Jos Jumala on olemassa, niin ainakin yhden karitsansa hän on unohtanut!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PROVO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iiiisooo voima hali sinulle! Toivon, että asiat siitä korjaantuvat, elämällä on tapana opettaa. sinua kehoittaisin katkaisemaan napanuoran. tällä tarkoitan sitä, että koita olla auttamatta niin paljoa, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata itse vastata elämästään, jos ei muuten niin kantapään kautta.

Kuten jo moni on sanonut, niin nyt ne rahahanat kiinni!!!!

Alaikäisille, kotona suville, lapsille voi kustantaa ulkomaan matkat ym. mutta jo täysi-ikäiselle, omaa taloutta, oman perheensä kanssa asuvalle lapselle ei enää.

Ite menin töihin 16 vuotiaana (no muutamaa kuukautta vaille 17v). Suurimman osan rahoista säästin, ostin kyllä itelleni kaikkea tarvittavaa vaatetta ja jopa ruokaa vaikka asuin vanhempieni luona. 18 vuotis päivän jälkeen heti sain tietää raskaudesta. Siitä lähtien kaikki palkat mitä sain (3 eri työtä samaan aikaan, muutaman tunnin päivässä juttuja kaikki) käytin siihen että sain omaan tulevaan kotiini tarviketta.
Ostin astiat, petivaatteet, lakanat, kattilat, kodinkoneet, pesukoneet..... Kaikki!! Vaikka ei ollut omaa kotiakaan vielä silloin.
Siitä lähtien olen omillani pärjännyt (vaikka en sen jälkeen ole töissä ollutkaan, kohta 8 vuotta kotiäitinä).
Joskus tekee tiukkaa ja vanhempani haluavat vähän jelpata (eli lainata 20e) mutta en haluaisia ottaa sitä vastaan, paitsi jos on todella toiukkaa ja tulee lasten lääkekuluja.
Veli taas saa melkein "kaiken". Asuu kotona ja opiskelee. Silti en ole katkera.
Se riippuu hyvin paljon lapsestakin.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
no mä oon tänä vuonna 21 ja mulla on yks lapsi, en ole ollut töissä ja toinen tulossa. opiskelu kesken ammattikorkeassa, enkä oleta vanhempieni maksavan minulle mitään

Vaikutat paljon kypsemmältä kuin meikälainen oli aikoinaan kaksikymppisenä.....
siis mitä nyt oon sun kommentteja lukenut :)

PrincessofAcco on fiksu nuori! Yllättyy monesti näistä kuinka fiksuja jotkut ovat nuorena!
Ja toiset tosi tyhmiä vanhempanakin!
PrincessofAccolle hyvää kesän jatkoa ja kaikille muille!

Kiitos paljon! Ja samaa toivottelen muille! Ja Provolle toivon että saatte asiat kuntoon tytön kanssa, ja tyttö tulisi itsenäisemmäksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
voi ei, kuulostaa kauhealta. toisaalta, sinulla olisi melkeinpä oikeus olla vihainen hänelle kiittämättömyydestä.

Olen ollut ihan mielettömän pahoillani kohta viikon asian vuoksi, luulin tyttäreni jo kasvaneen aikuiseksi, kun tosi hyvin on suhtautunut moneenkin asiaan, mutta taisin kuvitella turhia :/

niinpä, itselläni on vähän samanlaista kokemusta, tosin minä olin se tytär, vaikkakin olen käynyt töissä. kun pitää asioita itsestään selvyytenä, sitä unohtaa helposti muut ja sen mikä oikeasti on tärkeää. itsekkin olin todella kateellinen veljilleni kun he saivat autot yms muita mukavuuksia ja minä en, en vain huomannut että minäkin olen saanut mutta enemmän henkisellä tasolla ja nyt kun tulin äidiksi. onneks otin opikseni ennenku oli liian myöhäistä. toivottavast tyttäresikin heräisi ja huomaisi että ei se aina se

materiaali ole se tärkein.

joSSSu, erittäin viisas mielipide! Onnea sulle!

voi ei, kuulostaa kauhealta. toisaalta, sinulla olisi melkeinpä oikeus olla vihainen hänelle kiittämättömyydestä.

