Jos toi päivähoito-oikeus eskarin jälkeen poistuu...

[QUOTE="vvieras";29790828]Edelleenkään tuo ei vaikuta millään tavalla minuun. Jos koskisi, en veisi ollenkaan. Musta tuo subjektiivisen päivähoidon törkeäkin hyväksikäyttö on lievempi juttu, kun työttömänä tahallaan loisiminen, koska "ihan saman rahan saa kotona makaamalla". Sitäpaitsi tuo koko säästö, mikä tuosta tulee on marginaalinen ja itseasiassa mennään paljon miinuksen puolelle kun otetaan tuohon kht uudistus (olen lukenut sen raportin, jossa luki kuinka monta miljoonaa kustannuksia tulee kht uudistuksen myötä. Puhutaan yli sadasta miljoonasta, kun subjektiivisen hoitooikeiden säästö oli jotain 10 miljoonaa). Kyllä niitä säästökohteita on paljon muita. Senhän takia kataista vihataan, kun niin paljon kohdistuu lapsiin.[/QUOTE]

Erikoinen tapa perustella jotain asiaa oikeaksi sillä että joku muu on "enemmän väärin". Sanoisin että tuon jopa jonkinasteinen argumentointivirhe.

Nyt ei puhuttu työttömänä tahallaan olemisesta vaan siitä että kotiäitien hoidossa olevista lapsista kertyy kuluja joita yritetään karsia sillä että oikeus subjektiviiseen päivähoitopaikkaan loppuu.

Mun nähdäkseni on ihan fiksua osa- aikaistaa päivähoito niille, joilla toinen vanhempi on kotona. Sori vaan, mutta en mä näe siinä mitään järkeä, että äiti on vaikkapa vauvan kanssa himassa ja vanhempi lapsi on hoidossa aamusta iltaan jokapäivä.

Sori pin/tiiru, jos nyt otan sinut mukaan tähän ja jos olen ymmärtänyt väärin. Mutta esimerkiksi mitä olen hänen kokemuksiaan lukenut, olen ymmärtänyt, että hän on hyvin väsynyt (ainakin oli), kun vauva oli vaikea ja nukkuu todella huonosti. Äiti itkuinen ja väsynyt eikä saa nukkua. Edes se isän tai sukulaisten apu ei siinä välttämättä hirveästi auta, jos toinen saa välillä nukkua muutaman tunnin sillon tällön. Tuossa vaiheessa olisin esikoisen siirtänyt kyllä hoitoon kokopäiväiseksi.

Musta järkevämpi hoitoaika on itseasiassa muutaman kerran viikossa kokopäivä, kun tuo pari tuntia joka päivä. Kaikki tutut, joilla esikoinen hoidossa, on pari kertaa viikossa kokopäiväisenä. Itselläni siis esikoinen nyt hoidossa, kun opiskelen kesään asti, mutta sen jälkeen tulee kotiin. Lapsi on 3 kertaa viikossa kokopäiväisenä.

[QUOTE="vvieras";29790828]Edelleenkään tuo ei vaikuta millään tavalla minuun. Jos koskisi, en veisi ollenkaan. Musta tuo subjektiivisen päivähoidon törkeäkin hyväksikäyttö on lievempi juttu, kun työttömänä tahallaan loisiminen, koska "ihan saman rahan saa kotona makaamalla". Sitäpaitsi tuo koko säästö, mikä tuosta tulee on marginaalinen ja itseasiassa mennään paljon miinuksen puolelle kun otetaan tuohon kht uudistus (olen lukenut sen raportin, jossa luki kuinka monta miljoonaa kustannuksia tulee kht uudistuksen myötä. Puhutaan yli sadasta miljoonasta, kun subjektiivisen hoitooikeiden säästö oli jotain 10 miljoonaa). Kyllä niitä säästökohteita on paljon muita. Senhän takia kataista vihataan, kun niin paljon kohdistuu lapsiin.[/QUOTE]

Tästä voidaan subjektiivisen päivähoidon kohdalla olla montaa mieltä. Mielestäni subjektiivisen päivähoidon rajoittaminen on vain eduksi lapsille. Puoli päivää riittää kenelle vaan, eikä ainakaan alle 3v tarvitse virikehoitoa.

Sossutapaukset on sitten erikseen. Mutta heidän kohdalla muutoksia ei olla tekemässäkään.

