Jos vauvalla maitoallergia, onko pakko mennä lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Mietin vaan mitä se hyödyttää. Vauvan iho on parantunut kun olen ollut neuvolan suosituksesta maidottomalla dieetillä. Vauva nyt 7 kk ja imetän. Jos olen jatkossakin dieetillä niin vauvahan voi ihan hyvin. Ja 1-vuotiaana voi alkaa antamaan kai sitten jotain riisi- tai soijamaitoa.

Oonko mä nyt pahasti hakoteillä vai pitääkö tästä kuitenkin lääkäriin lähteä?

Et nyt ihan hakoteillä... Mutta oma maitoallergikkoani imetin 1v asti ja tämän jälkeen hän joi apteekin maitoa 2v asti. Allergialääkäri ainakin sanoi, ettei kaupan riisi/kauramaidot ole tarpeeksi ravinteikkaita alle 2v lapselle. Jotta tuota apteekin maitoa sai korvauksen kera niin täytyi olla lääkärin diagnoosi.

Kyllä mä kävisin. Että tulisi oikeat ohjeet kalkki-tableteista yms.

Ja jotkut käyttää yli 1-v apteekin korvikkeita ennemminkuin riisi- ja soijamaitoa. Niistä saa kuitenkin kela-korvauksen kun on b-lausunto.

Ei ole ainakaan kiirettä, jos vauva voi hyvin:) Eipä ne välttämättä joka paikassa (=terveyskeskus) tuota uskokaan. Myöhemminkään ja varsinkaan jos ei testeissä näy. Suolistoperäinen allergia ei usein näy.
Itse voi hoitaa, mutta sitten 1v tienoilla hyvän ravitsemuksen varmistamiseksi vois olla hyvä löytää joku ns. apteekin erityiskorvike, noiden kaupan riisi/kauramaitojen sijaan.
Tätä mieltä on ravitsemusterapeutti.

Meillä siirryttiin kyllä äidinmaidosta reilu 1 -veenä riisimaitoon ihan lastenlääkärin ohjeiden mukaan. Kun ruokavalio muuten oli kunnossa.

Mutta kaverin lapsi käytti melkein 2-vuotiaaksi asti apteekin maitoa kun söi muuten vähän.

Meille kans Iho- ja Allergiasairaalan lastenlääkäri sanoi lapsen ollessa hiukan yli 1v,että koska on kasvanu tasasesti ja hyvin,voidaan siirtyä kaura- tai riisimaitoon (lapsella myös lievähkö soija-allergia joten soijamaito ei käy).

Osaiskohan neuvolalääkäri sanoa tosta kalkkilisästä? Mietin vaan että jos aiot selvitä ilman apteekin erityiskorviketta niin sillonhan ei ole mikään pakko lääkäriin mennä. Mutta toi kalkkilisän määrä kannattaa varmistaa jotenkin.

Ja voihan sitä imettää pidempäänkin kuin vain sen vuoden. Ja monesti nuo vauva-ajan allergiat menee itsestään ohi parin vuoden tienoilla. Kannattaa silloin tällöin kokeilla vaikka hapanmaitotuotteilla, kun ikää tulee vähän lisää.

Minä en käyttänyt allergiatesteissä. Maitoallergian havaitsin kun kokeilin reilu 10kk ikäiselle ensimmäisen kerran hapanmaitotuotteita. Imetin 1v3kk asti ja sen jälkeen siirryttiin kauramaitoon. Minun näkemykseni mukaan se on ihan riittävää jos ruokavaliossa ei ole muita rajoitteita, ei se tavallinen lehmänmaitokaan mitään ihmeainetta ole (ja sitä ne reilun vuoden ikäiset yleensä juovat). Kunhan kalsiumin ja proteiinin saannista huolehtii, niin hyvä.

Riippuu siitäkin koska olet viemässä lasta hoitoon, sinne tarvitset lääkärintodistuksen allergioista. Allergiatutkimukset vie lähetteineen monasti muutaman kuukauden.Ja olisi hyvä käydä ravitsemusterapeutilla, maito on myös kivennäisten, proteiinin jne. lähde.

Niin kauan kun imetät lapsi pärjää varmasti ihan hyvin. Otathan itse riittävästi kalkkia?

