Jos kaksi työnttekijää haluaa pitää lomat yhtäaikaa ja vain toinen voi olla .lomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdinpahan vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vuorotellaan. Tänä vuonna hiihtoloma Maisalla, ensi vuonna hiihtoloma Liisalla. Meillä on töissä kiertävä lomalista juurikin siitä syystä. Kaikille tasapuolinen ja myös lapsettomille tasapuolinen. Alkoi olla nimitääin niin, että lapsettomat joutuivat tekemään kaikki hiihtolomat, joulut ja juhannukset ja tämähän oli tosi väärin!!!!

Kiertävät lomat. Toinen päättää tänä vuonna, minkä kevätviikon pitää. Ja se, joka ei saanut nyt valita, niin päättää sitten syksyllä. Ja sitten seuraavana vuonna toisin päin.

Kesäloma samoin kiertää.

Ja jos nyt riitaa tulee siitä, kumpi saa päättää tänä vuonna, niin a) arvotte, b) jos jompi kumpi oli viime vuonna hiihtoloman niin se ei ainakaan tänä vuonna saa olla tuolloin lomalla

Meillä on nyt ongelma kun olen aikka uusi tuolla työpaikassa ja tämä toinen on ollut siellä kauemmin. Hän nyt olettaa että voi olla lomalla silloin kun haluaa ja jos haluamme olla yhtä aikaa niin hänen toiveensa menee minun edelle. Tämän vuoden hiihtoloman oli varannut vain eikä puhunut minulle mitään siitä. Nyt oli puhe helatorstain jälkeisestä perjantaista, kysyin että voisinko olla siinä lomalla. No hänkin oli ajatellut ja aikoo siinä olla. Minulla on kotona ekaluokkalainen, ei todella voi olla päivää yksin. Hänellä on 11 ja 13 vuotiaat. Tähän asti hän on voinut olla lomalla niinkun haluaa, muilla ei ole sen ikäisiä lapsia että joku olisi koulun lomien aikaan halunnut olla lomalla.
harmittaa, on tulossa syyslomaa ja kaikkea. Miten tämän asian hoitaisi?

NO ethän sinä työkaverilta kysy loman pidosta vaan työnantajaltasi. Nyt ilmoitat työnantajalle lomasuunnitelmat ja pyydät, että kirjallisesti sovittaisiin lomien kierroista. Kenelläkään ei pitäisi olla asiaan sanottavaa.

Meidän työpaikalla menee valitettavasti niin, että vahvempi ja kierompi persoona saa pitää lomat aina silloin kun tahtoo. Kiltimmät ja alistuvammat saa lomat. Meillä kun työntekijät sopivat keskenään lomista.

[QUOTE="aloittaja";25625211]Meillä on nyt ongelma kun olen aikka uusi tuolla työpaikassa ja tämä toinen on ollut siellä kauemmin. Hän nyt olettaa että voi olla lomalla silloin kun haluaa ja jos haluamme olla yhtä aikaa niin hänen toiveensa menee minun edelle. Tämän vuoden hiihtoloman oli varannut vain eikä puhunut minulle mitään siitä. Nyt oli puhe helatorstain jälkeisestä perjantaista, kysyin että voisinko olla siinä lomalla. No hänkin oli ajatellut ja aikoo siinä olla. Minulla on kotona ekaluokkalainen, ei todella voi olla päivää yksin. Hänellä on 11 ja 13 vuotiaat. Tähän asti hän on voinut olla lomalla niinkun haluaa, muilla ei ole sen ikäisiä lapsia että joku olisi koulun lomien aikaan halunnut olla lomalla.
harmittaa, on tulossa syyslomaa ja kaikkea. Miten tämän asian hoitaisi?[/QUOTE]

onko teillä esimiestä? Kysykää häneltä apua. Kyllä pitäisi päästä yhteisymmärrykseen kahden aikuisen ihmisen. Sanot, että teidän täytyy vuorotella nämä lomat.

