Jos lapsi isällään 2-4 viikkoa kesälomalla, miten elarit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusmaksuista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Isä ei saa vähentää euroista senttiäkään, vaikka lapsi olisi 2 kuukautta putkeen hänen luonaan. Näin lain mukaan. Jos sen tekee, niin ei kuin ilmoitusta kehiin.

[QUOTE="Sirkkeli";28685675]Isä ei saa vähentää euroista senttiäkään, vaikka lapsi olisi 2 kuukautta putkeen hänen luonaan. Näin lain mukaan. Jos sen tekee, niin ei kuin ilmoitusta kehiin.[/QUOTE]

Lähipiirissä lähivanhemmille kelpaa raha, mutta omat velvollisuudet unohtuvat herkästi. Oman sisarukseni kohdalla lähi kuppaa jopa rahat niin, että kiristää tietyn summan rahaa tuodessaan lapsen tapaamiseen. Vaatteita oletetaan myös etän hankkivan, vaikka lähi saanut rahat niin kelasta kuin etältä.

Pääasiassa elarit ovat niin mitättömän pienet, että ne ei kustanna kuin murto-osan lapsen elämästä. Hyvä jos on edes puolet lapsen ruokarahoista. Jos isä nyt pitää lapsen 2-4 viikkoa kesästä itsellään, niin se ei paljon äidin menoja vähennä. Äidin on kuitenkin koko ajan maksettava esim. vuokraa siitä lapsen huoneesta, ostettava vaatteita yms. Itse olen loma-aikoina ostanut ne extrat, esim. työtuolit, matot, Aku-kansiot yms.

[QUOTE="Sirkkeli";28685749]Pääasiassa elarit ovat niin mitättömän pienet, että ne ei kustanna kuin murto-osan lapsen elämästä. Hyvä jos on edes puolet lapsen ruokarahoista. Jos isä nyt pitää lapsen 2-4 viikkoa kesästä itsellään, niin se ei paljon äidin menoja vähennä. Äidin on kuitenkin koko ajan maksettava esim. vuokraa siitä lapsen huoneesta, ostettava vaatteita yms. Itse olen loma-aikoina ostanut ne extrat, esim. työtuolit, matot, Aku-kansiot yms.[/QUOTE]

Elarithan määrätään siinä suhteessa mitä vanhemmilla elatuskykyä on. Heitän mutulla, että isä on useammin etävanhempi ja se paremmin ansaitseva. En tiedä mitä kuluja lapsista silloin on, kun eivät ole paikalla.

[QUOTE="Sirkkeli";28685749]Pääasiassa elarit ovat niin mitättömän pienet, että ne ei kustanna kuin murto-osan lapsen elämästä. Hyvä jos on edes puolet lapsen ruokarahoista. Jos isä nyt pitää lapsen 2-4 viikkoa kesästä itsellään, niin se ei paljon äidin menoja vähennä. Äidin on kuitenkin koko ajan maksettava esim. vuokraa siitä lapsen huoneesta, ostettava vaatteita yms. Itse olen loma-aikoina ostanut ne extrat, esim. työtuolit, matot, Aku-kansiot yms.[/QUOTE]

Elarit kyllä lasketaan ihan siten, että ne kattavat lasten kulut. Jos eivät kata, niin olet haasko. Aika paljon teillä lapsi syö, jos ruokaan menee jo 500 euroa kuussa :D :D :D Mahtaa sulla olla lihava lapsi.

Kuule, et ole ikinä ajatellut, että sillä etävanhemmallakin on kuluja lapsesta? Vai meinaatko ettei sille etävanhemman luokse tarvi ostaa työtuolia tai kirjoituspöytää ja Aku-kansioita? :D :D :D Juu ja isällähän ei varmaan mene yhtään enempää asumiseen, kun lapsi on täällä. Kuule, kun isäkin tarvii isomman asunnon jotta etälapsi pääsee kylään. Ja isä sentään maksaa äidille siitä, että äiti saa elää "leveämmin" lapsen vuoksi. Eikö sitten äidin pitäisi maksaa myös isälle, että isä saa lapselleen tarvittavat saman mukavuudet mitä äidin luonakin.

