Jos mä ottasin hoitolapsen nyt syksyllä/talvella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ihan tälleen päivähoidon asiakkaan näkökulmasta pidän kyllä tosi tärkeänä sitä että myös mun lasten hoitajilla on koulutus siihen työhön! Ja en todellakaan ikinä antais mun lapsia hoitoon äidille, jolla on 1 alle vuoden ikäinen lapsi eikä muuta kokemusta eikä koulutusta.

Ja jos olisin joku päättävä ihminen niin en antais lupaa toimia perhepäivähoitajanakaan. Eikä tää ole nyt mitenkään henkilökohtaista.

Näin juuri ajattelen myös minä ja pitkä miinus myös äidin iästä :/

Kun mä olin 20v, hoidin minä kokopäiväisesti kolmea lasta (1v, 3v ja 4v ) ilman minkäänmoista koulutusta siihen. Ja meni aivan hiton hyvin!
Onneksi perhettä kiinnosti enemmän minä tyyppinä kun mun paperit ja todistukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun yksi kaveri ilmoittautui vapaaehtoiseksi hoitamaan meidän syksyllä 2 vuotta täyttävää lasta jos hän saa mun kotihoidontuen.
Olisin suostunut saman tien, mutta hän asuu toisella puolella Espoota ja puhuu pelkästään suomea, ja meidän lasten äidinkieli on ruotsi :/

Ja uskon että tolla samalla ehdolla hän saa kyllä toisen lapen hoitoon luokseen.

Mä olen miettiny totakin vaihtoehtona =) Mutta jotenkin mulle tulee sellanen olo, että kun se on pimeetä työtä, että eihän se sovi... Vaikka kyllähän siinä joku verot maksaa. Sukulainenhan saa hoitaa lasta ja ottaa kotihoidontuen, mutta kaverille ei virallisesti sais.

Mut hei :xmas: Onks teil ruotsinkielisen päivähoidon tarvetta? :D:D:D Ja missäs te asutte? :laugh:

Minä olen ollut 7 vuotta kotiäitinä, hoitamassa 4 alle kouluikäistä lastani. Olen ammatiltani lto. Enkä ottaisi vieraita lapsia hoidettavakseni omaan kotiini.

Millainen äiti olen mielstäsi?

Mä voisin kyllä antaa 2-vuotiaani, sulle hoitoon, mutta taidatte asua väärällä puolen Espoota. Ollaan kyllä suomenkielisiäkin, mutta saispahan poika samalla kielikylvyn :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun yksi kaveri ilmoittautui vapaaehtoiseksi hoitamaan meidän syksyllä 2 vuotta täyttävää lasta jos hän saa mun kotihoidontuen.
Olisin suostunut saman tien, mutta hän asuu toisella puolella Espoota ja puhuu pelkästään suomea, ja meidän lasten äidinkieli on ruotsi :/

Ja uskon että tolla samalla ehdolla hän saa kyllä toisen lapen hoitoon luokseen.

Mä olen miettiny totakin vaihtoehtona =) Mutta jotenkin mulle tulee sellanen olo, että kun se on pimeetä työtä, että eihän se sovi... Vaikka kyllähän siinä joku verot maksaa. Sukulainenhan saa hoitaa lasta ja ottaa kotihoidontuen, mutta kaverille ei virallisesti sais.

Mut hei :xmas: Onks teil ruotsinkielisen päivähoidon tarvetta? :D:D:D Ja missäs te asutte? :laugh:

Heeeeeei, täydellistä! Tammikuussa menen töihin eikä kuopukselle ole hoitopaikkaa :whistle:
Siinä vaiheessa asutaan Karakalliossa, mut ens keväänä muutetaan Rastaalaan (tai no, Laaksolahti se taitaa nykyään olla :D )
Joten aivan täydellistä B)

Alkuperäinen kirjoittaja js:
Mä voisin kyllä antaa 2-vuotiaani, sulle hoitoon, mutta taidatte asua väärällä puolen Espoota. Ollaan kyllä suomenkielisiäkin, mutta saispahan poika samalla kielikylvyn :)