Siitä olen samaa mieltä että tuo kotihoidontuen uudistus on huono. Vaikka meillä mies onkin kotona lasten kanssa ja jaetaan siis tuo aika muutenkin, niin huonompihan se on että moni lapsi joutuu sitten tuon uudistuksen myötä aikaisempaa hoitoon kuin olisi muuten joutunut.

[QUOTE="vvieras";29790841]Sori pin/tiiru, jos nyt otan sinut mukaan tähän ja jos olen ymmärtänyt väärin. Mutta esimerkiksi mitä olen hänen kokemuksiaan lukenut, olen ymmärtänyt, että hän on hyvin väsynyt (ainakin oli), kun vauva oli vaikea ja nukkuu todella huonosti. Äiti itkuinen ja väsynyt eikä saa nukkua. Edes se isän tai sukulaisten apu ei siinä välttämättä hirveästi auta, jos toinen saa välillä nukkua muutaman tunnin sillon tällön. Tuossa vaiheessa olisin esikoisen siirtänyt kyllä hoitoon kokopäiväiseksi.

Musta järkevämpi hoitoaika on itseasiassa muutaman kerran viikossa kokopäivä, kun tuo pari tuntia joka päivä. Kaikki tutut, joilla esikoinen hoidossa, on pari kertaa viikossa kokopäiväisenä. Itselläni siis esikoinen nyt hoidossa, kun opiskelen kesään asti, mutta sen jälkeen tulee kotiin. Lapsi on 3 kertaa viikossa kokopäiväisenä.[/QUOTE]

No, apua voi saada neuvolasta (perhetyöntekijä). Lisäksi heillä mies taitaa tienata hyvinkin, että MLL:ltä voi apua ostaa tarvittaessa.

Siitä olen samaa mieltä että tuo kotihoidontuen uudistus on huono. Vaikka meillä mies onkin kotona lasten kanssa ja jaetaan siis tuo aika muutenkin, niin huonompihan se on että moni lapsi joutuu sitten tuon uudistuksen myötä aikaisempaa hoitoon kuin olisi muuten joutunut.

Joko se nyt on päätetty, miten uudistus toteutuu? Siis että onko esim. äidillä edelleen oikeus olla pois töistä siihen asti että lapsi on kolme ilman työpaikan menettämistä, vai jaetaanko kotihoidontukiajan lisäksi myös tuo töistä poissaoloaika molempien vanhempien kesken?

No, apua voi saada neuvolasta (perhetyöntekijä). Lisäksi heillä mies taitaa tienata hyvinkin, että MLL:ltä voi apua ostaa tarvittaessa.

Neuvolasta ei kyllä tietääkseni mitään apua saa ja itse en menisi ikinä edes kellekään mitään sanomaan. Muistan lukeneeni, miten joltain oli vähän vihjailtu, että jaksaako ollenkaan äitinä, kun oli ollut vauvan kanssa väsynyt. Hulluja niitä on siellä, ikinä ei kannata vaatia apua, kun koskaan tiedä ketä käy päälle ja vie lapset kokonaan. Perhetyöntekijäkin kuulemma pääosin istuu sohvalla ja juttelee. Ei he kuulemma mitään hoitoapua ole? Näin olen ainakin käsittänyt. MLL:än hoito tulee kyllä pitkän päälle aika kalliiksi. Ja mites nyt sitten yhtäkkiä ei haittaakaan ollenkaan, että hyvätuloisilla on varaa tälläisiin MLL:än hoitajiin, mutta huonotuloiset sitten saavat vaan pärjätä yksinään?

[QUOTE="vvieras";29790841]Sori pin/tiiru, jos nyt otan sinut mukaan tähän ja jos olen ymmärtänyt väärin. Mutta esimerkiksi mitä olen hänen kokemuksiaan lukenut, olen ymmärtänyt, että hän on hyvin väsynyt (ainakin oli), kun vauva oli vaikea ja nukkuu todella huonosti. Äiti itkuinen ja väsynyt eikä saa nukkua. Edes se isän tai sukulaisten apu ei siinä välttämättä hirveästi auta, jos toinen saa välillä nukkua muutaman tunnin sillon tällön. Tuossa vaiheessa olisin esikoisen siirtänyt kyllä hoitoon kokopäiväiseksi.