Mun mielestä systeemi on ihan perseestä. Siis lähiäiti valittaa (hänet sossu todennut elatuskykyisemmäksi) että isän maksamat elarit (vajaa 250 euroa) ei koskaan missään tilanteessa riitä. No entä sitten kun lapsi on pidempään isän luona? Eipä ole koskaan äiti antamassa "elaria" silloin isälle. Paskat sanon minä, rahanahneita laahkoja ne lähit ovat.

ps. ja ymmärrän kyllä että elarit on maksettu muka sen mukaan, että ne on jaettu 12 kuukaudelle. Mutta esim. luonapitovähennyskin on ihan naurettava, 35 euroa :D Joo, sillähän saakin osteltua sängyt ja koulupöydät, jonka lisäksi kulutustavarat, vedet, sähköt ja vuokrat.

Että ihan turhaan lähit valittavat.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Elarithan määrätään siinä suhteessa mitä vanhemmilla elatuskykyä on. Heitän mutulla, että isä on useammin etävanhempi ja se paremmin ansaitseva. En tiedä mitä kuluja lapsista silloin on, kun eivät ole paikalla.

Hankintoja, kaikenlaista. Mulla ainakin jakautuu isommat hankinnat jokaiselle kuukaudelle. Samoin maksan vuokraa lapsen huoneesta, puhelinlaskun, lääkkeet yms. ihan joka kuukausi, vaikka hän olisikin poissa useamman viikkoa.

Miten sitten kun kolme lasta jotka asuvat isällään,ovat koko kesän minun luona niin kuuluisko ne elarit kesältä sitten maksaa mulle että voin käyttää ne lapsiin?en mä ole kuulluut mtn että niitä vois saada jos lapset on koko kesän esim mulla.

Äippäkö on vähän extra kesälomarahaa vailla? Eikös se ole lapsen elatukseen tarkoitettua rahaa ja jos lapsi ei edes kuukauteen ole kotona, ei sitä rahaa lapseen kulukkaan.

Saako asumiskuluistakin jättää lapsen osuuden maksamatta, jos lapsi ei kerran ole kotona sitä omaa tilaansa käyttämässäkään?

Eli ei se nyt aivan niinkään mene, ettei lapsesta olisi mitään kuluja, jos lapsi ei ole kotona.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Jos isä maksaa esim. 170 euroa kuussa, ja lapsi on moniallerginen, niin ruokalasku on jo helevetin paljon enemmän kuin tuo 170 euroa kuussa. Lisäksi lapsen lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kengät, laukut, lyijykynät, kaverilahjat, puhelinlaskut, huonekalut, pyörät, bussiraha, liikuntavehkeet jne.

Voi jumalauta. Kyllä täytyy sanoa, että aika hyviä olette, jos saatte vielä säästöön elareista jotakin. Vaikka siihen iskee lapsilisän päälle, niin on kyllä helevetin hyviä teidän rahojen venytystaidot. Mie en saa tuosta senttiäkään säästöön, mutta saan tuplattua kyllä elarisumman+lapsilisän menoina. Ehkä jopa triplattua.

Mutta onneksi meillä isä maksaa nykyisin enemmän kuin tuon 170 euroa :)

[QUOTE="Sirkkeli";28685821]Hankintoja, kaikenlaista. Mulla ainakin jakautuu isommat hankinnat jokaiselle kuukaudelle. Samoin maksan vuokraa lapsen huoneesta, puhelinlaskun, lääkkeet yms. ihan joka kuukausi, vaikka hän olisikin poissa useamman viikkoa.[/QUOTE]

Meinaatko ettei isän tarvitse maksaa siitä lapsen huoneesta vuokraa siltä ajalta, kun lapsi on äidillään :D

[QUOTE="heh";28685889]Meinaatko ettei isän tarvitse maksaa siitä lapsen huoneesta vuokraa siltä ajalta, kun lapsi on äidillään :D[/QUOTE]

Juu, useinkaan isällä ei ole erillistä huonetta lapselle. Ei munkaan lapsella. Eikä lapsen isä ole näin ollen ikinä laittanut kotonaan senttiäkään mm. lapsen huonekaluihin. Koska niitä ei tarvitse, kun ei ole omaa huonetta. Ja tiedän monta tällaista isää.

