Jos odottava äiti herkuttelee JOKA PÄIVÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Itseasiassa ylipaino (jos sitäsulla nyt on) lisää vaikka minkä riskiä, eli mars kävelylle, happi tekee hyvää.

Eli minkä? Ei ole mitään lapsen sairautta minkä tiedetäisin johtuvan äidin ylipainosta.. haloo...

Korkeentaan voi äidin liikkumista haitata loppuaikana..
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/%C3%84idin+ylipaino+on+merkitt%C3%A4v%C3%A4+riski+raskaudelle/HS20070120SI2YO04ri6?ref=rss

Ja mävoin etsiä ja linkittää näitä useita lisää, jos toivot niin.

Hei haloo vaan itsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja eikai:
ei muuta ku diapetesriski ja iso vauva..

ei välttämättä. ;)

no mut ap kysyki et mitä voi olla odotettavissa, eli hypoiteettisesti ajateltuna suurempi riski saada iso vauva..

Ei vaikuta vauvaan, vauva ottaa vaan sen minkä tarvitsee. Uusin vauva tai kaksplus kirjotti juuri aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jostain lehdestä ja olen aiemmin kuullut saman, että syömiset ei vaikuta vauvaan. Se ottaa istukan kautta vaan sen mikä tarpeen, ei yhtään enempää.

Aika mielenkiintoinen juttu! Tämähän romuttaa aika monta vanhaa käsitystä just vauvan koko/äidin raskausajan kilot -vertailusta...

Minä herkuttelin joka päivä raskaana ollessani. En niinkään suolaisia, mutta vähintäänkin suklaata oli saatava ihan jokaikinen päivä. Mulle tuli kiloja 13 (lähtivät imettämällä pois) ja vauva painoi 3,5 kg. Ilman suklaata olin kiukkuinen, ärtynyt ja väsynyt, mutta suklaan voimalla en stressannut turhista. :)

Itseasiassa ylipaino (jos sitäsulla nyt on) lisää vaikka minkä riskiä, eli mars kävelylle, happi tekee hyvää.

Eli minkä? Ei ole mitään lapsen sairautta minkä tiedetäisin johtuvan äidin ylipainosta.. haloo...

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/%C3%84idin+ylipaino+on+merkitt%C3%A4v%C3%A4+riski+raskaudelle/HS20070120SI2YO04ri6?ref=rss

Ton linkin mukaan jopa lapsen kuolema synnytyksessä tai ensimmäisten elinviikkojen aikana olisi jotenkin yhteyksissä äidin ylipainoon? Siis täh? Miten äidin paino voi vaikuttaa? En ymmärrä ja oli ärsyttävä juttu siitä syystä, ettei noita kauheita väitteitä perusteltu tarkemmin. Jumaliste, oletteko kattoneet faktalta niitä riskiraskaus tai synnytyssairaala-sarjoja? Niissähän on järkiään tooooodella ylipainoisia äitejä ja kyllä niiden vauvat ovat elossa syntyneet ja voineet hyvin... Mikä hiton tutkimus toi nyt sitten on? Mulla painoindeksi on 34 ja olo mitä mainioin! Ei yhtään sen kummempi kuin 20kg sitten. Tunnen siis oloni terveeksi ja hyvinvoivaksi. Tiedän kyllä olevani ylipainoinen odottaja ja tarkkailen tarkkaan mitä suuhuni nyt raskauden aikana laitan. En halua enää lisätä kilojani raskauden takia.

No kuinka todennäköisiä nuo ongelmat sitten oikeasti on? kuinka monelle tulee noita ongelmia? esim. lapsi joutuu teholle (ja siis niin, että se johtuu nimenomaan liiasta painosta)?

