Jos koulussa pyyetään, että kiusaamisesta ei kerrota, julkaisisitteko asian?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuota suunnittelen paikallislehteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ajattelin nyt kuitenkin toistaiseksi jättä asian silleen. Pitää kuulostella onko se varmasti totta, että koulun kanta on ettei kiusaamisesta saa puhua ja media käsittelee kiusamista liikaa ja hysterisoi ihmiset puuttumaan leikkiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ajattelin nyt kuitenkin toistaiseksi jättä asian silleen. Pitää kuulostella onko se varmasti totta, että koulun kanta on ettei kiusaamisesta saa puhua ja media käsittelee kiusamista liikaa ja hysterisoi ihmiset puuttumaan leikkiinkin.

Siis mä kun luulin että sulle on sanottu niin??? Ettei saa kertoa eteenpäin.
Otappa yhteyttä kouluun ja puhu asiat selviksi ennenkun alat julkisesti vaahtoamaan .
Toisen kertomaan ei kannata luottaa. Voi olla että lapselle on sanottu niin koska halutaan selvittää asia kiusaajien ja kiusatun vanhempien ja muiden paikalla olijoiden kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei :

Siis mä kun luulin että sulle on sanottu niin??? Ettei saa kertoa eteenpäin.
Otappa yhteyttä kouluun ja puhu asiat selviksi ennenkun alat julkisesti vaahtoamaan .
Toisen kertomaan ei kannata luottaa. Voi olla että lapselle on sanottu niin koska halutaan selvittää asia kiusaajien ja kiusatun vanhempien ja muiden paikalla olijoiden kesken.

Ei mulle, koska mä en ole tästä asiasta kauhesati ollu kouluun yhteydessä, vaan kaverille joka jutteli rehtorin kanssa koulun pihalla. Reksin napaa kaivoi, että asiasta oli puhuttu viikonlopun aikana, kun tapaus sattui perjantaina. Nyt sitten kylillä kulkee kaikka "nekin muutti kiusaamisen takia pois" juttuja.

Kiusaajien vanhemmille on oltu kiukkuisia että mitä ne asian puuttuu ja koululta toimia vaatii, niiden lapsethan kiusas, ei niiden kuulu olla huolissaan...Vaan kun ne osat voi kääntyä ja kiusajienkin vanhemmat pelkää että seuraavaksi vuorossa on oma lapsi jos asiasta ei saa puhua.

Kiusatun kotiin taas kerrottiin, että asia tiedotetaan kiusaajien kotiin niin, että ilmenee varmasti että tuleviin tapauksiin puututaan tiuemmin. Kirjeessä ei kuitenkaan sanallakaan viitattu siihen, etä asiaan puututaan lujemmin jos kiusaamista vielä ilmenee, vaan siinä käskettiin kertoa että leikki muuttuu kiusaamiseksi jos tilanteesa ei päästetä pois.

Se vasta perseestä on jos lapsille sanotaan, että koulukiusaamisesta ei saa puhua. Jos toi olis sanottu jollekin lapsista en miettis sekuntiakaan asian jukkistamista. Jos lapsia kielletään puhumasta, millä niitä voi suojella kiusamiselta? Lapsille ei sentään ole sanottu, ettei kiusaamisesta saa puhua. Jos olis minun lapselle sanottu niin, olisin jo tehny rikosilmoituksen pahoinpitelyn peittelystä.

"Varmasti totta?" Eli siis oot huhupuheena kuulu joltain että joku on sanonu näin, ja sen takia lehteen kirjottaisit?

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:

"Varmasti totta?" Eli siis oot huhupuheena kuulu joltain että joku on sanonu näin, ja sen takia lehteen kirjottaisit?

