Jos saa lapset 30 ja 37-vuotiaana, onko saanut sinusta lapset kamalan vanhana?

• Viestiketjun aloittaja lähettäjä.
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Niin... Jokainenhan lisääntyy tai lisääntymättä missä iässä vaan. Mutta tosi asia on kuitenkin, että vanhemmiten riskit kasvaa. (Samoin kuin teininä raskaudet)
Ja sitäpaitsi eikö juuri se kerro omasta epäkypsyydestä, jos tieten tahtoen hankkii ne lapset vasta "vanhana"... Mutta jotkut siis pystyvät jo 20 kymppisenä kantamaan vanhemmuden vastuun ja toiset ovat vielä kolemkymmpisenäkin ihan kakaroita itsekin.

"noo"
Nuorempana aattelin, että ehdottomasti lapset ennen kolmeakymppiä. No, ei se elämä sitten mennyt niin kuin suunnittelin. Nyt oon 32v ja yhtäkkiä musta 30 ja 37 alkaa kuulostaa ihan normaalilta iältä saada lapsia...

"noo"
[QUOTE="vierailija";27939754]Niin... Jokainenhan lisääntyy tai lisääntymättä missä iässä vaan. Mutta tosi asia on kuitenkin, että vanhemmiten riskit kasvaa. (Samoin kuin teininä raskaudet)
Ja sitäpaitsi eikö juuri se kerro omasta epäkypsyydestä, jos tieten tahtoen hankkii ne lapset vasta "vanhana"... Mutta jotkut siis pystyvät jo 20 kymppisenä kantamaan vanhemmuden vastuun ja toiset ovat vielä kolemkymmpisenäkin ihan kakaroita itsekin.[/QUOTE]

Ei se lapsen saaminen mikään kypsyyden näyte ole. Kaikki eivät pysty kantamaan vanhemmuuden vastuuta, vaikka lapsen saavatkin. Ja siinä vanhemmuudessa voi olla epäkypsempi ja kypsempi. Mutta en nyt sit tiedä kuinka paljon noi liittyy ikään. Ehkä enemmänkin persoonallisuuteen?

Mä en oiekin osaa ajatella mitään muiden lastensaanti-iästä.

Itse olen ajatellut, etten ainakaan yli 3-kymppisenä halua enää yhtään mukulaa.

Mutta muiden valinnat on mulle aivan yksi lysti, jotenkin oletan ihmisten olevan sen verran älyissään, että osaavat sumplia omat valintansa itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla.
Viihdyn omassa elämässäni, mutta ei se niin täydellistä ole, että ajattelisin kaikkien haluavan tehdä samat valinnat. Mulle sopi näin, ja jollekin muulle sopii joku ihan muu.

"Vieras"
Minä olisin halunnut lapset jo 20-vuotiaana, koska koin olevani jo silloin kypsä äidiksi kuten myös samanikäinen silloinen mieheni. Päätimme kuitenkin esim rakentaa talon, mutta rakennusprojekti johti eroon. Siinä meni vuosia ennen kuin löysin nykyisen mieheni. Esikoisen sain 30-vuotiaana ja toista sitten tehtiinkin lapsettomuushoitoihin saakka ja vauva syntyy kun olen 37.

Tämä ns. vanhemmalla iällä koettu raskaus on raskaampi ja vaivalloisempi, mutta silti moni ikäiseni ystävä on saanut esikoisensa 35-38-vuotiaina. Akateeminen koulutus ym. vievät lapsentekoikää myöhemmäksi, mutta itse olen sitä mieltä että ne lapset pitäisi olla mahdollista hankkia vähäsen nuorempina.

"vierailija"
[QUOTE="noo";27939787]Ei se lapsen saaminen mikään kypsyyden näyte ole. Kaikki eivät pysty kantamaan vanhemmuuden vastuuta, vaikka lapsen saavatkin. Ja siinä vanhemmuudessa voi olla epäkypsempi ja kypsempi. Mutta en nyt sit tiedä kuinka paljon noi liittyy ikään. Ehkä enemmänkin persoonallisuuteen?[/QUOTE]

Niin, mutta mä tarkoitin juuri tässä sitä, että kun välillä nämä lähes nelikymppiset vauvojen äidit sanovat, että en aikaisemmin ollut valmis, halusin riekkua baareissa, olla vapaa, elää omaa elämääni yms... Kun jotkut taas eivät edes kaipaa tällaista elämää vaan haluavat lapsia jo parikymppisenä, koska ovat valmiita siihen....
Syynsä kullakin!

