Jos yksi tulee joka aamu kouluun myöhässä vähintään 40 minuuttia...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä ymmärrän sun ärsytyksen. Jos se myöhästely ei häiritsisi muiden opiskelua niin eihän siinä sitten olis mitään ongelmaa. Mutta useimmiten se vaikuttaa myös muihin. Mua ainakin ärsyttää se jos porukkaa lappaa kouluun ihan mihin aikaan sattuu ja sitten puolet tunneista menee siihen kun käydään samoja asioita uudestaan läpi että kaikki varmasti kuulee. Ja silti on yleensä aina joku joka on ihan pihalla että mitä pitäis tehdä..
Mutta tää lienee opettajan ratkaistavissa oleva ongelma?

juu, niinhän se pitäis ainakin olla.. mutta kyllä se ihan oikeasti häiritsee jos on vaikka joku teoriatunti menossa ja porukkaa tulee 5-10min välein "sori, kun oon myöhässä.."
Kyllä siinä väkisinkin tunti keskytyy kun aletaan jakaa monisteita ym. niille joilla ei vielä ole ja tulee muutenkin sitä ylimääräistä sähellystä.
Ja tässä vaiheessa tosiaan pitäisi kyllä opettajan jotain tehdä, mutta ei tunnu kaikilta onnistuvan.

mä ymmärrän sun ärsytyksen. Jos se myöhästely ei häiritsisi muiden opiskelua niin eihän siinä sitten olis mitään ongelmaa. Mutta useimmiten se vaikuttaa myös muihin. Mua ainakin ärsyttää se jos porukkaa lappaa kouluun ihan mihin aikaan sattuu ja sitten puolet tunneista menee siihen kun käydään samoja asioita uudestaan läpi että kaikki varmasti kuulee. Ja silti on yleensä aina joku joka on ihan pihalla että mitä pitäis tehdä..

juu, niinhän se pitäis ainakin olla.. mutta kyllä se ihan oikeasti häiritsee jos on vaikka joku teoriatunti menossa ja porukkaa tulee 5-10min välein "sori, kun oon myöhässä.."
Kyllä siinä väkisinkin tunti keskytyy kun aletaan jakaa monisteita ym. niille joilla ei vielä ole ja tulee muutenkin sitä ylimääräistä sähellystä.
Ja tässä vaiheessa tosiaan pitäisi kyllä opettajan jotain tehdä, mutta ei tunnu kaikilta onnistuvan.

Pitäisikö tuo ratkaista siten, että tunnille saa tulla vain tasatunnein, jolloin myöhästyneet tulisivat kaikki kerralla, ei ripotellen.

Pitäisikö tuo ratkaista siten, että tunnille saa tulla vain tasatunnein, jolloin myöhästyneet tulisivat kaikki kerralla, ei ripotellen.
No veit juuri jalat suustani :D Junnun lukiossa tunnille ei tulla enää, jos luokan ovi on kiinni. Sitte se tunti jää väliin. Ja tämä on siis opettajien ja koulun taholta tehty päätös, ei luokkakavereiden. Sitä juuri aiemmin tarkoitinkin, että eikös tää nyt ole opettajan asia eikä ap:n tai ap:n luokkakavereiden.

se oiskin hyvä, mutta sehän taas on sitten opettajien päätettävissä eikä meidän oppilaiden.

Alkuperäinen kirjoittaja ds:
SINÄ SANOT ETTÄ TEILLE EI OLE SANOTTU SYYTÄ MIKSEI VOI ASUA MUMMO LUONA.
MITÄ VITTUA SE TEILLE KUULUU!!HEI HALOO!!
taidan oikeesti olla tyhmä kun oletat että sulle kuuluu toisten asiat missä asuu yms!d

Oletko sä noin tyhmä, että oletat mun luulevan, että asia meille kuuluu? Me ollaan vain kummasteltu, että mikä oikein on homman nimi. Jos joku opettaja tietää syyn miksi tuo yksi ei asu siellä isoäidin luona, niin eihän se opettaja voi sitä meille kertoa. Mutta me voidaan sitä kyllä kysyä luokkakaverilta, hän sitten kertoo syyn tai ei. Jos ei kerro syytä, niin sitten ei kerro.

