P
"PuhPah"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lapsen näkökulma;23800612:Eikö lapsi mielestäsi pyri usein miellyttämään vanhempiaan? Ja minkä ikäiselle tuon kysymyksen voi esittää? Mitä tehdään siihen asti kunnes lapsi saavuttaa tuon iän?
Niin minustakin. Siksi mielestäni vanhemman pitäisi päättä tällaiset asiat, ei lapsen.
Alkoholin hienoushan on siinä, se vaikuttaa huomio- ja arvostelukykyyn. Lapsi voi oireilla paljonkin juomistilanteessa, mutta jälkeenpäin kun vanhemman huomiokyky on palautunut, niin lapsi ei enää oireile. Lisäksi lapset oireilevat muutenkin. Yksi lapsistani oli koko kevään todella huonotuulinen ja kärsimätön. En vieläkään tiedä miksi. Hän ei osannut syytä kertoa enkä minä osaava tarkkailija syytä keksinyt.
Olen puhunut omista kokemuksistani, en mistään uskon asioista. Vanhempani varmasti uskoivat, että heidän alkoholikäyttäytymisensä on sopivaa. Minä taas kärsin siitä, mutta en lapsena osannut sitä heille kertoa. Olin itseasiassa todella vanha, 6-7 luokkalainen ennen kuin ymmärsin, että äidin ajoittain ilmenevä omituinen käytös johtui alkoholista. Siihen asti olin vain asiaa ihmetellyt ja harmitellut, ja tietysti luullut että minä olen tehnyt jotain väärin.
Onko se nyt sitten minun vikani, että minulle jäi traumoja vanhempieni juomisesta?
Jos sinulla ei maalaisjärki pelaa, niin sille ei sitten voi mitään. Me olemme kaikki omia yksilöitämme, ja vanhemmuutta on osattava soveltaa eri tilanteisiin. On myös huomioitava millaista vanhemmuutta jokainen lapsi tarvitsee yksilönä. Sinä taisit sanoa, että sinä olet ainoa teidän perheen lapsista, joka on kokenut vanhempiesi alkoholin käytön haitallisena? Niinpä. Hyvä vanhempi kyllä tämän tietää, että se oma alkoholinkäyttö ei välttämättä ole sama mille tahansa lapselle, ja jos se on yhtään haitallista edes yhdelle kymmenestä lapsesta, niin sen kanssa ei tule lotrata lapsen nähden. Yhtä ainoaa ohjeistusta ei voi antaa joka tilanteeseen, vaan on luotettava siihen, että vanhemmat osaavat pitää huolta omista lapsistaan. Ennen ei ehkä ymmärretty kiinnittää niin kovin huomiota siihen, millaisena lapset sen alkoholinkäytön kokevat. Nykyään kuitenkin nämä asiat tiedetään, ja vanhemmat osaavat tarkkailla lapsiaan ihan eri silmin. Kyllä olen varma, että hyvä vanhempi lapsensa tuntee, oli hän tullut ottaneeksi vähän alkoholia, tai ei. Hyvä vanhempi osaa myös käsitellä lastaan niin, että saa sen rehellisen vastauksen kysymyksiinsä lapsestaan esiin. Ei ole mitään ikää. Lasten kanssa on olemassa yhtä monta käyttäytymismallia, kuin on lapsiakin.
Minä en ole todellakaan mikään alkoholin puolesta puhuja, mutta minusta ylipäänsä muiden ihmisten tekemisiin puututaan liikaa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa. Ei se ole minusta maailman pahin asia, jos lapset joskus näkevät vanhempansa juovan alkoholia, sillä ei se vaikuta kaikkiin, kuten sinuun.
Minun nuoruusmuistoissani vanhempani joivat välillä, sekä heidän ystänsä, ja kaikilla oli kivaa.