Musta järkevämpi hoitoaika on itseasiassa muutaman kerran viikossa kokopäivä, kun tuo pari tuntia joka päivä. Kaikki tutut, joilla esikoinen hoidossa, on pari kertaa viikossa kokopäiväisenä. Itselläni siis esikoinen nyt hoidossa, kun opiskelen kesään asti, mutta sen jälkeen tulee kotiin. Lapsi on 3 kertaa viikossa kokopäiväisenä.[/QUOTE]

Mulla on kaksi ekaa lasta 1v7kk ikäerolla. Toinen oli 4kk ikäinen, kun alkoi korvakierre. Vauva kitisi yöt läpeensä, sain nukkua öisin 2-3tuntia. Taapero heräsi aamulla kuudelta. Olinhan minä väsynyt, totta. Mutta mitä se esikoisen päiväkotiin laittaminen olisi auttanut? Olihan mulla se kitisevä nyytti kotona, joka ei nukkunut päivälläkään kun vartin pätkiä. Eihän mä olisi päässyt lepämään yhtään sen enemmän. Itseasiassa, se taapero, joka halusi ulos, muskariin ja perhekerhoon, piti minutkin toimintakykyisenä ja liikkellä. Arjessa oli rutiinia ja vipinä, joka auttoi minutkin jaksamaan. Jos mies olisi vienyt taaperon aamuisin hoitoon ja hakenut kotimatkalla, niin minun päivät olisivat menneet yöpaidassa vauvan kanssa voivotellessa.

[QUOTE="vvieras";29790865]Neuvolasta ei kyllä tietääkseni mitään apua saa ja itse en menisi ikinä edes kellekään mitään sanomaan. Muistan lukeneeni, miten joltain oli vähän vihjailtu, että jaksaako ollenkaan äitinä, kun oli ollut vauvan kanssa väsynyt. Hulluja niitä on siellä, ikinä ei kannata vaatia apua, kun koskaan tiedä ketä käy päälle ja vie lapset kokonaan. Perhetyöntekijäkin kuulemma pääosin istuu sohvalla ja juttelee. Ei he kuulemma mitään hoitoapua ole? Näin olen ainakin käsittänyt. MLL:än hoito tulee kyllä pitkän päälle aika kalliiksi. Ja mites nyt sitten yhtäkkiä ei haittaakaan ollenkaan, että hyvätuloisilla on varaa tälläisiin MLL:än hoitajiin, mutta huonotuloiset sitten saavat vaan pärjätä yksinään?[/QUOTE]

Olen sanaton. Hyvä että sulla on uskallusta viedä ne lapset päivähoitoon.

[QUOTE="vvieras";29790865]Neuvolasta ei kyllä tietääkseni mitään apua saa ja itse en menisi ikinä edes kellekään mitään sanomaan. Muistan lukeneeni, miten joltain oli vähän vihjailtu, että jaksaako ollenkaan äitinä, kun oli ollut vauvan kanssa väsynyt. Hulluja niitä on siellä, ikinä ei kannata vaatia apua, kun koskaan tiedä ketä käy päälle ja vie lapset kokonaan. Perhetyöntekijäkin kuulemma pääosin istuu sohvalla ja juttelee. Ei he kuulemma mitään hoitoapua ole? Näin olen ainakin käsittänyt. MLL:än hoito tulee kyllä pitkän päälle aika kalliiksi. Ja mites nyt sitten yhtäkkiä ei haittaakaan ollenkaan, että hyvätuloisilla on varaa tälläisiin MLL:än hoitajiin, mutta huonotuloiset sitten saavat vaan pärjätä yksinään?[/QUOTE]

Meillä ainakin ex naapuri sai perhetyöntekijän kotiin kun oli raskaana. Perhetyöntekijä leikki muiden lasten kanssa ulkona että äiti sai nukkua kotona.

Ja tuo on ihan varmaa tietoa, sillä juttelin perhetyöntekijän kanssa kun olin samalla hiekkalaatikolla meidän silloin vähän alle 1v:n kanssa. Perhetyöntekijä ei minulle kertonut mitään, vaan lapset "lauloi" että äiti nukkuu sisällä..