Olen ollut ihan mielettömän pahoillani kohta viikon asian vuoksi, luulin tyttäreni jo kasvaneen aikuiseksi, kun tosi hyvin on suhtautunut moneenkin asiaan, mutta taisin kuvitella turhia :/

niinpä, itselläni on vähän samanlaista kokemusta, tosin minä olin se tytär, vaikkakin olen käynyt töissä. kun pitää asioita itsestään selvyytenä, sitä unohtaa helposti muut ja sen mikä oikeasti on tärkeää. itsekkin olin todella kateellinen veljilleni kun he saivat autot yms muita mukavuuksia ja minä en, en vain huomannut että minäkin olen saanut mutta enemmän henkisellä tasolla ja nyt kun tulin äidiksi. onneks otin opikseni ennenku oli liian myöhäistä. toivottavast tyttäresikin heräisi ja huomaisi että ei se aina se

Tää äijä ei jaksanu kaikkea lukee, mut mun mielestä tää alkuperänen kirjottaja on todellaki ite kasvattanu lapsesta tämmösen! Ite on ostanu tytölle kaiken mitä on pyytänyt. Tässä se nähdään kun ostetaan kaikki millasii lapsista kasvaa. Kyllä muakin vituttas.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Joo onhan se väärin että kaikki joudutte melkein kustantamaan nuorelle parille, mutta onhan teillä sitä rahaa, niin olet ainakin täällä usein kehunut ja tietysti tyttäresi käyttää hyväksi kun on varmaan itse saman asina huomannut :/

Tärkein pointti tässä on se, että ei ole tyttö vielä työllä rahaa tienannut, sitten kun tienaa ja osoittaa vielä osaavansa käyttää sitä niin sitten voidaan keskustella ihan mistä vaan, mutta ei ihan haluta alkaa automaateiksikaan :/ sellaiselle joka ei itse viitsi mitään tehdä.....

mitä tyttösi on sitten kerennyt tehdä? Itse en yläaste-luokioaikana saanut kesätöitä vaikka kuinka hain. Mitään suhdepaikkoja ei ollut ja oli vaikeaa ettiä niitä. Lukion jälkeen (lapsi syntyi 12 pv lakkiaisista) suoraan sain vauvan, jonka kanssa olin äitiysloman kotona ja 3kk kotihoidontuella päälle, jonka jälkeen menin ammattikorkeaan opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Oli erittäin rankka vuosi, ja aloitin opiskelun tytön ollessa 1v2kk. Mies oli kotihoidontuella koska jos se olisi lisäksi ollut töissä, en tosiaan olisi jaksanut opiskella. Meillä oli lähse koko vuoden 8-16 päiviä ja kaikki illat ja viikonloput meni kirjallisissa töissä ja tenttilukemisissa ja muissa läksyissä. Kesäloman olen ollut kotihoidontuella hoitamassa lasta, kosa tämä vuoden päälle en yksinkertaisesti jaksa olla koko kesää töissä, ja ajattelen että nyt ansaitsen aikaa lapseni kanssa ja lapsenikin ansaitsee aikaani. Myös alkuraskaus on vienyt mun voimia tänä kesänä...

Syksyllä se on taas paluu kouluun ensi kuussa. Edelleen kaksivuotias kotona, kunnes loppulukukaudesta jään äippälomalle. Eli masukin kanssa opiskelen tämän syksyn. Syksyllä täytän 21. En ole vain yksinkertaisesti edes muulta elämältä (opiskelulta ja lapselta) edes harkitsemaan töihin menemistä. Nyt haluan jatkaa opiskelua ensi vuoden syksyllä heti äippäloman jälkeen ja mennä töihin vasta kun saan tän ammatin. Mulla on minimissään 2,5v opintoja jäljellä. eli 2v äippäloman jälkeen vielä opiskelen. Mutta heti kun jään äippälomalle masuni kanssa, mies menee töihin ja sitten lapset menee hoitoon kun palaan kouluun sen jälkeen. Mutta siis mä osaan kyllä käyttää rahaa ja halua työntekoon olisi, mutta se ei nyt elämäntilanteelle sovi... 21 v on aika nuori vielä kuitenkin. Mulle äikänope sanoi (kun harjoiteltiin amk:ssa cv:n tekemistä) että mulla on paljon osaamista ja kaikkea ikäisekseni ja on yleistä että tässä iässä ei ole vielä töitä kerennyt tekemään (siis varsinkin jos on lapsi... )