En nyt ihan huhupuheena tämän ko tapauksen tiimoilta, mutta ajattelin varmistella, että kyseessä on pitkällinen linja. Mä olen epäilly 3 vuotta, että koulussa ei kaikki ole kohdalaan, mutta tämä oneka konkreettinen näyttö siitä. Jos tämä nyt sais jotain aikaan kun siihen on vaadittu puuttumaan nin monelta taholta.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei :
Ei mulle, koska mä en ole tästä asiasta kauhesati ollu kouluun yhteydessä, vaan kaverille joka jutteli rehtorin kanssa koulun pihalla. Reksin napaa kaivoi, että asiasta oli puhuttu viikonlopun aikana, kun tapaus sattui perjantaina. Nyt sitten kylillä kulkee kaikka "nekin muutti kiusaamisen takia pois" juttuja.
Tää nyt kuulostaa pikkusen siltä, että jotain koulun pihalla käytyä keskustelua tai jotain siinä sanottua sivulausetta on kauhisteltu ja väritelty. Onhan se reksi voinu ihan hyvin ilmaista että hänen mielestään tällaiset asiat on hyvä käsitellä jossain muualla kun lehtien yleisöpalstoilla, ja siitä on nyt sitten rikkinäisen puhelimen periaatteella tullut tämä KOULU KIELTÄÄ PUHUMASTA ASIASTA!!!!!!!!11 -kauhistelu.

Ja jos taustalla tosiaan on se, että koulun kiusaajien perheille lähettämät kirjeet ei ole tarpeeksi ankarasanaisia, niin en nyt vielä ole reksiä tuomiolle lähettämässä. Onhan tässä nyt selkeästi jo asiassa ryhdytty toimenpiteisiin, jos koululta on oltu yhteydessä sekä kiusattujen että kiusaajien perheisiin ja keskusteltu asiasta. Onko nyt oikeasti teidän omien lasten kannalta tärkeämpää leimata sitä koulua ongelmakouluksi julkisesti, vai koittaa esim. vanhempainyhdistyksen, terkan, reksin, tmv. kanssa keskustella jatkosta ja esimerkiksi tiedustella voiko terkka järjestää oppilaille vaikka tunteja joissa asiasta keskustellaan, tai voiko koulussa järjestää kiusaamisen vastaisen kampanjan, voisiko koulu liittyä esim. tähän käynnissä olevaan KIVA-projektiin jne.

Mieluummin aitoa toimintaa kun kauhistelua, josta ei hyödy kukaan. Ap voisi vaikka ottaa ensin itse yhteyttä rehtoriin, ennen kun lähtee julkisuudessa kommentoimaan tämän sanomisten pohjalta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
voiko terkka järjestää oppilaille vaikka tunteja joissa asiasta keskustellaan, tai voiko koulussa järjestää kiusaamisen vastaisen kampanjan, voisiko koulu liittyä esim. tähän käynnissä olevaan KIVA-projektiin jne. .

Osa jutun pointtia on se alussa mainittu tosiasia, että koulu on kieltäytynyt MLL:n tarjoamasta valistuksesta, koska "meillä ei tarvita kun täällä ei kiusata" Joten koulu ei halua osallistua valistukseen, etti vaan kukaan luule että tällä kiusataan...Tavallaan tuo "ei saa puhua" linja on kyteny jo jonkun aikaa.
Mutta tosiaan, katon lopuuko se nyt, kun vanhemmat on soitellu koulule ja vaatinu selkeitä säntöjä ja valvontaa koko välituntialuelle ja asia otetaan esiin vanhempain illassa aivan varmasti.

