Jos mä ottasin hoitolapsen nyt syksyllä/talvella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
meillä yksityisillä pph on suositushinnat lapsen iästä ja kotikunnasta riippuen. täällä meillä päin ne on 500-550luokkaa suunnilleen ja halvemmaksi näin ollen kuin kunnallisella. ja toki pitää ottaa huomioon perheen tulorajat. ja sun pitää maksaa ennakkoverot, yel ja vastuuvakuutus tosta summasta joka kk =) kela tukee yksityisenhoidontuella, mahd kuntalisällä ja mahd hoitotuella ja sen lisäksi olet itse oikeutettu vielä ton "palkan" päälle saamaan omaa kotihoidontukeasi jos itselläsi on alle 3v lapsi =)

:flower: Kiitän!

Kotihoidontuen tietenkin tiesin, ja arvelin että jonkin sortin vakuutusta pitää olla ja jonkun pitää maksaa joko työnantajamaksuja tai sitten itse maksan yel:iä. Mutta että miten päin :D

Tietääkö kukaa olisko Espoossa kuntalisää yksityiselle hoidolle?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
yksityiset pph:t ottaa maksua (perheeltä) yleensä sen saman kuin kunnalla maksaisivat (233), ja siihen tuet päälle. Riippuu sitten kunnasta paljonko ne on.

Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Siis täh? Kunnallinen pph saa n. 350e yhdestä lapsesta ja vanhemmat maksaa siitä maksimissaan 240 (noin).

Että paljoa enempää ei varmaan kannata pyytää kuin tukineen niin, että vanhempien maksettavaksi tulee suurinpiirtein tuo kaks ja puolisataa. Aika monille vanhemmille tuokin on jo iso raha joka kuu maksettavksi, joten jos et jotain parempaa perhettä" löydä tarjoamalla jotain hyvin erikoista pedagogista hoitoa, niin kovinkaan helpolla et sellaista löydä "tavallisista perheistä"..

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vaan..:
Millä tavalla kouluttamattoman yh:n hoito on parempaa laatua kuin päiväkodissa, jossa koulutetut ohjaajat ja lastentarhanopettajat?

Kaikilta kouluttamattomilta lapset heti päiväkotiin! :attn: Kun eihän kotihoito voi olla mitenkään parempaa ku päiväkoti :laugh:

Katsos joidenkin mielestä kodinomainen, rauhallinen hoito on lapselle parempaa ku laitoshuolto. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
No jos hoitomaksu on 500?/kk, siitä vähennetään 160? yksityisenhoidontuki ja mahdollinen kuntalisä esim. 250? (oulussa) vanhempien osuudeksi jää huimat 90?/kk. Eli toi 500? on vielä halpa hinta.

siis hoitomaksuhan on tulojen mukaan ja kuntalisä maksaa sen ylijäävän osan mikä jää kelan tuen ja omavastuun jälkeen. tuskin oulu maksaa 250e jos vanhemmilla hyvät tulot

Ei yksityisellä oo tulorajoja. Tosiaan Oulu maksaa alle 3-vuotiaasta ton 250?/kk oli vanhempien tulot mitkä hyvänsäö

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
No jos hoitomaksu on 500?/kk, siitä vähennetään 160? yksityisenhoidontuki ja mahdollinen kuntalisä esim. 250? (oulussa) vanhempien osuudeksi jää huimat 90?/kk. Eli toi 500? on vielä halpa hinta.

siis hoitomaksuhan on tulojen mukaan ja kuntalisä maksaa sen ylijäävän osan mikä jää kelan tuen ja omavastuun jälkeen. tuskin oulu maksaa 250e jos vanhemmilla hyvät tulot

Ei yksityisellä oo tulorajoja. Tosiaan Oulu maksaa alle 3-vuotiaasta ton 250?/kk oli vanhempien tulot mitkä hyvänsäö

no niin just, täytynee alkaa kahtomaan oulusta asuntoja ;)

Tiesithän ap sen ettei voi vaan alkaa hoitamaan lapsia omassa kämpässä. Siitä pitää ilmottaa alueen päivähoitotoimistoon josta tulee täti tarkastamaan sun asunnon että onko sopiva :) ja noista ennakkovero sun muista joku jo tossa kirjottiki. Mut aika harva arvostaa kotihoitoa niin että veisi lapsen jollekki random-kouluttamattomalle hoitajalla ja pääpaino tolla koulutuksen puutteella vaikka äiti ootki =) ja ihan hyvällä siis sanon.

