JOS valitsee KOTIÄIDIN "uran" niin eikö sitten voisi hoitaa ne lapset kunnolla kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Yksijuttu vielä. Eiks lähes kaikki ola vauvan ensimmäiset yhdeksän kuukautta kotona? Eli sen ajan kotiäiteinä. Ja vuosikkaana vauva voikin syödä normuruokaa... Eli kaikki vaan soseita vääntämään. Ja päiväkodissa kans, sitähän varten ne siellä ovat... lapsia siis. :xmas:

Ööö, eikös se päiväkotiruoka ole aika kotiruoka pohjasta(ainakin täällä päin) ja ei se nyt ole herranjumala homma eikä mikään tehdä itse soseet. Mä en nyt kyllä ymmärrä edes mitä hait takaa.

mulle kehtasi yks hieroja sanoa, että tee hyvä ihminen itse ne vauvan ruoat äläkä syötä kaupan soseita. Sillä itellä oli vain yksi ja ainoa lapsi ja minulla oli 3 joista vanhimmalla ja nuorimmalla oli ikäeroa 2v7kk, että kyllä mulla oli muutakin tekemistä kuin vääntää niitä soseita.
vanhempihan noista söis jo tavan ruokaa ja nuoremmalle äkkiä kyllä samalla keittäs ruoan ku muillekin, mikä siis mättäs?

Niitä oli 3 lasta. Ei sille etteikö onnistuis mutta meinaan että mulla oli PALJON muutakin hommaa kuin ajatella että syökö vauva kaupan purkista vai itse tehtyä. Kyllä se oman aikansa ja energiansa vaatii vaikka "samalla" tekeekin.

Yksijuttu vielä. Eiks lähes kaikki ola vauvan ensimmäiset yhdeksän kuukautta kotona? Eli sen ajan kotiäiteinä. Ja vuosikkaana vauva voikin syödä normuruokaa... Eli kaikki ... eikä mikään tehdä itse soseet. Mä en nyt kyllä ymmärrä edes mitä hait takaa.
Siis täälläpäin ainakin sekä päiväkoteihin että kouluihin tulee ruoka samasta suurtaluskeittiöstä ja on rikkipottuja sun muita puolivalmisteita.
Ja oikeastaan ihmettelin vain sitä, että miksi kotiäidin pitäisi pystyä varta vasten lapsille tehtyä palvelua parempaan.
Päiväkodeissa askarrellaan, monissa myös leivotaan,niissä on siistiä, niissä ulkoillaan, niissä opetetaan asioita, osassa ainakin tarjotaan ihan kunnon ruokaa ja mone ruoat, niissä tehdään metsäretkiä/retkiä yleensäkin, niissä on virikkeitä,niissä liikutaan,hiihdetään, luistellaan ja kyllä päiväkodeissa kestoillaankin jo usein =),niissä luetaan satuja,niissä aikuinen on läsnä jne . Kuinka monen kotona tämä toteutuu nykypäivänä

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Kun on kotiäiti niin lapset ansaitsevat sitten sellaisen koti lapsuudenkin kaikkine juttuineen.
Kun on kotiäiti niin asiat tehdään itse lapset mukaan ottaen. Se kotiäitiys on sitä äidin työtä, ei kotio pitäisi jäädä vain makaamaan ja kun nyt niin haluaa.
Eikös kotiäidin työhön kuulu ruoanlaitto mahdollisimman pitkälle itse, marjastaminen, leipominen, pyykkääminen, siivoominen(monesti kotona olevien äitien kodit on ihan järkkyjä), askartelu lasten kanssa ja myös noista aiemmista että on hyvä opettaa sitten nuo perus leipomis asiat yms kotona, se on kivaa lasten mielestä ja niistä oppii perustaitoja ja lisäksi kaikki muut äidin työt.
Mielestäni kotiäidit myös saisivat kestoilla ainakin, koska sitä aikaa siihenkin on (joskin nykyajan kestoilu ei vie sen enempää kuin kertistelykään) , vauvan soseet voisi tehdä itse kun SITÄ AIKAA KYLLÄ ON SIINÄ ÄITIYDESSÄ.
Kotiäitinäkin pitäisi niiden lasten kanssa ulos mennä, näitäkin näkee joissa sitten urakalla ollaan vaan sisällä ja nenää pistetään ulos vain kauppareissuille.