Lehteen vaan, että kylällä vähintään tulisi keskustelua aiheesta, josko sitten päättäjätkin heräisivät ja tekisisivät asialle jotain. Kiusaaminen ei ole koskaa hyväksyttävää, eikä sitä saa katsoa sormien läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota suunnittelen paikallislehteen:
"Meidän koulussa ei kiusta"
Kaikki me Yläneläiset tiedämme, että Kirkonkylän koulussa ei ole kiusattu enää muutamaan vuoteen. MLL olisi reilut parivuotta sitten järjestänyt aiheesta ihan ilmaista valistusta, mutta koska täällä ei kiusata, sitä ei tarvittu.
Jos isompi oppilas nostaa pienemmän nilkoista ilmaan ja sen jälkeen oppilasta heitellään käsistä ja jaloista kiinni pitäen, se on leikkiä. Samoin kuin se, jos hypätään päälle. Tarkemmin ajatellen kukaan ei varmasti edes hypännyt, nehän varmasti vain istuivat. Pojilla on poikien leikit.
Parikymmentä vuotta sitten tarvittiin Timo Nuutinen näyttämään meille miten yksi isku voi tappaa, vaikka olisikin leikkiä. No, se varmasti lohduttaa sekä tekijää että vanhempia, jos joku leikissä loukkaantuu loppuiäkseen, että sehän oli leikkiä. Kyllä sen kanssa varmasti elää, että tuli 10-vuotiaana saatettua joku pyörätuoliin tai pahimmassa tapauksessa hautaan, kun leikki oli niin kiva.
Opettaja ja rehtori sentään katsovat noin rajusta leikistä aiheelliseksi pyytää anteeksi kohteelta, välituntivalvojan vastuuta ei muista kukaan. Välituntivalvoja kävi paikalla ja totesi asian leikiksi, joten opettajankaan ei tarvitse kysellä kun puhdistaa näkyviä vaurioita leikin kohteesta. Välituntivalvojahan oli asian jo hoitanut.
Kun ollaan alueella, mihin ei oikeastaan kaikilla paikalla olijoilla ole edes lupa mennä ja tilanne on levoton voisi nuorelta ja kokemattomaltakin valvojalta peräänkuuluttaa jonkinlaista vastuuta. Pihalla -ja näkö etäisyydellä- oli muitakin opettajia, jotka uhrin -anteeksi leikin kohteen- toiveista huolimatta eivät huomanneet tilannetta. Ehkä välitunti valvojan kouluaikaan ei enää opetettu, että "yksi lyönti voi tappaa". Ehkä se oli silloin jo käynyt turhaksi, kun koulussamme ei enää kiusattu.
Koulun nimenomainen toive on ollut, että kaikki asiaan liittyvä informaatio kulkisi koulun kautta. Olisiko aika etsiä salaliittoteorioita vähän lähempää kuin Yhdysvaltain politiikasta? Kun koulun henkilökunta sulkee silmänsä tarvittaessa, voidaan olla varmoja, että kiusaamista ei esiinny ja kun mahdolliset rajatapaukset, joista joku kukkahattutäti väittää että ollaan ylitetty sopivan leikin ja kiusaamisen raja, hoidetaan hiljaa ja kenellekään kertomatta, niin tokihan saadaan koulu pidettyä kiusaamisvapaana alueena.
Omalta osaltani katson velvollisuudekseni tehdä rikosilmoituksen, jos vastaavaa vielä ilmenee. Ehkä lastensuojeluviranomaiset voivat puuttua asiaan, jos koulu ja me vanhemmat todellakin olemme voimattomia asettamaan rajoja leikin ja kiusaamisen välille ja opettamaan näitä rajoja lapsille.
Kirjoittaisin omalla nimelläni, mutta koska asianosaiset ovat lapsia, enkä toivo ensimmäiselle uhrille ja kantelijoille, jotka totuuden tunnustivat lisää harmia, tyydyn olemaan
Äärimmäisen Ärsyyntynyt Äiti Huolissaan

Moi oot yläneeltä jee, siis tääl on joku muukin ku mä. kyllä nosta kunnon metakka.

Mitä sä tolla sitten haet? Rangaistusta sille välituntivalvojalle, sitä että infromaatio asiasta saa kulkea puskapuhelimen eikä koulun kautta, vai mitä?

