Mitä jos äp-raha suurempi kuin palkka ekat 3kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten tää menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten tää menee?

Vieras
Jään äitiyslomalle joulukuussa, ja äp-raha lasketaan vuoden 2005 tulojen mukaan. Työnantaja maksaa ekat 72 arkipv palkkaa. Olen parhaillaan osittaisella hoitovapaalla, joka jatkuu tuon 72pv yli, eli tuloni ovat nyt noin 80% täydestä palkasta (ei kai sitä hoitovapaata voi tuolta ajalta perua, koska olen jo sen anonut ja saanut). Voi olla, että Kelan laskema äitiyspäiväraha on suurempi kuin tämänhetkinen palkkani. Miten saamani raha määräytyy? Saanko työnantajalta palkan, Kela maksaa työnantajalle vastaavansuuruisen osuuden ja minulle erotuksen?

Ööö, en ymmärtänyt kysymystä. Kirjoitit alkuun, että ä-raha on v 2005 verotuksen mukaan. Jos työnantajasi maksaa ekat 3kk sulle palkkaa, maksaa Kela sun ä-rahan työnantajallesi ja tälle jää maksettavaksi palkkasi ja ä-rahan erotus.

Mutta voi olla etten ymmärtänyt kysymystäsi..ei aina oikein järki leikkaa näin raskaana.

että tätä on parempi kysyä kelasta. Ei varmaan kauhean usein käy noin, kuin sulle? Jotenkin tietysti ajattelisi järjellä, että sinä saisit sen isomman määrän jotenkin itsellesi, mutta eihän näistä aina tiedä.

Itselläni sama tilanne ja se menee niin, että:
Työnanatajani maksaa ekat kolme kuukautta äippälomasta palkkaa, (joka on siis itseassa pienempi kun nykyinen äippäraha) ja kela maksaa ko. ajalta puuttuvan erotuksen. Eli saan palkan lisäksi vähän kelalta lisää, että äitiysrahan suuruinen määrä tulee kokanaisuudessaan mulle, vaikka kahdesta eri osoitteesta.
Tilanne oli uus sille kelan virkailijallekin joten hän joutui soittamaan asiasta jollekin "viisaammalle". Itse olin huolissani siitä, että joudunko "tyytymään" huonompaan palkaan mut onneks ei...käyttyä nimittäin on joka pennille tässä meidän lapsirikkaassa taloudessa :)

Yhteistyössä