Kukaan ei varmaan tuumi, että tuonkaltainen ruokavalio on ihmiselle hyväksi, olipa raskaana tai ei. Ja uskokaa pois, kaikilla eivät ne raskausajan kilot todellakaan lähde pois, ei välttämättä ikinä. Joten kyllä minusta ihan oman terveyden takia olisi hyvä syödä terveellisesti raskausaikainakin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kukaan ei varmaan tuumi, että tuonkaltainen ruokavalio on ihmiselle hyväksi, olipa raskaana tai ei. Ja uskokaa pois, kaikilla eivät ne raskausajan kilot todellakaan lähde pois, ei välttämättä ikinä. Joten kyllä minusta ihan oman terveyden takia olisi hyvä syödä terveellisesti raskausaikainakin. =)

tiedän toki ettei tämä ole esimerkillistä, mutta edelleen: tietääkö kukaan kuinka suurista riskeistä puhutaan ja varsinkin sikiön kannalta?

Riskiähän se vaan lisää.
Samoin kuin vaikka tupakka.

Ja stressi.

Mutta hiton typerää on väittää ettei se muka mitään vaikuta.

No mulla on aika kova stressi/ahdistus ja ruokajuttu. Eli onko sikiö nyt vaarassa? Toivottavasti laskettu aika tulisi pian niin lapsen ei tarvitse kärsiä mun elintavoista..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Riskiähän se vaan lisää.
Samoin kuin vaikka tupakka.

Ja stressi.

Mutta hiton typerää on väittää ettei se muka mitään vaikuta.

No mulla on aika kova stressi/ahdistus ja ruokajuttu. Eli onko sikiö nyt vaarassa? Toivottavasti laskettu aika tulisi pian niin lapsen ei tarvitse kärsiä mun elintavoista..

Menet ihan oikeasti huomenna kävelylle. Se vähentää riskiä ja lisää vauvan hapensaantia ja lievittää stressiä ja...

Usko vaan, siitä tulee paljon parempi olo.

Ylipaino ei ole äidille hyväksi ja mikä ei ole äidille hyväksi tekee myös lapselle pahaa. Lapsi ei välttämättä saa tarpeeksi ravintoaineita jos äiti syö huonosti, äidin verenpaine vaikuttaa istukan toimintaan ja verenpaine muuttuu liikakilojen yhteydessä. Sen lisäksi synnytyksessä on isommat riskit jos äiti on ylipainoinen.

Miten olis, jos tästä eteenpäin yrittäisit syödä paremmin ja liikkua? Jos tekee mieli makeaa, kokeile marjoja ja hedelmiä (laita vaikka kermavaahtoa päälle, silti terveellisempää ku karkit) ja hiilarihimoon täysjyväpastaa vaikka peston kanssa..? Suolaisennälkään erilaiset suolatut pähkinät, kunhan verenpaine on aisoissa...?

Iso vauva?? Mä olin esikoista odottaessa hyvin tarkka mitä söin ja kuinka paljon, paino ei paljoa noussu, vauva painoi 4270g

Seuraavissa raskauksissa oon syönyt ku sika ja paino noussu (olen siis yhä kuin sika) ja vauvat painanu 3.5-3.7kg...

Juuh..

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahans:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jostain lehdestä ja olen aiemmin kuullut saman, että syömiset ei vaikuta vauvaan. Se ottaa istukan kautta vaan sen mikä tarpeen, ei yhtään enempää.

Aika mielenkiintoinen juttu! Tämähän romuttaa aika monta vanhaa käsitystä just vauvan koko/äidin raskausajan kilot -vertailusta...

Minä mietin juuri, että mitä omassa elimistössäni tapahtuu, minä olen viikolla 37 raskaana, ja joudutaan pian käynnistämään vauvan ison koon takia (yli 4.kiloinen jo nyt). Ja minun paino on 6 kg vähemmän kuin mitä se oli plussatessa. Eli oikeasti olen laihtunut reilusti yli 10 kg raskauden aikana, ja vauvasta tulee jättiläinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ylipaino ei ole äidille hyväksi ja mikä ei ole äidille hyväksi tekee myös lapselle pahaa. Lapsi ei välttämättä saa tarpeeksi ravintoaineita jos äiti syö huonosti, äidin verenpaine vaikuttaa istukan toimintaan ja verenpaine muuttuu liikakilojen yhteydessä. Sen lisäksi synnytyksessä on isommat riskit jos äiti on ylipainoinen.