[QUOTE="vieras";25625235]Meidän työpaikalla menee valitettavasti niin, että vahvempi ja kierompi persoona saa pitää lomat aina silloin kun tahtoo. Kiltimmät ja alistuvammat saa lomat. Meillä kun työntekijät sopivat keskenään lomista.[/QUOTE]

Eiku siis... kiltimmät ja alistuvammat saa ne lomat mitä niiltä tyranneilta jää, eli siis jämät.

Meitä on töissä yli kolmekymmentä, joten on aika selvää että kaikki halukkaat eivät saa näitä suosituimpia loma-aikoja. Niinpä meidän pomo katsoo aina muutamaa vuotta taaksepäin, koska on viimeksi ollut hiihtoloma, missä piti viimeksi kesäloman jne. Mua kyllä itseäni harmittaa, jos joku lapseton tai isot lapset omaava henkilö haluaa esim. hiihtoloman. En mä ainakaan sitä huvikseni pyydä, vaan siksi ettei pienen koululaisen tarvitse olla yksin koko viikkoa. Ja jos mulla olisi aikuiset lapset tai olisin lapseton, niin hiihtolomaviikko olisi viimeinen jonka huolisin. Kaikkialla on ruuhkaa, matkat maksaa enemmän, joka paikka täynnä pieniä lapsia ja hermoheikkoja vanhempia. Todellakin pitäisin lomani sellaisen kauden ulkopuolella....

Meillä on vuoden päästä se tilalle, että ekaluokkalainen on yksinään hiihtoloman jos en siihen lomaa saa. Ja sitä varten mä olen pantannut kymmenen vuotta, etten ole lomaani siihen toivonut. Joten toivoa sopii, että mulla se hiihtoloma sitten olisi....

Kun tuolla on sovittu lomaviikoista työkavereiden kesken, pieni paikka ja esimies ei ole fyysisesti läsnä vaan toisessa pisteessä. Esimieshän ne lopulta päättää mutta kai pitäis ensin yrittää keskenään sopia

[QUOTE="vieras";25625235]Meidän työpaikalla menee valitettavasti niin, että vahvempi ja kierompi persoona saa pitää lomat aina silloin kun tahtoo. Kiltimmät ja alistuvammat saa lomat. Meillä kun työntekijät sopivat keskenään lomista.[/QUOTE]
Meillä taas menee niin, että muut päättävät ensin lomansa ja mä pidän lomaa, jos mahdollista. Muut vetosivat aina siihen, että mulla ei ole puolisoa eikä sen ikäisiä lapsia, joiden lomat mun pitäisi huomioida. Nooh, nyt ei kenelläkään muullakaan ole enää sen ikäisiä lapsia, etteivätkö koulun jälkeen yksinkin pärjäisi, mutta multa puuttuu edelleen se puoliso, joten mä pidän lomani silloin, kun - tai jos - se on mahdollista. Toisaalta...koska lapseni ovat jo aikuisia eikä ole sitä puolisoa, niin mulle on aika sama, milloin lomani pidän. Eihän systeemi ehkä oikeudenmukainen ole, mutta en jaksa alkaa narisemaan asiasta. Sitten narisen, jos näyttää siltä, etten voi pitää lomaa ollenkaan.

[QUOTE="aloittaja";25625251]Kun tuolla on sovittu lomaviikoista työkavereiden kesken, pieni paikka ja esimies ei ole fyysisesti läsnä vaan toisessa pisteessä. Esimieshän ne lopulta päättää mutta kai pitäis ensin yrittää keskenään sopia[/QUOTE]

Sanot tälle vanhemmalle työntekijälle että ei onnistu. Eli sinä haluat myös lomat noihin ajankohtiin ja reiluuden nimissä pitää sitten vuorotella. Jos ei usko niin sitten otat yhteyttä esimieheen ja selität tilanteen, jopa sen että tämä toinen on aina pitänyt nuo lomat joten nyt olisi sinun vuorosi saada ensin valita loma-ajankohta.

