Jos teillä olisi tiedossa TODELLA tiukka aikakausi rahallisesti, niin mitä ruoka-aineita ostaisitte säästöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Linssejä ostaisin ja tekisin keiton jossa: linssejä, jauhelihaa, porkkanaa, perunaa, sipulia, valkosipulia, paprikaa, tomaattimurskaa. (Kreikkalaiset syövät usein linssikeittoa ilma jauhelihaa nimeltään tämä herkku on Fakes)
Puurohiutaleita, makaronia, ale lihoja pakkaseen, kananmunia joista saa vaikka mitä tehtyä, kuivahiivaa, jauhoja kun alessa. Katsoisin aina kaikki tarjoukset ja ostaisin vain tarjoustuotteita.

Kesällä poimisin marjoja pakkaseen, syksyllä sienestäisin ja raparperitkin keräisin tai kysyisin joltakulta tutulta onko heidän pihoilla jos ei itsell ole pihaa. Omenoista tekisin omenahilloa, piirakoita, mehua jne, vaikka itsellä ei olisi omppupuita niin moni antaa syksyllä omenoita ihan ilmaiseksi kun eivät itse käytä kaikkea.

Sieniä meistä ei syö kumpikaan joten niitä en ala poimimaan. Mun itse on vaikea päästä metsään, mutta sukulaisen kautta sain esim. syksyllä puolukoita ja ihan ilmaiseksi. Itse ostin loppukesästä ja loppupäivästä halvalla mansikoita ja pakastin niistä suurimman osan eli löytyy puolukkaa ja mansikoita.

Nyt kun on noita sähkökatkoja ollut ilmeisesti aika paljon&pitkiäkin,niin panostaisin ennemmin kuivatarvikkeisiin ja säilykkeisiin kun pakasteisiin. Kun jos se sähkökatko tosiaan tulis tai vaikka pakastin hajoais niin siinä menis ne varastot.. Eli,ite ostaisin ainakin riisiä,pastaa,jauhoja(muitakin kun vehnä),kuivahiivaa,suolaa,sokeria,näkkäriä,.. säilykkeinähän saa lähes mitä vaan - lihaa,kalaa,sieniä,kasviksia,.. valmiita kastikkeita,valmiita ruokia,..

Järkeväähän olis ostaa vaan jotain ns perusraaka-aineita,mutta mä kyllä ostaisin muutaman pakkauksen jotain puolivalmistakin,tyyliin jotain pata-aineksia,pussipastaa jne mistä saa tarvittaessa nopeesti ruoan tehtyä ilman että käy kaupassa. Jos esim sairastut ei ole kiva lähteä kauppaan hakemaan sitä paria tuoretavaraa mistä saat ruoan tehtyä,..

Ja jos tosi tiukkaa on,sillon ei (aikuiset) juo paljoa muuta kun vettä hanasta.

Mä en suoraan sanoen luota itseeni, että osaisin säästää rahat aina tulevaan ruokaan. Sen takia varastoin, että sitä ruokaa todellakin on. Pientä täydennystä sitten teen varojen mukaan.

Itse itsesi parhaiten tunnet. Niinpä teet viisaasti ostamalla nyt ruokaa varastoon.

[QUOTE="vieras";25435645]
Järkeväähän olis ostaa vaan jotain ns perusraaka-aineita,mutta mä kyllä ostaisin muutaman pakkauksen jotain puolivalmistakin,tyyliin jotain pata-aineksia,pussipastaa jne mistä saa tarvittaessa nopeesti ruoan tehtyä ilman että käy kaupassa.

[/QUOTE]
Yhtä nopsaan ja halvemmalla syntyy iso satsi esim. pastaa kun ostaa kaappiin pussin makaronia ja jääkaappiin/pakastimeen jotain sen kaveriksi.

[QUOTE="vieras";25435645]

Ja jos tosi tiukkaa on,sillon ei (aikuiset) juo paljoa muuta kun vettä hanasta.[/QUOTE]

No vettä mä juon muutenkin, että siinä ei voi enää säästää. Lapselle haluan maitoa juomaksi.

En mä ehkä tarvitse noita sun ehdottamia puolivalmiita pata-aineksia koska saan kyllä ruokaa tehtyä muutenkin ja jos jotakin puuttuu niin saan kyllä kaverin tuomaan jotakin. Siis jos itse olen kipeä enkä pääse kauppaan.

Kannattaa valmiiksi varmistaa, että myös wc-paperi ja pyykinpesuaine riittävät. Niissäkin kun on usein hyviä tarjouksia, niin kannattaa katsoa ne valmiiksi et mistä saa halvimmalla.