Yks kerta eräs opettaja selvästi ärsyyntyi, kun jo kaksi ihmistä tuli teoriatunnille myöhässä. Kolmannen kohdalla opettaja ei mennyt enää avaamaan ovea, vaikka näki oven ikkunasta, että meidän luokan oppilas sieltä on tulossa. Opettaja jatkoi opettamista ja toinen oppilas meni avaamaan oven.

P.S. Sä muuten kirjoitit "taidan oikeesti olla tyhmä kun...." :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
oma on ratkaisunsa asua muualla kuin mummillaan.
tää kuullostaa ihan siltä, kun jokainen vois vaan päättää että mä asunkin nyt kummin kaiman serkun luona, kun se sopii mulle paremmin. tai naapurissa kun sillä on kivempi talo, siellä on poreammekin.
eiköhän se kuitenkin ole niin, että talon/asunnon omistaja/vuokrasopimuksessa lukeva vuokralainen tekee päätöksen kuka siellä asuu ja kuka ei...

Kyse on koulusta, ei työpaikasta. Ja varsinkin kun on kyse toisen asteen koulusta, jossa suurin osa on turhaa, niin koulun tulee joustaa. Meillä oli aikoinaan sääntönä kauppaoppilaitoksessa, että kolmasosan sai olla poissa. Ja saapahan muut enemmän opetusta, kun tämä yksi on poissa. Eli miksi valitat, kun saat enemmän?

Jos koulussa on lukujärjestys niin se mukaan on elettävä ja varsinkin jos tuollaista käytönnön juttua niin sen lukkarin mukkaan varsinkin silloin. Koulun ei tarvitse joustaa eikä koulua ole kenenkään pakko käydä peruskoulun jälkeen, mutta tulee mieleen mummoni sanonta "jos ei tee työtä, ei kuulu myöskään syödä", se oli jostakin viime vuosisadalta mutta järkeä siinä sanonnassa kuitenkin jos työn tekemättömyys johtuu laiskuudesta.

Minä kun opiskelin suurtalouskokiksi, meidän koulussa oli just tollasia jotka tulivat jos tulivat. Koulun ruokalassa, jossa me siis "työskenneltiin" kävi ihan oikeita asiakkaitakin, ja kyllä siinä meni välillä pakka sekaisin kun oltiin vaan oman ryhmän kesken, ja yhtäkkiä joku puuttuikin. Tilausten tekoa ei koskaan annettu tälläisille ihmisille, vaan tietyt jotka 99,99% varmasti saapuivat paikalle saivat aina tehdä niitä. Kyllähän se kertoo ihmisen työmoraalista jotain, jos ei kouluunkaan kykene saapumaan ajoissa, tai ollenkaan ilman hyväksyttävää syytä. Meidän opettajien yhteystiedot sai antaa jos työpaikkaa hakiessaan tarvitsi suosittelijaa, ja aina silloin tällöin joutuivat sanomaan että en voi suositella.

Mun mielestä tässä se ongelma ei niinkään ole siitä, että yksi ei pääse ajoissa, vaan siitä, että oppilaat tulevat ja menevät miten sattuu.

Eli useissa töissäkään ei tarvitse olla juuri 8.00 vaan voi saada joustoa, jos ei juuri silloin pääse ja lähteä pois sen mukaan miten on tullut. Mutta jos ei töihin jostain syystä pääsekkään, niin aamulla ensimmäisenä ilmoitetaan työpaikkaan ettei pääse ja miksi ei pääse.

Sama pätee niihin ruokailijoihin eli ongelma ei ole se, etteivät he ole ruokaa laittamassa vaan se, ettei he osaa ilmoittaa syömään tulostaan ajoissa.

Koko ketjua en jaksanu lukea mut myöhästele saa mut raivoks.
Meil oli luokalla muutama sellanen ihminen jota ei yksinkertaisesti sovitut ajat koskeneet. Yleensä tultiin noin 15min myöhäs ja sit kaivettiin viel tavarat esiin joten se oli viel yks 10 siihen lisää.
Ja kun syy oli sellanen et "vein lapsen tarhaan", "kävin kaupas ettei illalla tarvi" yms muuta vastaavaa. Hitto soikoon että rasitti.

Yhteistyössä