Jos konttaaminen jää väliin...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lasipallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän neiti on ainaskin toistaseks ihan normaali vaikka ei koskaan kontannut.Passitettiin fysioterapeutille 9kk:n iässä tämän takia :o No kyllä se terapeuttikin vähän ihmetteli et mitähän neuvolantäti ajoi takaa kun tänne laittoi,et neitihän on oikein liikkuvainen ja kaikin puolin terve lapsi,vaikka ei konttaakaan. =)
 
välillä tulee semmonen olo että sil olis muistissa jotain häikkää kun kieltoja ja käskyjä ei mee perille. just semmosta perinteistä..älä koske kun hiplaa jotain. menee minuutti niin siellä se on taas. ja näyttää siltä ettei se tajuu ettei saanu koskee. emmä tiiä..välillä se on vaan hieman hankala. :(
 
lukihäiriösten terapiassahan käytetään konttamista hyvillä tuloksilla, että vaikutus konttaamattomuudella ei ole liikunnallinen, vaan just siihen et aivopuoliskot osaa toimia yhdessä.
 
hmmm, esikoinen ei kontannut ja oppi vasta 1v3kk kävelemään :whistle: puhettakin alkoi tulemaan vasta lähemmäs 3-vuotiaana ja aina on ollut hieman "kömpelö", ei kuitenkaan neuvolassa ole puututtu :/ saa nähä mitenkä tää kakkonen kun lähti konttaamaan 9 kk ja nyt 10 kk ja pari päivää ottanut askelia ilman tukea :) uskoisin kyllä että tossa jotain perääkin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:
meillä kans poika 11k, ei kontaa, mutta menee istualtaan eteenpäin. Neuvolatäti epäili, ettei konttaakaan, vaan lähtee suoraan kävelemään. Itekään en oo kontannu (oon menny samalla tavalla eteenpäin kun poikani), enkä myöskään oo huomannu aivoissani kovinkaan pahaa kehitysviivettä :kieh: (oon kuitenkin amk:n käynyt...)

Meillä esikoinen aikanaa myös oli peppukiitäjä, siitä nousi seisomaan ja sitten lähti kävelemään. Ryömi hyvin hyvin vähän (oppi istumaan ennen niin ei tykänny enää lattialla makoilla) eikä kontannut ollenkaan. Ja ainakin ihan normaali on nyt 3 vuotiaana, vaikea sanoo tulevaisuudesta. :D Mut eiköhän jotain viitteitä ois sit jo havaittavissa... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
lukihäiriösten terapiassahan käytetään konttamista hyvillä tuloksilla, että vaikutus konttaamattomuudella ei ole liikunnallinen, vaan just siihen et aivopuoliskot osaa toimia yhdessä.

Aivan, lukihäiriöönhän konttaamattomuudella on jokin yhteys. Ei toki tarkoita sitä että kaikille konttaamisen väliin jättäneille kehittyisi lukihäiriö, mutta riski on suurempi. Mutta konttaamista voi opetella myöhemminkin mikäli se on jäänyt välistä ennen kävelyn oppimista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
hmmm, esikoinen ei kontannut ja oppi vasta 1v3kk kävelemään :whistle: puhettakin alkoi tulemaan vasta lähemmäs 3-vuotiaana ja aina on ollut hieman "kömpelö", ei kuitenkaan neuvolassa ole puututtu :/ saa nähä mitenkä tää kakkonen kun lähti konttaamaan 9 kk ja nyt 10 kk ja pari päivää ottanut askelia ilman tukea :) uskoisin kyllä että tossa jotain perääkin on.

Meillä tyttö taas käveli viikon 1v synttäreiden jälkeen, ja sillon jo puhui ikäisekseen paljon. Nyt kun on tosiaan 3v, puhuu melkein oikein, r-kirjainta ei osaa sanoa ja jotku sanat on vielä kirjaimet epäjärjestyksessä, mut kuitenkin puhuu hyvin ja ajattelee paljon. Neukkatäti oli :o , et olikos tää jo 4v kun muisti et ois ollu 3v. Ja muisti oikein, mut tyttö vaikutti vanhemmalta...
 
meillä poika 11 kk eikä myöskään konttaa, ryömiminenkin heikkoa. Neuvolasta pyysin lähetettä fysioterapiaan, mutta ei päästy, koska muuten kehittynyt normaalisti, käyttää kumpaakin kättä jne. Tuolla konttaamattomuudella voi olla yhteys esim lukihäiriöön tms, mutta sitä konttaamista voi opetella myöhemmin, vaikka kun lapsi vaikka 2 vuotias. Tai muuten voi treenata tuota nelitahtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
hmmm, esikoinen ei kontannut ja oppi vasta 1v3kk kävelemään :whistle: puhettakin alkoi tulemaan vasta lähemmäs 3-vuotiaana ja aina on ollut hieman "kömpelö", ei kuitenkaan neuvolassa ole puututtu :/ saa nähä mitenkä tää kakkonen kun lähti konttaamaan 9 kk ja nyt 10 kk ja pari päivää ottanut askelia ilman tukea :) uskoisin kyllä että tossa jotain perääkin on.

Meillä tyttö taas käveli viikon 1v synttäreiden jälkeen, ja sillon jo puhui ikäisekseen paljon. Nyt kun on tosiaan 3v, puhuu melkein oikein, r-kirjainta ei osaa sanoa ja jotku sanat on vielä kirjaimet epäjärjestyksessä, mut kuitenkin puhuu hyvin ja ajattelee paljon. Neukkatäti oli :o , et olikos tää jo 4v kun muisti et ois ollu 3v. Ja muisti oikein, mut tyttö vaikutti vanhemmalta...

:) meidän poika nyt 5 ja ei osaa ärrää sanoa ja puheterapiassa käy :/ mutta muuten on kyllä normaali ja fiksu poika, osaa laskea ja aakkoset muistaa yms.
 
Ei puheenkehityksen hitaus tai lukihäiriö tee ihmisestä tyhmää, samoin kuin ei yliopistoon pääseminen takaa älykkyyttä! Konttaamattomuudella ja luki- sekä puhehäiriöillä on monesti yhteyttä. Motorinen kehitys ja kognitiivinen kehitys tukevat toisiaan . Sen vuoksi nykyään monissa esikouluissa ja kouluissa järjestetään sensomotorista liikuntaa.
 
Minä en ole pienenä kontannut lainkaan (peppukiitäjä ). Ja olen ollut motorisesti hieman kömpelö aina. Tosin murrosiässä aloitettu tanssiharrastus on parantanut motorisia toimintoja huomattavasti, mutta en ole ikinä ollut liikunnallisesti mitenkään lahjakas (toisin kuin pikkusisarukset). Erityisesti pallo-käsi-koordinaatio on huono :D (Lukihäröjä ei ole ollut.) Sen vuoksi olin hieman huolissani, kun esikko ei meinannut lähteä konttaamaan ollenkaan, mutta onneksi konttasi pari viikkoa (ihan kuin se nyt hommaan parantaisi....) ennen kuin lähti kävelemään.
 
Mun käsitys tuosta kontaamisesta on se kun olen yrittänyt ottaa asioista selvää, että vastavuoroisuuden oppiminen vaikuttaa esimerkiksi myöhemmin lukemaan oppimiseen. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä millon oppii konttaamisen, mutta esim lukihäiriöisiä lapsia voidaan opettaa konttaamaan myöhemmällä iällä. Eli pääasia on, että joskus sen konttaamisen oppii oli se sitten vaikka kouluiässä.
 

Yhteistyössä