Jos Jumala on olemassa, niin ainakin yhden karitsansa hän on unohtanut!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PROVO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuulostaa kyllä tosi kiittämättömältä... itse muutin kotoa kun olin 15-vuotias, ja siitä lähtien olen omillani pärjännyt! ja ihan omasta tahdostani. kun kerran muutetaan omilleen ja perustetaan perhe ym. pitää myös pystyä huolehtimaan itsestään. oma äitini on aina minua auttanut, vaikka en ole pyytänytkään. enkä tarkoita rahallisesti, vaan henkisesti, on aina ollut tukena, ja kannustanut, rakastanut minua aina vaikeinakin aikoina, ja tästä olen hänelle ikuisesti kiitollinen, enemmän kuin mistään rahallisesta avusta! ja ihan mielellään se itse nykyään ostelee joskus pojalle jotain pientä=)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuulostaa kyllä tosi kiittämättömältä... itse muutin kotoa kun olin 15-vuotias, ja siitä lähtien olen omillani pärjännyt! ja ihan omasta tahdostani. kun kerran muutetaan omilleen ja perustetaan perhe ym. pitää myös pystyä huolehtimaan itsestään. oma äitini on aina minua auttanut, vaikka en ole pyytänytkään. enkä tarkoita rahallisesti, vaan henkisesti, on aina ollut tukena, ja kannustanut, rakastanut minua aina vaikeinakin aikoina, ja tästä olen hänelle ikuisesti kiitollinen, enemmän kuin mistään rahallisesta avusta! ja ihan mielellään se itse nykyään ostelee joskus pojalle jotain pientä=)

Tuossahan se oikea apu ja tuki tulikin sanottua. :huom:

Itse olen myös 21 vuotias äiti-ihminen ja toista muksua odotetaan meille syntyväksi 2.1.08 ja minulla on opinnot nyt ihan loppu suoralla ja minun tulisi valmistua merkonomiksi nyt loka-marraskuussa.Itse hoidamme lapsemme mieheni kanssa ja elätämme itsemme omilla tuloillamme!
Mielestäni tyttäresi on vastuuton, jos ei pysty itse miehensä kanssa perhettään elättämään ja hoitamaan. Sen ymmärrän jos hän joskus tarvitsisi apua rahallisesti tai muuten, jokaisellehan saattaa joskus tulla tilanteita että apua tarvii... Mutta että kaikki pitäisi jonkun toisen hankkia niin huhhuh!! Ymmärrän hyvin tuntosi!!

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
. Jos ajattelisin asiaa omalle kohdalleni, voisin kustantaa tyttären matkan ja itse sitten saisivat kustantaa lopun perheen matkan.

Tästäkin on palstalla ollut joskus juttua. Perhe on sitten pahoillaan ja loukkaantunut kun anoppi maksaa vain yhden matkan. Ei varmasti edes halua muita mukaan ja ehkä haluaa rikkoa parisuhteenkin. Näin siis helposti tuumataan.

Jos on neljä lasta ja jokainen perustaa 2+2 perheen..........apua ei siinä eläke enää riitä matkustamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
. Jos ajattelisin asiaa omalle kohdalleni, voisin kustantaa tyttären matkan ja itse sitten saisivat kustantaa lopun perheen matkan.

Tästäkin on palstalla ollut joskus juttua. Perhe on sitten pahoillaan ja loukkaantunut kun anoppi maksaa vain yhden matkan. Ei varmasti edes halua muita mukaan ja ehkä haluaa rikkoa parisuhteenkin. Näin siis helposti tuumataan.

Jos on neljä lasta ja jokainen perustaa 2+2 perheen..........apua ei siinä eläke enää riitä matkustamiseen.

Jos siitäkin vielä alettaisiin valittamaan, niin nostaisin kinttaat pystyyn :D . Eikai sellaista voi edes olettaa, että alkaisi maksamaan puolisoidenkin matkat. Omat lapset riittää ihan hyvin

Mun äitin vastaus on ihan samanlainen. Sen mielestä minä olen kiittämätön paska, enkä koskaan ole tehnyt yhtään mitään minkään eteen, ja kaiken olen saanut.

