Jos saisit lapselle joululahjaksi rahaa, mihin käyttäisit sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
2.5v. tyttö sai joululahjaksi 100e. Ajattelin laittaa sen säästöön, mutta mitä te ostaisitte lapselle sillä? Mietin, että olisi kiva ostaa jotain tarpeellista ja kertoa lahjan antajalle mihin raha käytettiin.

Jos lapsi on saanut rahaa isomman summan (kuten 100 euroo), niin oon ostanut jotain mitä hän on oikeasti tarvinnut. Jonkun isomman jutun. Kuten kengät, talvihaalarin tms. Yleensä isovanhemmat antaneet juuri rahaa tällaiseen asiaan, jota ei ole osanneet itse ostaa, mutta haluavat sen lapselle ostavan.

[QUOTE="alkup.";27767487]Lapsella on talvihaalari ja kengät. Sukset ja luistimet on varmaan liian aikasta hommata?[/QUOTE]

Jos kaikkea on jo, niin laita talteen, kyllä niille tarvetta tulee varmasti myöhemmin kun lapsi kasvaa ;)

Tänään juuri käytiin lasten kanssa tuhlailemassa alessa joululahjarahoja, saivat haluamansa lelut ja vaatteita yms tarpeellista :)

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Olen ostanut sellaista mikä on ollut tarpeellista milloinkin eli kenkiä, vaatteita. Tosin ei meillä ole kukaan lapsista saanut noin isoa rahalahjaa.

Tänään olin 4. luokkalaisen tyttöni kanssa käymässä kaupassa. Pikkusisko sai kummiltaan jumpsuit puvun niin tämä isompikin olisi halunnut sellaisen ostaa kummisedältä saamallaan joululahjarahalla. Me ei vaan löydetty sitä mistään, kaupoista ne oli loppunu:(

Meillä on tilillä kunnes tulee tarve johonkin järkevään, viimeksi tyhjättiin kun ostettiin uudet sängyt, nyt on vähän taas kertynyt ja saa nähdä mihin ne käytetään kun tulee isompi ostos eteen. Lapsilisästä menee rahastoon että lahjarahat menevät johonkin hyödylliseen.

Säästöön lapsen tilille. Itsellä ollut rahatilanne jo vuosia niin heikko, ettei ole varaa pistää lapsen tilille mitään. Sukulaisten lahjarahat on säästössä, ja aikanaan niillä saa jotain "isompaa" tod. näköisesi ajokortin.

Riippuu millä saate sanoilla ne tulee. Anoppi löi rahat käteen ennen aattoa ja pyysi ostamaan sellasen lahjan joka on lapselle mieleen, lahjana tulevat rahat laitetaan säästöön tai annetaan osa lapselle tuhlattavaks (valvotusti) jos ei muuta ohjetta antajalta tule.

Poika sai mummiltaan 100 euroa joululahjarahaa. Vein pojan lelukauppaan ja käskin valita mieluisen legopaketin.
Kyllä meillä ostetaan vaatteet ja sängyt ja muut ihan muilla kuin muiden antamilla joululahjarahoilla...

Jos antaja ei oo erikseen maininnut että osta tällä jotain lapselle niin on laitettu lapsen tilille... sillä seurauksella että 2v 3 kk esikolla on tilillään 1400 euroa ja 7 kk kuopuksella 800... jos taas on käsketty ostaa lapsille jotain niin laitan pöytälaatikkoon ja otan sieltä jos lompakosta loppuu lasten rahat joilla vatteet yms ostelen ja käytän ihan tarpeen mukaan.. ja jos myyn lasten vaatteita yms niin palautan rahat lasten rahoihin...

