Jos on pitkään sairaslomalla ja Kela maksaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minski:
eikä työnantaja maksa enää palkkaa, pitääkö Kelaan täyttää itse joku hakemus vai lähettääkö työnantaja Kelalle tiedon?

JA onko siinä joku omavastuuaika vai alkaako kela maksaa päivärahaa heti kun työnantajan maksuaika loppuu?

Mulla on se käsitys että kelasta tulee lappuja jo sillloin kun työnantaja maksaa palkkaa. Ainakin minun työnantajalle oli mun palkallisen sairastelun ajalta maksettu kelasta sairaspäivärahaa. Olin hieman alle 3kk pois, joten meni vielä palkalliselle ajalle kaikki ennenkuin äitiysloma loppui. Eli kelassa olis tieto sairaslomasta jo työnantajan maksuajalta.

Soittelin sekä kelaan että työnantajalle.. Kelalle ei ollut työnantaja lähettänyt vielä mitään papereita ja sieltä neuvottiin itse täyttämään hakemus. Soitin sitten työnantajalle, kuulemma kestää papereiden lähetys mutta itse ei tarvitsekaan laittaa mitään vaan he hoitavat asian. Normaalisti ei siis mitään hakemuksia itse tarvitse laittaa.

Omavastuuaika oli muistaakseni 8 päivää, mutta Kelan sivuilta katsoin, että käytännössä siitä ei kuitenkaan tule itselle mitään täysin rahattomia päiviä (eli tuo omavastuuaika menee jo silloin kun työnantaja maksaa vielä palkkaa).

Yhteistyössä