Jos vuokra-asunnossa rikkoutuu astianpesukone, kumman vastuulla se on: vuokraisännän vai vuokralaisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
'lucifeeri jo vastasikin. tuli vaan mieleen, että kun me asuttiin vuokraasunnossa ja siellä oli paikka tiskikoneelle. no tietty me ostettiin sinne oma kone. Sitten kun aikanaan monen vuoden jälkeen muutettiin pois saatiin vuokraisännältä perään kirje, että me oli varastettu sen tiskikone :) Vastattiin hyvin ystävällisesti, että voin palauttaa koneen asuntoon, jos hän pystyy esittämään koneesta ostokuitin, joka siis löytyy meiltä.. ei kuulunut sen jälkeen äijästä mitään.

Tottakai jos vuokralainen on selvästi omalla toiminnallaan aiheuttanut kodinkoneen rikkoutumiseen, niin vastuu on hänen. Mutta kyllähän teidän tapauksessa kone kuuluu teille.

Entä mitä sitten mahtaa tarkoittaa että "pesukone kuuluu asunnon omistajalle mutta ei ole tämän vastuulla". Että vuokralainen joutuu maksamaan korjauksen, vaikka ei edes omista masiinaa?

Riippuu aivan rikkoutumisen syystä. Jos se on omien hölmöilyjen takia mennyt rikki, niin itse joutuu korvaamaan, mutta jos taas mennyt rikki normaalikäytössä ja on mainittu kuuluvan asunnon varustukseen, niin vuokranantaja maksaa.

[QUOTE="Vieras";28597700]Mutta vuokranantaja voi myös poistaa sen varustuksesta.
Vie rikki menneen pois mutta ei tuo uutta.

Tiskikone on lisävaruste, ei kuten hella ja jääkaappi.[/QUOTE]

Ei voi poistaa, jos kone on ollut asunnossa kun se on vuokrattu. Asunnon varustetaso vaikuttaa päätökseen, ottaako vuokralainen asunnon vai ei, ja vaikuttaahan se vuokran määräänkin. Vuokranantajan on korjattava kone tai tuotava uusi.

Jos kone on itse tuotu tai edellisen asukkaan jättämä, niin itse vastaa korjauksesta. Mekin jätimme seuraavalle asukkaalle koneemme, kuten meillekin edellinen oli jättänyt, ja vuokrattaessa asuntoa isännöitsijä korosti että kone ei ole heidän vastuullaan, koska se oli edellisen asukkaan oma.

Mutta jos on velvoittanut vuokralaista ottamaan kotivakuutuksen juuri tällaisten tilanteiden varalle, eikö silloin vuokralaisen vakuutuksen pitäisi korvata myös kone?

Yhteistyössä