Totuus vaan oikeasti oli ihan toinen. Sen lisäksi että mä todellakin tein jatkuvasti kotitöitä joita ei vaadittu isosiskolta tai veljeltä, hoidin nuorempia siskoja jota ei myöskään vaadittu mua vanhemmilta sisaruksilta.

Yläasteikäisenä mä tein meillä päiväruoan joka päivä koulun jälkeen, ja hoidin silloin 0-2-vuotiaan siskoni. Siivosin ja niin edelleen.

En saanut mennä harrastuksiin, kun ne oli äidin mielestä kalliita mutta siskolle kustannettiin baletti ja ratsastustunnit, jotka maksoi varmaan kuukaudessa sen mitä mun harrastus olis maksanut vuodessa. Isosiskoa paapotaan edelleen, vaikka nainen on jo 30-vuotias.

Mut jos mun äidiltä kysytään, niin minä olen kiittämätön paska joka on kaiken saanut mutta ei ole tehnyt yhtään mitään.

Ja mä en todellakaan laske tähän edes materiaa. Siihen totuin jo pienenä, että siinä missä muut sai jouluna 5 pakettia, minä sain yhden. Se on mulle jo yks hailee, mutta vituttaa se että ei voi edes myöntää miten epätasa-arvoisesti on meitä kohdellut.

Mutta se nyt ei muutenkaan voi mua silmissään sietää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mun äitin vastaus on ihan samanlainen. Sen mielestä minä olen kiittämätön paska, enkä koskaan ole tehnyt yhtään mitään minkään eteen, ja kaiken olen saanut.

Totuus vaan oikeasti oli ihan toinen. Sen lisäksi että mä todellakin tein jatkuvasti kotitöitä joita ei vaadittu isosiskolta tai veljeltä, hoidin nuorempia siskoja jota ei myöskään vaadittu mua vanhemmilta sisaruksilta.

Yläasteikäisenä mä tein meillä päiväruoan joka päivä koulun jälkeen, ja hoidin silloin 0-2-vuotiaan siskoni. Siivosin ja niin edelleen.

En saanut mennä harrastuksiin, kun ne oli äidin mielestä kalliita mutta siskolle kustannettiin baletti ja ratsastustunnit, jotka maksoi varmaan kuukaudessa sen mitä mun harrastus olis maksanut vuodessa. Isosiskoa paapotaan edelleen, vaikka nainen on jo 30-vuotias.

Mut jos mun äidiltä kysytään, niin minä olen kiittämätön paska joka on kaiken saanut mutta ei ole tehnyt yhtään mitään.

Ja mä en todellakaan laske tähän edes materiaa. Siihen totuin jo pienenä, että siinä missä muut sai jouluna 5 pakettia, minä sain yhden. Se on mulle jo yks hailee, mutta vituttaa se että ei voi edes myöntää miten epätasa-arvoisesti on meitä kohdellut.

Mutta se nyt ei muutenkaan voi mua silmissään sietää.

Sulle isot halit :hug:
Kurjan kuuloista!

Provon tapauksessa kyseessa varmaan on kuitenkin ihan eri asiasta kyse, jos kerran kodinkoneita myoten heille on tavaraa kustannettu.

Visainen pulma kieltämättä. Varmaankin pitkälti tytön luonne kyseessä. Ja silti oma lapsihan hän on, vaikka aikuinen jo. Voiih sua . Mitäköhän itse tekisin tossa tilanteessa. Ensin tulee mieleen, että voitko jotenkin auttaa häntä itsenäistymään. Ennen kuin on pulassa (kun ei olekaan oikea prinsessa). Sitten mulle tuli aika hullu ajatus, et jos hälle yhden ulkomaanmatkan maksaisitkin ( jos se nyt on joku kynnyskysymys). Mut joo, aika pöhkö idea. :D

