Jos perheessäsi yhdellä lapsella on mahatauti, vietkö muut tarhaikäiset hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Juu, en mäkään vie... Ja jessus että mua sieppaa, et aika monet tuntuvat vievän. Nyt meiän lasten tarhassa tämmönen perhe, ja eikös se nuorinkin sit yrjönny tänään tarhassa. nyt odotellaan, koska tauti tulee meille... :( Ja niin olis tärkee viikko koulussa mulla, ja sunnuntaina pitäs kyetä töihin, en toivois mahatautia ainakaan ihan ehdon tahdoin tulevaks... Mistä tommosia idiootteja sikiää, en voi ymmärtää.. :(
 
"vieras"
Juu, en mäkään vie... Ja jessus että mua sieppaa, et aika monet tuntuvat vievän. Nyt meiän lasten tarhassa tämmönen perhe, ja eikös se nuorinkin sit yrjönny tänään tarhassa. nyt odotellaan, koska tauti tulee meille... :( Ja niin olis tärkee viikko koulussa mulla, ja sunnuntaina pitäs kyetä töihin, en toivois mahatautia ainakaan ihan ehdon tahdoin tulevaks... Mistä tommosia idiootteja sikiää, en voi ymmärtää.. :(
Kannattaa puhua asiasta päiväkotiin. Meillä hoitajat passittaa sisaruksen kotiin jos toinenkin kerran on kotona, yrjötaudissa. Se sisarus kun voi hyvin kantaa tautia, vaikka ei itse sitä sairastaisikaan. Tämä ihan johtajan luvalla. Jos vielä vanhemmat vaatii niin päivähoidonkin on helpompi tehdä asiasta sääntö; sairaat sisarukset pidetään myös kotihoidossa. Tämä on kuitenkin KAIKKIEN etu loppupeleissä.
 
"vieras"
En todellakaan vienyt! Todennäköisintä on, että perheen sisällä se tauti kuitenkin kiertää. Voi olla tietenkin, että se on tullutkin päiväkodista tai sielläkin tauti on jo kiertämässä mutta silti miksi veisin.

Kyllä v****tti kun yksi pallopääisä toi sitä kullanmuruaan siihen eteiseen, koko perheessä kiertänyt vissiin vähän rankempikin mahatauti ja hoitaja kyseli, että mihin pikkuveli jäi. No se oli kotona vielä mahataudissa ja poika rupes selittämään, että kyllä hänelläkin on vielä ripuli!!! Isä siinä hyssytteli, että ei sulla ny enää ja poika selittää, että on kyllä, aamullakin vaihdettiin housut kun pääsi housuunkin. Voi jumankauta, että keitti. Hoitajat kysyi suoraan, että ei kai isä aio jättää poikaansa todella hoitoon jos tilanne on tuo. Isä väitti pojan valehtelevan ja jätti. No ei se ollut valehdellut, mukana oli kahdetkin vaihtovaatteet mutta silti olivat saaneet soittaa vanhemmille perään (äiti kotona sen pikkuveljen kanssa sairastamassa), että tulevat hakemaan... Eipä muut vanhemmat paljon edes tervehtineet tota paria sen jälkeen.
 
"piukkis"
Subjektiiviseen oikeuteen vois tosiaan lisätä kohdan sairaan lapsen kanssa kotona olemisesta ja sisällyttää siihen ne saman perheen terveetkin lapset.

Harmillisen monet tuo 'terveen' sisaruksen hoitoon, jotta kipeänä oleva saa levätä rauhassa (tai ettei tartte sitä tervettä viihdyttää kotona..). Itsekin tässä vatsatautia odotellessa, sen verran monella se on töissä jo ollut..
 
sh-äiti
En vie, meillä päiväkotiin ei saa viedä lasta jos sisarus esim on oksennustaudissa, Ja itse olen ehdottomasti samaa mieltä. MUTTA tämä ei ole mahdollista kaikissa tapauksissa. Esim. isosisko joka yrjöää, voi jollain olla vaikka 15v ja hänestä et sairaan lapsen hoitovapaata, joten kyllä se jossain tapauksessa täytyy vain sisarus viedä hoitoon. Kaverini kyseenalaisti tämän asian eräässä vanhempainillassa ja kysyi päiväkodin johtajalta tyyliin"tuleko itse tölihin jos miehesi on oksennustaudissa(ei itseaiheutetussa siis) ja johtaja sanoi "tottakai tulen", eli tämän asian voi tartunnan kautta ajatella monella lailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Lex
a.p.
[QUOTE="jaa";25566566]No en veisi missään tapauksessa, mutta miten se olisi edes käytännössä mahdollista. Mieten voisi lähteä viemään yhtä jos toinen kotona sarastaa?[/QUOTE]