Minä en marjastanut (!), askarrellut, enkä kestoillut koska ne ei ole meikäläisen juttuja.
Kuka esim. sinä olet määrittelemään kuka on hyvä äiti? Minä ostin soseita valmiina silloin tällöin, enkä todellakaan suostu syyllistymään siitä, enkä muustakaan. Olen ihan riittävän hyvä äiti näin;) ja mulla on mies, joka mielellään tekee myös kotiöitä, jopa silloin kun olin hoitovapaalla;)

Yksijuttu vielä. Eiks lähes kaikki ola vauvan ensimmäiset yhdeksän kuukautta kotona? Eli sen ajan kotiäiteinä. Ja vuosikkaana vauva voikin syödä normuruokaa... Eli kaikki ... eikä mikään tehdä itse soseet. Mä en nyt kyllä ymmärrä edes mitä hait takaa.
Siis täälläpäin ainakin sekä päiväkoteihin että kouluihin tulee ruoka samasta suurtaluskeittiöstä ja on rikkipottuja sun muita puolivalmisteita.
Ja oikeastaan ihmettelin vain sitä, että miksi kotiäidin pitäisi pystyä varta vasten lapsille tehtyä palvelua parempaan.
Päiväkodeissa askarrellaan, monissa myös leivotaan,niissä on siistiä, niissä ulkoillaan, niissä opetetaan asioita, osassa ainakin tarjotaan ihan kunnon ruokaa ja mone ruoat, niissä tehdään metsäretkiä/retkiä yleensäkin, niissä on virikkeitä,niissä liikutaan,hiihdetään, luistellaan ja kyllä päiväkodeissa kestoillaankin jo usein =),niissä luetaan satuja,niissä aikuinen on läsnä jne . Kuinka monen kotona tämä toteutuu nykypäivänä

Tämä on todellakin totta! En montakaan kotiäitiä tunne tai työtöntä äitiä joka kotona jotka tekisivät MITÄÄN tuollaista! Harvoin lapset edes ulkoilevat :/ Liian yleistä semmoinen...

Juuh, tiedän kyllä päiväkodin toiminnan. Ja perhepäivähoitajien. Ja senkin että itsekin olin ihan hyvä kotiäiti. Vaikken askarrellut ja taiteillut soseita. =)

Pääasia kai että lapsilla on hyvä hoitaja, vaikka jokainen sen hieman erilailla tekeekin.

joo ja sitten viideltä lähetään kotiin, rentoudutaan ja nukutaan yö hyvin ja taas sitten seitsemältä takas. Ai niin, ei unohdeta vapaita viikonloppuna ja vuosilomia jolloin voi latailla akkuja.

Et voi olla tosissas. Ei äitiyttä voi mitata millään muulla mittarilla, kuin sillä, oletko lastesi kanssa. Ei ne vauvat ja taaperot välitä onko kestovaippa vai kertis, onko purkkiruokaa vai itse soseutettua, saako äidin maitoa 50-vuotiaaks vai tuttelia.. vaan siitä, ovatko he mukavassa ympäristössä rakastavien ihmisten keskellä, vai täydellistä tavoittelevien hermostuneiden, uupumuksen partaalla olevien suorittaja-vanhempien kanssa alati stressaavassa kodissa.

Ootkohan sä ikinä käyny kunnallisessa päiväkodissa?
Siellä lapset leikkii ja tappelee keskenään, suurin osa lapsimäärään suhteutettuna liian vähäisen henkilökunnan ajasta menee perushoitoon.
Toki välillä askarrellaan, luetaan (ja ulkoillaan päivittäin) mutta syliä eikä yksilöllistä huomiota kyllä kenellekään lapselle riitä.
Mä oon nykyään kotiäiti ja tarjoan lapselle aikaa ja syliä, läsnäoloani, en mitään äitiyden ylisuorittamista marjastamisineen tai ohjelmatoimistoa. Nih

ps.Mä leivon ja lenkkeilen lasten kanssa, teen ruuat itse,koti on siisti, täyskestotin yhden lapsen koko vauvaiän ja tykkään lukea lapsille, nuo vaan ei ole musta mikään hyvän kotiäitiyden mittari.

