jos mulle sattuu jotain niin miten mun lapsille käy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
mulla on 2 lasta, 1v ja 3v. Olen eronnut lasten isästä, yhteishuoltajuus meillä on mutta on ihan yleisesti myös sossujen tiedossa että isästä ei riippuvuutensa takia ole lapsista hoitamaan, on käynyt katkolla, ja lastensuojelun tukitoimia oli muitakin silloin kun oltiin vielä yhdessä(mainitaan että lastensuojelun asiakkuus loppui samalla hetkellä kun asumusero alkoi).

Mutta, jos kuolisin tai minulle sattuisi jotain, etten pystyisi huolehtimaan lapsista, niin kuka päättää lasten asiat? ilmeisesti joku lasten- tai sijaiskoti olisi ainoa vaihtoehto. :( tai mummi, mutta eri juttu sitten osaisiko mummi tapella sossujen kanssa saadakseen lapset, ja jos saisikin niin kauanko lapset sitä ennen olisivat laitoksessa. mummi lapset ottaisi mielellään jos minusta ei olisi hoitamaan. tai sitten mies, ei lasten isä. hän on ollut mukana lasten elämässä, asuu kanssamme ym. mutta eipä sitä varmaan häneltä kysellä kun ei ole edes isäpuoli virallisesti.

saanko mitenkään tehtyä "testamenttia" että jos jotain sattuu, niin kenen haluan päättävän lasten tulevaisuudesta ym?

Ainakin ensihätään miehesti tai lasten mummi hoitaisi lapsia, lastenkodit ja sijaiskodit on hätävarana sellaisille joilla kukaan sukulainen ei syystä tai toisesta voi pitää lapsia. Jos miehesi tai lasten mummi iän puolesta (ettei ole liian vanha) todettaisiin haastatteluilla ja kotikäynneillä ihan normaaleiksi ihmisiksi niin toinen heistä varmastikin saisi huolehtia lapsista.

Testamenttiin voi laittaa toiveen siitä kuka huolehtii lapsista, mutta se ei ole mitenkään sitova juttu samalla tavalla kuin esim. Usassa.

yhteishuoltajuudessa lapset menee toiselle huoltajalle eli tapauksessasi isälle.
jos ei ole kykenevä huolehtimaan sossu sijoittaa sijaiskotiin.
näistä kannattaa puhua lastenvalvojan kanssa.itselläni on tilanne,ettei isä tule kysymykseen huoltajana jos minulle jotain sattuisi.asia on hoidettu sossun ja "valitsemani"sijaisperheen kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi te pöljät teette lapsia tällaisten miesten kanssa? Mä en voi tajuta. Että jo 1-vuotiaan isästä on pitänyt erota?

Mistä mä olisin voinut tietää etukäteen että lasten isä alkaa käyttää huumeita ja pettää, valehtelee jne?! me erottiin kun tuo 1v oli muutaman kuukauden iässä.

Mä en aina tajua tätä palstaa. heti kun joku tulee kertomaan kuin mies on taas jäänyt ryyppyreissuilleen niin JSSAP, oli kuin pieniä lapsia vaan. sitten kun joku on(liian myöhään) tajunnut jättää sen sian niin sekin on omaa vikaa, mitäs menin tekemään lapsia huonon miehen kanssa. :headwall:

Yhteistyössä