munaton, maidoton, viljaton jne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --Nuka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

--Nuka

Vieras
Olen ravannut allergialääkärillä 9 kk tyttöni kanssa. Allergioita on selvästi (iho- ja vatsaoireet), mutta allergiat eivät näy ihopistokokeissa, joten niitä etsitään nyt kokeilemalla.

Imetän vielä, koska tyttö on huono syömään ja lääkäri pelkäsi että ravinnon saanti loppuu. Olen siis munattomalla, maidottomalla, viljattomalla ruokavaliolla. En voi syödä myöskään maissia (selvä allergia), naudanlihaa, paprikaa, porkkanaa, omenaa, päärynää, tomaattia, perunaa tai bataattia.

Seuraavat kolme kuukautta pitäisi jaksaa tällä dieetillä. Onko täällä muita, joilla kokemuksia aiheesta. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia ja ottaisin vastaan vinkkejä ruoista ja resepteistä. Jotain olen jo keksinytkin, mutta olen varma että useampiakin ruokia voisi tehdä jos keksisin.

Onko joku jolla tästä listasta puuttuu soijatuotteet? Tyttö on mahdollisesti sillekin allerginen ja pelkään että sekin jää kohta pois, mikä vaikeuttaisi tosi pahasti tilannetta.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja kokemuksista!

Mulla ei ollut noin laajaa dieettiä kuin sulla, mulla oli maito, muna, soija, pähkinä, siemenet. Noista ehdottomasti hankalin oli soija: sitä tuntuu olevan ihan joka paikassa. Löysin esim. tasan kaksi soijatonta suklaatuotetta. Soijaa saattaa olla vaikkapa kinkkuleikkeleessä ym.

Sulla todella tiukka kuuri. Löytyisikö allergialiitosta apua? Tai vaikkapa täältä www.allermiina.fi

Moi, kiitos vinkistä! Suklaata en saa edes syödä ja nyt näyttää tyttö olevan soijallekin allerginen. Eilen pamahti ihan hirveät ihottumat ja itkut kun kokeilin soijan.

Hyvä että mainitsit nuo kinkut, en ollut niitä edes tajunnut tarkastaa... Tuntuu että myös tota maissia ja maltodekstriiniä on kaikessa. Nyt on pakko leipoa itse leivät.

Onko kellään hyviä leipäreseptejä?

olisiko kuitenkin helpointa laittaa vauva erikoiskorvikkeelle ja lopettaa imetys? noin tiukan ruokavalion noudattaminen on aidille hyvin haastavaa muun stressin ohella. voi olla tietysti hyvin hankalaa saada vauva syomaan myos tuota korviketta...vaativa tilanne, yrita jaksaa.

Musta ois ollut helpointa lopettaa imetys. Lastenlääkäri ja allerkologi kuitenkin tsemppasivat jatkamaan imetystä, kun tyttö ei huoli tuttipulloa ja juo pari huikkaa nokkamukista. Hän on myös huono syömään. Puuroa saattaa mennä 2 tl ... Eli imettämisellä on helpompi turvata lapsen ravinnon saanti. En uskalla ottaa riskiä, mieluummin kärvistelen itse.

Täältä löytyy paljon hyviä ruokaohjeita allergisille http://www.erimenu.fi. Toivottavasti niistä on apua sinulle.

Itse imetän edelleen moniallergista 1 v 4 kk ikäistä lasta ja olen siis imetysdieetillä. Lapsi on allerginen maidolle (todella paha allergia), kananmunalle ja kotimaisille viljoille. Alkuun oli rankkaa luopua niin monista ruoka-aineista mutta näin vuoden diettaamisen jälkeen voin kertoa että kaikkeen tottuu. Meillä lapsukainen ei onneksi ole allerginen soijalle. Ja soijakorviketta on kokeiltu, mutta se ei oikein tehnyt kauppaansa. Sekoitan korviketta nykyään aamu- ja iltapuuroon, mutta muuten en enää tyrkytä sitä lapselle, kun hän ei yksinkertaisesti halua sitä juoda. Äidinmaidon lisäksi lapsi juokin vain vettä ja gluteenittomien murojen sekaan laitan kaupan soijajuomaa (sopii vain yli 1-vuotiaille).

Ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä lapseni ollessa vasta 10,5 kk että imetys pitäisi kiireen vilkkaa lopettaa. Lapsi kun oli aika huono syömään kiinteitä ja ravitsemusterapeutin mukaan se johtui imetyksestä. Hän arveli että imetyksen lopettaminen saisi lapsen innostumaan muusta ruuasta. Eri asiantuntijoilta voi siis saada kovin erilaisia neuvoja. Mutta en lopettanut imetystä - kokeilin kyllä vähentää imetyskertoja mutta seurauksena oli pahoja lusikkalakkoja, ruuasta kieltäytymistä ja itkuraivareita aina kun nostin lapsen syöttötuoliin. Harmittaa että edes ryhdyin moiseen kokeiluun, mutta epävarmana äitinä kuuntelin liikaa asiantuntijaa, jolla oli vahvat mielipiteet asiasta. Tajusin pian ettei lapseni ollut silloin valmis imetyksen lopetukseen, joten jatkoin entiseen malliin. Ja nykyään kiinteitä menee oikein hyvin. Eikä lapsen kasvussakaan ole valittamista.

Tsemppiä dieettiin!