Millä tavalla kouluttamattoman yh:n hoito on parempaa laatua kuin päiväkodissa, jossa koulutetut ohjaajat ja lastentarhanopettajat?

Kaikilta kouluttamattomilta lapset heti päiväkotiin! :attn: Kun eihän kotihoito voi olla mitenkään parempaa ku päiväkoti :laugh:

Katsos joidenkin mielestä kodinomainen, rauhallinen hoito on lapselle parempaa ku laitoshuolto. ;)

Ymmärsit tahallaan väärin? Mun mielestä ainakin on ihan eri asia jos äiti/mummo tms. hoitaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan kotona saamatta siitä palkkaa kuin että joku teke työtä "ammatikseen". Kyllä koulutetun lastenhoitajan kuuluukin mun mielestä saada enemmän palkkaa kuin kouluttamattoman. Kyllä ainakin itse haluisin, että pph:llakin olisi edes jonkinlainen lapsiin liittyvä koulutus tai useiden vuosien työkokemus.

Vähän sama kuin että voin kyllä hoitaa lapseni flunssan kotona, mutta umpilisäkettä en alkaisi itse leikkaamaan vaan annan sen koulutetulle henkilölle tehtäväksi. Tai että voin kyllä opettaa lapselleni aakkoset, mutta joku koulutetumpi saa opettaa matematiikan derivointisäännöt. Kyllähän jokaiseen ammattiin on koulutus jostain syystä..

Alkuperäinen kirjoittaja Violet:
yksityiset pph:t ottaa maksua (perheeltä) yleensä sen saman kuin kunnalla maksaisivat (233), ja siihen tuet päälle. Riippuu sitten kunnasta paljonko ne on.

Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Siis täh? Kunnallinen pph saa n. 350e yhdestä lapsesta ja vanhemmat maksaa siitä maksimissaan 240 (noin).

Että paljoa enempää ei varmaan kannata pyytää kuin tukineen niin, että vanhempien maksettavaksi tulee suurinpiirtein tuo kaks ja puolisataa. Aika monille vanhemmille tuokin on jo iso raha joka kuu maksettavksi, joten jos et jotain parempaa perhettä" löydä tarjoamalla jotain hyvin erikoista pedagogista hoitoa, niin kovinkaan helpolla et sellaista löydä "tavallisista perheistä"..

Minä ilmeisesti sitten muistan pph:n palkat ihan väärin. Eikös ne ole n 1500?/kk? Ja siihen vielä kulukorvauksia päälle...? Saatan muistaa ihan väärin, siitä on aikaa ku tiirailin kunnallisten pph:iden tuloja.

Kyllä mä mieluiten jonkun "hörhö" perheen ottaisin asiakkaaks :D Voisin tarjota mm ruokapuolella vähän parempia vaihtoehtoja ku kunnallinen. Ja lapsentahtisia perheitä on paljon, joskus heilläkin on tarve lapsenhoidolle. Mieluiten tosin olisi ruotsinkielinen perhe... Ruotsinkielisistä pph:ista on mun tietääkseni suuri pula, joten ehkä löytyiski joku ruotsinkielinen perhe?

Mutta aika ihmeellistä jos ei viittitä euroakaan enempää satsata kotihoitoon/kodinomaiseen hoitoon. Kyl mää vaa satsaisin... (tai satsaankin, olemalla hoitovapaalla).

Sullahan sitä kodinomaisuutta riittää, kakaroiden perään ei katsota mitenkään, ja ne saa huolehtia omista tarpeistaan itse.
Voi apua.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Ymmärsit tahallaan väärin? Mun mielestä ainakin on ihan eri asia jos äiti/mummo tms. hoitaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan kotona saamatta siitä palkkaa kuin että joku teke työtä "ammatikseen". Kyllä koulutetun lastenhoitajan kuuluukin mun mielestä saada enemmän palkkaa kuin kouluttamattoman. Kyllä ainakin itse haluisin, että pph:llakin olisi edes jonkinlainen lapsiin liittyvä koulutus tai useiden vuosien työkokemus.