[QUOTE="Sirkkeli";28685914]Juu, useinkaan isällä ei ole erillistä huonetta lapselle. Ei munkaan lapsella. Eikä lapsen isä ole näin ollen ikinä laittanut kotonaan senttiäkään mm. lapsen huonekaluihin. Koska niitä ei tarvitse, kun ei ole omaa huonetta. Ja tiedän monta tällaista isää.[/QUOTE]

Ja minä tiedän monta sellaista isää, jossa lapsella/lapsilla on huone varattuna, samoin kuin lelut, sängyt, pöydät ja autonistuimet.

[QUOTE="Sirkkeli";28685914]Juu, useinkaan isällä ei ole erillistä huonetta lapselle. Ei munkaan lapsella. Eikä lapsen isä ole näin ollen ikinä laittanut kotonaan senttiäkään mm. lapsen huonekaluihin. Koska niitä ei tarvitse, kun ei ole omaa huonetta. Ja tiedän monta tällaista isää.[/QUOTE]

Näin juuri. En mäkään tunne yhtäkään isää, joka olisi hankkinut isomman kodin siksi, että lapsi tarvitsee isänsä luona ollessaan oman huoneen.

Poikkeuksen tekevät varmasti osa heistä, joiden luona lapsi on suunnilleen 50% ajasta, mutta ei nämä "joka toinen viikonloppu"-isät yleensä lapselle omaa huonetta hanki. Eikä se mielestäni olisi edes perusteltua...ei lapsi tarvitse isän luona omaa huonetta, jos hän on siellä 4 päivää kuusta.

[QUOTE="Sirkkeli";28685866]Jos isä maksaa esim. 170 euroa kuussa, ja lapsi on moniallerginen, niin ruokalasku on jo helevetin paljon enemmän kuin tuo 170 euroa kuussa. Lisäksi lapsen lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kengät, laukut, lyijykynät, kaverilahjat, puhelinlaskut, huonekalut, pyörät, bussiraha, liikuntavehkeet jne.

Voi jumalauta. Kyllä täytyy sanoa, että aika hyviä olette, jos saatte vielä säästöön elareista jotakin. Vaikka siihen iskee lapsilisän päälle, niin on kyllä helevetin hyviä teidän rahojen venytystaidot. Mie en saa tuosta senttiäkään säästöön, mutta saan tuplattua kyllä elarisumman+lapsilisän menoina. Ehkä jopa triplattua.

Mutta onneksi meillä isä maksaa nykyisin enemmän kuin tuon 170 euroa :)[/QUOTE]

Isältä 170 euroa, kelalta lapsilisä ja mikä se oli se sinun osuutesi? Suu on pistettävä säkkiä myöten, jos vaikka 450 euroa tarttet yhteen lapseen niin laskepa huvikses jos etällä on pari lasta ja luultavasti kato hei ne omatkin kulut eli ainakin puolet vuokrasta tai asuntolainasta, työssäkäyntikulut, puhelin, netti, sähkö, ruoka jne. Eli jos vaikka puolet asumiskuluista ois 400, kaksi lasta asumassa vakkariin se 450 euroa per naama ja sitte omat kulut joksi kai katsotaan joku 500 euroa tänä vuonna niin tämä on jo 1800 euroa ja sitte siihe maksa elarit JA etälapsen kaikki kulut vaikka kuukauden ajalta eli se 450. Jos ne elarit 170, niin tekee 170 ja 450 siihen 1800 euron päälle eli 2420 euroa nettona ja sillä ei sitte oo vielä kustannettu ketään ees huvipuistoon.

Samaan aikaan lähi käyttää ylimääräiset rahat sisustukseen ja AKU-KANSIOIHIN? Wtf.

• Tykkää
Reactions: satutytti ja wotwot
[QUOTE="tytti";28685815]Elarit kyllä lasketaan ihan siten, että ne kattavat lasten kulut. Jos eivät kata, niin olet haasko. Aika paljon teillä lapsi syö, jos ruokaan menee jo 500 euroa kuussa :D :D :D Mahtaa sulla olla lihava lapsi.

