Jos odottava äiti herkuttelee JOKA PÄIVÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Eli syön joka päivä n. puoli pussia karkkia tai puolikkaan suklaalevyn ja lisäksi vielä suolaisia herkkuja esim. pizzaa n. 4 kertaa viikossa. Mitä tämä aiheuttaa sikiölle? Lopetin tupakoinnin ja olen kai korvannut sen karkilla. Pää sekoaa, jos en saa edes karkkia, joten tuntuu aika pattitilanteelta. Olo on masentunut, mielessä edelleen tupakka vaikka kuukausikaupalla olen ollut ilman ja siihen himoon sitten otan karkkia. Painoa on tullut 26 kiloa ja rv 30.. Tuskin ehdin enää vaikuttamaan mihinkään mutta haluan tietää mitä sikiölle voi tulla tästä?

Mä herkuttelin joka hiton päivä molempien raskauksien aikana. Levyllinen suklaata, 1,5l limua, sipsipussi jne.. Kiloja ei tullut kuitenkaan juuri ollenkaan eikä muitakaan ongelmia.

kerrottakoon vielä, että ekasta tuli 7,5kg, vauva painoi syntyessään 2900g. Tokasta tuli himpun päälle 6kg ja vauva painoi 3610g.

Minä söin raskaudessa joka päivä jotain hyvää kun oli niin hirveät herkun himot :D 30kg tuli painoakin.Onneksi olin ennen raskautta hoikka. Ei sikiölle mitään siitä tullut että joka päivä söin. Neiti painokin "vain" 3100g syntyessään ja itsellä paino tippu 4 kuukaudessa.

Nähtävästi sikiösi voi ihan hyvin, jos sinulla sokerit ovat pysyneet aisoissa. Nähtävästi on? Tosin vauvakin saattaa sinun herkuttelusi takia saada enemmän massaa ja syntyy siis isokokoinen vauva. Mä en tiedä onko tämä ihan aina seurausta herkuttelusta, koska tuttavalleni syntyi yli 4kg tyttö, vaikka tuttavani söi terveellisesti ja liikkui paljon raskauden aikana. Niin ja sitähän on myös tutkittu että äidin raskauden aikainen ruokavalio vaikuttaa myös siihen, mistä vauvasi "pitää" hieman isompana. Mulla on myös ollut paheena liiallinen herkuttelu raskausaikana ja oikeastaan se joka siitä eniten on kärsinyt olen ollut vain minä itse... Kiloja on jäänyt raskauksista ja niitä on jälkeenpäin niin vaikea saada pois. Koeta pikku hiljaa hillitä makeanhimoasi tai koeta korvata jollain muulla, joka helpottaisi oloa. Sulle saattaa vielä puhjeta raskausajan diabetes ja sen asian kanssa ei voi leikkiä. Tsemppiä kovasti. Hieno asia on ollut se, että olet tupakoinnin jättänyt!

Itse lihoin 30 kg, kun herkuttelin koko ajan ja kaikkea. Mut sain pois, joten syö niin et napa rutisee kunhan et polta..Mut eka lapsi oli 3kg joten ei ainakaan ollut iso sokerilapsi..

Saas nähä paljon tulee tällä kertaa, nyt on vaan paino tippunut kun koittanut syödä terveellisesti kun en haluis samaa painoo uudestaan (kävi selkään ei muuten). Nyt neuvolatäti huolissaan mun paniosta kun tippuu ja kyselee stressistä joten niin tai näin....

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä herkuttelin joka hiton päivä molempien raskauksien aikana. Levyllinen suklaata, 1,5l limua, sipsipussi jne.. Kiloja ei tullut kuitenkaan juuri ollenkaan eikä muitakaan ongelmia.

Haluu sun geenit ja aineenvaihdunnan :D

En nyt jaksa ajatella itseäni, pääasia etten masennu enempää enkä sorru tupakoimaan. Ei kuulosta siis pahoilta riskeiltä tuo iso vauva? Sokerit ym. on ollut ok neuvolassa

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Haluu sun geenit ja aineenvaihdunnan :D

mä söin kanssa joka päivä suklaata tai jotain muita herkkuja kiloja tuli 10kg raskauden aikana vauva oli normaali kokonen mutta sokeriarvot heitteli muutaman päivän ajan en tiädä johtuko herkuista vai keltasuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En nyt jaksa ajatella itseäni, pääasia etten masennu enempää enkä sorru tupakoimaan. Ei kuulosta siis pahoilta riskeiltä tuo iso vauva? Sokerit ym. on ollut ok neuvolassa

Jos ne on ok niin sit ei hätää, isoja lapsia voidaan saada muutenkin ja diabeteksen synnystä ei ole varmuutta (muuten siihen olisi varma torjunta keinokin) sen voi saada laihat ja lihavat, vaikka palstalaiset joskut niin luulee niin sairaudet tulee myös laihoille ei vain meille läskeille...

Eikä isossa lapsessa ole mitään pahaa, ystäväni sain kaksi yli 5kg lasta alateitse eikä mitään ongelmaa...

Stemmpiä :hug: kyllä se siitä... :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

jos sulle tulee raskausajan diabetes niin ei oo mikään leikin asia sun tulevaisuuden kannalta.EIkä vauvankaan,iso koko ei oo ainoo riski raskausdiabeteksessa vaikka ihmiset niin luulee. Synnytyskomplikaatioiden riski paljon suurempi.Pahimmillaan,sanon siis PAHIMMILLAAN vauvalle voi tulla ihan elinvaurioita raskauden aikana, mut onneksi SUomessa tosi harvoin kun tauti saadaan tasapainoon..

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Itseasiassa ylipaino (jos sitäsulla nyt on) lisää vaikka minkä riskiä, eli mars kävelylle, happi tekee hyvää.

Eli minkä? Ei ole mitään lapsen sairautta minkä tiedetäisin johtuvan äidin ylipainosta.. haloo...

Korkeentaan voi äidin liikkumista haitata loppuaikana..

Onko sulle neuvolassa huomautettu nopeasta painonnoususta? Oliko sun lähtöpaino alhainen? Mä olen myös nyt raskaana ja eka neuvolasta saakka on naristu mun painosta. No ei mulla ole ollut kuin tämä yksi neuvolakerta vielä, mutta heti tuli vino pino lautasmalli-monisteita jne. Mä olen nyt sitten yrittänyt hillitä makeansyöntiäni ja tänään oli todella vaikea ohittaa herkut kaupassa. Onneksi sen tein, vaikka vieläkin tekee niin pirusti mieli makeaa. Mun on vain pakko hillitä, enkä saa herkutella. Mulle on ollut niin vaikea karistaa kiloja raskauden jälkeen ja tällä lähtöpainolla (90kg) ei kiloja saa paljoa tulla. Meidän neuvolassa painosta naristaan aika herkästi. Kyllähän se vähän tympii kuunnella, mutta hyvää ne sillä tarkoittaa.

Voisiko joku tarkentaa mitä vaurioita sille lapselle voi tulla? Olen yrittänyt terveellisempää elämäntapaa mutta se ei nyt vain onnistu. olen stressaantunut ja tuntuu että ahdistun lopullisesti kun ei ole ystäviä, ei voi polttaa tupakkaa (jota poltin 18vuotta ja teki tosi tiukkaa lopettaa), miestä ei ole ja se karkki on ainoa "lohtu". Neuvolassa on nyt alettu sanoa että aika kovasti tulee painoa, mutta sen enempää ei ole puututtu. Lähtöpaino oli lievästi ylipainoinen.

Yhteistyössä