Vähän sama kuin että voin kyllä hoitaa lapseni flunssan kotona, mutta umpilisäkettä en alkaisi itse leikkaamaan vaan annan sen koulutetulle henkilölle tehtäväksi. Tai että voin kyllä opettaa lapselleni aakkoset, mutta joku koulutetumpi saa opettaa matematiikan derivointisäännöt. Kyllähän jokaiseen ammattiin on koulutus jostain syystä..

Katsos mun mielestä perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, ei pienempi päiväkotiryhmä. Mieluummin annan lapseni hoitoon hyvälle äidille ku joukolle koulutettuja lto:jia. Kun haluan lapselle kodinomaista hoitoa, en koulua.

Koulun aika on sitten myöhemmin.

Nimenomaan. Peesi.
Sitäpaitsi nina ei kasvata lapsia tämän maailman säännöillä, ruoka syödään käsin ja pihalle kustaan yms. En usko että se pidemmän päälle on hyväksi lapselle joka esim on tottunut ruoka-aikoihin, aterimiin ja pottaan.

Katsos mun mielestä perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, ei pienempi päiväkotiryhmä. Mieluummin annan lapseni hoitoon hyvälle äidille ku joukolle koulutettuja lto:jia. Kun haluan lapselle kodinomaista hoitoa, en koulua.

Koulun aika on sitten myöhemmin.

Koulutettu lto ei voi olla hyvä äiti?? Just..

NinaTT: Sun kannattaa sit markkinoida tota sun "liikeideaa" eli ruotsinkielisyys, lapsentahtisuus jne. selkeästi. Nykyään vanhemmat arvostavat hoitajaa, jolla on samat arvot kuin heillä itsellään. Ja jopa maksaavat saadakseen kyseisen palvelun. Osa vaan valitettavasti vieläkin luulee, että koulutus takaa hyvän hoitajan.

Sori, mä en voi mitään sille, mutta hyväksytkö sä ne vanhempien kasvatustavat? Se yli 2v. ei pakosta ole vaipaton ja käyttää koko päiväisesti vielä vaippaa, ehkäpä kertakäyttöistä. Ei sormiruokailua, lapsi on saattanut nukkua tai nukkuu edelleen pinnasängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Sori, mä en voi mitään sille, mutta hyväksytkö sä ne vanhempien kasvatustavat? Se yli 2v. ei pakosta ole vaipaton ja käyttää koko päiväisesti vielä vaippaa, ehkäpä kertakäyttöistä. Ei sormiruokailua, lapsi on saattanut nukkua tai nukkuu edelleen pinnasängyssä.

yksyisenä ninatt voi itse valita asiakkaansa. Ja tuskin ottaa ihan ääripäästä hoitolasta

Eikö tämä ninatt ole juuri se joka kirjotteli paljon siitä miten hermo palaa sisaren lapsiin. Ne ei osannu tehdä mitään muuta kuin kiristää ap:n pinnaa ja ihan tahallaan sun muuta samantyylistä. Että mieti nyt aika tarkaan ap ennekuin pilaat jonkun raukan elämän "hoitamalla" sen lasta.

Ihan tälleen päivähoidon asiakkaan näkökulmasta pidän kyllä tosi tärkeänä sitä että myös mun lasten hoitajilla on koulutus siihen työhön! Ja en todellakaan ikinä antais mun lapsia hoitoon äidille, jolla on 1 alle vuoden ikäinen lapsi eikä muuta kokemusta eikä koulutusta.

Ja jos olisin joku päättävä ihminen niin en antais lupaa toimia perhepäivähoitajanakaan. Eikä tää ole nyt mitenkään henkilökohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Violet:

Minä ilmeisesti sitten muistan pph:n palkat ihan väärin. Eikös ne ole n 1500?/kk? Ja siihen vielä kulukorvauksia päälle...? Saatan muistaa ihan väärin, siitä on aikaa ku tiirailin kunnallisten pph:iden tuloja.

Kyllä mä mieluiten jonkun "hörhö" perheen ottaisin asiakkaaks :D Voisin tarjota mm ruokapuolella vähän parempia vaihtoehtoja ku kunnallinen. Ja lapsentahtisia perheitä on paljon, joskus heilläkin on tarve lapsenhoidolle. Mieluiten tosin olisi ruotsinkielinen perhe... Ruotsinkielisistä pph:ista on mun tietääkseni suuri pula, joten ehkä löytyiski joku ruotsinkielinen perhe?

