Jos teillä olisi tiedossa TODELLA tiukka aikakausi rahallisesti, niin mitä ruoka-aineita ostaisitte säästöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yh-äiti"

Vieras
Siis pakkaseen ja kuiva-aineisiin? Ja mitä ruokia tekisitte?

En ole mikään suurituloinen nytkään ja säästöjä ei ole. Tulossa on todella tiukka kausi joka voi kestää kuukausia. Nyt rahaa on vielä vähän enemmän tuloina ja mietin, että ostaisin valmiiksi edes jotakin varastoon. Mitään suuria en pysty ostamaan, mutta jotakin halvempaa kuitenkin.

Ruokittavana siis mun lisäksi yksi lapsi. Lapsi ei ole mulla joka päivä joten niinä päivinä voin tinkiä omista ruuista ja syödä vaikka pelkkää makaronia tai nuudeleita.

Osaan leipoa ja tehdä paljon erilaisia ruokia eli siinähän säästää kun tekee itse. Leipää aion tehdä itse ja sitähän voi myös pakastaa. Maitoa meillä ei mene paljoa koska en sitä itse juo, enkä kyllä tapaa syödä aamupalaakaan. Lähinnä lapsen kannalta tätä nyt ajattelen.

No mä kävisin hamstraamassa niitä -30% tuotteita ja esivalmistelisin ne pakkaseen Siihen lisäksi ostaisin soijarouhetta ja tomaattisosett + seitiä pakkaseena. Juureksia.

Makaronia, riisiä, jauhoja, kaurahiutaleita, säilykkeitä (tonnikalaa yms.), maitojauhetta puuroa varten... tarjouslihaa pakastimeen... ei nyt tule muuta mieleen.

Puuroa, pastaa, riisiä, jauhoja, kananmunia, hiivaa, porkkanaa, sipulia, perunaa, kaalia, säilykkeitä, herneitä (hernekeittoon), ale-lihoja, soijarouhetta, omenoita...

puurohiutaleita, jauhoja, kuivahiivaa, pakastimeen ostaisin paljon alennuslihaa ja kalaa. Herneitä, sipulia, kaalta porkkanaa,lanttua, sekavihaneksia. makaroonia, maitojauhetta, riisiä ( puuroriisiä),tonnikalaa, säilykkeitä kuten persikanpuolikkaita ja ananasta, silliä, suolakurkkuja, säilykesieniä.

Leivonta-aineita, ale-lihoja (kokoliha, jauheliha, kana), makkaraa, pakasteseitiä, juureksia, sipulia, pastaa, riisiä, pakastevihanneksia, kuivattuja herneitä, lihaliemikuutioita, kuivahiivaa, ruokakermaa, maitojauhetta, uht-maitoa, hedelmäsäilykkeitä, tonnikalaa.

En mitään ostaisi varastoon, vaan käyttäisin kotona olevia varastoja, käyttäisin vähitellen niitä rajallisia varoja tuoretuotteiden ostamiseen, riippuen vuodenajasta. Jos olisi talvi, käyttäisin vihanneksiin ja maitoon, juustoon, kermaan, voihin ja muniin.

[QUOTE="vieras";25434684]Olettaisin että aloittajalla ei ole tällä hetkellä ole sitä kotona olevaa varastoa, koska hän nimenomaan kysyy mitä kannattaisi hankkia varastoon...[/QUOTE]
niinpä ja jos rahat ovat TODELLA tiukassa sinä ei enimmäiseksi ehdi ajatella tervelleistä syötävää, sati ole varaa niihin kurkkuihin ja hedelmiin. Porkkanastakin saa raastetta joka on yhtä hyvää kuin vihersalaatti.
Kun elää melkien 3kk vain yhden ihmisen tuloilla ( tuloiina työmarkkinatuki jalapsilisä kolmesta lapsesta) niin ei ne varastotkaan paljoa enää auta. alko käymään kaapit tyhjiksi. onneksi oli puuroa ja näkkileipää.

[QUOTE="vieras";25434684]Olettaisin että aloittajalla ei ole tällä hetkellä ole sitä kotona olevaa varastoa, koska hän nimenomaan kysyy mitä kannattaisi hankkia varastoon...[/QUOTE]Anteeksi, ymmärsin kysymyksen väärin. vastaukseni voi ohittaa huomiotta.

-puurohiutaleita
-jauhoja & kuivahiivaa
-papuja, kuivattuja herneitä
-riisiä, makaronia
-soijarouhetta
-munia
lihoja pakkaseen(hyödyntäisin kaikki ale lihat jne), myös pakastevihanneksia
-perunoita ja porkkanoita, ehkä myös lanttua
-ostaisin iskukuumennettua maitoa, joka säilyy huoneenlämmössä kuukausia

[QUOTE="vieras";25434684]Olettaisin että aloittajalla ei ole tällä hetkellä ole sitä kotona olevaa varastoa, koska hän nimenomaan kysyy mitä kannattaisi hankkia varastoon...[/QUOTE]

Siis kyllä varastoa on nyt jonkun verran, mutta haluan kasvattaa sitä tulevan varalle. Tiedän, että tulee olemaan todella tiukkaa ja haluan ostaa ruokaa nyt kun sitä rahaa vielä on jonkun verran käytettävänä. Pian rahat menee lähinnä vuokraan ja jotakin pientä saan ostettua aina välillä kuten maitoa.

Vihanneksia, tarjous- ja "punalappulihaa", seitä, jos kalapuikkoja tarjouksessa..näitä pakkaseen. Mulla on aika paljon kaikkea tarjouslihoja pakkasessa. Sieltä on hauska kalastella vaikka oliskin köyhä kausi.

Kuivakaapin must juttuja meillä:
pasta, riisi, nuudelit, puuro, muusijauhe, jotain leivontaan, kuivahiivaa, tonnikala, ananas, persikka, hernekeitto, pesto,valmis purkki tomaattikastiketta, uht maitoa

Jääkaappiin voita (tai mitä käytätte), ruokakermaa, joku sulatejuusto tms jossa mahd pitkät päiväykset. (saa sen pakastekasvissosekeiton mitä syödään vikat päivät ennen rahantuloa uusille sfääreille)

:D Voi apua, mikä kommentti, tota vois soveltaa moneen tilanteeseen.

"Millanen tietokone kannattais ostaa? En ostais mitään konetta, vaan käyttäisin kotona olevaa."
sanoin jo, että ymmärsin kysymyksen väärin ja pahoittelin sitä.:ashamed:

Luulin, että voisin vastata omista lähtökohdistani, eli tästä jossa on suht hyvät varastot, jolloin kerroin mihin panostaisin.

Viimeksi muokattu:
Taidan mennä maanantaina heti aamusta kauppaan jos siellä olisi lihoja 30 tai 50 prosentin alennuksessa. Onneksi peruna on halpaa niin sitä voi ostaa aina tarpeen mukaan. Makaronit, nuudelit ja riisi säilyy pitkään joten niitä voi ostaa varastoon. Lapsi ei tykkää kaupan hernekeitosta joten teen sen itse ja saahan sitä tehtyä ison satsin kahdelle yhdestä hernepussista ja sekaan jauhelihaa.

Pakastimeen ostaisin vaan erityisen halpaa lihaa ja sen pakkaisin kerta-annoksiin. Sähkökatkon aikana voi koko pakastimen sisältö mennä kerralla pilalle.

Kuivahiivaa, leseitä, kaurahiutaleita, vehnäjauhoja. Soijarouhetta. Riisiä. Sipulijauhetta.

Yhteistyössä