JOS TYÖNANTAJA HAKEE KELALTA työntekijän sairauspäivärahaa niin maksaako se

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sairaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sairaana

Vieras
työnantaja sillon sairasajan palkkaa sillä Kelan korvauksella? Onko palkka silloin normi kuukausipalkka?

Kelan laskurin mukaan sairaspäivärahani lasketaan v. 2007 mukaan ellei tuloni ole noussut 20%. Onhan ne nouseet vuosiansiona,mutta nyt on vasta 8 kuukausi. se lasketaan vuoden 2009 alusta tähän päivään, jos haluan sairasrahan siompien tulojen mukaan silti entto jää alle 500? eli vähemmän melkein 400? kuin vuoden 2007 ´tuloista laskettaessa.

Mikä tässä on nyt järkevää?

Eli työnantaja hakee sen korvauksen itselleen nimenomaan silloin kun maksaa sulle sairauspäivärahaa itse. Ja mikäli sinun tulot on suuremmat oleet verotuksessa niin kela maksaa sitten sen palkan ja heidän saikkurahan erotuksen vielä sulle.
Mikäli sinulla on tulot tänä vuonna suuremmat niin haet sitä 6kk tulojen mukaan jolloin jos olet sairastunut vaikkapa 1.7 alkaen niin päivärahan laskennan perusteena oleva tulo ilmoitetaan ajalta 1.1-31.6.09 jolloinka siinä on ne 6kk tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Eli työnantaja hakee sen korvauksen itselleen nimenomaan silloin kun maksaa sulle sairauspäivärahaa itse. Ja mikäli sinun tulot on suuremmat oleet verotuksessa niin kela maksaa sitten sen palkan ja heidän saikkurahan erotuksen vielä sulle.
Mikäli sinulla on tulot tänä vuonna suuremmat niin haet sitä 6kk tulojen mukaan jolloin jos olet sairastunut vaikkapa 1.7 alkaen niin päivärahan laskennan perusteena oleva tulo ilmoitetaan ajalta 1.1-31.6.09 jolloinka siinä on ne 6kk tulot.

eli minun ITSE pitää jokatapauksessa hakea osa sairaspäivärahasta kelalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Palstan KAUNOTAR:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tarvi hakea jos työnantajan vastuu on voimassa, sitten kun tiput kelan rahalle niiin sitten tarvii hakea jos olet ihan normaalissa työsuhteessa.

Mistä tietää kuinka kauan se vastuu on voimassa? Kiinnostaa tietää ..

Työehtosopimus sen kertoo, riippuu kauanko olet ollut töissä. Mulla oli muutama vuosi sitten iso leikkaus ja olin toista kuukautta pois töitä ja työnantaja maksoi lähes koko ajan, jos oikein muistan niin maksoi noin kuukauden ja sitten tipuin kelan rahalle ja se touhu on todella naurettavaa. Sain noin 10e päivässä. Jatyönantajankin hakiessa eivät maksaneet täyttä korvausta koska minulla on pitkä työmatka, työnantaja olikin sanonut että ei se hänen maksamaansa määrää vähennä yhtään, hän maksaa kumminkin kuukausipalkan mukaan sairaslomakorvauksen, ei tehonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja tieto:
Sepä lukee työsopimuksessa ja/tai Tessissä.

20 § Sairausajan palkka
1. Jos työntekijä työnteon alettua estyy tekemästä työtä sairauden tai tapaturman vuoksi eikä hän ole aiheuttanut työkyvyttömyyttään ta-hallisesti tai törkeällä huolimattomuudella, maksaa työnantaja hä-nelle työsuhteen jatkuessa palkkaa työsuhteen keskeytymättömän keston perusteella kultakin poissaolojaksolta seuraavasti:
Työsuhteen pituus: Sairausajan palkanmaksujakso:
alle 1 kuukausi Sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää (50 % palkasta)
1 kuukausi -
alle 3 vuotta 28 kalenteripäivää (täysi palkka)
3 - 5 vuotta 35 kalenteripäivää (täysi palkka)
yli 5 - 10 vuotta 42 kalenteripäivää (täysi palkka)
yli 10 vuotta 56 kalenteripäivää (täysi palkka)
Milloin poissaolon syy on työntekijän työtehtävissä sattunut tapa-turma, työntekijää työtehtävissä kohdannut väkivalta tai ammatti-tauti on sairausajan palkanmaksujakso 90 kalenteripäivää.
2. Jos sama sairaus uusiutuu 15 kalenteripäivän kuluessa työhön pa-laamisesta, lasketaan sairausajan palkanmaksujakso kuin kyseessä olisi yksi poissaolojakso.
3. Sairauden ajalta maksettavassa palkassa otetaan huomioon sään-nölliseltä työajalta tulevat tuntikohtaiset lisät kuten vuosilomapal-kassa. Vaihtoehtoisesti työnantaja voi noudattaa käytäntöä, jossa tuntilisät maksetaan vahvistetun työvuoroluettelon mukaisesti ja työvuoroluettelon päättymisen jälkeiseltä ajalta kuten vuosiloma-palkassa.
4. Työnantaja maksaa sairausajan palkan suoraan työntekijälle ja hakee sairauspäivärahan itselleen saatuaan työntekijältä siihen tar-vittavat selvitykset, jotka työntekijän tulee toimittaa viivytyksettä.
Sama periaate koskee muitakin lakimääräisiä päivärahoja.
4. Työntekijä on velvollinen viipymättä ilmoittamaan työnantajalle sairastumisestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:
Mistä se mäaräytyy se sairaspäivärahan määrä jonka työnantaja saa?

Kysy kelasta, palkasta lähinnä mutta niillä on typeriä juttuja esim. jos on matkakuluja niin vähentävät sen kun eihän sitä työmatkaa ole jos olet kotona ja varmaan muutakin yhtä fiksua.