Kielikylpysysteemi olis kyllä myös kiva :D Oon miettiny sitäkin. Että onhan niitä kielikylpypäiväkotejakin... Tällä tavalla laps ehkä oppis varmemmin ruotsin, kun toinen hoidettavista lapsista on täysin ruotsinkielinen, kielikylpy pk:ssahan lapset varmaan usein keskenään puhuvat suomea. Ja sais varmasti yksilöllistä huomiota ja hoitoa =)

Näin mä levittäisin hurrien salaista propagandaa ja kohta koko maa olis ruotsinkielinen :xmas:

Heeeeeei, täydellistä! Tammikuussa menen töihin eikä kuopukselle ole hoitopaikkaa :whistle:
Siinä vaiheessa asutaan Karakalliossa, mut ens keväänä muutetaan Rastaalaan (tai no, Laaksolahti se taitaa nykyään olla :D )

Muutat mun isän naapuriin =) Sisko tulee asumaan myös sillä seudulla vielä sillon, oletan :D Sisko kun on muuttamassa meidän isälle.

Mut hei, jos sä olit ihan tosissas, niin mulle ainaki sopis! Pistä yv:tä :)

Muutat mun isän naapuriin =) Sisko tulee asumaan myös sillä seudulla vielä sillon, oletan :D Sisko kun on muuttamassa meidän isälle.

Mut hei, jos sä olit ihan tosissas, niin mulle ainaki sopis! Pistä yv:tä :)

Ja sä asut käsittääkseni mun vanhempien ja toisen siskoni naapurissa :D Huvittavaa :D

Mutta juu, laitan yv´tä heti kun saan kaikki ilta-askareet fiksattua :)

Kelan yksityisen hoidon tuki 160,00E, Espoolisä 296,00E, Tulosidonnainen hoitolisä 0 - 134,55E, eli yhteensä 456,00 - 590,55 euroa. Tähän sit vielä perhen maksama hoitomaksu päälle. Nää summat siis alle 3 v hoitolapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
No jos hoitomaksu on 500?/kk, siitä vähennetään 160? yksityisenhoidontuki ja mahdollinen kuntalisä esim. 250? (oulussa) vanhempien osuudeksi jää huimat 90?/kk. Eli toi 500? on vielä halpa hinta.

siis hoitomaksuhan on tulojen mukaan ja kuntalisä maksaa sen ylijäävän osan mikä jää kelan tuen ja omavastuun jälkeen. tuskin oulu maksaa 250e jos vanhemmilla hyvät tulot

ei vaan kuntalisää maksetaan lapsen iän mukaan, alle 3v lapsista saa sen 250e kuntalisää =)

no ei ainakaan täällä, siis ihan tosi eikö joka puolella suomea olekkaan hoitomaksut tulojen mukaan??? :o

ei vaan on olemassa suositushinnat joista sitten hoitaja päättää mitä ottaa ja kela laskee omat osuutensa pois ja sitten vasta jää selville paljonko on vanhempien osuus, esim mulla on toi 550 nyt hintana ja tän hoitolapsen vanhempien osuudeksi kaikkien vähennysten jälkeen jäi 140e =)

Alkuperäinen kirjoittaja js:
Kelan yksityisen hoidon tuki 160,00E, Espoolisä 296,00E, Tulosidonnainen hoitolisä 0 - 134,55E, eli yhteensä 456,00 - 590,55 euroa. Tähän sit vielä perhen maksama hoitomaksu päälle. Nää summat siis alle 3 v hoitolapsesta.

No tämä kuulostaa mun mielestä vähän realistisemmalta ku tuo 233 + 160 ? :) Ihan järkevä ratkaisu kunnalta, rahaahan tuo säästää pk-paikkaan verrattuna. Ja perhepäivähoito (hyvän hoitajan löytyessä, tietty) on kuitenkin lapselle parempi ku laitoshoito, varsinkin alle 3-veelle.