Meidän koulusta aikoinaan paljon kirjotteli joku äiti lehdessä, että hirveästi kiusataan ja kukaan ei tee mitään. En minä kyllä huomannut. Ja sitten tietysti aikuiset kovasti kyselemässä, että mitäs kamalaa siellä välitunneilla oikeen sattuu, ja kun vastasi ettei mitään ihmeemmpää minusta, niin kaikki tietysti oletti että minä olen niitä kiusaajia, kun "salailin". Muutenhan olisin toki tiennyt kaiken niistä kiusaamisista.

Alkuperäinen kirjoittaja hienoa että on rohkeita vanhempia:
[quote="Tuota suunnittelen

Moi oot yläneeltä jee, siis tääl on joku muukin ku mä. kyllä nosta kunnon metakka. [/quote]

Onko sula antaa asiaan? Vähätelläänkö koulussa kiousamista? Mä olen epäilly sitä jonkun aikaa, mutta kun vieläkän en oo varma.
Perkele kun tarttis ite olla paikalla kun jotain tapahtuu, jotta vois tietää....

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Mitä sä tolla sitten haet? Rangaistusta sille välituntivalvojalle, sitä että infromaatio asiasta saa kulkea puskapuhelimen eikä koulun kautta, vai mitä?

Sitä että kiusaamisesta saa puhua. "Kiusamisesta puhutaan liika ja se aiheuttaa hysteriaa jonka ansiosta leikkiäkin poidetään kiusamisena" on rehtorilta outo kommentti. Mutta perkele kun sitäkään en omin korvin kuullu, vaan siltä jolle noin sanottiin...
Voiko kiusaamisen kurjuudesta tosiaan puhua liikaa???

Alkuperäinen kirjoittaja hienoa että on rohkeita vanhempia:
[quote="Tuota suunnittelen

Moi oot yläneeltä jee, siis tääl on joku muukin ku mä. kyllä nosta kunnon metakka.

Onko sula antaa asiaan? Vähätelläänkö koulussa kiousamista? Mä olen epäilly sitä jonkun aikaa, mutta kun vieläkän en oo varma.
Perkele kun tarttis ite olla paikalla kun jotain tapahtuu, jotta vois tietää....[/quote]

Pah, siis onko kanta asiaan??

mulla itsellä ei ole lapsi koulussa vaie kun on vasta 8kk mutta mua itse on siin koulussa kiusattu ja se oli ihan kamalaa kun opettajat vähättelivät, siis mulle tuli nimettömiä kirjeitä jossa haukuttiin sitte mun vanhemmat puuttuivat tiukasti asiaan kun kuulivat kun rohkenin heille kertoa. vanhemmat ottivat yhteyttä kouluun ja kiusaajan vanhempiin.tosiaan oli opettajilla koko ajan sellanen asenne että meidän koulussa ei kiusata. lait lehteen, rohkea ja täysin oikea teko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tulee ihan mieleen mun esikoisen ex koulu, kun soitin rehtorille niin hän sanoi mulle että "ei se voi kiusata kun on tyttö ja vielä niin hyvä oppilas" :(

No just tätä...Muksun open mielestä vain yksin olo on kiusatuksi tulemista. Vapaaehtoinenkin yksinäisyys välitunnilla on huolestuttavaa, mutta rajut leikit on "pojat on poikia" tai "jotkut tytöt nyt vaan on poikamaisia"

Alkuperäinen kirjoittaja Kai:
Kai AP nyt sen ymmärtää että on julkaissut kirjoituksen jo, joten melko turha kysellä kannattaako julkaista.

Terkkuja sinne Yläneelle.

Joo, mutta en paikalislehdessä. JOs joku lukee sen täältä, olis voinu yhtähyvin kuulla kapakassa. Jos sen lähettä lehteen, se "virallistuu" että noin ajattelevia on.

mikä on kantanne siihen , että kuuluuko lapsen opettajan ilmoittaa vanhemmille että lastan kiusataan koulussa..vai onko tämä niin että ilmoitetaan vasta jos lapsi on kiusaaja?lapset ei välttämättä tule kertomaan jos heitä kiusataan, mutta opettaja on tästä tietoinen ja ei informoi asiasta.
poikani kertoi että häntä kiusataan .olen asiaan puuttunut mutta edellisessä koulussa kiusaamista tapahtui koko vuoden ja sain tietää pari viikkoa ennen koulun loppua tästä..kouluhenkilökunta oli tietoinen tästä

AP:lle. Hoidatpa asiaa eteenpäin miten tahansa, aina kiusaamiseen tulee puuttua!