Mun tytöstä on varmasti tulossa samanlainen. Käyviisältään pyytämässä rahaa aina ku lähti opiskelupaikkakunnalle takasin, isä anto n200e kerrallaan (2-3vkon välein) Ja neiti törsäs uusiin vaatteisiin, lehtiin, karkkeihin jne. Miehelle sanoin että ei antas nii paljoa, tää myönteli ja sit ku tyttö tuli kysyyn rahaa nii taas hellitti kukkaronnyörejä. Koulu ja majoitus maksettiin täysin, ja sai ilmaiset ruuat (paitsi viikonloppuisin)Kotona asuvat lapset saa viikkorahaa pari euroa. Mun omat tulot oli/on samaa luokkaa mitä tyttö sai itselleen. Todennäköisesti neiti jatkaa samaa linjaa, käy isältään pyytämässä rahaa kun mä en oo lähettyvillä. Kotona ei tee vapaaehtoisesti mitään, huone kuin kaatopaikka. Joskus katso pienempien perään mun kaupassa käynnin ajan, tai sit huristeli kauppaan (tosin sit osti mun rahoilla itselleen jotain herkkua, lehtiä jne ilman lupaa)

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Visainen pulma kieltämättä. Varmaankin pitkälti tytön luonne kyseessä. Ja silti oma lapsihan hän on, vaikka aikuinen jo. Voiih sua . Mitäköhän itse tekisin tossa tilanteessa. Ensin tulee mieleen, että voitko jotenkin auttaa häntä itsenäistymään. Ennen kuin on pulassa (kun ei olekaan oikea prinsessa). Sitten mulle tuli aika hullu ajatus, et jos hälle yhden ulkomaanmatkan maksaisitkin ( jos se nyt on joku kynnyskysymys). Mut joo, aika pöhkö idea. :D

Kai se tuo matka on mahdollinen, mutta ensi kesänä aikaisintaan, nyt olen liian tuohtunut :/

Töihin tai koulutukseen olen yrittänyt kannustaa, mutta ilman sen suurempaa tulosta.

kiittämätön jumalauta!!!
koen ite saaneni vanhemmiltani paljon,katon päänpäälle,hyvän kasvatuksen ja ruokaa mitä syödä(siis kun asuin kotona).
nyt ei tylisi mieleenkään pyytää isää ostamaan mulle ruokaa!!
inhottava tilanne sulle,ei varmastikkaan tunnu kivalta kuulla ettei ole muka saanut mitään :hug:

Raha- ja lahjahanat kiinni; käske vielä tuomaan kaikki ne koneet mitkä olet heille ostanut takaisin. Hommatkoot itse omansa, ruokaakin heidän täytyy osata ostaa/maksaa itse. Sun pitää varmaan määritellä hälle tarkoin mitä tarkoittaa aikuisuus.
Tai sitten tyttö muuttaa takaisin sun huomaan ja annat hälle samanlaiset kotiintuloajat tms kuin muille kotona-asuville. Jos haluaa olla lapsi niin täytyy olla sitten kaikin tavoin.
:whistle:

Mun esikoinen otti nyt viikolla nokkiinsa kun sanoin ettei ole minun asiani maksaa miniän ruoka kun me ollaan reissussa ja he kahdestaan meillä kotona. Eli annoin 20? pojalle ruokarahaksi/3 päivää, perustarvikkeet löytyi jääkaapista. Jos poika olisi kerennyt saada eka tilinsä intin jälkeen en olisi antanut mitään.

mun miehen veljen oli kans yks kadotettu karitsa ja niin myös on vaimonsa. päivääkään eivät ole yksin kahta lastaansa hoitaneet, sen te tarha(molemmat kotona) ja sukulaiset(muut eivät muka ymmärrä miten vaikeaa on hoitaa itse kaksi lasta).
vuokrat maksatta, sähkölasku "unohtui". kotiin tulee 12 eri aikakausilehteä, mutta lasten talvikengät maksaa liikaa.
Veljen ja vaimon äidit auttaa, hoivaa(karhupalvelus vai rakkas lastaan ja LAPSENLAPSIA kohtaa???) ja maksaa laskut ja ostaa välttämättömät lapsille.
VOIMIA sinulle sylin täydeltä. älä anna itsesi palaa loppuun, ajautua liian syvälle lapsesi huoliin tai syyllistä itseäsi. sillä jokaisen ihmisen elämä(myös oman lapsen) elämä koostuu sattumista ja omista pieistä valiinnoista, joista kuljettava polku syntyy. toisilla polku valitettavasti vie syvälle metsään vaikka tien varrella olisi millaisia opasteita tahansa. niin se valitettavasti menee.
vielä kerran voimia sinulle

No ei kyllä aikuiselle tarvii enää matkoja... maksaa. Eihän vaan mies ole taustalla painostamassa?

