Jos minulla on aina vähintään 10 000

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
säästöjä pahan päivän varalle säästössä onko se teidän mielestänne millainen hätävara?
No, eläähän tuolla jonkun aikaa jos tulot tippuu nollaan. Mulla on hätävarana yleensä jotain 5000?. Nyt on tosin lähemmäs 10K?, ku säästän vanhempainvapaalle, että saan olla lasteni kanssa mahdollisimman kauan kotona.
 
VieraS
Kuulostaa kohtuulliselta. Itsellä hiukan enemmän ja juuri erillisellä tilillä. Olen säästänyt äitiyslomaa varten. Jos pärjää KELA:n tukien kanssa ä-loman (äitiys- ja vanhempainvapaa) niin tuon turvin voisi jatkaa kotona olemista vielä jonkin aikaan... :)
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja VieraS:
Kuulostaa kohtuulliselta. Itsellä hiukan enemmän ja juuri erillisellä tilillä. Olen säästänyt äitiyslomaa varten. Jos pärjää KELA:n tukien kanssa ä-loman (äitiys- ja vanhempainvapaa) niin tuon turvin voisi jatkaa kotona olemista vielä jonkin aikaan... :)
Eli sama suunnitelma :)...
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
säästöjä pahan päivän varalle säästössä onko se teidän mielestänne millainen hätävara?
No, eläähän tuolla jonkun aikaa jos tulot tippuu nollaan. Mulla on hätävarana yleensä jotain 5000?. Nyt on tosin lähemmäs 10K?, ku säästän vanhempainvapaalle, että saan olla lasteni kanssa mahdollisimman kauan kotona.
Niin ja lisään vielä, että mun omat säästöt on nämä. Miehellä toki omansa. Summaa en tiedä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis missä teillä on tämä hätävara?onko sille siis oma tili?? vai onko tarkotus että tili ei mene tuon tietyn summan alle?
Minulla on rahat määräaikaistalletuksissa ja rahastoissa joihin säästän edelleen.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja koti-aasi:
ja sitte täälä on aina osalla porukasta rahat loppu...

ei meillä ainakaan tommosia summia säästöön jää...
Kyllä mä sanon välillä, että rahat on loppu, vaikka säästöjä onkin. Niitä käytetään vain pakon edessä, eihän niitä kohta muuten olisikaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
On.
Ja eikä haluta lyhentää sitä kaikilla säästöillä. Elämässä kun ei koskaan tiedä... Lyhennetään joskus ylimääräistä kuitenkin.
mistä ihmeestä riittää rahat? mä en pysty palkasta säästämään kuin muutaman kympin... säästöissä vain muutama tonni.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja kerli:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
On.
Ja eikä haluta lyhentää sitä kaikilla säästöillä. Elämässä kun ei koskaan tiedä... Lyhennetään joskus ylimääräistä kuitenkin.
mistä ihmeestä riittää rahat? mä en pysty palkasta säästämään kuin muutaman kympin... säästöissä vain muutama tonni.
Kun palkka tulee, niin heti sivuun joku summa, muuten ne kyllä häviää ennen seuraavaa palkka päivää. S-tilille tulee n. 50e/kk.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja kerli:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
On.
Ja eikä haluta lyhentää sitä kaikilla säästöillä. Elämässä kun ei koskaan tiedä... Lyhennetään joskus ylimääräistä kuitenkin.
mistä ihmeestä riittää rahat? mä en pysty palkasta säästämään kuin muutaman kympin... säästöissä vain muutama tonni.
Toki ainakin mulla on hyvä koulutus ja pitkä työputki takana. Epävarma ala, joten pakkokin miettiä raha-asioita ja laittaa säästöön. Eletään säästäväisesti ja järkevästi.
 
Ei kai kukaan kuvittele että 10000e on parissa palkasta kerätty...

Mutta vastauksena on, että olisihan se hyvä (esim omakotitalossa voi tulla ikäviäkin remppoja esiin), mutta mulla ei oo (miehellä on varmasti). Mies ostaa auton aina käteisellä ja sen takia säästää mua enemmän. Omalta osalta olen kerännyt rahastoon rahaa, mutta yllättäen taantuma on puolittanut säästöt... Aiemmin olen maksanut mielummin asuntolainaa enemmän pois, mutta nyt lisään tilisäästämisen määrää sen sijaan. Liian epävarma työllisyystilanne.

Säästäminen on aina halvempaa, kuin osamaksulla tai lainalla maksaminen. Musta on sinänsä naurettavaa tapella tästä, mutta jos sinä voit jotain myöhemminkin maksaa, niin voit sitä myös ennakkoon säästää. 10000e esim asuntoa säästettäessä ei ole mikään raha.
 

Yhteistyössä