Uskoakseni (ja toivottavasti) vieläkin saa apua jos ei oikeasti jaksa. Mielestäni se ei tarkoita sitä että kaikilla vanhemmilla on oikeus kokoaikaiseen virikehoitoon, vaan tilanteet katsotaan tarvittaessa. Eikä subjektiivinen päivähoito-oikeus ole kokonaan poistumassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Jenis";29790855]Joko se nyt on päätetty, miten uudistus toteutuu? Siis että onko esim. äidillä edelleen oikeus olla pois töistä siihen asti että lapsi on kolme ilman työpaikan menettämistä, vai jaetaanko kotihoidontukiajan lisäksi myös tuo töistä poissaoloaika molempien vanhempien kesken?[/QUOTE]

Toivotaan että edes se oikeus säilyy. Näin sen itse olen käsittänyt. Mutta muuten on päätetty että tuo kht jaetaan. Ensi vuoden alusta tulee voimaan, jos nyt oikein muistan.

Toivotaan että edes se oikeus säilyy. Näin sen itse olen käsittänyt. Mutta muuten on päätetty että tuo kht jaetaan. Ensi vuoden alusta tulee voimaan, jos nyt oikein muistan.

OK. Eli kaikilla olisi edelleen mahdollisuus hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi asti, kunhan vain säästää sen 300€/kk ensin tuota aikaa varten... ja nyt tulee palauteryöppy siitä, miten epäreilua se on että kaikilla ei ole tuota summaa säästettäväksi per kuukausi, vaan sen pitäisi löytyä yhteiskunnan pohjattomasta kassasta ;)

[QUOTE="Jenis";29790897]OK. Eli kaikilla olisi edelleen mahdollisuus hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi asti, kunhan vain säästää sen 300€/kk ensin tuota aikaa varten... ja nyt tulee palauteryöppy siitä, miten epäreilua se on että kaikilla ei ole tuota summaa säästettäväksi per kuukausi, vaan sen pitäisi löytyä yhteiskunnan pohjattomasta kassasta ;)[/QUOTE]

Niin, siis en ole varma tuosta.

[QUOTE="Huokaus";29790879]Olen sanaton. Hyvä että sulla on uskallusta viedä ne lapset päivähoitoon.[/QUOTE]

Kai mulla nyt on uskallusta, kun ei meillä mitään ongelmia ole, enkä ole väsynyt. Kyllä, kun noita huostaanottojuttuja lukee, niin pelottaa, jos edes joskus mainitsee sanan "väsynyt" ja hyökätään päälle. Ei koskaan noista voi tietää. Parempi olla ihan erossa niistä ihmisistä.

[QUOTE="Jenis";29790897]OK. Eli kaikilla olisi edelleen mahdollisuus hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi asti, kunhan vain säästää sen 300€/kk ensin tuota aikaa varten... ja nyt tulee palauteryöppy siitä, miten epäreilua se on että kaikilla ei ole tuota summaa säästettäväksi per kuukausi, vaan sen pitäisi löytyä yhteiskunnan pohjattomasta kassasta ;)[/QUOTE]

Hallitushan haluaa äidit mahdollisimman nopeasti takaisin töihin. Voisin hyvin kuvitella, etteivät anna olla, vaan käskevät heti töihin työn menettämisen pelossa. Voivat hyvinkin ajatella myös sitä työnantajaa ja mikä sille on edullista. Miettiä, miten vähennettäisiin naisen väheksymistä työmarkkinoilla raskauspelkojen takia. Ihan mahdollisena voisin kyllä pitää tuota, että vietäisiin kokonaan se oikeus kolmevuotisikään, jos siis on työpaikka odottamassa.

[QUOTE="vvieras";29790911]Hallitushan haluaa äidit mahdollisimman nopeasti takaisin töihin. Voisin hyvin kuvitella, etteivät anna olla, vaan käskevät heti töihin työn menettämisen pelossa. Voivat hyvinkin ajatella myös sitä työnantajaa ja mikä sille on edullista. Miettiä, miten vähennettäisiin naisen väheksymistä työmarkkinoilla raskauspelkojen takia. Ihan mahdollisena voisin kyllä pitää tuota, että vietäisiin kokonaan se oikeus kolmevuotisikään, jos siis on työpaikka odottamassa.[/QUOTE]

Osittaiseen hoitovapaaseen on nykyään oikeus siihen asti, että nuorin lapsista menee tokalle. Aika harvapa sitä käyttää - vaikka se juuri olisi lasten etu. Se lapsuus kun ei lopu siihen 3-vuotissyntymäpäivään. Kotihoidontuki sen sijaan loppuu, ja jännä homma miten se lapsen etu lakkaakin kiinnostamasta siinä vaiheessa kun pitäisi tyytyä osapäiväisen palkkaan ja olla kotona lasta varten :)

Minua taas kiinnostaa se, millä aikataululla noita uudistuksia aletaan runnoa läpi. Jos jo myönnettyjä pitkiä kotihoidontukia aletaan perua, ovat työnantajat ihmeissään sijaisien kanssa. Ja jos nykykäytännön mukaisia kotihoidontukia myönnetään vuoden 2014 loppuun, nähdään lähikuukausina ennätysmäinen hakemussuma, ja se toivottu tasa-arvo alkaa näkyä ehkä joskus 2017.

