Tämä viestiketju sai minut hieman surulliseksi...
Toisaalta ymmärrän luovuttajien tarvetta säädellä esim. luovutuksen saajan ikää tms. Toisaalta taas surulliseksi saa kommentit, että vanhemmat luovutuksensaajat ovat itse toiminnallaan lapsettomuutensa aiheuttaneet.
Omakohtainen kokemukseni on, että aloimme silloisen mieheni kanssa yrittämään lasta reilu 26v:nä. Vuosien yrittämisen jälkeen menimme hoitoihin ja silloin sain kuulla, etten koskaan tule saamaan biologista lasta. Seurasi syvä järkytys, suru ja lopulta avioero. Uuden miehen löysin 33v. Hoitohin emme voineet heti mennä, sillä elämässämme oli paljon stressiä läheisten sairastelun ja esim. mieheni äidin kuoleman vuoksi. Nykyisen mieheni kanssa menimme lopulta luovutushoitoihin, kun olin 35v. ja rakas lapsemme syntyi kun olin 36v. Nyt olen toistamiseen raskaana ja ikää on 38v. Itse koen olevani tällä hetkellä erittäin onnellinen. Mutta teidän mielestänne minulla ei siis olisi ollut oikeutta enää saada lasta luovutetuilla munasoluilla...
Mutta jos raja hoitoihin olisi 35v. ja se olisi yleisesti tiedossa, olisit sinäkin varmaan mennyt hoitoihin 34-vuotiaana?
Jos haluaa oikein tosi tosi tosi kovasti lasta, niin miksi ihmeessä ihmiset ei sitten toimi ajoissa?
Mielestäni jos ihminen koko aikuisen ikänsä vaan haahuilee, ihmettelee, opiskelee, juoksee baareissa ja vaihtaa kumppania kuin paitaa, lihoo, laihtuu. lihoo, polttaa, kokeilee maria, sairastaa klamydian tai pari jne. on väärin että hän saa vielä lapsia 40-vuotiaana tai jopa vanhempana kun tuleekin se ahaa-elämys että haluaakin lapsen.
Nykyään kun on olemassa hoidot, ei ihmisen tarvitse ottaa vastuuta elämästä, aikuistua ja hankkia perhettä ajoissa. Kun ainahan voi mennä hoitoihin

Pitäisi ymmärtää että kaikkea ei vaan voi saada!
Ei se nyt ihan vähäinen aika ole jos ajatellaan että lapsiakin voisi saada vaikkapa 15-35 vuotiaana, sehän on herranjumala lähes 20 vuotta, pitäisi siinä ajassa jo elämän järjestyä ja kumppanin löytyä!
Tämä ei tietenkään koske alle 35v. lapsettomia jotka eivät ole aiheuttaneet itse lapsettomuuttaan, teitä en halua loukata mitenkään.