Jos pihlajanmarjat ja marja-aronian marjat ovat syötäviä, niin miksi niitä ei syödä? Onko ne pahoja?

vierailija
Meillä kasvaa ihan mielettömän suuria pihlajia, jotka ovat marjoja pullollan. Pihalla on myös useita marja-aronioita, joissa on suuria tummia marjoja. Kuulemani mukaan sekä pihlajan-, että aronian marjat ovat syötävä. Mutta en ole koskaan niitä syönyt. Eikä kukaan ystävä/tuttava/kaveripiiristäkään ole kertonut niitä syöneensä.

Miksi niitä ei syödä, jos ne ovat kerran syötäviä? Mustikoita poimitaan selkä vääränä...pihlajanmarjat saisi näppärästi puusta. En ymmärrä.

Googletin tuota aroniaa ja sen marjoissa on korkea c-vitamiinipitoisuus. Mutta siltikään niitä ei ruokapöydistä löydy.

Miksi nin?

Jälleen kerran mulla on yksi asia enemmän ihmeteltävää tässä elämässä :D
Kyllä niitä voi syödä! Minä olen käyttänyt molempia omenan seassa sekä hilloihin että mehuun.
 
vierailija
Pihlajanmarjaviskipuuro

Kiehauta kattilassa litra viskiä ja 2 desiä pihlajanmarjoja. Sekoita joukkoon 1,5 desiä mannasuurimoita. Anna hautua 10min. Älä keitä, koska alkoholi haihtuu muuten. Vatkaa ilmavaksi.
 
vierailija
Kyllä minä ainakin syön. Joka syksy kerään pihastani pihlajoista marjoja ja säilön niitä. Eihän ne hirveän hyviä ole, mutta ilmaista vitamiinipitoista ruokaa kuitenkin ovat ja onneksi sokeri on keksitty.
 
vierailijaajaa
Tein yhtenä kesänä naapurin suosituksesta aronioista mehua. Ensimmäisenä päivänä tuli jäätävä väkivaltainen ripuli, mutta meni yön hikoilemalla ohi. Alkushokin jälkeen pysyi hyvin sisällä. Pahaa oli.
Nykyään kasvatan mansikoita.
 
vierailija
Vanha keskustelu, kuitenkin:

Aronian marjoissa ilmeisesti runsas tanniini tekee marjoista karvaan makuisia ja ne aiheuttavat suuhun "kuivan" tunteen. Tanniinit on kiinnostava aihe, videolla asiaa tanniineista:


🧐
 
vierailija
Ja sitten toinen juttu, liitten sekin marjoihin. Tällä kertaa punaviinimarjoihin. Herkät, ÄLKÄÄ lukeko tästä eteenpäin. Ja jos syöt parhaillaan, vaikka et olisi järin herkkä, niin älä silti lue tästä pidemmälle...paitsi jos haluat menettää ruokahalusi.

Laitan vauvan aamupuuroon punaviinirajoja...ja mitä sitten tapahtuukaan joidenkin tuntien kuluttua. Vauva paskoo. Kokonaisia punaviinimarjoja. WTF!? Miten se niistä mitään vitamiinejä saa, kun ne tulee ihan samannäköisinä ulos, kuin mitä ovat menneet sisäänkin. En tajua.

Niin vaan on elämä täynnä ihmeellisiä asioita.
Ne pitää pureksia rikki niin että maha happo pystyy sulattamaan ne ja suoli sitten imemään ravinteet.
 
vierailija

Yhteistyössä