Jäin vain pohtimaan tätä...

Panee miettimään... Minun mielipiteeni on kuitenkin se, että jo lahjaksi annetut tavarat ovat kyllä lahjansaajan omaisuutta ELI ei ole kyllä järkevää ruveta niitä pois pyytämään ja niitä laskemaan.
Ymmärrän toisaalta myös että tyttäresi saattaa olla kateellinen jos pienemmät sisarukset saavat nyt matkustella paljonkin ja silloin kun hän oli pieni ei ollut mahdollisuutta tuollaiseen. Mutta aikuinen hän nyt on ja omat asiat pitää itse maksaa ja hoitaa. Itse olen kyllä joutunut äidiltäni joskus rahaa lainaamaan (esim. jääkaappiin), mutta meidän molempien tahdosta on tuolloin laadittu kirjallinen velkakirja, jossa lukee takaisinmaksun ehdot ja ihan summat ja päivät. Korotonta tuo laina on ollut ja siksi minulle tietenkin ollut hieno asia, että äidillä "ylimääräistä" on ollut. Eli mielestäni on ihan ok ja hieno asia mikäli vanhemmat pystyvät auttamaan esim. opiskeliaikana tms. Auttaminen kuitenkin pitää pysyä kohtuudessa ja ehkä on helpompi ettei osta mitään tavaraa vaan auttaa esim. tietyllä rahasummalla/kk. Tuolloin rahanarvo ehkä konkretisoituisi, koska huomaisi ettei noin vaan saakaan kerättyä esim. televisiorahaa. Mutta en kyllä maksaisi ellei opiskelisi tai olisi esim. alimmalla äitiysrahalla...tällaisia ajatuksia...tsemppiä provo, pysy itse aikuisena vaikka kuinka ärsyttäisi!

Joo onhan se väärin että kaikki joudutte melkein kustantamaan nuorelle parille, mutta onhan teillä sitä rahaa, niin olet ainakin täällä usein kehunut ja tietysti tyttäresi käyttää hyväksi kun on varmaan itse saman asina huomannut :/

Tärkein pointti tässä on se, että ei ole tyttö vielä työllä rahaa tienannut, sitten kun tienaa ja osoittaa vielä osaavansa käyttää sitä niin sitten voidaan keskustella ihan mistä vaan, mutta ei ihan haluta alkaa automaateiksikaan :/ sellaiselle joka ei itse viitsi mitään tehdä.....

mitä tyttösi on sitten kerennyt tehdä?

tätä mietin itekkin kun ketjun luin loppuun asti...
ite oon 3vuotta tehny töitä päätoimisesti ja 20vuotta tuli mittariin tälläviikolla :whistle:
vanhemmilta en koskaan olisi edes saanut avustusta (=kodinkoneita,ruokaa,
tai saatika lomamatkoja!)
"kun muuttaa kotoa niin tulee pärjätä omillaan,mennä itse töihin tai hankkia se rikas ukko joka tuo ruuan pöytään",näin sanoi isäpuoli kuukautta ennekun muutin.
Omillani olen pärjänny,töissä olen ollut,rikas ukko puuttuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

ite oon 3vuotta tehny töitä päätoimisesti ja 20vuotta tuli mittariin tälläviikolla :whistle:
tai saatika lomamatkoja!
"kun muuttaa kotoa niin tulee pärjätä omillaan,mennä itse töihin tai hankkia se rikas ukko joka tuo ruuan pöytään",näin sanoi isäpuoli kuukautta ennekun muutin.