Tässä mun tapauksessa potilas on ekaluokkalainen, joten pärjää hetken itsekseen. Ja jos menee autolla, voihan se sairas odottaa autossa.
 
Lex
Tässä mun tapauksessa potilas on ekaluokkalainen, joten pärjää hetken itsekseen. Ja jos menee autolla, voihan se sairas odottaa autossa.
Minä ymmärsin kysymyksen niin, että sekä potilas ja sisarus ovat molemmat päiväkodissa JA olet itse kotona hoitamassa sairasta.

Huomioikaa kanssapalstailijat kuumotellessanne myös se, että kaikki sairaudet eivät tartu. Meillä on isoveli ollut tarhassa viikkokausia pikkuveljen sairastaessa, eikä siitä sairauden laadusta ole kanssatarhailijoiden vanhemmille mitään tiliä tehty.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25566576:
En vie, meillä päiväkotiin ei saa viedä lasta jos sisarus esim on oksennustaudissa, Ja itse olen ehdottomasti samaa mieltä. MUTTA tämä ei ole mahdollista kaikissa tapauksissa. Esim. isosisko joka yrjöää, voi jollain olla vaikka 15v ja hänestä et sairaan lapsen hoitovapaata, joten kyllä se jossain tapauksessa täytyy vain sisarus viedä hoitoon. Kaverini kyseenalaisti tämän asian eräässä vanhempainillassa ja kysyi päiväkodin johtajalta tyyliin"tuleko itse tölihin jos miehesi on oksennustaudissa(ei itseaiheutetussa siis) ja johtaja sanoi "tottakai tulen", eli tämän asian voi tartunnan kautta ajatella monella lailla.
Joo no asia on toki noinkin, mutta kuten otsikossa kysyin, tuotko lapsesi tarhaan jos ITSE hoidat sairasta lasta kotona. Eli mahdollisuus olisi pitää tarhalainen kotona, mutta se nyt vaan tuodaan hoitoon. Että vähän eri asia. Toki itsekin menen kouluun, jos mies hoitaa sairasta lasta kotona. Tai päinvastoin. Mutta tarhaikäiset lapset eivät mene tarhaan, juuri siellähän kuitenkin on se isoin tartuntariski...
 
a.p.
Minä ymmärsin kysymyksen niin, että sekä potilas ja sisarus ovat molemmat päiväkodissa JA olet itse kotona hoitamassa sairasta.

Huomioikaa kanssapalstailijat kuumotellessanne myös se, että kaikki sairaudet eivät tartu. Meillä on isoveli ollut tarhassa viikkokausia pikkuveljen sairastaessa, eikä siitä sairauden laadusta ole kanssatarhailijoiden vanhemmille mitään tiliä tehty.
Ymmärsit väärin, tosiaan potilas ei ole tarhaikäinen, mutta kuitenkin niin pieni, että vanhempi saa olla pois töistä hänen sairastaessaan. Ja vaikka äiti on kotosalla tämän ekaluokkalaisen kanssa, pienempi on tarhassa.

Ja kyse ei ole minun perheestäni, mutta oma lapseni on tuolla tarhassa...
 
Oksennus/vatsataudissa en ikinä vie, mutta välillä olen isompaa vienyt jos on jo taudistaan toipunut ja pienempi sairastunut hänen jälkeensä ja isompi jo tervehtynyt kunnolla.

Esim. just sairastettiin influenssaa 2vkoa ja esikoinen oli 1,5vkoa pois, mutta nuorempi 2vkoa, kun hänet otin heti kotiin kun esikoinen jäi kun esikoinen oksenteli influenssan takia enkä ollut varma onko oksutautia vai mitä aluksi.
 

Yhteistyössä