Jos vauva kuolee kohtuun siinä vaiheessa kun äiti on jo äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn vaan mielenkiinnosta

Vieras
tai synnytyksen aikana/pian sen jälkeen, niin miten käy äitiysloman? saako kuolleen vauvan äiti pitää sen 3kk äitiysloman vai pitääkö sit heti mennä töihin? Oon aina miettiny tätä asiaa, että miten se on, tietääkö joku?

Saa pitää sen 105 arkipäivää loppuun. Sit saa lisäksi saikkua jos ei jaksa mennä töihin.

Muok. ja siis sen 105 arkipäivää saa pitää jos sikiö on yli 22-viikkoinen. Ei siis tarvi olla äitiysloman edes alkanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Saa pitää sen 105 arkipäivää loppuun. Sit saa lisäksi saikkua jos ei jaksa mennä töihin.

siis koko äitiys- ja vanhempainloman?? vai paljonko on 105 arkipäivää *punastuu nolostuneena kun ei tiedä*?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

siis koko äitiys- ja vanhempainloman?? vai paljonko on 105 arkipäivää *punastuu nolostuneena kun ei tiedä*?

Pelkän äitiysloman.

ok, kiitos tiedosta. Oon vaan tätä näin teoreettisesti pähkäilly että miten käy äitiysloman jos kävisi noin ikävästi että vauva kuolisi. Eli kuitenkin sais sen 3kk olla ennen ku tarvis töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
vanhampainloman saa sit pitää (tai siitä maksetaan), kun on käynyt jälkitarkastuksessa

ei saa jos vauva on esim. kohtuun kuollut

no jos vauva on kohtuun kuollut, ei kai silloin ole synnytyksen jälkeistä jälkitarkasusta?! kun vauva on syntynyt ja jälkitarkastus suoritettu, kelalle menee tieto tästä ja sen jälkeen vasta voivat maksaa tuota vanhempainrahaa

Äitiysloma on tarkoitettu synnytyksestä toipumiseen ja sen saavat kaikki yli 22-viikkoisen sikiön synnyttäneet siitä riippumatta mitä tai miksi vauvalle käy. Tulee myös lapsensa adoptioon antaville. Isä ei voi pitää sitä 105 arkipäivän (eli noin 17 viikon) pituista jaksoa vaan se on aina äidille. Ja sehän alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Jos lapsi syntyy ennen ä-loman alkua loma pitenee vastaavasti.

Vanhempainpäiväraha ja kotihoidon tuki katkeavat seuraavaan arkipäivään lapsen kuolemasta.

vanhampainloman saa sit pitää (tai siitä maksetaan), kun on käynyt jälkitarkastuksessa

no jos vauva on kohtuun kuollut, ei kai silloin ole synnytyksen jälkeistä jälkitarkasusta?! kun vauva on syntynyt ja jälkitarkastus suoritettu, kelalle menee tieto tästä ja sen jälkeen vasta voivat maksaa tuota vanhempainrahaa
TIETENKIN on jälkitarkastus. Sehän on ÄITIÄ varten, ei mitenkään vauvaa.

Mutta anyway vanhempainpäivärahaa ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Mulla olis sellainen tieto, että vanhempainlomaa ei voi pitää jos vauva on kuollut.

no ei tietenkään siinä tapauksessa, mutta lisäsin vain johonkin kohtaan liittyen, että vanhempainrahaa ei automaattisesti makseta äitiysrahan perään.. niin saattoi jostain kommentista ymmärtää.

Mulla olis sellainen tieto, että vanhempainlomaa ei voi pitää jos vauva on kuollut.

mun vauva kuoli synnytyksessä ja sain pitää vanhempainloman

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Äitiysloma on tarkoitettu synnytyksestä toipumiseen ja sen saavat kaikki yli 22-viikkoisen sikiön synnyttäneet siitä riippumatta mitä tai miksi vauvalle käy. Tulee myös lapsensa adoptioon antaville. Isä ei voi pitää sitä 105 arkipäivän (eli noin 17 viikon) pituista jaksoa vaan se on aina äidille. Ja sehän alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Jos lapsi syntyy ennen ä-loman alkua loma pitenee vastaavasti.

Vanhempainpäiväraha ja kotihoidon tuki katkeavat seuraavaan arkipäivään lapsen kuolemasta.

mä kyllä sain rahaa kauemmin kuin 3kuukautta

Kyllä jälkitarkastusta suositellaan sittenkin, vaikka lapsi olisi kuollut. Onhan äiti sittenkin synnyttänyt lapsen, vaikka lapsi olisikin kuollut. Jälkitarkastuksen tarkoitus on nimenomaan tutkia äidin toipumista synnytyksestä, ja se on oleellista silloinkin, kun vauva on kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja hei HALOO!!:
kuka oikeasti siinä tilanteessa miettis mitään äitiys tai vanhempainlomia??
joku laskelmoiva tunteeton kylmä ihminen, eli ns.psykopaatti?

Tai ihminen joka ei tuollaisen kokemuksen jälkeen ole vielä pitkään aikaan työkykyinen. Sairausloma on tietysti vaihtoehto..

enemmin tota kuin että pitäisi viikon päästä synnytyksestä palata töihin.. hyppäisin varmaan sillalta jos joutuisin heti töihin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mun vauva kuoli synnytyksessä ja sain pitää vanhempainloman

Ahaa. Kiitos tiedosta. Ikävää että sinulle kävi näin. :| Kelan sivuilta löysin tällaisen tiedon:

Lapsen kuolema
Jos lapsi kuolee äitiysrahakaudella ja äitiysrahakausi päättyy ennen kuin 12 arkipäivää on
kulu-nut lapsen kuolemasta, maksetaan äidille äitiysrahan lisäksi vanhempainrahaa.
Äitiys- ja vanhempainrahaa maksetaan tällöin yhteensä 12 arkipäivältä lapsen
kuolinpäivää seuraavasta päivästä lukien.
Jos lapsi kuoleevanhempainrahakaudella, maksetaan vanhempainrahaa 12 arkipäivältä
lapsen kuolinpäivän jälkeen, enintään kuitenkin vanhempainrahakauden loppuun.

Eli itse ainakin tarkoitin, että koko vanhempainrahakautta ei kuitenkaan kai saa jos lapsi kuolee. Näin ainakin on Kelan mukaan.

Lähinnä varmaan ihminen, joka on järkyttynyt ja masentunut, eikä halua palata töihin.

Yhteistyössä