Mä oon rupeemassa yksityiseksi pph:ksi ensi vuoden alusta. Mulla on kaksi lasta kotona joten voin ottaa vain kaksi lasta hoitoon. ajattelin pyytää 600e per lapsi, koska siitä jää tukien jälkeen maksettavaksi vain hiukan yli normihoitomaksun (alle 3v, isommalta enemmän) Joudun kuitenkin maksamaan yel-maksut, n.150e/kk, verot n.200e, maksaa ruuat jne. Eli itelle jäisi muutama satanen + kotihoidontuki. Eihän sillä rikastu mut saahan hoitaa omat kotona.

Pph:lla pitää kyllä mielestäni olla joku pätevyys, pph-tutkinto, lähihoitaja tms.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

perheet maksavat itse kaiken, vuokransa ym. joten ei niillä sen enempää rahaa ole tuhlattavaksi kuinsinullakaan

Alkuperäinen kirjoittaja Violet:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
yksityiset pph:t ottaa maksua (perheeltä) yleensä sen saman kuin kunnalla maksaisivat (233), ja siihen tuet päälle. Riippuu sitten kunnasta paljonko ne on.

Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Siis täh? Kunnallinen pph saa n. 350e yhdestä lapsesta ja vanhemmat maksaa siitä maksimissaan 240 (noin).

Että paljoa enempää ei varmaan kannata pyytää kuin tukineen niin, että vanhempien maksettavaksi tulee suurinpiirtein tuo kaks ja puolisataa. Aika monille vanhemmille tuokin on jo iso raha joka kuu maksettavksi, joten jos et jotain parempaa perhettä" löydä tarjoamalla jotain hyvin erikoista pedagogista hoitoa, niin kovinkaan helpolla et sellaista löydä "tavallisista perheistä"..

Minä ilmeisesti sitten muistan pph:n palkat ihan väärin. Eikös ne ole n 1500?/kk? Ja siihen vielä kulukorvauksia päälle...? Saatan muistaa ihan väärin, siitä on aikaa ku tiirailin kunnallisten pph:iden tuloja.

Kyllä mä mieluiten jonkun "hörhö" perheen ottaisin asiakkaaks :D Voisin tarjota mm ruokapuolella vähän parempia vaihtoehtoja ku kunnallinen. Ja lapsentahtisia perheitä on paljon, joskus heilläkin on tarve lapsenhoidolle. Mieluiten tosin olisi ruotsinkielinen perhe... Ruotsinkielisistä pph:ista on mun tietääkseni suuri pula, joten ehkä löytyiski joku ruotsinkielinen perhe?

Mutta aika ihmeellistä jos ei viittitä euroakaan enempää satsata kotihoitoon/kodinomaiseen hoitoon. Kyl mää vaa satsaisin... (tai satsaankin, olemalla hoitovapaalla).

siis satsaat? yhteiskunnalta tulee ilmaista rahaa sulle.

yksityiset pph:t ottaa maksua (perheeltä) yleensä sen saman kuin kunnalla maksaisivat (233), ja siihen tuet päälle. Riippuu sitten kunnasta paljonko ne on.

Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Siis täh? Kunnallinen pph saa n. 350e yhdestä lapsesta ja vanhemmat maksaa siitä maksimissaan 240 (noin).

Että paljoa enempää ei varmaan kannata pyytää kuin tukineen niin, että vanhempien maksettavaksi tulee suurinpiirtein tuo kaks ja puolisataa. Aika monille vanhemmille tuokin on jo iso raha joka kuu maksettavksi, joten jos et jotain parempaa perhettä" löydä tarjoamalla jotain hyvin erikoista pedagogista hoitoa, niin kovinkaan helpolla et sellaista löydä "tavallisista perheistä"..

Minä ilmeisesti sitten muistan pph:n palkat ihan väärin. Eikös ne ole n 1500?/kk? Ja siihen vielä kulukorvauksia päälle...? Saatan muistaa ihan väärin, siitä on aikaa ku tiirailin kunnallisten pph:iden tuloja.

Kyllä mä mieluiten jonkun "hörhö" perheen ottaisin asiakkaaks :D Voisin tarjota mm ruokapuolella vähän parempia vaihtoehtoja ku kunnallinen. Ja lapsentahtisia perheitä on paljon, joskus heilläkin on tarve lapsenhoidolle. Mieluiten tosin olisi ruotsinkielinen perhe... Ruotsinkielisistä pph:ista on mun tietääkseni suuri pula, joten ehkä löytyiski joku ruotsinkielinen perhe?