En mä kyllä stressaa, edelleenkin mietin vain noita mammojen juttuja. Ja ei meillä muuten mitään ohjelmatoimistoakaan ole, päivän mukaan tehdään sitä mikä siihen päivään sopiin. Saan suunnattoman hyvän mielen lasten hyvästä mielestä ja itse tekemisestä.

Mutta olenpa nähnyt niin ääripäätä tässä asiassa parikin esimerkki ettei mikään muu merkkaa enää mitään kuin shoppaaminen ja oma napa, oma napa ja kotona ollaan ja sossun tukia nostetaan niin että siirretäänpä äijän tiedot sen äidin luo jne, onhan näitä esimerkkejä äärettömiin ja lapsien pitäs olla niin aikuismaisia jo alle kouluikäsenä tässä maailmassa.

Itse arvostan kotiäitiyttäni ja haluan lapsilleni sen kultaisen lapsuuden jonka itse sain ja jonka moni muukin on saanut ja tänä päivänä vaan kaiholla muistellaan sitä omaa lapsuuttaan eikä kuitenkaan tarjota sitä omille.

MInä en kyllä muistele lapsuuden marjastusta lämmöllä, tuskaa se oli. Eli älä yleistä että kaikki lapset nauttivat samoista asioista. Enkä erityisesti pitänyt siitä leipomisesta äidin kanssa.

Lämmöllä muistelen sitä kun sain leikkiä mielikuvitusleikkejä, sain hoivata lukuisia lemmikkieläimiäni ja sain katsella lastenohjelmia sekä mummulareissuja. Sekä sitä kun syötiin yhdessä herkkuja. Varmasti kaikkein tärkein asia lapsuudessani oli eläimet. Se että minulla oli niitä, teki lapsuudestani hyvän. Ja monilla lapsilla se on ihan joku muu kuin MARJASTUS :D. Sori, jos kuvitelmasi sortuivat.

En mä kyllä stressaa, edelleenkin mietin vain noita mammojen juttuja. Ja ei meillä muuten mitään ohjelmatoimistoakaan ole, päivän mukaan tehdään sitä mikä siihen päivään sopiin. Saan suunnattoman hyvän mielen lasten hyvästä mielestä ja itse tekemisestä.

Mutta olenpa nähnyt niin ääripäätä tässä asiassa parikin esimerkki ettei mikään muu merkkaa enää mitään kuin shoppaaminen ja oma napa, oma napa ja kotona ollaan ja sossun tukia nostetaan niin että siirretäänpä äijän tiedot sen äidin luo jne, onhan näitä esimerkkejä äärettömiin ja lapsien pitäs olla niin aikuismaisia jo alle kouluikäsenä tässä maailmassa.

Itse arvostan kotiäitiyttäni ja haluan lapsilleni sen kultaisen lapsuuden jonka itse sain ja jonka moni muukin on saanut ja tänä päivänä vaan kaiholla muistellaan sitä omaa lapsuuttaan eikä kuitenkaan tarjota sitä omille.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
MInä en kyllä muistele lapsuuden marjastusta lämmöllä, tuskaa se oli. Eli älä yleistä että kaikki lapset nauttivat samoista asioista. Enkä erityisesti pitänyt siitä leipomisesta äidin kanssa.

Mä just joku aika sitten äidiltä kysyin, että miksei me olla koskaan käyty marjastamassa tai sienestämässä lapsena. Äidin vastaus oli se, että hän taas oli käynyt oman äitinsä kanssa paljon marjastamassa, niin paljon ettei äiti halunnut omille lapsille niin suurta tuskaa. Äiti ei myöskään ole leipojatyyppiä eikä käsityöihmisiä vaikka mummo on ollut molempia todella paljon.

Yhteistyössä