Meillä myös aikuisten lasten vanhemmat ja lapsettomat tahtoo hiihtolomaviikon. Valitettavasti. Yhdellä esim. olisi 22-vuotias opiskeleva poika tulossa ammattikorkeakoulun hiihtolomaviikolla äippylin luokse lomailemaan, joten tahtoo sen viikon myös. Yksi lapseton taas on menossa lomailemaan veljensä(olikohan?) perheen kanssa ja sillä veljellä on lapsia, joten heille sopii vain toi viikko. Lisäksi vielä yksi mummo tahtoo ehdottomasti hiihtolomaviikon, jotta pääsee hoitamaan lapsenlapsiaan silloin (olikohan nyt ekaluokkalainen yksi). Että näin meillä. En itse saanut hiihtolomaa tänä vuonna vaan tokaluokkalainen on yksin kotona.

Meitä on töissä yli kolmekymmentä, joten on aika selvää että kaikki halukkaat eivät saa näitä suosituimpia loma-aikoja. Niinpä meidän pomo katsoo aina muutamaa vuotta taaksepäin, koska on viimeksi ollut hiihtoloma, missä piti viimeksi kesäloman jne. Mua kyllä itseäni harmittaa, jos joku lapseton tai isot lapset omaava henkilö haluaa esim. hiihtoloman. En mä ainakaan sitä huvikseni pyydä, vaan siksi ettei pienen koululaisen tarvitse olla yksin koko viikkoa. Ja jos mulla olisi aikuiset lapset tai olisin lapseton, niin hiihtolomaviikko olisi viimeinen jonka huolisin. Kaikkialla on ruuhkaa, matkat maksaa enemmän, joka paikka täynnä pieniä lapsia ja hermoheikkoja vanhempia. Todellakin pitäisin lomani sellaisen kauden ulkopuolella....

Meillä on vuoden päästä se tilalle, että ekaluokkalainen on yksinään hiihtoloman jos en siihen lomaa saa. Ja sitä varten mä olen pantannut kymmenen vuotta, etten ole lomaani siihen toivonut. Joten toivoa sopii, että mulla se hiihtoloma sitten olisi....

minusta taas jokaisella ( myös lapsettomilla ) on joskus oikeus ottaa lomansa milloin haluaa. Ja voihan hiihtolomalla lapsettomalla olla menoa vaikka sukulaislasten luokse tai mummolla hoitamaan lapsenlapsiaan.

No ei kovin hyvältä kuulosta, että työntekijät joutuu keskenään sopimaan lomista. Siis toki voi esittää toiveita, mutta tuossa tilanteessa yleensä ne lomat ei mene reilusti. Eli esimieheen olisin yhteydessä ja esimies tekee päätöksen. Joka tapauksessa se ei voi mennä niin, että yksi saa aina päättää ja viedä ne koulujen loma-ajat..

Meillä kysytään lomatoiveita ja niitä sitten sovitellaan vähän sen mukaan, miten on pitänyt lomia edellisinä vuosina. Periaatteessa lomamatkoja ei saisi varata etukäteen ennenkuin lomat on päätetty, mutta yleensä joka vuosi tietyt henkilöt varaa tammikuussa matkan heinäkuuksi mitään kyselemättä ja näin ollen varmistavat että saavat ainakin osan lomastaan heinäkuulle.

Oma lapsi ei ole vielä kouluikäinen, mutta toivon pääseväni myös "jaoille" noille koulujen lomaviikoille, koska puolisolla on lomat aina niiden mukaan. Lomia on kuitenkin sen verran vähän, että jos lomat ei satu yksiin niin eihän sitä sitten matkustella yhtään minnekään. Tähän mennessä olen saanut aina sovittua vain yhden viikon kesälomasta puolison kanssa samalle ajalle.. Siis yksi viikko yhtä aikaa lomaa kerran vuodessa :O