[QUOTE="vvieras";29790905]Kai mulla nyt on uskallusta, kun ei meillä mitään ongelmia ole, enkä ole väsynyt. Kyllä, kun noita huostaanottojuttuja lukee, niin pelottaa, jos edes joskus mainitsee sanan "väsynyt" ja hyökätään päälle. Ei koskaan noista voi tietää. Parempi olla ihan erossa niistä ihmisistä.[/QUOTE]

Meinaatko että "niitä ihmisiä" ei ole päiväkodeissa? Kyllähän sielläkin tarkkaillaan lapsia ja vanhempia ja ilmoitetaan tarvittaessa eteenpäin.

[QUOTE="Huokaus";29790922]Minua taas kiinnostaa se, millä aikataululla noita uudistuksia aletaan runnoa läpi. Jos jo myönnettyjä pitkiä kotihoidontukia aletaan perua, ovat työnantajat ihmeissään sijaisien kanssa. Ja jos nykykäytännön mukaisia kotihoidontukia myönnetään vuoden 2014 loppuun, nähdään lähikuukausina ennätysmäinen hakemussuma, ja se toivottu tasa-arvo alkaa näkyä ehkä joskus 2017.[/QUOTE]

No enpä usko että jo myönnettyihin tukiin tuo päätös vaikuttaa. Eikä kukaan voi hakea kotihoidontukea vuoteen 2017 jos ei just vuoden 2014 lopussa saa vauvaa, eli tuskin tuosta nyt mitään hirmu sumaakaan tulee. Nyt ei oikein ehdi enää tota vauvahommaa hoitaa tälle vuodelle ;)

[QUOTE="Huokaus";29790930]Meinaatko että "niitä ihmisiä" ei ole päiväkodeissa? Kyllähän sielläkin tarkkaillaan lapsia ja vanhempia ja ilmoitetaan tarvittaessa eteenpäin.[/QUOTE]

Ei kai tietenkään tarkoittanut, että perhe, jolla olisi oikeasti ongelmia, huonot kotiolot, ei pitäisi tehdä mitään ilmoitusta ja etkai sinä sinne päiväkotiin ala kertomaan, että "olen muuten väsynyt, lasten kanssa on niin rankkaa". Neuvolassa kun pitäisi saada avoimesti avautua tälläisistä asioista, mutta kuulemani mukaan jotkut neuvolatädit pitävät tuota huolestuttavana ja vähintäänkin pistävät korvan taakse asian.

[QUOTE="Huokaus";29790922]Minua taas kiinnostaa se, millä aikataululla noita uudistuksia aletaan runnoa läpi. Jos jo myönnettyjä pitkiä kotihoidontukia aletaan perua, ovat työnantajat ihmeissään sijaisien kanssa. Ja jos nykykäytännön mukaisia kotihoidontukia myönnetään vuoden 2014 loppuun, nähdään lähikuukausina ennätysmäinen hakemussuma, ja se toivottu tasa-arvo alkaa näkyä ehkä joskus 2017.[/QUOTE]

No tuon raportin perusteella ainakin ymmärrän, että myönnetyt kht oikeudet pidetään loppuun asti ja uusille sitten rajoitetaan. Ainakin mitä nyt tuosta säästöjutuista ymmärtää, kun sanotaan, että vaikutukset ei ala samantien, vaan vasta hiljalleen. syyskussa 2015 nuo muistaakseni piti tulla tuo laki. En sitten tiedä alkaako sillon vasta rajoittaminen vai vasta sitä ennen.