mä mietin just sen takia, et ku mä taas en oo töihin vielä kerennyt, mulla on yks lapsi ja olen yläasteen jälkeen opiskellut koko muun ajan paitsi yhden vuoden jonka olin lapsen kanssa. Jos mulla ei olis lasta olisin kyllä ollut jo töissä. (kesälomilla) Ammattia mulla ei ole kun ammattia vasta opiskelen, ja haluan tosiaan ensin opiskella ja sit tehä työt, kun lomat menee lapsen kanssa. Kyllä kotoa musta voi opiskelevanakin muuttaa pois, mutta pisää osata huolehtia asioistaan.

Meillä on tiukkaa kun opiskellaan ta samalla saadaan lapsia kaksi, mutta tää on tavallaan tehokasta, siis kun ei valiteta rahasta, oma suunniteltu päätös tää on ja ruokaa meiltä ei koskaan puutu tai muutakaan kun hyvin suunnitellaan. Samalla saadaan nuorena jo lapsia jotka sitten joskus on taas niitä veronmaksajia, mitä suomi kaipaa
:)

tai saatika lomamatkoja!

mä mietin just sen takia, et ku mä taas en oo töihin vielä kerennyt, mulla on yks lapsi ja olen yläasteen jälkeen opiskellut koko muun ajan paitsi yhden vuoden jonka olin lapsen kanssa. Jos mulla ei olis lasta olisin kyllä ollut jo töissä. (kesälomilla) Ammattia mulla ei ole kun ammattia vasta opiskelen, ja haluan tosiaan ensin opiskella ja sit tehä työt, kun lomat menee lapsen kanssa. Kyllä kotoa musta voi opiskelevanakin muuttaa pois, mutta pisää osata huolehtia asioistaan.

Meillä on tiukkaa kun opiskellaan ta samalla saadaan lapsia kaksi, mutta tää on tavallaan tehokasta, siis kun ei valiteta rahasta, oma suunniteltu päätös tää on ja ruokaa meiltä ei koskaan puutu tai muutakaan kun hyvin suunnitellaan. Samalla saadaan nuorena jo lapsia jotka sitten joskus on taas niitä veronmaksajia, mitä suomi kaipaa

Vaikka teillä on jälkikasvua niin silti elätte "omaa elämää" ja ootte itsenäisiä.Osaatte organisoida ite menot niin että ruokaa riittää..
oon monesti noita vanhoja koulukavereita kuunnellu kun ne miettii mihin menis seuraavana viikonloppuna ryypyreissulle ja mä pohdin pinnasängynsuojuksia :laugh:
se on hyvä jos pärjää omillaan,ja heti kun itsenäistyy niin pyrkii siihen.ottaa asenteen että ei ole vaihtoehtoja.

ja ainahan voi vanhemmilta lainata rahaa ja nimenomaa lainata,mutta ite en edes kehtais..

Pitääkin olla hyvin tyytyväinen että omat vanhemmat ei ollu rikkaita. Kaikki jaettiin, kierrätettiin muksulta toiselle ja esim katsottiin että jokainen sai ees vähän ruokaa. Miehen taas ei ole tarvinnu jakaa mitään, vaan heillä kotona on ollut että poika sai 2pihviä kun toiset söi yhden (siis vanhemmatkin) Ja tän huomaa vieläkin, oma napa tärkein eikä asioita osata ajatella toisen kannalta.

tai saatika lomamatkoja!

