Jos sun lapsi joutuisi teholle heti syntymän jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Pohdin
  • Ensimmäinen viesti
Pohdin
muttei olisi mitään kamalan vakavaa, haluaisitko että sua onniteltais?
Mun serkkuni sai vauvan ja suuttui äidilleen kun kertoi meille vauvan syntymästä ja mä tyhmä laitoin onnitteluviestin. En tosin tienny et vauva teholla.

kaisa
EN todellakaan suuttuisi... mut siinä vaiheessa varmasti on tunteet niin pinnassa, et elä välitä vaik onki suuttunu. Kun vauvan vointi parempi ni varmasti hoksaa äiti itekki käyttäytyneensä typerästi

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
EN todellakaan suuttuisi... mut siinä vaiheessa varmasti on tunteet niin pinnassa, et elä välitä vaik onki suuttunu. Kun vauvan vointi parempi ni varmasti hoksaa äiti itekki käyttäytyneensä typerästi
Joo, siis tää lapsen isä soitti mulle ja sanoi etteivät tahdo onnitteluviestejä ja ettei vauvan syntymästä saa kertoa..
Mä olin vaan että anteeks. En oikein muutakaan osannu sanoa..:/

Tottakai haluaisin että onniteltaisiin, enkä siis suuttuisi. Tietty jos omat tunteet on hirveän pinnassa ja pelottaa miten käy niin voisin vastata että kiitos vaan onnitteluista mutten uskalla vielä oikein iloita. Pidellään vaan kaikki peukkuja että hyvin menee!

s
no varmaan tuntuis oudolta jos itse on huolissaan selviääkö vauva, ei siinä ehkä jotkut onnittelut tunnu oikealta. jos ei kerran ole niin kamalan onnellinen vaan huolesta sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Meidän kolmas lapsi joutui teholle syntymän jälkeen, en ottanut nokkiini onnitteluista vaan siitä jos joku ei onnitellut.
Juuri näin. Musta oli aika karua kun joku sanoi jälkikäteen, ettei halunnut onnitella "jos vaikka vauvalla on jotain pysyvää". :| Siis ihan kuin mä en saisi olla lapsestani olla onnellinen jos sei ei ole täydellinen. :eek:

minulla
Vauva joutui myös teholle heti syntymän jälkeen, tuli onnitteluja mutten niitä kyllä muista. Tosiaan tilanne on varmaan äidille pahin mahdollinen niin saattaa tunteet olla ylikierroksilla.

ap
tuli itselle todella typerä olo. Itse en ole ollut vastaavassa tilanteessa, niin paha sanoa miten käyttäytyisin, mutta musta oli omituista että se mies soitti ja kuulosti melko vihaiselta. Sitten vaan sano ettei vauvalla oo mitään vakavaa.:/
No olipa eka kerta elämässä kun pyysin anteeksi onnittelujani.

Vieras
Esikoinen vietti ensimmäisen yön happikaapissa ja sen jälkeen viikon lastenosastolla opettelemassa syömään. Minut oli sectioitu, enkä suuttunut, vaikka sukulaiset näkivät vauvan ennen minua ja tulivat onnittelemaan. Olin vasta seuraavana päivänä siinä kunnossa, että pääsin vauvaa katsomaan ja sain ensimmäisen kerran syliini.

outoja vanhempia minusta
no ohoh, kait meitä vanhempia on sitten moneen junaan. Ettei saa onnitella lapsen syntymän johdosta jos on sairas tai vaikkapa teholla kuulostaa tosi oudolta. Voishan sitä sanoa vaikka, että onneksi olkoon lapsen syntymän johdosta, mutta pahoitteluni siitä, että lapsi tarvitsee tehohoitoa. Mun vauva joutu teholle synnyttyään ja olisin todellakin loukkaantunut jos kukaan ei olisi onnitellut sen vuoksi että vauva oli teholla. Mä otin kiitollisena onnittelut vastaan...mitä siitä vaikka oli teholla, kun kuitenkin oli elossa ja voi olosuhteisiin nähden hyvin, verrattuna edelliseen synnytykseen jossa poikamme kuoli.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuli itselle todella typerä olo. Itse en ole ollut vastaavassa tilanteessa, niin paha sanoa miten käyttäytyisin, mutta musta oli omituista että se mies soitti ja kuulosti melko vihaiselta. Sitten vaan sano ettei vauvalla oo mitään vakavaa.:/
Älä välitä, et sinä siinä ole mitään väärää tehnyt! :hug: Vanhemmat vaan käyvät ylikierroksilla pelottavassa tilanteessa. Ehkä pointti tuossa soitossa oli se etteivät vielä jaksaisi ottaa onnitteluja vastaan eikä selitellä vauvan tilannetta kaikille tutuille. Pelkäsivät että tieto vauvan syntymästä leviää sinun kauttasi ja siksi se vihaisen kuuloinen reagointi.

Todennäköisesti/toivottavasti pyytävät jo kohta anteeksi sinulta käytöstään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja nia:
voi ei, on vähän ylireagoinut vissiin se tuore äiti. ja miten niin ei saa kertoa syntymästä, eiköhän sen suurin osa tiedä lähipiirissä ainakin
No jostain kumman syystä he salasivat raskaudenkin loppuun asti. Kertoivat tuleville isovanhemmille n.2viikkoa sitten.
On tää nuori pari hiukan huomionhakuista sakkia..vaimo varsinki.

No joo, haluaisin. Tai siis ainakin kun esikoinen oli teholla (vaikka ei ollutkaan kauan) niin kyllä se lämmitti että ihmiset onnitteli. Ja tietysti sitten kun kerroin että tyty on teholla niin kyllä sieltä sitten sateli voimahaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mun mielestä sä et ole tehnyt mitään väärää. Ethän ilkeyksissäsi mitään onnitteluviestiä laittanut, vaan tarkoitus oli onnitella niin kuin tapana on. Vanhempien reagointi on ihan ymmärrettävää shokkivaiheen reagointia, älä ota siitä itseesi. :)

Kifa
Tavallisimmat syyt miksi vauva joutuu teholle ovat sitäpaitsi ihan hyvin korjaantuvia. Suurin osa teholla hoidettavista vauvoista saa päivän pari antibioottia, lisähappea, sokeriliuosta tai nenämahaletkuruokintaa ja voi sen jälkeen ihan hyvin. Siksi en pitäisi pelkkää ilmoitusta "vauva on teholla" vielä mitenkään järisyttävänä.

vieras
Älä ota itseesi, et tehnyt mitään väärää.
Minusta on kummallista käytöstä tuoreilta vanhemmilta jos ruvetaan ihan kieltämään onnittelut - olisiko hormonihuuruista kyse..

Yhteistyössä