Miten olis, jos tästä eteenpäin yrittäisit syödä paremmin ja liikkua? Jos tekee mieli makeaa, kokeile marjoja ja hedelmiä (laita vaikka kermavaahtoa päälle, silti terveellisempää ku karkit) ja hiilarihimoon täysjyväpastaa vaikka peston kanssa..? Suolaisennälkään erilaiset suolatut pähkinät, kunhan verenpaine on aisoissa...?

Tähän on pakko puuttua sen verran että ylipain SAATTAA vaikuttaa verenpaineeseen, mutta ei todellakaan tee sitä automaattisesti.

Ylipäätään ylipaino on, kuten Ruusakin aiemmin tuossa mainitsi, riski monelle tekijälle mutta ei automaattinen seuraus.

Ei sillä että yhtään tässä puolustelisin, itsekin ylipainoisena äitinä tiedän kyllä riskit. Itsellä ylipaino ei vaikuttanut kumpaankaan raskauteen tai synnytykseen, mutta toki tuo mahdollisuus on kun ylipainoisena raskautuu tai lihoo paljon raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä herkuttelin joka hiton päivä molempien raskauksien aikana. Levyllinen suklaata, 1,5l limua, sipsipussi jne.. Kiloja ei tullut kuitenkaan juuri ollenkaan eikä muitakaan ongelmia.

kerrottakoon vielä, että ekasta tuli 7,5kg, vauva painoi syntyessään 2900g. Tokasta tuli himpun päälle 6kg ja vauva painoi 3610g.

Mulla myös.. siis herkuttelin 1l jätskiä päivässä :snotty:
kiloja kuitenkin tuli vain n. 5 ja vauva painoi 3090g

Ei hyvää päivää, mistä kiven kolosta näitä ihmisiä ja niiden uskomia tutkimuksia aina löytyy... ei yhtään ihme että lääkärit on helisemässä näiden itse tiedän paremmin kun jotain olen lehdestä lukenut ihmisten kanss kun aiheuttvat itselleen enemmän haittaa uskomalla kaikkea ilman lähdekriittisyyttä..

Mulla takana 3 raskautta ja olin minäkin aikamoinen herkkusuu raskaana ollessani.

Jokaisella lapsella on sitten korkeampi riski (yhdellä oli 7%riski ja kahdella muulla 3-5% riski) sairastua lapsuusiän diabetekseen.. :(

Lähdin siihen diabetes-tutkimukseen mukaan siis..muuten en edennyt kuin tuon tiedon vain sain, että riskiä on.

Monesti oon miettinyt että johtuuko tää minun herkuttelusta silloin....

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulla takana 3 raskautta ja olin minäkin aikamoinen herkkusuu raskaana ollessani.

Jokaisella lapsella on sitten korkeampi riski (yhdellä oli 7%riski ja kahdella muulla 3-5% riski) sairastua lapsuusiän diabetekseen.. :(

Lähdin siihen diabetes-tutkimukseen mukaan siis..muuten en edennyt kuin tuon tiedon vain sain, että riskiä on.

Monesti oon miettinyt että johtuuko tää minun herkuttelusta silloin....

mistä sä sen riskin tiedät?? siis pelkästään herkutteluko sen riskin nostaa?

Ihme puolustelua,että äiti saa olla pirun ylipainoinen odottaessaan!!!!

Ihme asenne teillä on! Syö vaan, ei siitä mitään tuu.. Just joo! Ei sellainen ravinto tee hyvää kellekkään, odottajalle tai sikiölle. Syö terveellisesti, herkutella saat välillä, mutta kohtuudella!!!!!

Yhteistyössä