Jos löydät maasta tavaraa tai rahaa, onko se varastamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HaaveitaVain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HaaveitaVain

Aktiivinen jäsen
25.03.2008
1 023
0
36
Eli et yritä selvittää omistajaa tai vie poliisiasemalle. Kukkaron veisin itse poliisiasemalle, koska se sisältää paljon tärkeitä kortteja, mutta kolikkokukkaron saattaisin pitää :ashamed: Ja mitä muuhun tavaraan tulee, ni yleensä nostan hanskat ym. heijastimet johonkin puun oksalle mikäli omistaja niitä lähtee etsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Semper paratus:
Eli et yritä selvittää omistajaa tai vie poliisiasemalle. Kukkaron veisin itse poliisiasemalle, koska se sisältää paljon tärkeitä kortteja, mutta kolikkokukkaron saattaisin pitää :ashamed: Ja mitä muuhun tavaraan tulee, ni yleensä nostan hanskat ym. heijastimet johonkin puun oksalle mikäli omistaja niitä lähtee etsimään.

Meidän kulttuuriimme kuuluu se, että löytäjä pitää. Se on amerikasta omaksuttu kulttuuri. Ei tämä mikään Slovenija ole, jossa voit jättää rahapussin pöydälle huoletta.

no ei se löytäminen varmaan ole varastamista ;)... Olen löytänyt käteistä maasta, omaan taskuun meni. Jos olisi ollut lompakossa, olisin vienyt löytötavaratoimistoon rahoineen päivineen. Kaupassa olen joskun löytänyt tavaraa ja vienyt ne neuvontaan. Muuta en ole juuri löytänytkään.

Ei ole varastamista. Irtorahan ottaisin minäkin, lompakon jossa kaikki kortit jne. veisin poliisin huomaan. Samoin esim. jotku avaimet, passit, kännykät, silmälasit ym. arvotavaran, mutta jotkut yksittäiset hanskat tai sateenvarjot jättäisin siihen tai nostaisin roskikseen tai johonkin näkyvämmälle paikalle. Riippuu tavaran kunnosta ja löytöpaikasta.

Tuli kerran selvitettyä, kun löysin viisikymppisen kadulta.

"Jos löytötavara on ns. vähäarvoinen löytötavara (arvo on alle 20 ? eikä omistajalle ole ilmeisesti erityistä käyttö-, tunne- tai muuta arvoa) ja löytäjä tietää sen omistajan, hänen on ilmoitettava siitä omistajalle. Jos vähäarvoisen löytötavaran omistajaa ei löydy helposti, löytäjä saa pitää tavaran."

Jos isommalle löydälle ei kolmessa kuukaudessa löydy omistajaa, saat yleensä pitää löytösi.

http://www.poliisi.fi/poliisi/etela-pohjanmaa/home.nsf/pages/2F8C9791821F6AB5C225750600426EBB?opendocument

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku "löysi" mun pyörän lukitsemattomana kirjaston edestä ja keräsi itselleen. Ihan sama asia, kuin jos "löytäisi" kolikkokukkaron. Toisen oma on toisen oma.

Toi nyt on ihan asia erikseen.
Mä olisin itse jättänyt sen siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Joku "löysi" mun pyörän lukitsemattomana kirjaston edestä ja keräsi itselleen. Ihan sama asia, kuin jos "löytäisi" kolikkokukkaron. Toisen oma on toisen oma.

Tässä ollaan varmaan erilaisten moraalikäsitysten äärellä. Millä perustelet, että 20 euron arvoisen polkupyörän olisit jättänyt siihen ja 20 euron edestä kolikkoja olisit poiminut omaan taskuun?

Ei ole musta varastamista. Lompakon veisin minäkin löytötavaratoimistoon, mutta irtorahan pitäisin. Mitäs on tiputtanut :D
Ilahduttiin viikonloppuna kovasti, kun joku ystävällinen ihminen oli vienyt pojan tiputtaman rukkasen Prisman neuvontaan :flower:

Itse olen saanut takaisin ajokortin, kun hukkasin sen. Olen löytänyt lompakon ja palauttanut. Muutapa ei sitten muistu mieleen löydettyä tavaraa, kun joku muovipullo tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

Tässä ollaan varmaan erilaisten moraalikäsitysten äärellä. Millä perustelet, että 20 euron arvoisen polkupyörän olisit jättänyt siihen ja 20 euron edestä kolikkoja olisit poiminut omaan taskuun?

Kolkkoa tai seteliä ei oikein voi omakseen todistaa, elleivät ne ole jossain lompakossa, jonka voi kuvailla omakseen. Kyllä se raha on hallussapitäjän hallinnassa.

Miten pystyt todistamaan, että seteli on juuri sinun? Ellet ole jotenkin todistettavasti kirjannut sarjanumeroa ylös.

Mie oon aatellut niin että jos on esim.kolikoita tai vaikka setelikin "semmoisenaan" jossain lojumassa, niin ottaisin..koska joku muu ottais kuitenkin.
Jos ois lompakko/kolikkokukkaro tms. niin veisin poliisille/löytötavaratoimistoon..minne ne nyt pitääkään viedä.