On mun vanhemmat mulle yhden tallinnan matkan kerran maksaneet kun olin juuri valmitustunut ja ei ollut rahaa ja he halusivat mut mukaan. Itse olen kyllä muuten matkani maksanut. Opiskelu aikaan isä osti kassillisen ruokaa aina kun hänet näin ja tiedän että hätätilassa ruokaa heiltä saan jos tarviin. Mutta en mä oleta että he rahaa mulle syytäisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Raha- ja lahjahanat kiinni; käske vielä tuomaan kaikki ne koneet mitkä olet heille ostanut takaisin. Hommatkoot itse omansa, ruokaakin heidän täytyy osata ostaa/maksaa itse. Sun pitää varmaan määritellä hälle tarkoin mitä tarkoittaa aikuisuus.
Tai sitten tyttö muuttaa takaisin sun huomaan ja annat hälle samanlaiset kotiintuloajat tms kuin muille kotona-asuville. Jos haluaa olla lapsi niin täytyy olla sitten kaikin tavoin.

Mun esikoinen otti nyt viikolla nokkiinsa kun sanoin ettei ole minun asiani maksaa miniän ruoka kun me ollaan reissussa ja he kahdestaan meillä kotona. Eli annoin 20? pojalle ruokarahaksi/3 päivää, perustarvikkeet löytyi jääkaapista. Jos poika olisi kerennyt saada eka tilinsä intin jälkeen en olisi antanut mitään.

Pyydänkö huonekalut samalla vaivalla?? =) vaatteet, astiat ja muu tilpehööri...
Voisi aika ankeaa olla :/

Mutta en tunnetusti osaa olla jämäkkä, poden jotenkin syyllisyyttä kaikesta ja kaikkia kohtaan ja sen kyllä lapset huomaa :/ :/ ja hyödyntää...

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Pyydänkö huonekalut samalla vaivalla?? =) vaatteet, astiat ja muu tilpehööri...
Voisi aika ankeaa olla :/

Mutta en tunnetusti osaa olla jämäkkä, poden jotenkin syyllisyyttä kaikesta ja kaikkia kohtaan ja sen kyllä lapset huomaa :/ :/ ja hyödyntää...

Mä olen ymmärtänyt että osaat olla hyvinkin jämäkkä, varsinkin silloin kun käytiin keskustelua 17 vuotiaan kotiintuloajoista.
Ja jep, käske tuoda kaikki pois mitä ikinä olet ostanut ja opasta hänet työkkäriin.
Mä joudun pitämään tiukkaa linjaa esikoisen kanssa koska hän kyllä vaatisi kuunkin taivaalta ellen pitäisi. Nyt etsii omaa asuntoa, toivon että se löytyy äkkiä, nuorellaparilla on niin omat menot että heidän elämänsä häiritsee meidän elämää. Poika on kuin isänsä; ei osaa ottaa muita huomioon.

Niin kauanhan se lehmä lypsää kun sitä lypsetään (tämä siis noin niinkuin vertauskuvallisesti ;) ) eli nyt rahahanat justiinsa kiinni.

Sanoit, että et osaa olla jämäkkä. Nyt olisi kyllä jo korkea aika opetella sitäkin lajia. Itse olisisin tuollaisessa tilanteessa kyllä varmaan niin v-mäinen, että sanoisin hakevani kaikki heille ostamani tavarat pois, jos ei ruikutus lopu |O Ja myös toteuttaisin uhkaukseni, jos ei tahti muuttuisi.

Yhteistyössä