Sen takia olis hyvä jossain vaiheessa mennä, että se lääkäri osaa antaa ohjeet, miten ja milloin ruvetaan siedättämään maidolle. Suurin osa noin pienten lasten allergioista menee kuitenkin ohi. Ainakaan oma neuvolalastenlääkärimme ei osaa antaa yhtä kattavia ohjeita kuin allergioihin erikoistunut lastenlääkäri. Tuo on myös hyvä pointti, että hoidossa lapsi saa maidotonta ruokaa vain jos lääkäri on sen todennut

No menen tietenkin lääkäriin! Ihan hullua alkaa itse vedellä johtopäätöksiä vain sen takia, että oireet helpottaneet maidon poisottamisen jälkeen. Maitoallergiasta (ja muustakin) pitää aina varmistua, ennen kuin alkaa karttamaa kokonaan maitoa tai muuta ruoka-ainetta!

Me käytiin kuopuksen kanssa vasta vuoden iässä kun aiemmin ei saatu lähetettä mutta allergiasta oli saatava todistus ennen päivähoitoon menoa.

Ja tohon maitoasiaan niin meillä on kaksi maitoallergista jotka molemmat vuoden iästä saaneet kauramaitoa ihan lastenlääkärin ja ravitsemusterapeutin ohjeella, lisäkalkki (calcichew d3 forte) käytössä päivittäin.

Ja huom kun siirryt kaura/soija/riisimaitoihin varmista että kyseinen tuote sopii pienelle lapselle, esim rainbow kauramaito ei sovi alle 3-vuotiaille.

Meillä siirryttiin kyllä äidinmaidosta reilu 1 -veenä riisimaitoon ihan lastenlääkärin ohjeiden mukaan. Kun ruokavalio muuten oli kunnossa.

Mutta kaverin lapsi käytti melkein 2-vuotiaaksi asti apteekin maitoa kun söi muuten vähän.

Ja meillä poika käytti apteekin soijakorviketta (Nutrilon soija) 2-vuotiaaksi lääkärin suosituksesta, kun oli myös huono syömään.

No menen tietenkin lääkäriin! Ihan hullua alkaa itse vedellä johtopäätöksiä vain sen takia, että oireet helpottaneet maidon poisottamisen jälkeen. Maitoallergiasta (ja muustakin) pitää aina varmistua, ennen kuin alkaa karttamaa kokonaan maitoa tai muuta ruoka-ainetta!

Iso peesi tähän! Lääkäriltä oikea diagnoosi asiaan. Ruoka-aineita kun ei nykykäsityksen mukaan edes pitäisi välttää, jos oireet lieviä.

[QUOTE="vieras";24952280]Iso peesi tähän! Lääkäriltä oikea diagnoosi asiaan. Ruoka-aineita kun ei nykykäsityksen mukaan edes pitäisi välttää, jos oireet lieviä.[/QUOTE]

Jos lapsi reagoi maitoon vain suolioirein, diagnoosi perustuu joka tapauksessa vanhempien havaintoihin lapsen suolentoiminnasta. Allergia kun ei välttämättä näy testeissä, vaan vain altistettaessa.

Meillä lapsi sai hirveän vaahtoavan, pepun polttavan ripulin aina kun sai maitoa, joten allergia oli selvä juttu. Koska hän ei ollut menossa hoitoon niin todistuksille ei ollut mitään tarvetta. Eikä erityiskorvikkeillekaan, koska hänen ruokavalionsa oli muuten kunnossa. Sopivan erityiskorvikkeen löytäminen on kuitenkin lapselle rankkaa, koska se tapahtuu altistamisen kautta, joten ei sitäkään kannata turhaan tehdä.

Toki lääkärille saa mennä ja kannattaakin, jos ei ole varma onko mukana muita allergioita. Mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää.

Mä en voinut imettää mun maitoallergisia :( Vaan saivat heti kokeiltavaksi apteekin jauheet. Jotka nekään eivät sopineet, joten meillä on ollut täysin maidoton porukka, keskimmäinen ei saanut edes soijamaitoa, riisi, kaurajuomaakaan. Vasta esikoulussa alkoi voida juoda maitoa. Vesilinjalla oli siihen asti.
Mun lapset altistettiin sairaalassa sillä kokeissa ei noussut ylös muuta kuin kananmuna. Nykyisin nouseekin jo noilla isommilla, tuolla pienellä ei nouse mikään. Tosin ei kyllä enää reagoi mihinkään ruoka-aineeseen.
Itse kyllä varmaan menisin allergia-ja astmalääkäriin ihan seurannan ja neuvonnan vuoksi.

Yhteistyössä