"Jenis"
[QUOTE="vierailija";27939754]
Ja sitäpaitsi eikö juuri se kerro omasta epäkypsyydestä, jos tieten tahtoen hankkii ne lapset vasta "vanhana"... [/QUOTE]

Täh? Se on nimenomaan kypsyyden merkki että suunnittelee omaa elämäänsä, eikä putkauttele lapsia tulemaan kun nyt sattui ne pillerit unohtumaan, tai kuten tää eräs sossutapausperhe - "kun ei ole varaa kierukkaan" ;)

"vieras"
[QUOTE="vierailija";27939754]Niin... Jokainenhan lisääntyy tai lisääntymättä missä iässä vaan. Mutta tosi asia on kuitenkin, että vanhemmiten riskit kasvaa. (Samoin kuin teininä raskaudet)
Ja sitäpaitsi eikö juuri se kerro omasta epäkypsyydestä, jos tieten tahtoen hankkii ne lapset vasta "vanhana"... Mutta jotkut siis pystyvät jo 20 kymppisenä kantamaan vanhemmuden vastuun ja toiset ovat vielä kolemkymmpisenäkin ihan kakaroita itsekin.[/QUOTE]

Ei se "vanhana" lasten saaminen välttämättä ole tieten tahtoen tehty valinta, vaan joskus siihen vaikuttaa monta asiaa, joille ei välttämättä itse voi mitään.

"vierailija"
[QUOTE="Jenis";27939870]Täh? Se on nimenomaan kypsyyden merkki että suunnittelee omaa elämäänsä, eikä putkauttele lapsia tulemaan kun nyt sattui ne pillerit unohtumaan, tai kuten tää eräs sossutapausperhe - "kun ei ole varaa kierukkaan" ;)[/QUOTE]

Niinpä niin. Vanhoillehan ei satu vahinkoja...?

"Jenis"
[QUOTE="vierailija";27939910]Niinpä niin. Vanhoillehan ei satu vahinkoja...?[/QUOTE]

Oli elämän suunnittelusta kyse. Päinvastaisena esimerkkinä käytin sitä NUORTA perhettä, jossa ei suunniteltu edes päivän ruokaostoksia ennenkuin kaupassa.

"Vieras"
Ei ole. Itse sain esikoiseni 38-vuotiaana. Olen jaksanut hyvin. Ikäero lapseen saa kuitenkin surulliseksi :( Olisin halunnut saada lapsen hyvin hyvin paljon aiemmin, mutta en saanut.

"vieras"
No, täällähän käytetäänkin yleensä onneksi niin korrektia kieltä...

Mutta riski on suurempi korkealla iällä synnyttäneillä. Yllätyksiähän aina sattuu!
Eikö sitten parikymppisen diabeetikon kannata tehdä lapsia? Tai parikymppisen naisen, jolla joku muu sairaus, joka kasvattaa riskiä saada vammainen lapsi tai raskausajan komplikaatioita?

Eli ei kannata tehdä lapsia, jos on yhtään ylimääräistä riskiä? Missä menee raja? Jos on suvussa vammaisuutta tai mielisairautta, kannattaako tehdä lapsia?

"vieras"

Mun mielestä "epäkypsyydestä" (also known as kypsymätön) kertoo se, että hankkii lapset ennen kuin on hankkinut puitteet sille lapselle.

Lisäksi 20 kymppinen tarkoittaa 200-vuotiasta, tarkoitit varmaan että 2-kymppinen? :)

Ja kaiken sun kirjoitustesti jälkeen sun kannattais todellakin panostaa siihen koulunkäyntiin ja aikuiseksi kasvamiseen ennen kuin hankit lapsia, vaikka se sitten menisikin hieman pidempään.. ;)

Yhteistyössä