Kuule, et ole ikinä ajatellut, että sillä etävanhemmallakin on kuluja lapsesta? Vai meinaatko ettei sille etävanhemman luokse tarvi ostaa työtuolia tai kirjoituspöytää ja Aku-kansioita? :D :D :D Juu ja isällähän ei varmaan mene yhtään enempää asumiseen, kun lapsi on täällä. Kuule, kun isäkin tarvii isomman asunnon jotta etälapsi pääsee kylään. Ja isä sentään maksaa äidille siitä, että äiti saa elää "leveämmin" lapsen vuoksi. Eikö sitten äidin pitäisi maksaa myös isälle, että isä saa lapselleen tarvittavat saman mukavuudet mitä äidin luonakin.

Mun mielestä systeemi on ihan perseestä. Siis lähiäiti valittaa (hänet sossu todennut elatuskykyisemmäksi) että isän maksamat elarit (vajaa 250 euroa) ei koskaan missään tilanteessa riitä. No entä sitten kun lapsi on pidempään isän luona? Eipä ole koskaan äiti antamassa "elaria" silloin isälle. Paskat sanon minä, rahanahneita laahkoja ne lähit ovat.

ps. ja ymmärrän kyllä että elarit on maksettu muka sen mukaan, että ne on jaettu 12 kuukaudelle. Mutta esim. luonapitovähennyskin on ihan naurettava, 35 euroa :D Joo, sillähän saakin osteltua sängyt ja koulupöydät, jonka lisäksi kulutustavarat, vedet, sähköt ja vuokrat.

Että ihan turhaan lähit valittavat.[/QUOTE]

Espoon kaupungin vuokra-asunnoissa ei oteta huomioon sitä seikkaa, että lapsi on silloin tällöin siellä, eli ei saa isompaa asuntoa sen perusteella.

Millä perusteella lähivanhemmat elävät leveämmin, jos saavat elareita?

Itselläni ei ole käsitystä elareista, koska en ole niitä koskaan saanut. Päinvastoin, annoin pennittömälle exälleni rahaa, jotta saisi olla lapsensa kanssa ja pääsisivät tekemään yhdessä jotain ja viikonloput vähintään yhdessä. Ja olin hoitovapaalla, eli paljoa rahaa ei ollut. Mutta sitä se rakkaus lapseen teettää, kannattaa opetella sinunkin.
Sitä lasten parasta pitäisi näissä jutuissa pitäisi ajatella, eikä tilittää ja haukkua ja syytellä jossain kaksplussan palstalla, ja miettiä kumpi on pahempi, lähi vai etä. Yrittäkää nyt jumalauta erota edes niin, ettei ne lapset ole niitä kärsijöitä teidän ruikuttavien ämmien ja äijien katkerissa syyttelyissä.

Isältä 170 euroa, kelalta lapsilisä ja mikä se oli se sinun osuutesi? Suu on pistettävä säkkiä myöten, jos vaikka 450 euroa tarttet yhteen lapseen niin laskepa huvikses jos etällä on pari lasta ja luultavasti kato hei ne omatkin kulut eli ainakin puolet vuokrasta tai asuntolainasta, työssäkäyntikulut, puhelin, netti, sähkö, ruoka jne. Eli jos vaikka puolet asumiskuluista ois 400, kaksi lasta asumassa vakkariin se 450 euroa per naama ja sitte omat kulut joksi kai katsotaan joku 500 euroa tänä vuonna niin tämä on jo 1800 euroa ja sitte siihe maksa elarit JA etälapsen kaikki kulut vaikka kuukauden ajalta eli se 450. Jos ne elarit 170, niin tekee 170 ja 450 siihen 1800 euron päälle eli 2420 euroa nettona ja sillä ei sitte oo vielä kustannettu ketään ees huvipuistoon.

Samaan aikaan lähi käyttää ylimääräiset rahat sisustukseen ja AKU-KANSIOIHIN? Wtf.