Tuli tässä muuten mieleen, että joillain on oikeasti tosi vääristynyt käsitys päiväkodista. Meille lapsen toisen puolen isovanhemmat kysyivät jo esikoisen ollessa 2 ja olin kotihoidontuella, että "onko lapsi muuten jossain päiväkodissa" ja kummastuivat kun sanoin, ettei ole. Tiesivät, etten todellakaan ole siis missään töissä. Ajattelivat, että lapsi muuten vaan välillä päiväkodissa. Ja naapurin vanhus kysynyt, että miksei esikoinen ole päiväkodissa leikkimässä muiden lasten kanssa, kun on ollaan oltu pihalla leikkimässä vauva mukana aamupäivällä. Nuo kyllä ihmetyttää hyvin paljon ja pistää kyllä ärsyttämäänkin.

Ja vaikka olen sitämieltä, että tuo hoitooikeuden muutos on huono juttu, ja vaikka voisinkin edelleen pitää esikoisen vaikka joka päivä ihan niin paljon kun haluan, kun tuohon uudistukseen on vielä aikaa, jään 4 ja 1 vuotiaan kanssa kotiin ja ei tulisi mieleenkään laittaa tuota vanhempaa hoitoon. Koen vapauttavaksi, että saan nämä opinnot nyt tähän pisteeseen ja vauvan niin vanhaksi, että päästään uloskin leikkimään ilman imetyspuuhia ja saadaan kevyemmät rattaat käyttöön. Voidaan vuosi tehdä ihan mitä halutaan, millon halutaan, eikä tarvitse välittää mistään päiväkotielämästä. Jos joku haluaa tälläisessä tilassa laittaa toisen hoitoon, niin sitä en ymmärrä kyllä. Tuon nuoremmankaan kanssa kun ei voi oikein enään opiskellakaan, kun nukkuukin niin vähän ja pitää vahtia. Kivempaakin lapsilla keskenään on kun yksiin.

[QUOTE="vvieras";29790947]Ei kai tietenkään tarkoittanut, että perhe, jolla olisi oikeasti ongelmia, huonot kotiolot, ei pitäisi tehdä mitään ilmoitusta ja etkai sinä sinne päiväkotiin ala kertomaan, että "olen muuten väsynyt, lasten kanssa on niin rankkaa". Neuvolassa kun pitäisi saada avoimesti avautua tälläisistä asioista, mutta kuulemani mukaan jotkut neuvolatädit pitävät tuota huolestuttavana ja vähintäänkin pistävät korvan taakse asian.[/QUOTE]

Tässä on muuten valtavasti parannettavaa. Terveydenhuoltohenkilökunnan taholta siis. Ja jyrkkä muutos asenteihin olisi paikallaan. Apua pitäisi saada ja pystyä hakemaan ilman että tarvitsee pelätä menettävänsä lapisaan. Tai että sellaisia ajatuksia edes pitää tulla mieleen normaaleilla perheillä missä ei ole väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä.

Jos lapset kulkee resuisissa vaatteissa, pitäisi perhettä auttaa saamaan lapsille parempaa päälle. Ellei lapset saa tarpeeksi ruokaa, perhettä pitäisi auttaa tässäkin asiassa..jne...ennen huostaanottoja tms.

Mielestäni.

[QUOTE="vvieras";29790962]Tuli tässä muuten mieleen, että joillain on oikeasti tosi vääristynyt käsitys päiväkodista. Meille lapsen toisen puolen isovanhemmat kysyivät jo esikoisen ollessa 2 ja olin kotihoidontuella, että "onko lapsi muuten jossain päiväkodissa" ja kummastuivat kun sanoin, ettei ole. Tiesivät, etten todellakaan ole siis missään töissä. Ajattelivat, että lapsi muuten vaan välillä päiväkodissa. Ja naapurin vanhus kysynyt, että miksei esikoinen ole päiväkodissa leikkimässä muiden lasten kanssa, kun on ollaan oltu pihalla leikkimässä vauva mukana aamupäivällä. Nuo kyllä ihmetyttää hyvin paljon ja pistää kyllä ärsyttämäänkin.[/QUOTE]

Minun kokemukseni on, että nuo vanhukset kyselevät juuri siksi, että salaa paheksuvat nykytyyliä. Itselleni pari naapuruston mummelia oli tosi maireina, että onhan se hyvä, että esikoinen on päiväkodissa ja saat levätä vauvan kanssa. Kun sitten sanoin, että ei lapsi päiväkodissa ole, käy vain kerran viikossa kerhossa, mummelit kiittelivät että noin sen pitäisikin olla.

Yhteistyössä