Mutta aika ihmeellistä jos ei viittitä euroakaan enempää satsata kotihoitoon/kodinomaiseen hoitoon. Kyl mää vaa satsaisin... (tai satsaankin, olemalla hoitovapaalla).

siis perhepäiävähoitojan aplkka on tuo mutta niitä lapsia on enemmän hoidossa kuin yksi kappale

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eikö tämä ninatt ole juuri se joka kirjotteli paljon siitä miten hermo palaa sisaren lapsiin. Ne ei osannu tehdä mitään muuta kuin kiristää ap:n pinnaa ja ihan tahallaan sun muuta samantyylistä. Että mieti nyt aika tarkaan ap ennekuin pilaat jonkun raukan elämän "hoitamalla" sen lasta.

juuri näin. omaa yhtä pientä lasta voi jokainen hoitaa täydellisesti, mutta toisten lapset ja omatkin, jos niitä on useampi, on ihan toista.

Ethän sä voi olla tosissas, että sä kyseenalaistat kokonaan ja täysin kaikkien pph:jien sekä muiden päivähoitohenkilökuntaan kuuluvien hoitajien koulutuksen?! On aivan eri asia lähteä hoitamaan muiden lapsia vain sinun "kokemuksellasi" - nuorena alalle kouluttamattomana yhden lapsen äitinä.. No way!!! Helkatti, johan se sanotaan piru vie poäivähoitolaissakin, että hoitoa antavat koulutetut, laillistetut hoitajat...

Minä en ainakaan ikinä koskaan milloinkaan anna lastani kenellekään ei kouluttamattomalle tytönhupakolle, olkoonkin hänellä vaikka kuinka monta omaa lastaan. Ja onneksi meidän kunta on sen verran fiksu, että vaatii jokaiselta hoitajalta koulutuksen elikäs sen ammatillisen pätevyyden. Voi helkatti sun kanssa, ihminen!!

Mun ystävä hoitaa n.3-4 päivää viikossa 2-vuotiasta lasta omansa lisäksi. Laps tuli hoitoon vajaa yksi vuotiaana. Muistaakseni saa siitä n. 200- 250 ? /kk ja lisäksi välipalat lapselle. Hällä ei ole koulutusta mutta on hoitanut lapsia sitä ennen 2-vuotta, heti opiskelujen jälkeen ja ennen omaa lasta. Ja hyvä hoitaja muutes onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

siis perhepäiävähoitojan aplkka on tuo mutta niitä lapsia on enemmän hoidossa kuin yksi kappale

Kunnallinen, kouluttamaton pph: 1500/4=366?/lapsi + kulukorvauksia
Koulutettu: 1700/4=425?/lapsi

Yksityinen pph: 390?/lapsi, ei kulukorvauksia, kuluja taas YEL + vakuutuksia jne...

Että kuulostaa hieman oudolta mun korviin.

Voi hyvän tähden sentää ninatt kun oot :headwall: :o :o :o kunnallisilla pph:illa on ammattitutkinto. Ei sellaiseksi vaan aleta kun sattuu huvittamaan, vaan joko sitoudutaan koulutettavaksi tai että on jo tutkinto. Mistä ihmeestä oot keksiny että kunnallinen pph on koulutttamaton?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

:laugh: :laugh: :laugh: Kyllä siitä kunnallisestä pk:sta maksetaan myös. Ja hoito siellä on hyvää! Sulla jos ei ole kokemusta, niin älä myöskään mollaa. KHuomaatko muuten lievän ristiriidan: itse et olisi valmis maksamaan hoidosta samaa summaa kuin mitä olet pyytämässä muilta.

Ota muuten huomioon se, että ihmiset yleensä haluaa että niiden lapsilla on rajat ja rutiinit... oletko valmis joustamaan omista periaatteistasi hoitolasten kohdalla? Miten aiot handlata asian oman lapsesi kanssa?

Yhteistyössä