jos saisit valita itse niin alatiesynnytys/sektio

molemmathan on synnytyksiä.

alatiesynnytyksen haluaisin, jäi niin positiivinen mieli tyttären synnytyksestä. ja toipuminenkin kävi nopeasti.

mutta totta kai sektio olisi valinta jos se on tarpeen. aika harvassa taitaa olla ns. mukavuussektiot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
mut on vaan viimeksi sektioitu ja ei kokemusta alatiesynnytyksestä..ehkä se pelottaakin hieman.......tätä funtsii kun on enään 8 viikkoa.......et miten menee
:/ :)
Mulla sama tilanne. Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi ja nyt ainakin pikkukakkonne on ollut oikein päin. Todella pelottaa alatiesynnytys, vaikka kyllä se sektiokin pelotti.

Olisihan se hienoa selvitä alatiesynnytyksestä kunnialla ja saada nauttia kahvit ja kuoharit, niitä kun ei sektion jälkeen saanut ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
tosin en kyllä tajunnut mitään B) olin niin väsynyt ja hämmentynyt :whistle:
Sektio oli positiivinen kokemus, enkä kyllä siinä tilanteessa edes kuoharia kaivannut, mutta...

Missä sulle se kuohari tarjottiin? Meille kyllä annettiin osastolla kahvit, mutta luulisi ettei leikkaussalissa hygieniasyistä saa mitään tarjoillakaan. Vai unohtívatko vaan.
 
Alatie varmasti paranee nopemmin ja pelkään leikkaushaavaa ..taikka lähinnä selkään piikittämistä!
molemmat tuli alakautta ja (7h ja 4h kestot)
eikä kerenny mitään saamaan silti lähtisin uudestaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
Alatie varmasti paranee nopemmin ja pelkään leikkaushaavaa ..taikka lähinnä selkään piikittämistä!
molemmat tuli alakautta ja (7h ja 4h kestot)
eikä kerenny mitään saamaan silti lähtisin uudestaan!!
Näin voi olla, mutta jos välilihan joutuu leikkaamaan niin menee varmaan aikaa. Paljon siellä osastolla näki huonosti liikkuvia alatiesynnyttäneitä äitejä.

Itse toivuin sektiosta todella nopeaa.
 
Kimppa
Olen synnyttänyt molemmilla tavoilla ja pidin enemmän alatiesynnytyksestä. Niin haluaisin seuraavastakin jos kolmas lapsi tulee.

Mä oon sen verran hölmö, että kivuista huolimatta pidän alatiesynnytystä hienona kokemuksena. Niin primitiivinen ja niin hieno. Mä en pelkää kipua, koska synnytyksessä se on onneksi ohimenevää ja sille on selvä syy. Otan ensi kerralla kyllä kivunlievityksetkin jos vain ehtii, viime kerralla ei ehtinyt. Että en mä mikään luomuilija ole..

Toipuminen oli alatiesynnytyksestä nopeampaa kuin sektiosta. Se, että sairaalassa kävellään varovasti epparin vuoksi, ei kerro koko totuutta.
Se sitten taas kertoo jotain, että yleensä alatiesynnytyksen jälkeen pystyy heti kävelemään. Mä en sektiosta päässyt edes sängystä ylös pariin päivään, oli katetrit ym.

Ei sektiosta toipuminenkaan pitkään vienyt, mutta mä en pidä sen luonteesta. Mieluummin luonnollisella tavalla, se oli mulle ainakin henkisesti tärkeä asia, että sain kokea sen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
Alatie varmasti paranee nopemmin ja pelkään leikkaushaavaa ..taikka lähinnä selkään piikittämistä!
molemmat tuli alakautta ja (7h ja 4h kestot)
eikä kerenny mitään saamaan silti lähtisin uudestaan!!
Näin voi olla, mutta jos välilihan joutuu leikkaamaan niin menee varmaan aikaa. Paljon siellä osastolla näki huonosti liikkuvia alatiesynnyttäneitä äitejä.

Itse toivuin sektiosta todella nopeaa.
no mulla leikattiin väliliha ja pystyin istumaan jo samana iltana, viikossa paranin kokonaan. että on sekin ihan tapauskohtaista.

