Jos teillä olisi tiedossa TODELLA tiukka aikakausi rahallisesti, niin mitä ruoka-aineita ostaisitte säästöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hankey";25435011]Tonnikala on nykyään kallista. Samoin nuudelit, jos laskee, paljonko kerta-annos maksaa.[/QUOTE] ainakin täällä on useinkin ollut tarjouksia että 10 pussia 2e, ei siinä kyllä yksi annos enää paljoa maksa =)

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25435021:
Mutta ihan vinkki kun ja jos ostat "punaisen"lapun lihaa, kannatta se esikypsentää(eli paistaa ) ja vasta sitten pakastaa.
ei trrvii, säilyy se ilma kypsentämistäkin. ainkin prismassa usien siinä on vielä 1-3 käyttöpäivääm, joten ei se ole vielä pilalla

Juurekset on nyt todella edullisia, sitä paitsi ne on kotimaisia ja terveellisiäkin. Niitä voi vaikka esikypsentää ja pakastaa, sitten voi helposti tehdä vaikka sosekeittoa. Säilyyhän ne myös pitkään jos on joku viileä paikka kotona.

Ehkä lihaliemikuutioita tai kasvisliemikuutioita, onhan niissä lisäaineita mutta niillä saa helposti makua jos on muuten vähän "köyhät eväät" (esim. kiusauksiin veden sekaan tai sama kastikkeisiin).

Muuta sitten tarjousten mukaan :)

Juu, nyt ostaisin tarjouksesta jotain lihaa ja/tai kalaa mitä siellä on. Samoin muutaman isomman satsin vaikka jotain säilykkeitä ja makaronia yms., joku kimppatarjous on niissäkin aina meneillään. Tosin sit perusmakaronia pystyy varmaan ostamaan tiukallakin budjetilla, että ehkä enemmän just noihin kalliimpiin tuotteisiin panostaisin nyt.

Eikös ne "varastot" kannata varastoida rahanaa?
Ei mene pilalle ainakaan ja voi sitten aina käyttää eteen sattuvat tarjoukset.

Minä ajattelin ihan samaa. Kai ihminen nyt osaa rahaa pitää tililläkin, vai polttaako se heti?`Mielummin ostetaan vain sitä mitä tarvitaan, eikä mitään "ehkä voisi tarvita" varastoa .

Säilykkeet kannattaa suosiolla jättää ostamatta, kalliita. Esim miksi ihmeessä nyt tonnikalaa ostaa, kun silakka on halpaa?

Minä ajattelin ihan samaa. Kai ihminen nyt osaa rahaa pitää tililläkin, vai polttaako se heti?`Mielummin ostetaan vain sitä mitä tarvitaan, eikä mitään "ehkä voisi tarvita" varastoa .

Säilykkeet kannattaa suosiolla jättää ostamatta, kalliita. Esim miksi ihmeessä nyt tonnikalaa ostaa, kun silakka on halpaa?
Halpaa? 9.90 kilo. lohikin oli tällä prismassa halvempaa 5.901kilo, fileenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25435021:
Mutta ihan vinkki kun ja jos ostat "punaisen"lapun lihaa, kannatta se esikypsentää(eli paistaa ) ja vasta sitten pakastaa.

Minusta on jotenkin helpompikin paistaa 4-6 hengen annos kerralla kuin tehdä isossa pannussa 1-2 hengen annosta. Mista lie johtuu?

[QUOTE="hankey";25435091]Minusta on jotenkin helpompikin paistaa 4-6 hengen annos kerralla kuin tehdä isossa pannussa 1-2 hengen annosta. Mista lie johtuu?[/QUOTE]

En nyt ymmärtänyt kysymsytä? Itse jos ostan alennuksesta lihaa, paistan sen lihan tai teen siitä valmiin ruoan ennen kuin pakastan sen. Ja voihan sen ison satsin jakaa pienempiin pakastusrasioihin?

Taskussa oleva raha on vain helpompi käyttää kuin ruoka. Ruoalla ei voi yleensä maksaa velkoja, laskuja yms, joten jos tietää että on tulossa tiukkaa niin kieltämättä kannattaa varastoida jonkin verran ruokaa ennemmin kuin rahaa.. Laskujen tullessa usein laittaa niihin kaiken rahan eikä mieti tulevaa nälkää niinkään enää.. :/

[QUOTE="vieras";25435248]Niinpä. Kun kuitenkin tulee aina jotain yllätyksiä: hajoaa vaikka auto tai pesukone.[/QUOTE]
Me oltaisiin sitten ilman autoa tai pesukonetta...ei käytettäisi ruokarahoja muuhun kuin ruokaan.

Mutta jos sellainen suunnitelmallisuus ja itsekuri ei tunnu omalta jutulta, niin sitten pitää kai ostaa ruokaa varastoon kun rahaa on, ettei ruokarahat mene muualle.

[QUOTE="vieras";25435248]Niinpä. Kun kuitenkin tulee aina jotain yllätyksiä: hajoaa vaikka auto tai pesukone.[/QUOTE] meillä ei ole autoa eikä pesukonetta. mutta mlla hajos pyörä ja rahaa ei ollut. oli käveltävä kouluun 7 km/ suunta.

Me oltaisiin sitten ilman autoa tai pesukonetta...ei käytettäisi ruokarahoja muuhun kuin ruokaan.

Mutta jos sellainen suunnitelmallisuus ja itsekuri ei tunnu omalta jutulta, niin sitten pitää kai ostaa ruokaa varastoon kun rahaa on, ettei ruokarahat mene muualle.
jätäisit sit jonkun laskun maksamatta.
mulle ainakin vuokra ja sähkö ovat niin tärkeitä etä en maksetaan AJOISSA, enne vaikka syön puuroa!

Margariinia (esim. nyt Oivariini tarjouksessa) ja juustoa ostaisin, samoin jauhoja, öljyä, kuivahiivaa, pakastekasviksia, lihaa, varsinkin jos saa tarjouksesta.. Perunoita kannattaa käyttää, ovat halpoja ja monipuolisia :) Sitten riittääkin että on esim. porkkanaa ja jotain lihaa/nakkeja/makkaraa/kalaa tms. ja keitto on valmis :D

Mä en suoraan sanoen luota itseeni, että osaisin säästää rahat aina tulevaan ruokaan. Sen takia varastoin, että sitä ruokaa todellakin on. Pientä täydennystä sitten teen varojen mukaan.

jätäisit sit jonkun laskun maksamatta.
mulle ainakin vuokra ja sähkö ovat niin tärkeitä etä en maksetaan AJOISSA, enne vaikka syön puuroa!

Ööö...miten laskut tähän liittyy?

Jos mulla olisi vaikka 100 € käytettävissä helmikuun ruokiin, niin eikö ole aivan sama ostanko sillä 100 eurolla nyt kaapit ja pakastimen täyteen ruokaa, vai ostanko helmikuun aikana 25 eurolla viikossa ruokaa = yhteensä 100 eurolla ruokaa helmikuun aikana?

En tiedä osasinko vääntää tarpeeksi selkeän rautalankamallin.

Yhteistyössä