Jauheliha on halpaa prismassa, sitä ostaisin muutaman paketin pakkaseen sieltä.

s-kaupoita löytyy täälläpäin halpaa jauhelihaa, nytkin on 400g 1,69e. varastoisin sitä monia paketteja. tee yhestä paketista kastike ja jaa se eri aterioille. porkkanaraaste on edullinen samoin punakaaliraaste.
tuolta löytyy myös kaupan oman merkin riisiä joka on halpaa.
lisäksi ostaisin tomaattisosepurkkeja niistä saa kastekepohjia. joka tuotteen minkä ostat katso halvin vaihtoehto. vehnäjäuho ja halvin margariini niin saat vaikka pullaakin leivottua. tee satsi pakkaseen niin voitte välillä herkutella.
jaa summa viikoille. mieti mitä sillä summalla saisit ostettua viikoksi.
ennakointi: kaikki mitä ostan, ostan tarjouksessa. erityisesti alehinnan ruokia ostan paljon.
tämä pätee aina

Just meinasin vessapaperista, pesuaineista yms kirjoittaa mutta joku kerkesikin ennen minua :D
Meidan perusvarastoihin kuuluu erilaisia jauhoja, mukaanlukien maissijauho kiisseleita varten,sokeria, kahvia/ teeta, tummaa kaakaojauhetta, kuivahiivaa, oljyja, riisia, pastaa, tomaatti murskaa, sailyke ja/tai kuivattuja erilaisia papuja, kickherneita, linsseja, kuivattuja sienia, kananmunia, mehutiivistetta, sailyke hedelmia, majoneesia. Pakkasessa/ jaakaapissa on lisaksi pinaattia, herneita, leipaa, jotain lihaa/ kalaa/ kanaa, voita, juustoa ym.
Suosi kasvisruokia ja jos pidat esim papu/ linssi ruuista painekattila on loistava niiden keittoon, samoin kuin monien keittojen tekoon ja lihan kypsennykseen, valmistusaika ainakin puolittuu!
Itse teen yleensa kerran kuussa varaston taydennyksen, ja noin voin hyodyntaa kaikki super suuret pakkaukset ja mita vaan loytyy hyvassa tarjouksessa sita ostetaan varastoon aina kun mahdollista.

Puuroa aamu- ja iltapalaksi, joten ryynejä voisi jemmata maun mukaan. Maitopohjaiseen puuroon kelpaa hyvin iskukuumennettu maito, joka on tavallista edullisempaa ja säilyy hyvin. Jos sulla on kerran puolukoita jemmassa, niin lappapuuroa myös.
Namipäiväksi ja pieneksi hemmotteluksi tosi edullisia suklaalevyjä. Herkutteluun pannaria ja sen kaveriksi jotain, ehkä edullista hilloa. Ja purkki jotain halpaa tiivistemehua, siitä voi tehdä mehukiisseliä perunajauhojen kanssa ja antaa lapselle silloin tällöin lasillisen juotavaksi. Riittävän ankeaa tuollainen köyhäilykausi, joten huolehtisin myös siitä, että pieniä edullisia herkkujakin olisi vaikka parina päivänä viikossa tarjolla.

perunaa, porkkanaa, ehkä bataattia, tomaattia, parsakaalia tms kasviksia ja ne soseuttajalla kasvissosekeitoksi. Sekaan jos haluaa kermaa tai sulatejuustoa ja mausteita, maun mukaan vaikka chiliä. Halpaa ja hyvää.

[QUOTE="aliina";25435930]Kannattaa valmiiksi varmistaa, että myös wc-paperi ja pyykinpesuaine riittävät. Niissäkin kun on usein hyviä tarjouksia, niin kannattaa katsoa ne valmiiksi et mistä saa halvimmalla.

Jauheliha on halpaa prismassa, sitä ostaisin muutaman paketin pakkaseen sieltä.[/QUOTE]

Joo kyllä olen ajatellut myös vessapaperia ja pyykinpesuainetta! Jos hyvä tuuri käy niin joku koululainen kaupittelee paperia ja yleensä on tehty niin, että tilataan isän kanssa säkki puoliksi, mutta isä maksaa sen kokonaan. Eli EHKÄ tulee apua tuossa asiassa.

Asumme pienellä paikkakunnalla jossa ei todellakaan ole mitään Prismaa tms. :( Eikä kannata lähteä niissä käymään kun menee linja-automatkoihin rahaa.

Yhteistyössä