Jos pitäisi valita, olisiko lapsesi ryöstäjä vai ryöstetty, niin kumpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valitse..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ryöstetyksi tuleminen ei ole kovinkaan kummallista. Maailmalla on monia paikkoja, joissa ryöstöstä väkivaltaan on vielä erittäin pitkä matka.

Suomessa syntyneenä sitä vain kuvitteli toisin.

Elämä on näemmä valintoja täynnä... :whistle:

Sanoisin tähän ryöstetty. En todellakaan halua lapsestani rikollista (ja useinhan noilla ryöstäjillä on taustalla muitakin ongelmia, huumeita yms mihin tarvivat rahaa).

Kiusaamiseen olisin vastannut että mielummin kiusaaja, jos ei enempää määritellä millainen kiusaaja ja millainen kiusattu.

No todellakin ryöstetty. Uskoisin sen noin niinkuin kokonaisuudessaan vievän lapsen elämää huomattavasti vähemmän huonoon suuntaan kuin sen, että hän syyllistyisi ryöstöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Sanoisin tähän ryöstetty. En todellakaan halua lapsestani rikollista (ja useinhan noilla ryöstäjillä on taustalla muitakin ongelmia, huumeita yms mihin tarvivat rahaa).

Kiusaamiseen olisin vastannut että mielummin kiusaaja, jos ei enempää määritellä millainen kiusaaja ja millainen kiusattu.

Miksi juuri kiusaaja? Hyvällä lykyllä se aiheuttaa uhrinsa itsemurhan tai vastaavaa.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Miksi juuri kiusaaja? Hyvällä lykyllä se aiheuttaa uhrinsa itsemurhan tai vastaavaa.. :whistle:

Esimerkiksi juuri siksi etten halua lapseni päätyvän itsemurhaan tai muuten itsetuntonsa tuhoutuvan tilanteessa jolle en voi itse mitään.

Yleisesti kiusaamisellan on suuremmat vaikutukset uhriin kuin itse kiusaajaan. Lapsi tai nuori alkaa helpoti mukaan kiusaamiseen eikä edes itse ymmärrän sen vakavuutta, kuitenkin valtaosa huomaa itse jossain vaiheessa typeryytensä ja kasvavat ulos tuosta. Uhrille se on paljon vaikeampaa ja tuhoisampaa. Itsetunnon uudelleen rakentaminen ei ole helppoa ja nuo kokemukset voivat näkyä vielä pitkälle aikuisuudessa kun kiusaaja ei itse enää edes muista koko kiusaamista.

Lisäksi, jos olen kiusaajan äiti minulla on kuitenkin mahdollisuuksia vaikuyttaa tilanteeseen. puhua järkeä lapselleni, rangaista häntä tuosta käytöksestä jne. Uhrin äitinä olen hampaaton ja joudun vain luottamaan koulun tukeen mikä sekin voi olla aivan olematonta.

Tietty on sitten noita erityistilanteita, eli jos pitäisi valita olisiko lapsi se koulun pahin kiusaaja, ongelmalapsi jolla paljon muutakin häiriökäyttäytymistä ja koulu menee penkin alle jne vai tavallinen, koulussa hyvin pärjäävä oppilas joka joutuu hetken ajaksi yhdeksi tämän kiousaajan lukemattomista uhreista niin silloin tietty valitsisin kiusatun roolin lapselleni.

Mutta jos on kysymys ihan tavallisesta lapsesta joka kaveriporukan mukana lähtee mukaan tuohon kiusaamiseen ja uhrista joka jää ihan yksin ja joutuu vuosien ajan olemaan toisten kiusaamisen ja syrjinnän kohde niin ehdottomasti valitsisin sen kiusaajan.

Minä olin 7 vuotta kiusaamisen ja syrjinnän kohde.. :whistle:
Toki olisin voinut ruveta kiusaamaan muita, mutta todennäköisesti en pystyisi elämään sellaisen taakan ja idioottimaisuuden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No todellakin ryöstetty. Uskoisin sen noin niinkuin kokonaisuudessaan vievän lapsen elämää huomattavasti vähemmän huonoon suuntaan kuin sen, että hän syyllistyisi ryöstöön.
Kutakuinkin näin. Jos ryöstön seurauksena saisi jonkin vakavan, pysyvän vamman tai kuolisi,lniin sitten pitäisi miettiä asia uudestaan.

Yhteistyössä