Vaikka teillä on jälkikasvua niin silti elätte "omaa elämää" ja ootte itsenäisiä.Osaatte organisoida ite menot niin että ruokaa riittää..
oon monesti noita vanhoja koulukavereita kuunnellu kun ne miettii mihin menis seuraavana viikonloppuna ryypyreissulle ja mä pohdin pinnasängynsuojuksia :laugh:
se on hyvä jos pärjää omillaan,ja heti kun itsenäistyy niin pyrkii siihen.ottaa asenteen että ei ole vaihtoehtoja.

ja ainahan voi vanhemmilta lainata rahaa ja nimenomaa lainata,mutta ite en edes kehtais..

niinpä, meidän perheessä raha ei kyl mene baariin, juhlimiseen alkoholiin tupakkaan tai muuhun sellaseen. Me ollaan hankitt ite huonekalut ja kodinkoneet ja kaikki, kun ollaan suunniteltu ja oltu säästäväisiä, jopa säästämällä tehtiin pieni äkkilähtö viikon matkalle miehen kanssa kahestaan nyt kesällä. Kyllä pienellä rahalla pärjää kun osaa rahaa käyttää.. Mun äidillä ei edes olisi varaa mun elämistä maksaa, heillä on kolme alle kouluikästä mun sisarusta, joiden kanssa heillä ei jää kovinkaan paljoa ylimäärästä...

Mun mamma taas esim auttoi kun meidän pesukone hajosi viime marraskuussa, lahjoitti uuden pesukoneen joululahjaksi =)

Ymmärrän, että Provosta tuntuu pahalta. En kuitenkaan tuomitsisi tyttöäkään, sillä ei niiden vanhempienkaan lapsien aina ole helppoa sopeutua uusperheisiin. Voi olla todella vaikeaa kasvaa aikuiseksi tilanteessa, jossa äiti on perustanut uuden perheen ja hoivaa pikkuisia uuden miehen kanssa. Ehkä aikainen perheen perustaminenkin on ollut toive luoda itselle jotain sellaista, jota ilman on tuntenut olleensa. Emme tiedä, millaista Provon ja vanhempien lasten elämä on ollut aikoinaan näiden ollessa pieniä; sisaruskateus on tavallista, ja Provon ja nykyisen miehen huomattava varallisuus luo kenties sellaiset puitteet joita vanhin lapsi kadehtii, vaikkakin ehkä perusteettomasti. Ehkä hänkin olisi halunnut tai haluaisi viettää rahahuolista vapaata lomaa ulkomailla äidin kanssa, niin kuin pienemmät sisarpuolet saavat tehdä.

Ehkä kannattais jutella hänen kanssaan ihan rauhallisesti, istua alas ja olla vaan kaksin. Ehkä hänellä on todella jotain "hampaankolossa", mistä hän haluis sun kanssa jutella. Ehkä on sellasta, mistä hän haluis jutella, että äiti miks oli sillon näin ja näin. Ei lapsen tunteet tyhjästä tule, niitä pitää kuunnella, eikä vaan hampaat irvessä väittää vastaan ja olla ylpeästi vanhempi.

Voi olla, että on avunhuuto sulle nyt. Toivotta saatte asiat selvitettyä ja tyttäresi perheineen asiat järjestykseen. :hug: =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ymmärrän, että Provosta tuntuu pahalta. En kuitenkaan tuomitsisi tyttöäkään, sillä ei niiden vanhempienkaan lapsien aina ole helppoa sopeutua uusperheisiin. Voi olla todella vaikeaa kasvaa aikuiseksi tilanteessa, jossa äiti on perustanut uuden perheen ja hoivaa pikkuisia uuden miehen kanssa. Ehkä aikainen perheen perustaminenkin on ollut toive luoda itselle jotain sellaista, jota ilman on tuntenut olleensa. Emme tiedä, millaista Provon ja vanhempien lasten elämä on ollut aikoinaan näiden ollessa pieniä; sisaruskateus on tavallista, ja Provon ja nykyisen miehen huomattava varallisuus luo kenties sellaiset puitteet joita vanhin lapsi kadehtii, vaikkakin ehkä perusteettomasti. Ehkä hänkin olisi halunnut tai haluaisi viettää rahahuolista vapaata lomaa ulkomailla äidin kanssa, niin kuin pienemmät sisarpuolet saavat tehdä.

peesaan koko kirjoitusta, tyttäresi taitaa olla liian ylpeä olemaan kiitollinen, ja kadehtii muiden sisarusten matkoja.

