\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 08:57 Lumikki kirjoitti:
Moni äitipuoli kokee miehensä lapset ikävinä tunkeilijoina noista aiemmista kirjoituksista päätellen. Lasten käytös ei syystä tai toisesta miellytä tai sitten on joku muu syy miksi se nyt vaan ei käy. Onko tullut mieleen, että lapsi saattaa käytöksellän oireilla esim. avioeron vuoksi ja isän uusi liitto lapsineen on myös varmaan kova pala lapselle. Miettikääpä tilannetta, että oma rakas isä, jota on kovasti ikävä, asuukin uuden äitipuolen lasten kanssa ja itse voit vain käydä kylässä isän luona. Eikö siihen voi jo jotenkin reagoida? Ja sitten on äitipuoli, joka mielellään pitäisi lasten isän vain itsellän ja omilla lapsillaan (jotka usein ovat jonkun muun miehen lapsia). Lapset kokevat olevansa tunkeilijoita - kyllä he sen huomaavat - ja siitäkin heille varmasti tulee paha olo. MIETTIKÄÄ ASIAA LASTEN KANNALTA!
Mielestäni lasten pitää olla tervetulleita aina vanhempiensa luo. Jos aikuiset eivät pärjää lasten kanssa, on syytä hakea asiantuntija apua! Eli siitä vain mars perheneuvolaan koko perheen voimin!!! Ja jos ei olla valmiita lasten hyvän eteen tekemään töitä yhdessä pariskuntana - niin äitipuolen on varmaan etsittävä sellainen mies, jolla ei ole lapsia, eikö? =)
Minä taas sain noista aiemmista kirjoituksista sen käsityksen, että suurin osa ajattelee, että jos miehen lapsen/lasten asumisjärjestelyt yhtäkkiä muuttuisivat ts. muuttaisivat kokonaan isän luokse asumaan, olisi se asia, jossa olisi
totuttelemista. Etenkin, kun usealla nähtävästi arjen pyörittäminen ja se kumppaninkin lasten hoito jää kokonaan omalle vastuulle.
Minun mielestä on ihan turha viisastella täällä, että miettikää asiaa lasten kannalta, koska se on varmasti asia, jota itsekukin uusperheineen miettii ihan jokapäiväisessä elämässään. Tuskin on kysymys siitä, etteikö jokaikinen täällä tietäisi, miten lapset voivat reagoida/käyttäytyä/tuntea.
Vaan kysymys on siitä, että monelle tällaiset palstat ovat ainoa paikka johon voi ja uskaltaa kertoa myös negatiiviset tunteensa. Harvemmin niitä kukaan voi/haluaa näyttää kumppanilleen tai viimeiseksi niille lapsille. Kysymys on kuitenkin toisen ihmisen lapsista, ja siinä missä toisinaan väsyttää omien kanssa, väsyttää myös toisten kanssa. Niin se vaan on, jokaiselle tulee kausia jolloin kysyy itseltään "Miksi aina minä? Miksi juuri minun on oltava kokoajan SE AIKUINEN? Kuka minua ymmärtäisi?"
Että turha läksyttää täällä muita tunteittensa takia, ei tämä uusperheellisyys herkkua aina ole, varmasti sen tiedät itsekin. Ihme tyyli tällä ja muillakin palstoilla, aina on joku todistelemassa kuinka juuri minä olen niin paljon parempi äiti/äitipuoli, kuinka juuri minä ajattelen aina vain lasten parasta.
Ja sitten mitä tulee tuohon viimeiseen lauseeseen, kuinka monelle omien lasten kanssa väsyneelle perheelliselle sanotaan, mitäs teit lapsia? Kuinka monelle väsyneelle yksinhuoltajalle sanotaan, mitäs erosit? Kuinka monelle väsyneelle opiskelijalle sanotaan, mitäs lähdit kouluun? Miksi aina äitipuolille sanotaan, mitäs et ottanut lapsetonta miestä??
Käsittääkseni tässäkään ketjussa monellakaan ei ollut kysymys siitä, etteikö oltaisi valmiita tosipaikan tullessa yrittämään, ja niillä jotka eivät ole, käsittääkseni olivat jo lähdössä (etsimään sitä lapsetonta miestä?)