Tampereella ei kyllä kuoharia jaella, synnyttää miten vaan. leivät ja kupin kahvia saa saliin, siinä se. mäkin ilmoitin moneen kertaan että olen kasvissyöjä ja sain kinkkuleipiä. kelpasi ne miehelle kyllä :LOL:
 
2 alatiesynnytystä ja viimeisin kiireellinen sektio. Etukäteen pelkäsin kamalasti sektiota, mutta paraneminen kyllä meni hyvin eikä jäänyt kammoa sektiota kohtaan. Silti toivoisin, että tämä neljäs syntyisi alateitse, mikäli se vaan on mahdollista.
 
Mukava kuulla, ettei se välilihan leikkaaminen invalidisoi aina, olen vain kuullut, että sitä tulee välttää, kun on kipeämpi kuin sektiohaava.

Itse toivuin sektiosta viikossa, haava ei ollut kipeä ja vessasta kävelin omaan huoneeseen n. viiis tuntia leikkauksesta =) Uskon, että omalla asenteellakin on vaikutus toipumiseen. Jos mieli on siitä maassa, ettei ole päässyt synnyttämään "oikein", vaikuttaa se varmaan toipumiseen. Itsellä ei ollut valinnan varaa, joten olin tyyväinen kun hengissä selvittiin, pelkäsin leikkausta tosi paljon ja niin kyllä pelkään alatiesynnytystäkin. Leikkauksessa et voi itse mitään tehdä, synnytyksessä oma osuus on suuri ja sitä miettiikin, että ellei jaksakaan...Kuitenkin alatiesynnytys on luonnollisempi tapa, silti aika moni tuttu jolla on kokemusta mollemmista sanoo, että leikkaus oli helpompi. Aika usein sektion vatsustajat ovat niitä, jotka eivät ole sitä edes kokeneet. Itselläni ei synnytystavalla ole merkitystä, pääasia on, että kaikki menisi hyvin. Kuitenkin toivon, etten hätäsektioon joutuisi, varsinkin jos haava tehdään pystysuoraan, siitä näyttää toipuminen olevan kiven takana ja tällä kertaa mulla on myös 2½v hoidettavana :(
 
Tähän voin vastata vaan alatiesynnytyksen kokeneena, niiden perusteella valitsisin sektion.. Sitten kun olen kokenut molemmat voin sanoa mitä mieltä olen "oikeesti".
Ekassa synnytyksessä tehtu epparihaava oli todella kipeä monta kuukautta, puhumattakaan vessa käynneistä. Muistan kun jouduin suurinpiirtein kädellä auttamaan ison hädän ulos kun ei voinut ponnistaa. :x Seksi, lenkkeily ja molemmilla kankuilla istuminen rennosti onnistui vasta puolen vuoden jälkeen.
 
Musta se oli ihana kokemus. Epparihaavan takia sairaalassa kävelin ehkä hieman varoen, mutta istuin jo salissa et ei se sitä häirinnyt.. Ja ehkä kävelyynkin vaikutti epparihaavaan enemmän alapään turvotus joka varmaan vaivaa kaikkia päivän-kaks synnytyksen jälkeen tehtiin eppari tai ei.

Mut joo, palautuminen oli nopeaa. Jälkivuoto kesti viikon ja 3 päivää synnytyksestä pystyin jo liikkumaan normaalisti... En usko että sektiosta noin nopeaa paranee ikinä. Eiks sillon oon nostokieltokin jonku aikaa? Kyl mä ainaki haluisin voida hoitaa vauvaa heti kunnolla itse.

Mut mut, jos tämä tuleva vauva on tulossa maailmaan niin et sektio on tarpeen niin sit se on. Ei alatiesynnytys tee kenestäkään parempaa tai muuta... Mut jos saa valita niin kyl mä perinteisesti haluisin uuden tulokkaanki maailmaan saattaa. On se lapsellekki hellävaraisempaa syntyä hitaasti alakautta, ku sektiolla heittämällä maailmaan.
 

Yhteistyössä