mutta provo,niinhän itsekin oot aika kiittämätön,juttusi täällä kuulostaa ihan tyttäreltäsi. ethän sinäkään osaa olla onnellinen maallisesta mammonasta, perheestä, lapsista, kaikilla ei ole edes mitään noista. ja valitat vaan kun elämää ei oo enään nelikymppisenä...että ei oo omena kauas puusta pudonnut!! :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kaali:

peesaan koko kirjoitusta, tyttäresi taitaa olla liian ylpeä olemaan kiitollinen, ja kadehtii muiden sisarusten matkoja.

mutta provo,niinhän itsekin oot aika kiittämätön,juttusi täällä kuulostaa ihan tyttäreltäsi. ethän sinäkään osaa olla onnellinen maallisesta mammonasta, perheestä, lapsista, kaikilla ei ole edes mitään noista. ja valitat vaan kun elämää ei oo enään nelikymppisenä...että ei oo omena kauas puusta pudonnut!! :whistle: :whistle:

Niimpä, kaikki lähtee kotoo. Ja vanhempia yleensä ärsyttää lapsissa eniten ne omat piirteet, mitä on ollu lapsena itsellä ja mitä on ehkä vielä aikuisenakin. Tsykolookit sanonu.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja kaali:

Niimpä, kaikki lähtee kotoo. Ja vanhempia yleensä ärsyttää lapsissa eniten ne omat piirteet, mitä on ollu lapsena itsellä ja mitä on ehkä vielä aikuisenakin. Tsykolookit sanonu.

=) tiedetään, tiedetään, mutta olen itse elänyt ihan helvetillisen lapsuuden ja nuoruuden alkkisäidin luona, saamatta koskaan mitään, 16-vuotiaasta olen selvinnyt ihan itse kuten tietysti moni muukin.

Tyttäreni voi puolestani saada vaikka alkupääoman omaan asuntoon, autoon tai ihan mihin vaan,
mutta en halua antaa niitä porkkanan tavoin vaan niin, että tyttö näyttää ensin itse ottavan elämänsä haltuunsa, hankkivan töitä, opettelevan rahankäytön siis järkevän rahankäytön jne. Ja sitten jos he luonnostaan haluavat esim.ostaa asunnon niin voimme auttaa siinä alkuun, mutta me tehdään se sitten omasta halustamme ei siksi, että minua syyllistetään!!! tai tyttö kuvittelee olevansa jotenkin saamapuolella!!

Sitä paitsi hänelle on aikanaan biologisen isänsä puoleltakin tulossa ihan kohtalainen perintö (voi olla, että tyttö on jo jäänyt niitä odottelemaan, on käyttänyt laskukonetta :whistle: ).

Vapaaehtoisesti voin tehdä melkein mitä vaan, mutta en ala lasten kiristettäväksi!! - tuossa tiivistelmänä B)

Alkuperäinen kirjoittaja miekkonen:
Tää äijä ei jaksanu kaikkea lukee, mut mun mielestä tää alkuperänen kirjottaja on todellaki ite kasvattanu lapsesta tämmösen! Ite on ostanu tytölle kaiken mitä on pyytänyt. Tässä se nähdään kun ostetaan kaikki millasii lapsista kasvaa. Kyllä muakin vituttas.

Tätä miekkosta peesailen!

Kotoahan se aina lähtee ja kotoa saa mallit ja opastusta,myös rahan käyttöön...

Tässä taas nähdään, miten järkevää on alkaa tekemään lapsia liian nuorena.
Kun ei osaa pitää itsestään huolta, miten sitten lapsesta? Huolenpitoon kuuluu myös se, että on taloudellisesti itsenäinen. Tuli rahat sitten palkkatyöstä tai sosiaalietuuksista, niiden mukaan on elettävä, eikä oletettava että pappa (tässä tapauksessa mamma) betalar ihan kaiken.
Jos on olevinaan aikuinen, kantaa vastuun itsestään ja lapsestaan myös taloudellisesti.

Yhteistyössä