@Ärsyttävä tyyppi
Onkohan käynyt niin että historiaa on kuvitettu meille nuoremmille uusiksi. Sinäkin olet puhunut suomettumisesta….
Heh, hetken jo luulin heränneeni ihan toiseen rinnakkaistodellisuuteen... Että vanha kokoomuskonkari pitäisi Venäjän puolta globalisteja vastaan :-D
Mutta tosiaan Beniltä hyvä ja selkeyttävä kannanotto suomettumisen historiasta ja todellisesta luonteesta. Jos hän olisi ollut tosissaan intronsa kanssa, olisin kai ensimmäistä kertaa ollut jostakin samaa mieltä kokoomuslaisen kanssa näin painavassa asiassa
Olenko minä siis suomettunut? En, sillä en ole mikään Venäjän ihannoija, en todellakaan, vaikka sitä voi olla vaikeaa uskoa. Mutta minä olen nähnyt sellaista, jota ei valtavirran uutisointia katsoneet ole nähneet. Ja olen nähnyt sen valtavan eron, joka tässä on ollut, ja miten sinnikkäästi valtavirtatiedotus tekee kaikkensa luodakseen omanlaisensa kuvan pimittäessään tietoa, muunnellessaan sitä ja ihan selvästi ottaa kantaa ja ilmaisee mielipiteensä silloin, kuin sen tehtävä olisi välittää objektiivista tietoa ottamatta kantaa. Näin tehdessään se nimittäin muuttuu propagandaksi. Uutisemme ovat siten tätä nykyä puhdasta propagandaa.
Minun mielestäni tiedonvälityksen pitäisi olla täysin neutraalia ja sen pitäisi uskaltautua tuomaan esille kaikki mahdolliset näkökannat. Olen selvästi nähnyt, ettei näin ole asian laita. Se pyrkii päinvastoin manipuloimaan todellisuutta tietyn katsantokannan näköiseksi lumekuvaksi, ja siinä se on onnistunut hyvin, koska keskiverto ihminen on varttunut ajatukseen, että median sanoma on aina totta ja luotettavaa. Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa.
En siis ole Venäjän kannattaja, vaan rehellisyyden. Tämä ei tarkoita sitä, että katsoisin Venäjän olevan rehellisyyden perikuvan, ei sinne päinkään. Todellisuudessa en edes seuraa Venäjän tiedonvälitystä; kuten sanottu olen kerännyt tietoni pelkästään länsimaisista, sitoutumattomista lähteistä. Ei siihenkään voi sokeasti luottaa, täytyy myös osata verrata annettua tietoa siihen isoon kuvaan, joka maailmalta välittyy.
Iso kuva on, että USA ja Venäjä on ollut tukkanuottasilla sitten toisen maailmansodan. Sitä kutsuttiin "kylmäksi sodaksi", mutta se kävi kuumana Koreassa, Vietnamissa, Afganistanissa, Georgiassa jne. sekä hiljattain Syyriassa ja nyt Ukrainassa. Myöskin Kazakstanissa yritettiin käynnistää uusi pesäke, mutta se torpattiin alkuunsa Venäjän myötävaikutuksella. Uusia pesäkkeitä on varmasti luvassa, kunnes lopulta kaikki ratkeaa maailmanpaloon, kun länsi ja itä ottavat yhteen. Jos päästämme sen niin pitkälle.
Täytyy siis ymmärtää, että tämä kaikki on saman pelin eri vaiheita. Siksi olisi kannatettava kaikkia rauhaan pyrkiviä tekoja, eikä vain kasata lisää aseita ja ammuksia kriisipesäkkeisiin. Siksi myös neutraalin vyöhykkeen luominen olisi rauhanteko, sen sijaan että Natoa levitetään yhä lähemmäksi Venäjää yhä kiihtyvällä voimalla. Siinä mielessä Venäjän ehdotus on rauhanehdotus. Yrittäkää ymmärtää tämä.