Jos vauva ei opi pullolle,niin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pettiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pettiina

Vieras
Haittaako se? Siis onko se tuttipullo välttämätön? Esikoinen oli täysin pullopoika ja nyt tämä tuorein tulokas (3,5kk) taas imetyksellä. Sillä tämmösiä mietin kun oon välillä koittanu tarjota pullostakin sitä maitoa mutta ei millään meinaa ottaa.Tuumailin vain sitä että jos ei sitä pulloa huoli niin ei kai sitä sille tarvi opettaakaan....(tyhymiä kyselen juu) :whistle:
Mutta mites te muut ootte tehny jos vauva ei huoli pulloa ja sitten kun sen aika tulee kun kiinteitä saa alkaa antaan niin annatteko kiinteän ruoan kanssa sitten nokkamukista vettä ja sitten tissihörpyt päälle? Vai kannattaako pullolle opettaa vain sitkeästi?:D

Ei se sinänsä haittaa, mutta äiti on sidotumpi lapseen, kun pullo ei maita.
Eikäpä tarvitse pullosta sitten vieroittaa.

Meillä eka lapsi ei oppinut millään pullolle (ekan kk:n sai lisämaitoa, sitten pullo jäi enkä saanut enää takaisin) ja toisen vannoin opettavani pullolle. No, tämäkin sai pumpattua maitoa ekan kk:n ja sittemmin aina satunnaisesti vaikkei tarvetta olisi ollutkaan.

Ruoan kanssa kumpikaan ei juonut maitoa, tissihörpyt toisinaan kunnes oppivat juomaan melko pian pieniä tilkkoja Mam:n taikamukeista. Esikoiselle ei tosin siitäkään uponnut ennen kuin imetys loppui kokonaan, on edelleen sellainen kaikki tai ei mitään- tyyppi.

Alettiin opetella nokkamukin käyttöä heti 5 kk iässä. Ei siitä muuta haittaa ollut kuin että itse ei oikein päässyt mihinkään, kun oli niin kiinni lapsessa. Plussaa taas, ettei tarvi vierottaa tuttipullosta

Ei meillä ole kumpikaan lapsi huolinut pulloa. Nokkamukista juotiin vettä kiinteiden kanssa ja myöhemmin sitte mukista hörpittiin. Eli ei sitä pulloa välttämättä tartte.
Aikamoisessa symbioosissahan sitä saa tietenkin lapsen kanssa ekan vuoden olla, mut mikäs siinä =)

No hyvä juttu! Meinasivat vain neuvolassa että saan alkaa antaan velliä jos haluan (ei välttämätöntä) mutta kun ei pulloa huoli niin ei huoli ja noin pienen kans en viittis sitä lusikkatouhuakaan vielä alottaa, kasvaa kumminkin hyvin näin.Koitan pulloa taas jossain vaiheessa mutta jos ei suju niin pärjätään ilman :D Tattista vain:flower:

Meillä kolmesta vauvasta kaksi on saanut ihan alussa lisämaitoa pullolla, mutta jo parin viikon jälkeen pullo ei ole kelvannut. Kolmas ei juonut pullosta koskaan. Kiinteät olen aloittanut kaikilla n. 4kk iässä ja samalla on alettu harjoitella nokkamukista juomista. Yksi oppi taikamukin heti (se mistä pitää imeä, on mun mielestä tosi kätevä), muut tavallisen nokkamukin aika äkkiä. Vettä siis hörppyytin kiinteiden yhteydessä ja sit tissiä edelleen silloin kun vauva halusi. Ei pullo ole mikään pakko oppia ja nyt kun teilläkin on vauva "jo" 3,5kk niin en enää edes yrittäisi opettaa. :)

Kiinteiden aika kun tuli, niin oon antanu ihan lasista maito/vesihörpyn tai nokkamukilla "ruiskauttanu" nesteen suuhun.Noin siis keskimmäiosen kohdalla, hän kun ei millään oppinut aluksi hörppäämään edes siitä nokkamukista.Toisinaan tietty rintamaitoo, iahn miten pikkumiehelle maistui.
Esikko eli rintamaidolla ekat 7kk, olihan siihen aika sidottu,,et pullo ois siinä mieles ollu oikein mukava kapistus, jso vauva vain olsi sen huolinut.Ehken yrittänyt tarpeeksi?
Kuopuksen kohdalla emnnään samoilla säännöillä.Pullosta olen toisinaan syöttänyt(rintamaitoa), jotta hädän tullen ei jää poika sit ruuatta.Tämä lapsi jopa haltsaa tuon pullon.