Sain neuvolasta samanlaisen vinkin. Kokeilin hetken ja meillä tulos oli sama kuin teillä. Jatkoin imetystä ja lastenlääkärin neuvoin keskityin vain ruokiin joista lapsi pitää. Nyt on ruokaa mennyt ihan eri tahtiin kuin ennen. En kuuntele neuvolaa enää niin orjallisesti kuin esikoisen kohdalla. Näin menee paremmin. Kuuntelen kyllä vinkit ja sitten luotan vaistoihini.

Kohtalotoveri... Ilmeisesti maitosi on riittänyt ihan hyvin? Meillä toinenlääkäri pelotteli että tällaisella dieetillä ei maitoa kauaa heru. Ihan hyvin tuntuu vielä tulevan toistaiseksi. Oletko muuten laihtunut tällä dieetillä? Musta tuntuu että koko ajan on nälkä, vaikka voin syödä esim. pekonia =). Siinä ei tietysti ole hiilareita...

Kiinnostaa myös millaisia hiilarin lähteitä olet keksinyt? Meillä ei ole varmaa vielä toi viljojen sopimattomuus, mutta tässä menee joku viikko ennen kuin pääsen kokeilemaan.

Kiva kuulla ettei tähän kuole =)

Joo, maitoa on riittänyt hyvin tälläkin dieetillä. Ravitsemusterapeutti ja muutama muukin epäili äidinmaidon ravinnepitoisuutta mutta olen omasta mielestäni syönyt monipuolisesti ja lapsen hemoglobiini- ym. arvot ovat olleet ihan hyvät. Syön jatkuvasti kalkkilisää kaksi tablettia päivässä ja sen lisäksi yhden tabletin D-vitamiinia lääkärini määräyksestä, koska D-vitamiinitasoni oli niin alhaalla keväällä mitattaessa. Olen myös saanut lisärautaa. Laihdutuskuurista tämä kyllä käy: olin enimmillään 10 kg hoikempi kuin ennen raskautta ja siirryin vaatekoosta M kokoon S, vaikka syön kuin hevonen. Nyt on tullut pari kiloa takaisin, kun lapsi ei käy enää niin usein tissillä.

Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne että lapselle sopivat peruna, bataatti, porkkana ym. kasvikset sekä maissi ja riisi, joten eiköhän niistä saa hiilareita riittämiin. Syömme myös paljon luontaisesti gluteenitonta pastaa - makaroni jauheliha-tomaattikastikkeella on lapsen suosikkiruoka. Tomaatti ei vielä viime syksynä sopinut lapselle mutta nykyään käy. Gluteenittomissa pastoissa on usein maissia, soijaa ja perunaa, jotka eivät teille sovi, mutta on ihan riisipastaakin - riisihän käy teille, eikö niin?

Olen tarkka siitä että käyttämämme gluteenittomat tuotteet - jauhot, leipä, murot, mysli - ovat luontaisesti gluteenittomia eikä niissä ole vehnäjäämiä kuten tavallisissa gluteenittomissa tuotteissa. Teen leivät enimmäkseen leipäkoneessa ja jauhopussien kyljestä olen löytänyt sopivia reseptejä, joita olen täydennellyt esim. porkkanaraasteella ja auringonkukansiemenillä. Kaupasta ostan vain tummaa palaleipää, koska se on lähimpänä ruisleipää, jota kaipaan välillä kovasti. Kuidun saannin riittävyys joskus huolettaa, kun viljatuotteet ovat niin vähissä (lapsi on allerginen tattarillekin), mutta ehkä sitä tulee kasviksista ja marjoista sitten.

Kalliiksihan tällainen dieetti tulee mutta onneksi vilja-allerginen lapsi voi 1-vuotiaasta alkaen saada Kelan vammaistukea n. 85 e/kk, jolla katetaan näitä gluteenittomista ym. erikoistuotteista koituvia lisäkustannuksia. Näin hoitovapaalla ollessa se tuki on ollut kullanarvoinen kun raha on muutenkin tiukassa. Taloudellisesti siirtyminen Kelan korvaamalle apteekin erityiskorvikkeelle olisi ollut parempi ratkaisu kuin imetysdieetti mutta kaikkea ei voi mitata rahassa.

Meillä on alettu testaamaan kauhean myöhään näitä... Tyttö on jo 9 kk. Melko alusta epäilin jo, mutta neuvola ja lääkäri laittoivat atopian ja huonon nukkumisen piikkiin. Nyt olen ollut n. kuukauden tällä dieetillä kun menin yksityisen kautta hyvälle lääkärille. Tyttö nukkuu jo vähän paremmin ja ihon kanssa alkaa helpottaa. Kokeilemalla etsitään allergiota. Selviä ovat nyt maito, maissi ja soija. Oireita on tullut myös perunasta, porkkanasta, bataatista, päärynästä, omenasta ja ruusunmarjasta. Noista ei ole tarkkaa varmuutta vielä. Elän toivossa että viljat kävisivät, edes kaura.

Näkyivätkö teillä allergiat ihopistokokeissa kohtalotoveri?

Hyvä vinkki tuo riisipasta, en ollut tajunnut edes etsiä. Riisinuudeli oli melkoisen pahaa. Kalliiksihan tämä tulee, eikä edes maistu hyvälle =). Ilman suklaata on kamalaa!

Tuntuu että kaikessa on maissia! Tuleeko muita gluteenittomia / riisijuttuja mieleen joita kannattaa etsiä? Leivän teen itse tällä hetkellä, kun kaupasta ei ole sopivaa löytynyt. Kuitujen vähyys hirvittää ja tekee olosta vähän huonon.

Olen samaa mieltä ettei kaikkea voi rahassa mitata ja ennen kaikkea toivon että sopiva ruokavalio löytyy.

Yhteistyössä