No en nyt sentään lompakosta rahoja itselle ottaisi,veisin kaikkineen päivineen poliisilaitokselle.
Voisinpa palauttaa sen kolikkopussin myös.Se voi olla tärkeä jollakulle.
Jos rahat niinnäs lojuisi maassa,aliittaisin varmaan taskuuni.Siinäkin oikeastaan vaikuttaisi se paljonko sitä olisi.

Vanhempien lapsiinsa siirtämät mallit näkyvät hyvin suomessa leikkipuistoissa. Hieman ulkopuolisena olen havainnut, että täällä jonkun lapsen tuoma lelu on vain ja ainoastaan hänen käytössään, kunnes voidaan havaita, että se on hyljätty ja omistus-suhde selkeäasti siirtyy sille, joka sen ottaa.

Lisäksi täällä sallitaan hyvin pitkälle viety lasten uhkaava ja jopa väkivaltainen käytös toista kohtaan. Esimerkiksi liukumäkijonossa saa täällä kiilata. Asia, jonka tekemällä muualla lapsi poistetaan yhteisöstä välittömästi.

Etelän lomakohteissa tilanne, jossa on paljon ulkomaalaisia johtaa valitettavan usein siihen, että suomalaiset saavat leikkiä yhdessä saman kaltaisen kulttuurin omaavien venäläisten kanssa muiden eurooppalaisten kerätessä kamppeensa ja lapsensa muualle.

Multa on 2 kertaa pöllitty lompakko + kerran itse hukkasin + kerran yritettii viedä mutta juoksin varkaan kiinni. 2 kertaa sain seuraavalla viikolla takaisin (rahat viety) ja kerran lähti papereineen kaikkineen, kalliiksi tuli niiden uusiminen. ja työlääksi. Ei nyt niin kauhean rehellistä menoa, mutta joku sentään viitsinyt poliisille viedä.

Jokunen vuosi sitten löysin lähikaupan pihasta lompakon, kortteineen ja rahoineen. Hain enirosta numeron ja soitin lompakon omistajalle. Hän oli juuri päässyt kotiin kauppareissulta, eikä ollut vielä edes huomannut lompakon katoamista.. Mies asui lähellä, joten toimitin lompakon takaisin. Penniäkään en lompakosta ottanut, mutta mies antoi kaikki rahansa minulle löytöpalkkiona. Sain 38? vaikka kuinka koitin sanoa ettei asiasta ollu mulle vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Vanhempien lapsiinsa siirtämät mallit näkyvät hyvin suomessa leikkipuistoissa.

Lisäksi täällä sallitaan hyvin pitkälle viety lasten uhkaava ja jopa väkivaltainen käytös toista kohtaan. Esimerkiksi liukumäkijonossa saa täällä kiilata. Asia, jonka tekemällä muualla lapsi poistetaan yhteisöstä välittömästi.

Ja keskieuroopassa ei ole tyypillistä yhtään kiilata autolla jonossa tai töniä toisia autoja pysäköidessä tai jättää auto keskelle tietä, jos nyt ei satu pysäköintipaikkaa olemaan vieressä?

Ei maailmallakaan meno pulmusta ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ja keskieuroopassa ei ole tyypillistä yhtään kiilata autolla jonossa tai töniä toisia autoja pysäköidessä tai jättää auto keskelle tietä, jos nyt ei satu pysäköintipaikkaa olemaan vieressä?

Ei maailmallakaan meno pulmusta ole.

Kyllä siellä on tällaiseen käyttäytymiseen olemassa ihan normaalit yhteisön hyväksymät säännöt. Esim. kiilaaminen harvemmin on kiilaamista, sillä tilan antaminen kuuluu tapoihin. Onko siis ihme, että suomalaiselle turistille koituu ongelma, kun kokee autojen tulevan päälle?

Kaistalle saa monessa paikassa pysäköidä "kohtuullisen haitan" periaatteella. Hätävilkut päälle ja takana tulia ymmärtää, että kaista menee tukkeeseen. Se on normi. Pysäköidessä blokaten toisen auton tulee ymmärtää se, että on oltava niin lähellä, että töötti kuuluu. Samoin on ymmärrettävä se, että kadunlaidassa ei harrasteta pikaista pysähtymistä paikassa, jossa joutuu odottamaan poispääsyä sen takia, että tupakanostaja on pysäköinyt viereen.

Minä ainakin ymmärän esim. hollantilaista, ranskalaista ja espanjalaista autoilukulttuuria paremmin kuin suomalaista. Kaikille niille yhteistä on se, että autoilija ei ole kuningas, vaan jalankulkijat ja pyöräilijät otetaan huomioon.

ihan tutkimusten mukaan valittujen palojen niin lompakon palauttamis prosentti on suomessa ja norjassa maailman kärkisijat, en tiedä mitä paatuneisuutta on sitten ja kehotusta pitää itsellään rahat. oma oma tunto ei sitä salli.

Yhteistyössä