Sulle on varmaan turha selittää yhtään mitään. Hyppää takasin sinne fantasiamaailmaas. Ethän sä normi-ihminen ollutkaan.
Minä todellakin käytän rahaa mm. lapsen huoneen sisustamiseen. Hän tuskin teininä haluaa Nalle Puh-teemaa yms. :) Ja voi vitsi että ne Aku-kansiot on käteviä, kun on monen monen vuoden akut säästeltävinä. Pysyy lehdet ja huone siistinä. Lapsi kun on armoton Aku-fani. Kansioita on jo ihan helevetisti, ja niitä täytyy hakkkiakin nyt kolme lisää :)

[QUOTE="Sirkkeli";28685973]Sulle on varmaan turha selittää yhtään mitään. Hyppää takasin sinne fantasiamaailmaas. Ethän sä normi-ihminen ollutkaan.
Minä todellakin käytän rahaa mm. lapsen huoneen sisustamiseen. Hän tuskin teininä haluaa Nalle Puh-teemaa yms. :) Ja voi vitsi että ne Aku-kansiot on käteviä, kun on monen monen vuoden akut säästeltävinä. Pysyy lehdet ja huone siistinä. Lapsi kun on armoton Aku-fani. Kansioita on jo ihan helevetisti, ja niitä täytyy hakkkiakin nyt kolme lisää :)[/QUOTE]

Just. Sulla taitaa mennä ne pelkät elarit siihen, että tilaat Aku Ankan lapsellesi, ostelet parit Akukansiot kuukaudessa ja sisustat lapsesi huoneen Aku Ankka -tapetilla.

Jos sulla oikeesti olis rahasta tiukkaa, niin möisit pois kaikki ne Akut ja käyttäisit nekin rahat elämiseen. Ihan turha tuon jälkeen valittaa, että elarit on pienet.

Kuule, meillä on etäisä ja vaikka hänkin on kohtuu hyvätuloinen, niin meillä ei ole ollut varaa enää viiteen vuoteen ostaa niitä Akukansioita. Seuraavaksi perutaan koko lehden tilaus.

Just. Sulla taitaa mennä ne pelkät elarit siihen, että tilaat Aku Ankan lapsellesi, ostelet parit Akukansiot kuukaudessa ja sisustat lapsesi huoneen Aku Ankka -tapetilla.

Jos sulla oikeesti olis rahasta tiukkaa, niin möisit pois kaikki ne Akut ja käyttäisit nekin rahat elämiseen. Ihan turha tuon jälkeen valittaa, että elarit on pienet.

Kuule, meillä on etäisä ja vaikka hänkin on kohtuu hyvätuloinen, niin meillä ei ole ollut varaa enää viiteen vuoteen ostaa niitä Akukansioita. Seuraavaksi perutaan koko lehden tilaus.

Missä helevetin kohtaa oon sanonut, että meillä on tiukkaa? Ja en todellakaan myisi lapsen Akuja, jos tiukkaa tulisi. Kysehän oli nyt siitä, että kuuluuko isän maksaa elareita, kun lapsi on hänellä muutaman viikon. Kuuluu, koska elämä ja rahanmeno ei pysähdy lapsen lomailun ajaksi.

Ja jos yhtään ymmärrät luettua tekstiä, oikein niin kuin sisäistät, niin tuolla aiemmin on lueteltu osa siitä helevetinmoisesta määrästä juttuja, joihin munkin elarit menee.

Katso peiliin, jos susta tuntuu, että teillä on tiukkaa. ei pidä olla kateellinen niistä Aku-kansioista sun muista. On meillä kurjiakin juttuja, joihin laittaa rahaa. Koskien lapsen terveyttä.

[QUOTE="Sirkkeli";28685866]Jos isä maksaa esim. 170 euroa kuussa, ja lapsi on moniallerginen, niin ruokalasku on jo helevetin paljon enemmän kuin tuo 170 euroa kuussa. Lisäksi lapsen lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kengät, laukut, lyijykynät, kaverilahjat, puhelinlaskut, huonekalut, pyörät, bussiraha, liikuntavehkeet jne.

Mutta onneksi meillä isä maksaa nykyisin enemmän kuin tuon 170 euroa :)[/QUOTE]

Miksi laitoit esimerkkiisi 170 euroa, jos teillä isä maksaa teillä enemmän kuin sen?

[QUOTE="Sirkkeli";28685973]Sulle on varmaan turha selittää yhtään mitään. Hyppää takasin sinne fantasiamaailmaas. Ethän sä normi-ihminen ollutkaan.
[/QUOTE]

Puhutko esim. työkavereillesikin tuohon sävyyn, jos heidän mielipiteensä eivät sinua miellytä? Huhhuh...

Yhteistyössä