne eskariin kävellen.

Juu en päästäisi minäkään, tossa tapauksessa haet ehdottomasti kokopäivä paikkaa

Haet vaan kokopäiväistä hoitopaikkaa, eihän tuossa mitään järkeä ole, että kuskaat tuollaista sakkia edestakaisin pitkin päivää.

Olen samaa mieltä! ei ole teidän pieniäkään kohtaan oikein puhumattakaan kuinka rankkaa se sulle tulisi kuitenkin olemaan. kokopvä hoito tai ei ollenkaan eskariin. kerkeäähän hän siellä koulussa opetella eroon ujoudesta.

ajattele, ennen ei ollut ollut edes mitään eskaria ja hyvin varmaan lähes kaikki ovat sopeutuneet koulunkäyntiin!

Luulin et tää olis sellainen yleinen narinaketju mut ei ollu. Narisen tässä kuitenkin oman narinani. Se on tämmönen.

Olen ollu kolme kk uudessa työpaikassa ja jo alkaa selviämään millaisessa juorupesäkkeessä ja paskasysteemissä taas oon. Mä niin haluaisin pysyä tietämättömänä tollasesta, mut ei ihmisen anneta!
Että mua ällöttää naisten tapa toimia ja haukkua seläntakana! Työn kestäis vaan ei sitä ylimääräistä henkilökemiapaskaa!

En tiedä helpottiko mua nyt.

Totta, näin voi kyllä varmaan käydä, jos samaan päivähoitoaluueeseen kuuluu päiväkoteja noinkin kaukaa.

No täällä maalla kun on tuo lähipk tuossa 9km:n päässä (ja tuossa kylällä on vaan tuo 1 pk) ja sit pitää käsittääkseni mennä jo tuo 25km, ennenkuin tulee seuraava päiväkoti... ja siis ollaan saman kunnan alueella koko ajan.

No täällä maalla kun on tuo lähipk tuossa 9km:n päässä (ja tuossa kylällä on vaan tuo 1 pk) ja sit pitää käsittääkseni mennä jo tuo 25km, ennenkuin tulee seuraava päiväkoti... ja siis ollaan saman kunnan alueella koko ajan.

Niin...en kyllä tiedä kun noi välimatkat on tosiaan noin pitkiä.. Tuntuu kyllä et paikka pitäs saada siitä läheltä?
Mietin vaan, että miten pienemmät pk-laisten kanssa menee jos matkaa on 25km ja sitten se oiskin ihan väärässä suunnassa työmatkaa aatelllen niin et tuli 50km ylimääräistä ajoa per pvä :O
Onks siellä kellään tuollain vai onko kaikki siinä lähellä jotka haluu?

Hei kiitos! :)

Mulle tuli oikeesti jo parempi mieli.
Jotenkin mie en edes ollut ehkä osannut ajatella tuota vähän pidempää hoitopäivää - ehkä mie ajattelin, että mut lynkataan ja suurinpiirtein ristiinnaulitaan tai poltetaan roviolla, jos edes ajattelen lapsen jättämistä hoitoon eskariajan ulkopuolella kun olen itse kotona... ja teen sen jopa vielä täysin itsekkäistä syistä - eli en vaan jaksaisi sitä kuljetusrumbaa ihan noin tiiviillä aikataululla. (Ehkä liikaa palstailua ja täältä poimittuja kommentteja välillä luettu liikaa ja liian tosissaan ;))

Niin...en kyllä tiedä kun noi välimatkat on tosiaan noin pitkiä.. Tuntuu kyllä et paikka pitäs saada siitä läheltä?
Mietin vaan, että miten pienemmät pk-laisten kanssa menee jos matkaa on 25km ja sitten se oiskin ihan väärässä suunnassa työmatkaa aatelllen niin et tuli 50km ylimääräistä ajoa per pvä :O
Onks siellä kellään tuollain vai onko kaikki siinä lähellä jotka haluu?

Täällä on sit näitä perhepäivähoitajia... eli varmaan aika iso osa hoidetaan niissä, varsinkin jos työmatka suuntautuu ihan erisuuntaan muuten kun päiväkoti.

Saa tuon verran itsekäs ollakin. Ja sitä paitsi eiköhän se ole sun pienempien lastenkin etu, että eivät kuluta kaikkia aamupäiviään kuljetusrumbassa, eli täytyyhän sun ajatella heitäkin. Lisäksi tästä voi hyötyä se eskarilainenkin: Päivähoito ujolle ennen koulua voi tehdä ihan hyvääkin, niin saa kavereita ennen koulua ja ehkä vähenee jännittäminen.

Ei sille lapselle mitään kokopäiväistä paikkaa tarvitse hakea, puolipäiväinen riittää, kun eskariaika on ilmainen. Täällä tuon puolipäivähoidon raja on alle 5h eli päivän kokonaispituus voi olla silloin lähes 9 h eskarin kanssa. Mutta sen lisäksi pitää hakea sitä eskaripaikkaa myöskin samasta paikasta.

Meillä myös melko ujo tyttö aloittaa eskarin syksyllä, minulla myös kolme pienempää sisarusta kotona, ja ei autoa käytössä. Täytyy kävellen kuljettaa, matka tosin ei oo kun kilometrin, mutta on silti aamuherätykset, pukeminen ja kävely, ja takas. Ne vie jo aikaa ja ei ehitä kotona kun kävästä. Sitten päivällä taas hakemaan.. Eipä siinä aamuisin mitään ehi tekemään. Ei kiva mut minkäs teet.

Ei muuta kun huomenna soittamaan ja kysymään asiaa kunnasta =)

Nyt teet selkeesti niin, et haet puolipäiväpaikkaa elikkä eskarin jälkeen hoidossa klo 12.30- 15.00.
Sehän on sen saman 2,5 tuntia mitä kerho oli eikös :)

Aamulla joudutte tsemppaan matkaan koko poppoo,
mutta sit onkin "vapaata" useampi tunti.
Ei oikeesti mitään mieltä tolla porukalla ja noihin aikoihin ajella ees taas.

Yhteistyössä