Jokaisessa koulussa on (tai luulisin olevan) nykyään yhteisesti sovittu ja tarkkaan pohdittu toimintamalli, miten kiusaamistapauksissa toimitaan. Tämä malli esitellään yleensä syksyn ensimmäisessä vanhempainillassa. Jos mallia ei ole tai sitä ei esitellä, on syytä kysellä sitä koululta, napakkaan sävyyn!

Kiusaamisesta: Kiusaamiseksi pitää luokitella kaikki sellainen, myös leikki, joka ei ole jommasta kummasta leikkijästä enää mukavaa. Siis, jos "leikki" on toisen mielestä kiusaamista, siihen on velvollisuus puuttua!
Koulun ja kodin pitää pystyä vakuuttamaan lapsi ja nuori siitä, että AIKUISET hoitavat asian. Jos lapsi/nuori ei voi tähän luottaa, jossain on joku pahasti vialla!
Lapsille ja nuorille pitää korostaa, että heidän velvollisuutensa on kertoa kiusaamisesta (itseen tai muihin kohdistuvasta) jollekin aikuiselle koulussa ja/tai kotona.
Malli kiusaamistapauksissa voi olla esim, suunnillleen näin:
Ensin opettaja/rehtori/joku muu, joka asiaa hoitaa, keskustelee molempien osapuolten kanssa. Molempien lasten/nuorten kotiin otetaan aina yhteyttä. Lapsen/nuoren on hyvä soittaa vanhellilleen/huoltajilleen (opettajan/rehtorin/muun asianosaisen aikuisen kuullen) ja kertoa asiasta itse . Asiaa seurataan muutama viikko/kuukausi. Seurannasta tehdään myös kirjallinen versio. Näitä kirjallisia versioita voidaan tarvita jopa vuosikymmenien kuluttua. Se on turva myös opettajalle/rehtorille/tai muulle asianosaiselle. Muuten hän ei voi todistaa tehneensä mitään kiusaamisen lopettamiseksi. Ja se onkin sitten vakava juttu!
- Jos kiusaaminen jatkuu, molempien kotiväki kutsutaan koululle neuvonpitoon. Ja taas seurataan ja tehdään kirjalliset seurantaraportit. Jos vanhemmista tai huoltajista ei tähän ole, otetaan yhteys viranomaisiin.
- Jos asia ei hoidu koulun ja vanhempien avulla, otetaan yhteys viranomaisiin; lastensuojelu, poliisi.

Tällainen kirjoitettu ja kaikkien koteihin lähetetty malli on tehokas, koska kaikki tietävät silloin, mitä kiusaamisesta AINA seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mikä on kantanne siihen , että kuuluuko lapsen opettajan ilmoittaa vanhemmille että lastan kiusataan koulussa..vai onko tämä niin että ilmoitetaan vasta jos lapsi on kiusaaja?lapset ei välttämättä tule kertomaan jos heitä kiusataan, mutta opettaja on tästä tietoinen ja ei informoi asiasta.
poikani kertoi että häntä kiusataan .olen asiaan puuttunut mutta edellisessä koulussa kiusaamista tapahtui koko vuoden ja sain tietää pari viikkoa ennen koulun loppua tästä..kouluhenkilökunta oli tietoinen tästä

Ilman muuta pitää kertoa myös kiusatun vanhemmille! Kiusattu tarvi tukea kotona ja hänet pitää voida vakuutta siitä, että vanhemmat puuttuu asiaan ja vaatii toimia, jos koulussa ei ole mitään tehty.

Yhteistyössä