Poika sai mummiltaan 100 euroa joululahjarahaa. Vein pojan lelukauppaan ja käskin valita mieluisen legopaketin.
Kyllä meillä ostetaan vaatteet ja sängyt ja muut ihan muilla kuin muiden antamilla joululahjarahoilla...
meillä esim isoeno antoi kummallekin muksulle 200e käteistä koska ei ollut tiennyt minkä kokoisia vaatteita lapset käyttää, siksi rahat käytetään vaatteisiin.
kummitäti antoi nuoremmalle 100e kaikkeen kivaan ja tämän saa tuhlata lelukaupassa.
ja jos rahanantaja ei korvamerkitse rahaa menee se yleensä lasten tileille.

Ostaisin pykälää arvokkaampia vaatteita. Nyt tulee mentyä tylsällä H&M-linjalla ja kirppisvaatteilla ihan säästösyistä, mutta jos oli "ylimääräistä" niin voisi ostaa jotain kotimaista ja värikästä.

Jos ostat lapselle sillä rahalla esim vaatteita, niin eikö rahalahja ole silloin tavallaan sinulle? Sinun ei tällöin tarvitse ostaa omista rahoistasi lapselle näitä vaatteita.

Itse ostaisin lapselle jotakin sellaista, mitä ei muuten ilman tätä rahalahjaa tulisi saamaan. En ostaisi siis mitään sellaista mitä minun pitäisi hänelle joka tapauksessa ostaa omista rahoistani.

Olen esim ostanut jonkun sellaisen lelun mitä en muuten olisi raaskinut ostaa.

Me laitettiin lasten tileille, vaikka rahat oli annettu nimenomaan joululahjoja varten, eivät vaan antajat olleet uskaltaneet mennä kaupoille ostamaan mitään kun meillä "on jo kaikkea" kuulemma, lahjarahoja 1900e yhteensä ja paketteja n. 40kpl.. Kahdella alle 4 vuotiaalla..

Esikoiselle ostaisin keväällä isomman pyörän...kuopus ei tietty tartte mitään uutta, kun perii veljensä vanhat tavarat ja vaatteet. (No ei kait, mutta säästöön on aina hyvä laittaa, jos ei mitään keksi.)

Jos ostat lapselle sillä rahalla esim vaatteita, niin eikö rahalahja ole silloin tavallaan sinulle? Sinun ei tällöin tarvitse ostaa omista rahoistasi lapselle näitä vaatteita.

Itse ostaisin lapselle jotakin sellaista, mitä ei muuten ilman tätä rahalahjaa tulisi saamaan. En ostaisi siis mitään sellaista mitä minun pitäisi hänelle joka tapauksessa ostaa omista rahoistani.

.

Näin se asia minustakin menee. Että raha on lapsen, ei vanhempien.

Ollaan ostettu polkupyörä ja sukset. Jos lahjanantaja on kertonut, miten raha tulee käyttää, niin sitten tehdään niin. Joskus mummo antoi 50e leluihin käytettäväksi, joten vietettiin hetki lelukaupassa ja lähetettiin mummolle kuva.

Sen jälkeen kun kuulin että opiskelijabudjetistani nipistetty 40 euroa oli käytetty autovakuutukseen, en enää ole antanut kummilapselle rahaa, vaikka hän alkaakin olla jo sen ikäinen että varmaan voisi jo antaa. Ei kuitenkaan ole vielä niin iso että voisi rahan antaa suoraan hänelle.

Omalle mukulalle tulleet lahjarahat on laitettu hänen tililleen. Käytetään sitten johonkin isompaan. Ajokorttiin tai vaikka ensiasuntoon. Tai jos keksii jonkin kalliita varusteita vaativan harrastuksen niin sitten siihen.

Olen lahjarahoilla ostanut lapsille hiukan parempaa, kuin mihin itselläni olisi varaa. Eli vähän hienompaa fillaria ja puhelinta jne. Osa säästöön.
Ja vanhin saa osan saamistaan käyttää oman harkinnan mukaan (tosin edellytän varsin pitkää harkinta-aikaa tuolta tuuliviiriltä), osa laitetaan säästöön tulevaisuutta (eli luultavasti ajokorttia) varten.

Yhteistyössä