[QUOTE="vieras";25625316]Meillä myös aikuisten lasten vanhemmat ja lapsettomat tahtoo hiihtolomaviikon. Valitettavasti. Yhdellä esim. olisi 22-vuotias opiskeleva poika tulossa ammattikorkeakoulun hiihtolomaviikolla äippylin luokse lomailemaan, joten tahtoo sen viikon myös. Yksi lapseton taas on menossa lomailemaan veljensä(olikohan?) perheen kanssa ja sillä veljellä on lapsia, joten heille sopii vain toi viikko. Lisäksi vielä yksi mummo tahtoo ehdottomasti hiihtolomaviikon, jotta pääsee hoitamaan lapsenlapsiaan silloin (olikohan nyt ekaluokkalainen yksi). Että näin meillä. En itse saanut hiihtolomaa tänä vuonna vaan tokaluokkalainen on yksin kotona.[/QUOTE]

Sen mä vielä ymmärrän, että joku isoäiti toivoo hiihtoloman että pääsee sitä pientä koululaista hoitamaan, kun lapsen omilla vanhemmilla ei silloin lomaa ole. Tai jos on tosiaan lähdössä reissuun jonkun perheen kanssa, jossa on kouluikäisiä lapsia. Mutta kun jotkut pyytää niitä ihan vaan huvikseen, vaikkei olisi mitään erikoista siihen viikkoon.

Mulla on yksi työkaveri, jonka kanssa tulee aika usein väännettyä kesälomista. Hän kun ei voi olla yhtäkään viikkoa lomalla ilman miestään. Ja jos Paavolla on loma heinäkuussa, niin kyllä hänenkin se siihen pitäisi saada. Tietenkin. Ja Paavon loma taas riippuu parinsa Pentin lomatoiveesta ja Pentin vaimon lomista. Eli se, saadaanko me miehen kanssa miten katettua kesä niin, ettei lapsen tarvitsisi olla yksin, riippuu myös mun työkaverini miehen, sen työkaverin ja työkaverin vaimon lomista :headwall:. Ja hän vetoaa aina siihen, että ei siinä ole mitään järkeä hänen olla lomalla yksin. No ei tietenkään, kyllä mä sen ymmärrän. Ei kai kukaan halua lomaansa yksin viettää. Mutta voisko se pirun Paavo joskus sitten toivoa lomansa sen mukaan, miten hänen vaimonsa se on saanut, eikä toisinpäin? Ja toisaalta, mitä hiton järkeä mun on aloittaa lomani elokuun puolessavälissä, kun koulut alkaa? heillä on aikuiset lapset, joten sen puolesta voisivat hyvin viettää sen yhteisen lomansa vaikka syyskuussa.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Oonko mä nyt vaihko jos otan tän asian sen työkaverin kanssa jo nyt puheeksi, ajatellen tulevaisuutta vai odotanko siihen kun syyslomia aletaan joskus miettiä. Mua vaan stressaa tää jo nyt. Jos sillais kauniisti sanois, et jatkossa meidän tarvii vuorotella ihan tasapuolisuuden nimissä...

Meilläkin työnantaja on (aika munattomasti) pistänyt tän homman niin, että työntekijät sopivat keskenään. No onneksi noista ei ole tullut haloota, meillä on niin hyvä porukka, että on saatu sovittua. Ja jos ei saisi sovittua, niin sitten arvottaisiin (tämäkin siis sovittu ihan meidän kesken sulassa sovussa, jos ei päästä sopimusratkaisuun muuten ;) ).

Silloin kun omat lapset olivat päiväkodissa, en halunnut suin surminkaan pitää lomia koulujen loma-aikoina! Lapset olivat tuon lomaviikon, kun päiväkoti oli kiinni, mummolassa ja pidimme sitten yhteisen lomaviikon sesongin oltua jo ohi. Ja meillä yleensä lapsettomat ovat myös vältelleet noita muutamaa viikkoa ;). Nyt kun lapset ovat koulussa, on heidän edelleen mahdollista olla mummolassa ja näinkin voidaan toimia, jos meillä on esimerkiksi ulkomaanmatka myöhemmin keväällä varattuna.