Mutta aika ihmeellistä jos ei viittitä euroakaan enempää satsata kotihoitoon/kodinomaiseen hoitoon. Kyl mää vaa satsaisin... (tai satsaankin, olemalla hoitovapaalla).

No tuon 1500 voi saada jos on täysi ryhmä. Mutta ihan tes:issä se on tuo n.350. Siis yhdestä lapsesta.

Niin, no, monilla perheillä se ei ole valintakysymys se hoitomaksun suuruus, sata euroa enemmän kuussa tekee jo 1200 euroa vuodessa, sellainen lovi jo tuntuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ihan tälleen päivähoidon asiakkaan näkökulmasta pidän kyllä tosi tärkeänä sitä että myös mun lasten hoitajilla on koulutus siihen työhön! Ja en todellakaan ikinä antais mun lapsia hoitoon äidille, jolla on 1 alle vuoden ikäinen lapsi eikä muuta kokemusta eikä koulutusta.

Ja jos olisin joku päättävä ihminen niin en antais lupaa toimia perhepäivähoitajanakaan. Eikä tää ole nyt mitenkään henkilökohtaista.

Näin juuri ajattelen myös minä ja pitkä miinus myös äidin iästä :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiesithän ap sen ettei voi vaan alkaa hoitamaan lapsia omassa kämpässä. Siitä pitää ilmottaa alueen päivähoitotoimistoon josta tulee täti tarkastamaan sun asunnon että onko sopiva :) ja noista ennakkovero sun muista joku jo tossa kirjottiki. Mut aika harva arvostaa kotihoitoa niin että veisi lapsen jollekki random-kouluttamattomalle hoitajalla ja pääpaino tolla koulutuksen puutteella vaikka äiti ootki =) ja ihan hyvällä siis sanon.

"Random"...? No en minäkään lastani ihan kelle tahansa veis :o Kai sitä nyt haastatellaan ja tutustutaan jonkun verran toisiinsa ennen ku päätöksiä tehdään? Haastatellaan useita mahdollisia hoitajia, käydään katsomassa hoitopaikkaa, keskustellaan kasvatuksesta...?

En mä idiootti ole, tiedän, että jos haluaa kelan yksityisen hoidon tukea, niin tietty siihen kuuluu jonkun verran paperin pyörittelyä. Ja tiesin tuonkin, että päivähoitotoimiston tädin pitää hyväksyä ;) En nyt vaa näe mitään syitä miks mun asunto ei kelpais.

Mä antaisin mieluummin lapsen jollekin toiselle äidille (tai jopa lapsettomalle henkilölle), jonka kanssa mulla on samoja näkemyksiä lastenhoidosta, ku laittasin jonnekin random päiväkotiin jonne voidaan millon vaa ottaa uusia hoitajia joita en tunne enkä tiedä, jossa on liuta muita lapsia joita en tunne enkä tiedä enkä voi vaikuttaa mihinkään...

Mun yksi kaveri ilmoittautui vapaaehtoiseksi hoitamaan meidän syksyllä 2 vuotta täyttävää lasta jos hän saa mun kotihoidontuen.
Olisin suostunut saman tien, mutta hän asuu toisella puolella Espoota ja puhuu pelkästään suomea, ja meidän lasten äidinkieli on ruotsi :/

Ja uskon että tolla samalla ehdolla hän saa kyllä toisen lapen hoitoon luokseen.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Ja minä taas annan lapseni paljon mieluummin siskolleni tai veljelleni hoidettavaksi ku koulutetulle, mutta eri näkökannan omaavalle tuntemattomalle henkilölle. Mitä ihmettä se koulutus takaa? Jos osaa hoitaa omaa lastansa ja on hoitanu muittenkin lapsia, miksi ei voisi hoitaa sinunkin lastasi? Mitä se koulutus takaa? Oletko itse pätevä hoitamaan lastasi?

Mulla on yli vuoden ikäinen oma lapsi. Alle vuoden ikäinen olis munkin mielestä eri asia. Tyttö on kuitenkin nyt 1v1kk, eli hoitolapsen saapuessa jo huomattavasti isompi kuin esim 6-9 kk ikäinen vauva.

Kokemusta muiden lasten hoidosta mulla on.

Yhteistyössä