Ilman voipi silti vallan mainiosti tulla toimeen:)

[QUOTE="meeri";23629451]
Ei pullo ole mikään pakko oppia ja nyt kun teilläkin on vauva "jo" 3,5kk niin en enää edes yrittäisi opettaa. :)[/QUOTE]

En mäkään. Omien kokemusteni perusteella sitä on loppujen lopuksi päässyt aika helpolla, kun ei ole tarttenu vieroitella lapsia pullosta (ja tutista). Mut jokainen toki tyylillään!

No hyvä juttu! Meinasivat vain neuvolassa että saan alkaa antaan velliä jos haluan (ei välttämätöntä) mutta kun ei pulloa huoli niin ei huoli ja noin pienen kans en viittis sitä lusikkatouhuakaan vielä alottaa, kasvaa kumminkin hyvin näin.Koitan pulloa taas jossain vaiheessa mutta jos ei suju niin pärjätään ilman :D Tattista vain:flower:

Jos ei kasvun tms. takia tosiaan tarvitse niin ei mun mielestä mitään järkeä antaa velliä. Aloitat vaikka ne kiinteät mielummin? Mä en ole antanut vellejä yhdellekään. Keskimmäiselle yritin tarjota, mutta ei kelvannut enkä viitsinyt opettamalla opettaa vaan aloin antaa kiinteitä vähän.

Esikoinen sai ekoina viikkoinaan pumpattua maitoa pullostan mutta kun oppi tissille niin pullo jäi. kiinteiden kanssa joskus kokeilin pulloa muttei huolinut, päätettiin sitten mielummin opettaas uoraan nokkamukille/mukille ja kivasti meni niin.

Kakkonen "opetettiin" pullolle aika pinestä, vaikka täysimetyksellä olikin. Tuolloin oli riski että joutuisi olemaan hänestä erossa ja sitä vartenolin pumpannut pakkaseen maitoa valmiiksi. Pari kertaa tuota tuli käyettyä. Kun hän kerta pullon sitten kuitenkin huoli niin kiinteiden yhteydessä allettiin tarjota myös vettä pullosta joka siinä vuoden paikkeilla vaihtui nokkamukiin.

Kolmonen on pian 5kk ja täyimetyksellä. Eilen oli muutaman tunnin isänsä hoivissa ja tuona aikana mies tarjosi pulloa mitä vauva ei huolinut. Ei nyt ruveta sitä sen enempää opettamaan vaan tarjotaan sitten nokkamukia/mukia kun tarvetta tulee.

[QUOTE="meeri";23629464]Jos ei kasvun tms. takia tosiaan tarvitse niin ei mun mielestä mitään järkeä antaa velliä. Aloitat vaikka ne kiinteät mielummin? Mä en ole antanut vellejä yhdellekään. Keskimmäiselle yritin tarjota, mutta ei kelvannut enkä viitsinyt opettamalla opettaa vaan aloin antaa kiinteitä vähän.[/QUOTE]

Niin ja siis jos kaikki on hyvin niin tietysti voit jatkaa täysimetykselläkin vaikka sinne 6kk asti! :)

Ei vauvaa tarvi pullolle opettaa. Imetyksellä meillä mentiin ja nokkamukikin otettiin käyttöön vasta noin 9kk:n iässä. Siihen asti sai nesteensä vain rinnasta eli ensin syötin aterialla soseen/sormiruokaa ja sen jälkeen imetin vauvan

Alkuperäinen kirjoittaja Äks;23629437:
Ei se sinänsä haittaa, mutta äiti on sidotumpi lapseen, kun pullo ei maita.

Toinen asia lienee miksi äidin pitäisi olla lapsestaan "vapaa".

Meillä jäi pullovaihe pois. Imetin ja kiinteiden tullessa alettiin opettelemaan pikkuhiljaa nokkamukista juontia. Eikä mitään ongelmia.

[QUOTE="xyz";23629585]Toinen asia lienee miksi äidin pitäisi olla lapsestaan "vapaa".

Meillä jäi pullovaihe pois. Imetin ja kiinteiden tullessa alettiin opettelemaan pikkuhiljaa nokkamukista juontia. Eikä mitään ongelmia.[/QUOTE]

Ehkä sitä haluaa välillä lähteä ei niin laskelmoidusti esim kauppaan, tai vaikka ihan vain värjätä hiukset.

Äidiltä tuskin pulloa huolii kun on parempaakin saatavissa :) Kannattaa siis kokeilla jos vaikka mummi antaisi pullosta maitoa kun sinä et ole tissinhajun kanssa paikalla.

[QUOTE="vieras";23629629]Ehkä sitä haluaa välillä lähteä ei niin laskelmoidusti esim kauppaan, tai vaikka ihan vain värjätä hiukset.[/QUOTE]

Tai nukkua kokonaisen yön tai käydä kerran vuodessa yksin shoppailemassa, ylipäätään hoitaa itseäänkin/parisuhdetta..

Yhteistyössä