Ihan totta juu! Aina saisi tapella lomista. Työpaikalla on aina joku, kun haluaa samaan aikaan ehdottomasti lomansa. Minä jaksoin suhteellisen hyvin tätä ja vain siksi, että pidimme aina eri aikaan mieheni kanssa loman!! Ajattelimme lasten etua ja jompi kumpi sai hiihtolomaviikon ja toinen taas pääsiäisviikon, yleensä! Kesälläkin meillä oli vain viikon verran yhteistä lomaa ja loput aina erikseen. Lapset oli onnellisia ja saivat rauhassa viettää lapsellista aikaa jomman kumman vanhemman kanssa. Ulkomailla emme käyneet ja muutenkin oli aika edukkaat lomat, kun ulkoiltiin ja vietettiin laatuaikaa kotona ja lähiympyröissä.

Kannatan ehdottomasti kiertävää lomalistaa! silloin voi mies toivoa lomansa juuri siihen aikaan, kun vaimollakin on, eikä mukään oo epäselvää sen suhteen.

Aloittajalle sanoisin, että puhu ensin työkaverille hymy huulilla ja jossei onnistu, sano hänelle jo valmiiksi, että tää ei sitten jää tähän...mutta kauhean vaikeaa tulee, jos riitoihin joudutte, työkaveruus menee ehkä ja olo on yhtä piinaa työmaalla....pahimmillaan.

Mulla on yksi työkaveri, jonka kanssa tulee aika usein väännettyä kesälomista. Hän kun ei voi olla yhtäkään viikkoa lomalla ilman miestään. Ja jos Paavolla on loma heinäkuussa, niin kyllä hänenkin se siihen pitäisi saada. Tietenkin. Ja Paavon loma taas riippuu parinsa Pentin lomatoiveesta ja Pentin vaimon lomista. Eli se, saadaanko me miehen kanssa miten katettua kesä niin, ettei lapsen tarvitsisi olla yksin, riippuu myös mun työkaverini miehen, sen työkaverin ja työkaverin vaimon lomista :headwall:. Ja hän vetoaa aina siihen, että ei siinä ole mitään järkeä hänen olla lomalla yksin. No ei tietenkään, kyllä mä sen ymmärrän. Ei kai kukaan halua lomaansa yksin viettää. Mutta voisko se pirun Paavo joskus sitten toivoa lomansa sen mukaan, miten hänen vaimonsa se on saanut, eikä toisinpäin? Ja toisaalta, mitä hiton järkeä mun on aloittaa lomani elokuun puolessavälissä, kun koulut alkaa? heillä on aikuiset lapset, joten sen puolesta voisivat hyvin viettää sen yhteisen lomansa vaikka syyskuussa.
Lohduttaudu sillä, että vain yksi työkaverisi on tuollainen....mulla on kaikki työkaverit tuollaisia :D Viiden työkaverin lisäksi mulla on siis viisi työkaverin puolisoa, joilla taas jokaisella erinäinen lukumäärä työkavereita ja työkavereiden puolisoita.

Tää yksi työkaveri on ainoa, jonka kanssa en voi pitää yhtäaikaa lomaa, muiden kanssa ei sen vuoksi tule niin suuria ongelmia. Ja ne yleensä antaa muutenkin helpommin periksi, jos heillä ei ole niin väliä sen loman suhteen. Ja kyllä mäkin osaan olla hyvinkin joustava :D. Esim. tänä vuonna mulle on yks ja hailee koska lomani pidän, ainoa toive on koulunaloitusviikko. Mun miehellä ei lomaa ole, jos töihin pääsee. Ja jos ei pääse, ollaan sitten kaikki kotona. Mutta seuraavana kesänä emme miehen kanssa haluaisi lomaa samaan aikaan, vaan tarkoitus olisi saada katettua kesää mahdollisimman hyvin niin, ettei sen pienen koululaisen tarvitsisi olla yksinään.

Yhteistyössä